POLECAMY
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
W obliczu intensyfikacji problemów miejskich w XXI w. zarządzanie miastem staje się nie lada wyzwaniem. Rządzący szukają rozwiązań, dzięki którym ośrodki miejskie mogłyby stać się bardziej odporne, zrównoważone i inteligentne. W prezentowanej książce SMART CITY. Kto rządzi w inteligentnych miastach? autorka rozprawia się z fenomenem koncepcji inteligentnego miasta, która na tym polu zainteresowała współczesne samorządy na całym świecie. W swojej książce Autorka zastanawia się przede wszystkim nad tym, jak pod wpływem nowoczesnych koncepcji rządzenia i zarządzania miastem zmieniają się relacje władzy pomiędzy „rządzącymi” a „rządzonymi”. W istocie w smart city pojawiają się nowi gracze, którzy w znaczący sposób przeobrażają dotychczas nam znaną geometrię stosunków władzy.
Autorka stawia więc niezwykle istotne pytanie: kto rządzi w inteligentnych miastach? W efekcie przeprowadzonych badań w inteligentnych miastach USA i Danii w książce zestawiono ze sobą dwa różne modele rządzenia i zarządzania dzisiejszymi inteligentnymi miastami: model technokratyczny, oparty na współpracy z biznesem i na implementacji zaawansowanych technologii informacyjno-komunikacyjnych, oraz model partycypacyjny, uwzględniający udział mieszkańców w procesach rządzenia i zarządzania miastem. W książce SMART CITY. Kto rządzi w inteligentnych miastach?
Czytelnik będzie mógł przeczytać o wyzwaniach związanych z implementacją nowoczesnych technologii do przestrzeni miasta i systemów zarządzania. Książkę SMART CITY. Kto rządzi w inteligentnych miastach? kierujemy przede wszystkim do: samorządów, władz miast, departamentów zw. z innowacjami, spółek współpracujących z samorządem organizacji działających na rzecz polityki miejskiej planistów, inżynierów, analityków, biznesu, biur consultingowych analityków danych, informatyków, ale również do: studentów politologii, zarządzania, architektury, urbanistyki etc.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 310 |
Kategoria | Architektura i urbanistyka |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-22961-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
ROZDZIAŁ 1. SMART CITY JAKO IDEA | 20 |
1.1. Ewolucja znaczenia miasta w społeczeństwie i polityce | 20 |
1.1.1. Pojęcie i ujęcia miasta | 21 |
1.2. Relacje między technologią a polityką w kontekście smart city | 38 |
1.3. Definicje i ujęcia koncepcji smart city | 51 |
1.3.1. Geneza koncepcji smart city | 51 |
1.3.2. Problemy terminologiczne i pojęciowe koncepcji smart city | 55 |
1.3.3. Rozumienie koncepcji smart city – przegląd i analiza krytyczna literatury przedmiotu | 57 |
ROZDZIAŁ 2. RZĄDZENIE I ZARZĄDZANIE W SMART CITY | 76 |
2.1. Rządzenie i zarządzanie w sferze polityki miejskiej | 77 |
2.1.1. Rządzenie i zarządzanie miastem w naukach politycznych | 77 |
2.1.2. Rządzenie wobec ewolucji zarządzania administracją publiczną | 81 |
2.1.3. Miasto jako organizacja: zadania publiczne samorządu terytorialnego | 89 |
2.2. Obszary zarządzania inteligentnym miastem | 93 |
2.2.1. Wskaźniki inteligentnego miasta | 93 |
2.2.2. Zarządzanie miastem na podstawie sześciu komponentów smart | 99 |
2.3. Modele rządzenia i zarządzania smart cities | 106 |
2.3.1. Wymiary koncepcji inteligentnego miasta | 108 |
2.3.2. Modele rządzenia i zarządzania smart city a kierunek badań | 114 |
2.3.3. Metodologia badań empirycznych | 119 |
ROZDZIAŁ 3. SAN FRANCISCO JAKO PRZYKŁAD TECHNOKRATYCZNEGO RZĄDZENIA INTELIGENTNYM MIASTEM | 125 |
3.1. Specyfika funkcjonowania samorządu terytorialnego USA | 127 |
3.1.1 Sposób organizacji samorządu terytorialnego | 127 |
3.1.2. Specyfika amerykańskiej polityki miejskiej | 133 |
3.2. San Francisco jako smart city | 136 |
3.2.1. Charakterystyka miasta i jego głównych wyzwań | 137 |
3.2.2. Zarządzanie miastem inteligentnym – przykłady projektów, inicjatyw i inwestycji | 142 |
3.3. Technokratyczny model rządzenia i zarządzania smart city w San Francisco | 157 |
3.3.1. Wymiar technologiczny | 157 |
3.3.2. Wymiar rządzenia i zarządzania | 162 |
3.3.3. Wymiar społeczny | 167 |
3.3.4. Kwestia władzy | 170 |
ROZDZIAŁ 4. AARHUS JAKO PRZYKŁAD PARTYCYPACYJNEGO RZĄDZENIA MIASTEM INTELIGENTNYM | 179 |
4.1. Specyfika funkcjonowania samorządu lokalnego w Danii | 180 |
4.1.1. Organizacja samorządu terytorialnego | 181 |
4.1.2 Skandynwaski model współpracy | 185 |
4.2. Aarhus jako smart city | 188 |
4.2.1. Charakterystyka miasta i jego głównych wyzwań | 189 |
4.2.2. Zarządzanie inteligentnym miastem – przykłady projektów, inicjatyw i inwestycji | 192 |
4.3. Partycypacyjny model rządzenia i zarządzania smart city w Aarhus | 206 |
4.3.1. Wymiar technologiczny | 207 |
4.3.2. Wymiar rządzenia i zarządzania | 210 |
4.3.3. Wymiar społeczny | 215 |
4.3.4. Kwestia władzy | 218 |
ROZDZIAŁ 5. SMART CITY JAKO CZYNNIK ZMIAN W RZĄDZENIU I ZARZĄDZANIU MIASTEM | 225 |
5.1. Zmiany na gruncie rządzenia i zarządzania | 225 |
5.1.1. Nowe rozumienie miasta | 226 |
5.1.2. Aktualizacja w sposobie rządzenia i zarządzania miastem | 229 |
5.1.3. Rola sektorów w rządzeniu i zarządzaniu smart cities | 238 |
5.2. Wyzwania dla rządzenia i zarządzania inteligentnym miastem | 253 |
5.2.1. Wyzwania natury politycznej, zarządczej i administracyjnej | 253 |
5.2.2. Wyzwania natury technicznej | 259 |
5.2.3. Wyzwania natury ekonomicznej | 263 |
5.2.4. Wyzwania natury społecznej | 266 |
Podsumowanie | 271 |
Aneks | 280 |
Spis tabel | 282 |
Spis rysunków | 283 |
Bibliografia | 284 |
Źródła internetowe | 295 |