W teatrze świata

-20%

W teatrze świata

Ojczyzny artystyczne Elżbiety Wittlin Lipton

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

32,76  40,95

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 40,95 zł (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 29,48 zł  


32,76

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Monografia Justyny Budzik wprowadza do historii sztuki (nie tylko polskiej) postać nietuzinkową, wyraźnie niedocenioną, skromnie pozostającą poza modnymi nurtami współczesności. Twórczość Elżbiety Wittlin Lipton jest przykładem oddziaływania inspiracji wielokulturowych, interdyscyplinarnych, wyjątkowo złożonych i jednocześnie gotowych do nieustannego dialogu. Dzięki temu dzieła artystki stają się uniwersalne, inspirujące i poruszają wyobraźnię. […] Analizy i interpretacje projektów są najlepszą częścią całej monografii. Celne, znakomicie napisane, osadzone w kontekście historii sztuki i dziejów wielu krajów, zdradzają znakomitą wiedzę i erudycję Autorki, a także jej szczególną wrażliwość wizualną i plastyczną. Badaczka świetnie radzi sobie z analizą dzieł plastycznych i potrafi wydobyć z nich niezwykle interesujące i cenne znaczenia. Książka Justyny Budzik W teatrze świata. Ojczyzny artystyczne Elżbiety Wittlin Lipton to praca wartościowa, która w sposób oryginalny, twórczy i kompetentny poszerza naukowy opis ważnego problemu badawczego.
Z recenzji prof. dr. hab. Janusza Pasterskiego, Uniwersytet Rzeszowski
Justyna Budzik – doktor literaturoznawstwa, adiunkt w Instytucie Amerykanistyki i Studiów Polonijnych UJ. Prowadzi wykłady z polskiej literatury emigracyjnej i literatury wielokulturowej w Ameryce Północnej. Autorka monografii Zadomowieni i wyobcowani – o sytuacji pisarzy polskich w Kanadzie. Interesuje się polską literaturą i sztuką emigracyjną XX i XXI wieku. Szkice krytycznoliterackie publikowała m.in. w „Kontekstach Kultury”, „Tyglu Kultury”, „Stronach”, „Frazie”, „Akcencie” i „The Polish Review”.


Rok wydania2020
Liczba stron216
KategoriaTeoria sztuki
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-4969-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Słowo wstępne       11
  CZĘŚĆ PIERWSZA. ETAPY ELŻBIETY WITTLIN LIPTON 23
  1. Etap pierwszy: polskie dzieciństwo i wczesne inspiracje artystyczne       28
  2. Etap drugi: na amerykańskiej ziemi    33
      2.1. Pierwszy okres amerykański       37
  3. Etap trzeci: Iberia po raz pierwszy       43
    3.1. Hiszpania generała Franco w latach 1955–1957       43
    3.2. „[…] znowu oddycham swoim oddechem, znowu widzę, oddycham oczami” – Józef Czapski    46
  4. Etap czwarty: imaginistyczne obrazy Orientu i Maghrebu, powrót do Nowego Jorku    52
  5. Etap piąty: Madryt 1962–1975  53
  6. Etap szósty: miejsca ruchome – Nowy Jork – Chicago – Madryt    56
    6.1. Nowy Jork      56
    6.2. Samotność nad jeziorem Michigan – Chicago 1983–1986       60
    6.3. „Nie wyobrażam sobie życia inaczej niż pomiędzy kulturami…” Nowy Jork–Madryt: od 1986 roku do dziś    61
  CZĘŚĆ DRUGA. ELŻBIETY WITTLIN LIPTON LITERACKIE I KULTUROWE KRĘGI WTAJEMNICZEŃ       65
  1. Pierwsze projekty teatralne – współpraca z Paulem Steinbergiem       69
    1.1. Salome Oscara Wilde’a i Elektra Sofoklesa – projekty kostiumów i scenografii      70
    1.2. Ścisły nadzór Jeana Geneta – malarskie studium samotności    75
    1.3. Sen nocy letniej Williama Szekspira       78
  2. Wokół literatury hiszpańskiego kręgu kulturowego     85
    2.1. Wielki teatr świata i Życie snem Pedra Calderóna de la Barca – kostiumowe „jednoaktówki” Elżbiety Wittlin Lipton       86
      2.1.1. Wielki teatr świata według Elżbiety Wittlin Lipton       86
      2.1.2. Malarska medytacja – o jednym projekcie do dramatu Życie snem     93
    2.2. Kostium jako wielowątkowa opowieść kulturowa i malarska – Niewidzialna dama i Rok Święty w Madrycie Pedra Calderóna de la Barca .    100
      2.2.1. Niewidzialna dama, czyli projekty skrojone na miarę     101
      2.2.2. Rok Święty w Madrycie – kostium jako bohater       115
  3. W stronę współczesności – Guernica Picassa Jerónima Lópeza Mozo i 98 Juana Antonia Castro     120
    3.1. Ludzkie i zwierzęce wizerunki oraz maska jako elementy przywracania historycznej pamięci – Guernica Picassa     120
    3.2. „¿Que es la Historia de España?” – projekty kostiumów do sztuki 98 Juana Antonia Castro       123
    3.3. Wokół twórczości Dionisia Cañasa – o dwóch szkicach scenograficznych     128
  4. Elżbiety Wittlin Lipton literackie powroty do Polski       132
    4.1. Hiszpańska Iwona, księżniczka Burgunda Witolda Gombrowicza  133
    4.2. „Konflikt z formą” – Ślub Witolda Gombrowicza       141
    4.3. Współpraca z Niną Polan i Polskim Instytutem Teatralnym w Nowym Jorku       146
  5. Kilka uwag o sztukach Carla Goldoniego i Bertolta Brechta w kostiumowym obiektywie Elżbiety Wittlin Lipton       149
    5.1. ¡Viva el color!    149
    5.2. Jubileuszowa Opera za trzy grosze Bertolta Brechta    152
  Elżbiety Wittlin Lipton „mowa wiązana”. Refleksje końcowe       155
  Bibliografia  161
  Indeks osób    177
  Spis prac kostiumowych i scenograficznych Elżbiety Wittlin Lipton zamieszczonych w książce    185
RozwińZwiń