Dogmatyka prawa administracyjnego. Bilans rozwoju, reformy i przyszłych zadań

-17%

Dogmatyka prawa administracyjnego. Bilans rozwoju, reformy i przyszłych zadań

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

69,72  84,00

Format: pdf

Cena początkowa: 84,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 64,68 zł  


69,72

w tym VAT

Małgorzata Bochwic-Ivanovska (tłumacz), Ziemowit Cieślik (redaktor naukowy tłumaczenia), Ilona Czechowska (redaktor naukowy tłumaczenia), Natalia Kohtamäki (redaktor naukowy tłumaczenia), Irena Lipowicz (redaktor naukowy tłumaczenia), Andrzej Wróbel (redaktor naukowy tłumaczenia)
Praca stanowi jedną z podstawowych pozycji współczesnej literatury z zakresu prawa administracyjnego w Niemczech. Tezy w niej zawarte są na tyle uniwersalne, że mogą być stosowane w procesie rozwijania metod badań administracyjnoprawnych także w innych krajach. Dzieło E. Schmidta-Aßmanna – ważne dla rozwoju europejskiego prawa administracyjnego i przydatne dla wszystkich badaczy prawa administracyjnego – pozostawało do tej pory mało znane wśród polskich ekspertów.
Autor prezentuje całościową koncepcję współczesnej dogmatyki prawa administracyjnego, która ma równoważyć wymagania stabilności i elastyczności systemu prawnego. Wskazuje również na ograniczenia tradycyjnej metody prawa administracyjnego i potrzebę jej modernizacji.
Opracowanie stanowi nie tylko istotny wkład do polskiej debaty z zakresu teorii prawa administracyjnego, lecz także daje niepowtarzalną szansę jej ożywienia, zwłaszcza najważniejszych założeń dogmatycznych i ich dynamicznych przekształceń w zmieniającym się świecie.
Pozycja zainteresuje sędziów, prawników oraz pracowników naukowych z zakresu prawa publicznego.


Rok wydania2022
Liczba stron282
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
TłumaczenieMałgorzata Bochwic-Ivanovska
ISBN-13978-83-8286-598-1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów   | str.   11
  Słowo wstępne do wydania polskiego   | str.   I
  Wprowadzenie   | str.     15
  Część pierwsza
   Dogmatyka i jej reforma: zagadnienia podstawowe
  A. Zadania dogmatyki prawa administracyjnego    | str.   17
   
  B. Reformowanie struktury dogmatyki   22
   
  I. Opis stanu rzeczy w szczególnym prawie administracyjnym: „obszary referencyjne”    | str.   24
   
  II. Dawne i nowe podejścia metodologiczne    | str.   27
  1. Tradycyjna „metoda prawnicza”    | str.     27
  2. Perspektywa aktu prawnego i perspektywa zachowania     | str.     31
   
  III.   Założenia wstępne i idee wiodące    | str.   34
   
  C. Nauka prawa administracyjnego jako nauka sterowania    | str.   38
   
  I. Perspektywa nauki sterowania    | str.   39
  1. Koncepcja analityczna    | str.   39
  2. Związki i wzajemne oddziaływania   | str.   40
   
  II. Uwzględnienie wiedzy pozaprawnej     | str.   42
  1. Praktyka prawnicza a nauka prawa    | str.   42
  2. Pojęcia pomostowe    | str.   45
   
  III.   Nowa rola komparatystyki prawniczej    | str.   46
  1. Praktyczne zadania dogmatyczne    | str.   47
  2.  Perspektywa problemowa: „wspólne pozyskiwanie wiedzy”    | str.   48
  Część druga
   Trzy klasyczne obszary tematyczne dogmatyki… prawa administracyjnego: źródła prawa, formy prawne, ochrona prawna
  Rozdział 1
  Nauka o źródłach prawa    | str.   55
   
  A. Zadania nauki o źródłach prawa   | str.   55
   
  I. Polityczne treści w nauce o źródłach prawa     | str.   55
  1. Tradycyjne zwężenie perspektywy badawczej    | str.   56
  2. Analiza krytyczna   | str.   56
   
  II. Nauka o źródłach prawa jako „strukturze policentrycznej”   | str.     57
  1. Różnorodność typów, reżimów i warstw   | str.   58
  2. Różnorodność rodzajów regulacji i metod konkretyzacji   | str.   59
  3. Monopole prawotwórcze, numerus clausus i nakaz adekwatności – problemy   | str.   61
   
