Gender w literaturze dla dzieci i młodzieży. Wzorce płciowe i kobiecy repertuar topiczny

-20%

Gender w literaturze dla dzieci i młodzieży. Wzorce płciowe i kobiecy repertuar topiczny

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

25,20  31,50

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 31,50 zł (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 22,68 zł  


25,20

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Niniejsza praca stanowi pierwszą większą próbę przyjrzenia się prozie dla dzieci i młodzieży oraz jej „starszej siostrze” – baśni z perspektywy genderowej i feministycznej. W pedagogiczną funkcję tej literatury wpisane są społeczne i kulturowe systemy wartości, a więc również komunikaty dotyczące płci. Utopią jest – słusznie stwierdza Monika Graban-Pomirska – trwanie w przekonaniu, że pozornie demokratyczna twórczość dla dzieci „stanowi obszar nieskażony i że prezentuje bezpieczny świat »ponad podziałami«”. Już sama geneza tzw. powieści dla dziewcząt kryje chęć sprawowania kontroli nad spontanicznym czytelnictwem młodych kobiet, które, pogrążone w lekturze romansów, mogły wypaczyć sobie obraz niewieścich powinności.
Aby przeciwstawić się tym wzorom, Klementyna z Tańskich Hoffmanowa pisze przecież Pamiątkę po dobrej matce, pierwszy utwór adresowany do dziewcząt, określający role i zadania kobiety. Nawet współczesne definicje traktują powieść dla dziewcząt jako swoisty instruktaż rozwoju. W Słowniku literatury popularnej czytamy, że pełniła ona i nadal pełni „funkcję inicjacji w zakresie podjęcia przez dorastające czytelniczki przyszłych ról” kobiecych66. Różne podejście do potencjalnego czytelnika i czytelniczki zakodowane jest także w adresie. Mamy powieść „dla dziewcząt” bez równie wyraźnego „dla chłopców”, podczas gdy za tę ostatnią uchodzi powieść podróżniczo-przygodowa lub różne odmiany prozy detektywistycznej. Gdyby – zmieniając oczywiście intencje – podążyć tropem rozumowania Ryszarda Waksmunda, okazałoby się, że owo „dla” kryje zawsze aspekt instrumentalny, intencjonalnie wychowawczy lub wręcz moralizatorski, w przeciwieństwie do określeń przymiotnikowych. (Fragment Wstępu)


Rok wydania2012
Liczba stron276
KategoriaLiteraturoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku
ISBN-13978-83-7467-174-3
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WPROWADZENIE     5
  
  
  CZĘŚĆ PIERWSZA – WZORCE PŁCIOWE     19
  
  Rozdział I. GENDER W BAŚNI     21
  1. PŁEĆ A TRADYCJA KULTURY     21
  Kobieta jako symbol zła     22
  Fabularna i psychologiczna rola zakazów     26
  Baśniowe próby dziewcząt i chłopców jako wzorce socjalizacyjne    31
  Dojrzewanie chłopca i dziewczynki z perspektywy genderowej    40
  Brak – pasywność – podporządkowanie jako psychoseksualny model
  dojrzewania dziewczynki w baśniach braci Grimm i Charles’a Perraulta     45
  Destrukcyjność męskiej seksualności i zbawcza rola kobiety – baśnie o narzeczonym zaklętym w zwierzę     53
  Dojrzewanie mężczyzny do związków – baśnie o narzeczonej zaklętej w zwierzę     56
  2. POZA PATRIARCHALNYM STEREOTYPEM     59
  Spotkać czarownicę     59
  Kobieta w baśni rosyjskiej     64
  Dziewczęce baśnie inicjacyjne     69
  Rozdział II. PŁEĆ W TWÓRCZOŚCI HANSA CHRISTIANA ANDERSENA    74
  1. KULT PRAWDZIWEJ KOBIECOŚCI     74
  2. KOBIETA WIKTORIAŃSKA     77
  3. OD CYTATOWOŚCI PŁCI DO TOŻSAMOŚCI NIENORMATYWNEJ    82
  4. CIEŃ CIENIA     86
  5. KOBIECOŚĆ DEMONICZNA     89
  6. KOBIECOŚĆ OCALAJĄCA     92
  
  Rozdział III. KOBIECOŚĆ I MĘSKOŚĆ W PROZIE DLA DZIECI I MŁODZIEŻY    97
  1. KOBIECOŚĆ     97
  Od socjalizacji ku kobiecości do ról płciowych     97
  Płeć w perspektywie emancypacyjnej     104
  Pryzmaty rodzaju     107
  Społeczne nakazy roli płciowej     112
  Tożsamość kobieca jako konstrukt gender     117
  2. MĘSKOŚĆ     122
  Męskość i powieść przygód     122
  Męskość jako niebezpieczna zabawa     125
  Chłopiec, który „czuje się w świecie, jak u siebie w domu”     130
  Chłopiec jako superman     133
  Kryzys supermana     137
  
  
  CZĘŚĆ DRUGA – KOBIECY REPERTUAR TOPICZNY     141
  
  Rozdział I. BAŚNIOWE DZIEDZICTWO     143
  
  Rozdział II. TOPIKA KOBIECA     148
  1. W KRĘGU ZNACZEŃ KOPCIUSZKA     148
  Wzorcowa opowieść o utracie Matki i wejściu dziewczynki do świata Ojca     148
  Wśród wątków baśni     148
  Córka Matki     150
  Córka Ojca     155
  Tajemniczy opiekunowie     157
  Kobiety wobec siebie. Kopciuszek, siostry i macocha królewny Śnieżki    160
  Mężczyzna i jego „charakter ekonomiczny”     160
  Macocha Królewny Śnieżki     161
  Konstruowanie kobiecości     164
  Zazdrosne siostry i maskarada. „Kopciuszek” bez Kopciuszka     168
  2. CZAROWNICA JAKO WYOBRAŻENIE NEGATYWNE     171
  Czarownica w literaturze dla dzieci     171
  Kiedy zło przybiera postać pięknej kobiety     173
  3. PIĘKNE I BESTIE     180
  Struktura opowieści i współczesne pytania     180
  Matka, której nie ma     183
  Piękna i Bestia jako antybaśń     185
  Urok śmiertelnych zaślubin     189
  Bestia jako Inny     193
  Kto zdejmie zaklęcie?     196
  
  Rozdział III. TOPIKA FEMINISTYCZNA     201
  1. OBUDZENIE ŚPIĄCEJ KRÓLEWNY     201
  Po rewolucji seksualnej     201
  Z ducha Matki. Znaczenie psychoseksulnej symboliki matriarchalnej    203
  Silniejsze od Ojca. Przekroczenie perspektywy Freuda     208
  2. PERSWAZYJNOŚĆ MAŁEJ SYRENY I CZERWONEGO KAPTURKA    219
  Moje ciało jest moim głosem     219
  Opowiedzenie traumy     226
  „Zejście w wilczość”     233
  3. CZAROWNICA JAKO WYOBRAŻENIE AFIRMATYWNE     234
  Magia mężczyzn, magia kobiet     235
  Czarownica: Kobieta-Natura     238
  Czarownica-Bogini     241
  
  ZAKOŃCZENIE     249
  BIBLIOGRAFIA PODMIOTOWA     256
  BIBLIOGRAFIA PRZEDMIOTOWA     260
  ABSTRACT     268
  NOTA BIBLIOGRAFICZNA     270
RozwińZwiń