INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Monografia Justyny Budzik wprowadza do historii sztuki (nie tylko polskiej) postać nietuzinkową, wyraźnie niedocenioną, skromnie pozostającą poza modnymi nurtami współczesności. Twórczość Elżbiety Wittlin Lipton jest przykładem oddziaływania inspiracji wielokulturowych, interdyscyplinarnych, wyjątkowo złożonych i jednocześnie gotowych do nieustannego dialogu. Dzięki temu dzieła artystki stają się uniwersalne, inspirujące i poruszają wyobraźnię. […] Analizy i interpretacje projektów są najlepszą częścią całej monografii. Celne, znakomicie napisane, osadzone w kontekście historii sztuki i dziejów wielu krajów, zdradzają znakomitą wiedzę i erudycję Autorki, a także jej szczególną wrażliwość wizualną i plastyczną. Badaczka świetnie radzi sobie z analizą dzieł plastycznych i potrafi wydobyć z nich niezwykle interesujące i cenne znaczenia. Książka Justyny Budzik W teatrze świata. Ojczyzny artystyczne Elżbiety Wittlin Lipton to praca wartościowa, która w sposób oryginalny, twórczy i kompetentny poszerza naukowy opis ważnego problemu badawczego.
Z recenzji prof. dr. hab. Janusza Pasterskiego, Uniwersytet Rzeszowski
Justyna Budzik – doktor literaturoznawstwa, adiunkt w Instytucie Amerykanistyki i Studiów Polonijnych UJ. Prowadzi wykłady z polskiej literatury emigracyjnej i literatury wielokulturowej w Ameryce Północnej. Autorka monografii Zadomowieni i wyobcowani – o sytuacji pisarzy polskich w Kanadzie. Interesuje się polską literaturą i sztuką emigracyjną XX i XXI wieku. Szkice krytycznoliterackie publikowała m.in. w „Kontekstach Kultury”, „Tyglu Kultury”, „Stronach”, „Frazie”, „Akcencie” i „The Polish Review”.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 216 |
Kategoria | Teoria sztuki |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-4969-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Słowo wstępne | 11 |
CZĘŚĆ PIERWSZA. ETAPY ELŻBIETY WITTLIN LIPTON 23 | |
1. Etap pierwszy: polskie dzieciństwo i wczesne inspiracje artystyczne | 28 |
2. Etap drugi: na amerykańskiej ziemi | 33 |
2.1. Pierwszy okres amerykański | 37 |
3. Etap trzeci: Iberia po raz pierwszy | 43 |
3.1. Hiszpania generała Franco w latach 1955–1957 | 43 |
3.2. „[…] znowu oddycham swoim oddechem, znowu widzę, oddycham oczami” – Józef Czapski | 46 |
4. Etap czwarty: imaginistyczne obrazy Orientu i Maghrebu, powrót do Nowego Jorku | 52 |
5. Etap piąty: Madryt 1962–1975 53 | |
6. Etap szósty: miejsca ruchome – Nowy Jork – Chicago – Madryt | 56 |
6.1. Nowy Jork | 56 |
6.2. Samotność nad jeziorem Michigan – Chicago 1983–1986 | 60 |
6.3. „Nie wyobrażam sobie życia inaczej niż pomiędzy kulturami…” Nowy Jork–Madryt: od 1986 roku do dziś | 61 |
CZĘŚĆ DRUGA. ELŻBIETY WITTLIN LIPTON LITERACKIE I KULTUROWE KRĘGI WTAJEMNICZEŃ | 65 |
1. Pierwsze projekty teatralne – współpraca z Paulem Steinbergiem | 69 |
1.1. Salome Oscara Wilde’a i Elektra Sofoklesa – projekty kostiumów i scenografii | 70 |
1.2. Ścisły nadzór Jeana Geneta – malarskie studium samotności | 75 |
1.3. Sen nocy letniej Williama Szekspira | 78 |
2. Wokół literatury hiszpańskiego kręgu kulturowego | 85 |
2.1. Wielki teatr świata i Życie snem Pedra Calderóna de la Barca – kostiumowe „jednoaktówki” Elżbiety Wittlin Lipton | 86 |
2.1.1. Wielki teatr świata według Elżbiety Wittlin Lipton | 86 |
2.1.2. Malarska medytacja – o jednym projekcie do dramatu Życie snem | 93 |
2.2. Kostium jako wielowątkowa opowieść kulturowa i malarska – Niewidzialna dama i Rok Święty w Madrycie Pedra Calderóna de la Barca . | 100 |
2.2.1. Niewidzialna dama, czyli projekty skrojone na miarę | 101 |
2.2.2. Rok Święty w Madrycie – kostium jako bohater | 115 |
3. W stronę współczesności – Guernica Picassa Jerónima Lópeza Mozo i 98 Juana Antonia Castro | 120 |
3.1. Ludzkie i zwierzęce wizerunki oraz maska jako elementy przywracania historycznej pamięci – Guernica Picassa | 120 |
3.2. „¿Que es la Historia de España?” – projekty kostiumów do sztuki 98 Juana Antonia Castro | 123 |
3.3. Wokół twórczości Dionisia Cañasa – o dwóch szkicach scenograficznych | 128 |
4. Elżbiety Wittlin Lipton literackie powroty do Polski | 132 |
4.1. Hiszpańska Iwona, księżniczka Burgunda Witolda Gombrowicza 133 | |
4.2. „Konflikt z formą” – Ślub Witolda Gombrowicza | 141 |
4.3. Współpraca z Niną Polan i Polskim Instytutem Teatralnym w Nowym Jorku | 146 |
5. Kilka uwag o sztukach Carla Goldoniego i Bertolta Brechta w kostiumowym obiektywie Elżbiety Wittlin Lipton | 149 |
5.1. ¡Viva el color! | 149 |
5.2. Jubileuszowa Opera za trzy grosze Bertolta Brechta | 152 |
Elżbiety Wittlin Lipton „mowa wiązana”. Refleksje końcowe | 155 |
Bibliografia 161 | |
Indeks osób | 177 |
Spis prac kostiumowych i scenograficznych Elżbiety Wittlin Lipton zamieszczonych w książce | 185 |