  B. Trzy przykładowe kategorie źródeł prawa    | str.   63
   
  I. Ustawa parlamentarna jako konieczny filar   | str.     63
  1. Skutki sterujące różnych typów normowania   | str.   64
  2. Określoność i otwartość ustawy   | str.   66
   
  II. Rosnące znaczenie prawa międzynarodowego dla administracji   | str.   69
  1. Umowy międzynarodowe   | str.   71
  2. Ogólne zasady prawa międzynarodowego    | str.   74
   
  III.   Ogólne zasady prawa jako kategoria obejmująca wiele obszarów    | str.   76
  1. Znaczenie w prawie niemieckim    | str.   76
  2. Znaczenie w prawie unijnym    | str.   79
  3. Funkcje pomostowe ogólnych zasad prawa    | str.   83
   
  IV. Dygresja: soft law w prawie administracyjnym   | str.     85
  1. Formy występujące w praktyce   | str.   86
  2. O funkcji pojęcia w prawie administracyjnym   | str.   88
   
  C. Związki między regulacjami i problemy hierarchii    | str.   90
  I. Ustawa parlamentarna i prawotwórstwo administracyjne    | str.   92
   
  II. Prawo Unii Europejskiej i prawo państw członkowskich    | str.   95
  1. Pierwszeństwo i wzajemne oddziaływania    | str.   96
  2. Granice uwspólnotowienia prawa   | str.   98
   
  Rozdział 2
  Nauka o formach: formy prawne, formy działania… i formy oddziaływania    | str.   100
   
  A. Formy prawne: stan obecny i zmiany    | str.   103
   
  I. Dywersyfikacje: przykład aktu administracyjnego    | str.   104
  1. Instrument niezbywalny i możliwy do stosowania w wielu obszarach    | str.   104
  2. Stabilizacja i elastyczność     | str.  106
   
  II. Zmiany perspektywy: przykład aktów normatywnych administracji publicznej     | str.   108
  1. Akty normatywne jako instrumenty działania administracji   | str.   110
  2. Akty normatywne administracji publicznej jako źródła prawa administracyjnego   | str.   112
   
  B. Formy działania – o dogmatyce działania administracji bez formy prawnej    | str.   114
   
  I. Normalność działania administracji bez formy prawnej     | str.   115
   
  II. Zarys dogmatyki    | str.   117
  1. Ogólne warunki ramowe dla zwykłego działania administracji    | str.   117
  2. Sytuacje szczególnego zagrożenia: „nieformalne działanie administracji”   | str.   118
   
  III.   Funkcje porządkujące form działania   | str.     121
   
  C. Formy oddziaływania: konteksty i wzajemne wpływy    | str.   123
   
  I Formy oddziaływania oraz związki między instrumentami [administracyjnymi]   | str.   124
  1. Reguły dotyczące związków między instrumentami [administracyjnymi]   | str.   125
  2. „Uznanie co do opcji”    | str.   127
   
  II. Formy oddziaływania w europejskim związku administracyjnym    | str.   129
  1. Transnarodowe akty administracyjne    | str.   131
  2. „Zaufanie międzyadministracyjne”    | str.   133
   
  Rozdział 3
  Ochrona prawna    | str.   137
   
  A. Gwarancje ochrony prawnej jako związek oddziaływań   | str.   138
   
  I. Nakaz wielowymiarowej skuteczności – spójność ochrony prawnej    | str.   139
   
  II. Gwarancje ochrony prawnej w Ustawie Zasadniczej    | str.   140
  1. Dokonania dostosowawcze art. 19 ust. 4 GG    | str.   141
  2. Niepewności w ochronie prawnej w przypadkach z kontekstem zagranicznym    | str.   143
   
  III.   Gwarancje ochrony prawnej w prawie Unii Europejskiej    | str.   146
  1. Podział odpowiedzialności za ochronę prawną (art. 19 ust. 1 TUE)   | str.   148
  2. Artykuł 47 KPP jako gwarancja wielowymiarowa    | str.   149
  3. Przypadek szczególny: ochrona prawna wobec działań faktycznych administracji UE    | str.   151
  4. Przypadek szczególny: ochrona prawna Unii wobec władczych aktów prawa międzynarodowego   | str.   152
   
  IV. Gwarancje ochrony prawnej w prawie  międzynarodowym    | str.   153
  1. Roszczenie o ochronę sądową zgodnie z art. 14 MPPOiP    | str.   154
  2. Państwa-strony jako podmioty zobowiązane    | str.   155
   
