Teatr brzydkich uczuć

-20%

Teatr brzydkich uczuć

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

31,92  39,90

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 39,90 zł (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 31,92 zł  


31,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Punktem wyjścia koncepcji książki Teatr brzydkich uczuć była teoria Sianne Ngai inspirująca do nowych sposobów myślenia o teatrze, przedstawieniach kulturowych i rzeczywistości społecznej. Tom rozpoczyna więc tłumaczenie wstępu do monografii Ngai, w którym autorka przedstawia założenia metodologiczne i charakterystykę brzydkich uczuć – negatywnych emocji i afektów. W kolejnych rozdziałach autorki i autorzy analizują różne zjawiska teatralne, performatywne i społeczne, odnosząc się do koncepcji Ngai i do innych teorii afektywnych.
Publikację zamyka tłumaczenie wprowadzenia do książki The Promise of Happiness Sary Ahmed. Autorka udowadnia, że szczęście jest znormatywizowanym projektem życiowym, dostępnym tylko niektórym podmiotom. Zgodnie z tą diagnozą brzydkie uczucia mogą być postrzegane jako produkt uboczny zderzenia podmiotów nienormatywnych z rzeczywistością projektowaną przez ideę szczęścia oraz przeszkodą do jego osiągnięcia. Artykuły zamieszczone w Teatrze brzydkich uczuć tworzą zaś nieszczęśliwe archiwum, a ujawnione w nim wstydliwe afekty rozbijają systemy społeczne ufundowane na normatywnej wizji szczęścia i odsłaniają ich przemocowy charakter.
Teatr brzydkich uczuć to publikacja świetnie obmyślona, uzupełniająca istotną lukę w rodzimej humanistyce, otwierająca dyskusję, która nakazuje przeprogramować myślenie o związkach łączących emocje, teatr, procesy performatywne i sferę publiczną. Jest rzeczowa i zaangażowana zarazem. Pokazuje, że rozmowa o sztuce nie może obejść się bez analizy afektywnych ram jej powstawania i recepcji. Z recenzji dr Weroniki Szczawińskiej Widzę w Teatrze brzydkich uczuć próbę rekonfiguracji teatralnych hierarchii i wzmocnienie głosów dotąd uciszanych. Nadanie wagi brzydkim uczuciom odbieram jako gest polityczny i emancypujący, dający narzędzia i siłę, by mówić o tym, o czym wcześniej mówić nie wypadało.
Z recenzji dra hab. Piotra Morawskiego


Rok wydania2021
Liczba stron234
KategoriaTeatr
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-5017-0
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  I. Wprowadzenie 7
  Monika Kwaśniewska, Katarzyna Waligóra, Robienie miejsca – pożytki z brzydkich uczuć    9
  Sianne Ngai, Wstęp (do książki Ugly Feelings)     21
  II. Męskości 51
  Grzegorz Niziołek, Bezwstyd. Gejowski performans Jana Peszka     53
  Stanisław Godlewski, Teatr sumienia i paranoi     77
  Grzegorz Stępniak, O porażce męskości i brzydkich genderowych afektach     97
  III. Feminizm 113
  Łucja Iwanczewska, Laboratoria gniewu – teatr, krytyczność i społeczeństwo    115
  Katarzyna Waligóra, Joanna Szczepkowska przerywa spektakl    131
  IV. Instytucja 155
  Marcin Kościelniak, Sztuka żenująca     157
  Izabela Zawadzka, Sfrustrowani poszukiwacze satysfakcji    171
  V. Nowe otwarcie 195
  Sara Ahmed, Wprowadzenie. Dlaczego szczęście? Dlaczego właśnie teraz?     197
  Noty o Autorkach i Autorach     223
  Indeks nazwisk     227
RozwińZwiń