INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Książka zawiera aktualną wiedzę historyczną i archeologiczną w zakresie badań nad początkami Izraela i jego religii oraz aktualny stan badań krytycznoliterackich nad biblijnymi tradycjami o początkach Izraela
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 348 |
Kategoria | Historia obyczajowa |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego |
ISBN-13 | 978-83-7972-460-4 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 11 |
Rozdział I – Co o początkach Izraela mówi nam historia i archeologia | 21 |
1. Egipt i Kanaan pod panowaniem xviii, xix i xx dynastii | 21 |
2. Początki Królestwa Izraela z historycznego punktu widzenia | 28 |
3. Plemiona Izraela | 37 |
Rozdział II – Pochodzenie Izraelitów | 45 |
1. Izrael z Kanaanu | 46 |
2. Nomadzi – Szaszu | 52 |
3. Hipoteza multietniczna | 60 |
Rozdział III – Izrael w Kanaanie | 65 |
1. Biblijny opis podboju | 65 |
2. Czy i jak Izraelici wkroczyli do Kanaanu | 66 |
2.1. Model podboju | 69 |
2.2. Model pokojowego osiedlania się grup pasterskich | 71 |
2.3. Model rewolucji społecznej | 74 |
2.4. Model ewolucji społecznej | 75 |
Rozdział IV – Artefakty a kwestia pochodzenia nazwy „Izrael” | 83 |
1. Stela Merenptaha | 83 |
1.1. Argumenty lingwistyczne | 87 |
1.2. Argumenty literackie | 90 |
2. Izrael 200 lat przed Merenptahem? | 92 |
3. Stela z Bet Szean | 100 |
4. Potencjalni przodkowie Izraelitów | 102 |
4.1. Habiru – Hebrajczycy | 102 |
4.2. Hyksosi | 111 |
5. Nazwa „Izrael” w sensie politycznym i religijnym | 115 |
6. Narodziny biblijnego „Izraela” | 121 |
Rozdział V – Biblijna tradycja o exodusie a historia | 129 |
1. Biblijna wersja exodusu | 129 |
2. Kiedy spisano tradycję o exodusie i jakie są jej źródła | 131 |
3. Góra Boga – Synaj/Horeb | 136 |
4. Exodus – jedna z opcji w biblijnych tradycjach o początkach Izraela | 137 |
5. Exodus – historia, która została przemilczana | 142 |
5.1. Exodus – pamięć historyczna w oprawie literacko-teologicznej | 145 |
5.2. Exodus z historycznego punktu widzenia | 149 |
5.3. Exodus z Timna | 155 |
5.4. Exodus jako symbol? | 161 |
Rozdział VI – Jakub z Transjordanii/ Izaak z Beer Szeby | 169 |
1. Historyczność patriarchów | 170 |
2. Biblijny cykl o Jakubie | 177 |
2.1. Literacki rdzeń i jego poszerzenia | 178 |
2.2. Oz 12 | 189 |
2.3. Elementy pierwotnej tradycji o Jakubie | 194 |
2.4. Podsumowanie | 205 |
2.5. Realia historyczno-geograficzne | 207 |
3. Izaak – enigmatyczna postać | 210 |
Rozdział VII – Abraham z Hebronu | 211 |
1. Teksty kapłańskie (P) w cyklu o Abrahamie | 212 |
2. Teksty nie-P trudne do jednoznacznej klasyfikacji | 214 |
3. Starsza kompozycja w cyklu o Abrahamie | 216 |
3.1. Opowiadanie Abraham–Lot–Sodoma jako pierwszy etap w tworzeniu literackiej tradycji o Abrahamie | 227 |
3.2. Domniemany początek najstarszej części cyklu w Rdz 12 | 237 |
3.3. Rdz 13,5–13 jako rzeczywisty początek opowiadania Abraham–Lot–Sodoma | 238 |
4. Późniejsze poszerzenia i zmiany | 242 |
5. Podsumowanie | 244 |
6. Realia historyczno-geograficzne | 246 |
Rozdział VIII – Religia Izraela | 251 |
1. Od Echnatona do Mojżesza? | 252 |
2. Od politeizmu do monoteizmu? | 264 |
3. Anikonizm w religii starożytnego Izraela | 282 |
Skróty bibliograficzne | 297 |
Bibliografia | 301 |