  B. Zmiany w parametrach ochrony prawnej    | str.   157
   
  I. Ewolucja uprawnień do wniesienia skargi    | str.   158
  1. Rola prawa podmiotowego    | str.   159
  2. Nauka o normach ochrony prawnej: osiągnięcia i krytyka   | str.   160
  3. Indywidualna i ponadindywidualna ochrona prawna: „dobro wspólne w procesie”   | str.   163
   
  II. Intensywność kontroli sądowej    | str.   168
  1. Kryteria prawne i inne „koordynaty normatywne”   | str.   168
  2. Kontrola wedle kryterium prawa    | str.   171
  3. Jednolity model struktury kontroli ograniczonej   | str.   174
   
  III.   Zakres kontroli: kontekst niezgodności z prawem    | str.   176
  1. Odniesienie do statusu prawnego skarżącego   | str.   177
  2. Przeniesienie akcentu na wpływ błędu postępowania na skutek działania    | str.   178
   
  C. Powiązania sieciowe, konkurujące i komplementarne formy ochrony prawnej   | str.   180
   
  I. Ochrona prawna: powiązania sieciowe i formy konkurujące    | str.   180
  1. Szeroko zakreślony nakaz jasności drogi prawnej    | str.   181
  2. Krajowe kompetencje kontrolne wobec zagranicznych aktów władczych    | str.   183
  3. Konkurencje ochrony prawnej oraz „konflikty jurysdykcji”    | str.   186
   
  II. Komplementarne formy ochrony     | str.   188
  1. Ochrona sądowa jako gwarancja standardowa   | str.   188
  2. Formy komplementarne    | str.   189
   
  III.   Ochrona prawna w konfliktach opartych na informacji: zarys problemu    | str.   193
  Część trzecia
   Ustrojowe prawo administracyjne – między jednością…, różnorodnością a ideą związku
  Uwaga wstępna: Wyzwanie, jakie stanowią sieci    | str.   197
   
  A. Zadania regulacyjne, modele sterowania i metody   | str.   202
   
  I. Polityczny charakter ustrojowego prawa administracyjnego    | str.   203
  1. Podstawy kształtowania politycznego   | str.   203
  2. Asymetryczne tworzenie systemu (Otto Mayer)    | str.   204
   
  II. Kwestie metodologiczne ustrojowego prawa administracyjnego    | str.   206
  1. Sterowanie kontekstem i argumentacja prawnicza w prawie ustrojowym    | str.   207
  2. Szczególne osiągnięcia i granice osiągnięć koncepcji governance   | str.   210
   
  B. Związanie zwrotne prawem konstytucyjnym ustrojowego prawa…administracyjnego   | str.     213
   
  I. Prawo konstytucyjne jako główne medium recepcji    | str.   215
   
  II. Kluczowe zagadnienie legitymizacji   | str.     217
  1. Złożony charakter stawianych kwestii   | str.   218
  2. Obszar materii: legitymizacja i legitymacja   | str.   219
  3. Obszar struktury: legitymizacja w związku administracyjnym   | str.   224
  4. Uwagi szczególne o legitymizacji administracji własnej UE   | str.   226
   
  III.   Problemy legitymizacyjne agencji     | str.   227
  1. Agencje administracji własnej UE   | str.   227
  2. Niezależne agencje w administracjach państw członkowskich   | str.   230
  3. Ogólne kwestie regulacyjne   | str.   234
   
  C. Instytucjonalne i proceduralne komponenty ustrojowego prawa…administracyjnego    | str.   236
   
  I. Jedność i wielość postaci administracji: refleksje konstytucyjnoprawne    | str.   237
  1. Ambiwalentne pierwsze wrażenie    | str.   237
  2. Demokratyczna otwartość   | str.   238
   
  II.  Europejski związek administracyjny: różnorodność i proceduralna koordynacja działania    | str.   239
  1. Związek jako schemat analityczny i idea porządkująca   | str.   240
  2. Proceduralna koordynacja działania w związku administracyjnym    | str.   242
  3. Prawo proceduralne odnoszące się do ustroju administracji jako perspektywa rozwoju    | str.   244
   
  III.   Wybór między formami konstrukcyjnymi ustrojowego prawa administracyjnego    | str.   247
  1. Wolność wyboru formy w ustrojowym prawie administracyjnym oraz jej granice   | str.   248
  2. Uznanie w dziedzinie ustroju: institutional choice    | str.   252
   
  Krótkie uwagi końcowe    | str.   255
  Literatura    | str.   257
  Glosariusz    | str.   271
RozwińZwiń