Dlaczego mnie zostawiasz?

Człowiek i Bóg po Zagładzie w ujęciu Hannah Arendt i Hansa Jonasa

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

19,51  22,95

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 22,95 zł (-15%)

Najniższa cena z 30 dni: 15,61 zł  


19,51

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Dwudziesty wiek upłynął głównie pod znakiem wielkich konfliktów natury politycznej, które przeobraziły się w globalne konflikty zbrojne, skutkujące niebywałą brutalnością na niespotykaną dotąd skalę.
Refleksja nad wydarzeniem Szoah, będącym bez precedensu w historii Starego Kontynentu choćby pod względem masowości, okrucieństwa, zaplanowania oraz towarzyszącej temu biurokracji, jest punktem wyjścia dla nowej filozoficznej perspektywy. Zagłada zmusza ludzki intelekt do zrewidowania· dotychczasowych ustaleń wielu filozoficznych kwestii, wymaga weryfikacji dotychczasowych ujęć choćby z zakresu filozofii Boga oraz filozofii człowieka.
Dlaczego mnie zostawiasz? – oto pytanie-symbol. Jest ono wyrazem niedowierzania. Jest formą zwątpienia w człowieka, poczucia bycia porzuconym. Jest ono także pytaniem o (nie)obecność Boga.
Fragment Wprowadzenia


Rok wydania2021
Liczba stron466
KategoriaFilozofia współczesna
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8220-551-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa    9
  Wstęp    11
  Wprowadzenie    29
  
  Rozdział I. WYDARZENIA HISTORYCZNE JAKO IMPULS DO REFLEKSJI FILOZOFICZNEJ    53
  1. Zagadnienie poznawania przeszłości i warunki rozumienia historii    55
  2. Dwie perspektywy poznawania historii według Hansa Jonasa    58
  3. Zagadnienie filozoficznego namysłu nad wydarzeniami z przeszłości    77
  4. Imperatyw pamięci o wydarzeniach z przeszłości w tradycji myśli żydowskiej    87
  
  Rozdział II. SZOAH I TOTALITARYZM JAKO IMPULS DO REFLEKSJI FILOZOFICZNEJ    97
  1. Zagadnienie myślenia a potrzeba sensu    108
  2. Wybrane z tradycji żydowskiej modyfikacje pytania o Boga w kontekście Szoah    118
  3. Główna oś problemowa refleksji Hannah Arendt    123
  4. Doniosłość totalitaryzmu w filozoficznym ujęciu dziejów Hannah Arendt    138
  5. Totalitaryzm w perspektywie refleksji Hannah Arendt – synteza    144
  6. Hannah Arendt na tropie genezy dwudziestowiecznych totalitaryzmów    190
  
  Rozdział III. SZOAH JAKO IMPULS DO REWIZJI PYTAŃ O BOGA    203
  1. Szoah i rewizja pytań o Boga oraz propozycje nowych odpowiedzi w ujęciu Hansa Jonasa    207
  2. Rekonstrukcja eksperymentu myślowego nad ideą Boga    218
  3. Rewizja pytań o monoteistyczny obraz Boga w judaizmie: ontologia mityczna a doświadczenie Zagłady    225
  4. Kabalistyczna koncepcja cimcum i jej obecność w micie Hansa Jonasa    232
  5. Podważenie przekonania o wszechmocy Boga    243
  6. Kategoria dobroci, poznawalności oraz stawania się Boga w kontekście zakwestionowania Jego atrybutu wszechmocy    248
  7. Bóg w relacji ze światem    253
  8. Rewizja pytania o rzeczywistość transcendentną u Hannah Arendt    264
  9. Rewizja pytania o kondycję religijnej wiary w rzeczywistość eschatologiczną    282
  
  Rozdział IV. SZOAH JAKO IMPULS DO REWIZJI PYTAŃ O CZŁOWIEKA    289
  1. Szoah i rewizja pytań o człowieka w ujęciu Hansa Jonasa    290
  2. Konsekwencje aktu cimcum oraz przeobrażenia idei Boga po doświadczeniu Szoah w perspektywie filozofii człowieka    292
  3. Odpowiedzialność jako imperatyw etyczny – w koncepcji Hansa Jonasa    302
  4. Wpływ wydarzenia Szoah na filozoficzne zapytywania o człowieka oraz propozycje nowych odpowiedzi w filozofii Hannah Arendt    319
  5. Rewizja pytania o autorytet    329
  6. Rewizja pytania o ludzką wolność    351
  7. Rewizja pytania o możliwość ludzkiego działania    359
  8. Rewizja pytania o kondycję ludzką po wydarzeniu totalitaryzmu i jego konsekwencji pod postacią Szoah    364
  9. Rewizja pytania o zło    382
  
  Zakończenie    415
  Podziękowania    439
  Bibliografia    443
  Indeks    461
RozwińZwiń