POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Dwudziesty wiek upłynął głównie pod znakiem wielkich konfliktów natury politycznej, które przeobraziły się w globalne konflikty zbrojne, skutkujące niebywałą brutalnością na niespotykaną dotąd skalę.
Refleksja nad wydarzeniem Szoah, będącym bez precedensu w historii Starego Kontynentu choćby pod względem masowości, okrucieństwa, zaplanowania oraz towarzyszącej temu biurokracji, jest punktem wyjścia dla nowej filozoficznej perspektywy. Zagłada zmusza ludzki intelekt do zrewidowania· dotychczasowych ustaleń wielu filozoficznych kwestii, wymaga weryfikacji dotychczasowych ujęć choćby z zakresu filozofii Boga oraz filozofii człowieka.
Dlaczego mnie zostawiasz? – oto pytanie-symbol. Jest ono wyrazem niedowierzania. Jest formą zwątpienia w człowieka, poczucia bycia porzuconym. Jest ono także pytaniem o (nie)obecność Boga.
Fragment Wprowadzenia
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 466 |
Kategoria | Filozofia współczesna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8220-551-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa | 9 |
Wstęp | 11 |
Wprowadzenie | 29 |
Rozdział I. WYDARZENIA HISTORYCZNE JAKO IMPULS DO REFLEKSJI FILOZOFICZNEJ | 53 |
1. Zagadnienie poznawania przeszłości i warunki rozumienia historii | 55 |
2. Dwie perspektywy poznawania historii według Hansa Jonasa | 58 |
3. Zagadnienie filozoficznego namysłu nad wydarzeniami z przeszłości | 77 |
4. Imperatyw pamięci o wydarzeniach z przeszłości w tradycji myśli żydowskiej | 87 |
Rozdział II. SZOAH I TOTALITARYZM JAKO IMPULS DO REFLEKSJI FILOZOFICZNEJ | 97 |
1. Zagadnienie myślenia a potrzeba sensu | 108 |
2. Wybrane z tradycji żydowskiej modyfikacje pytania o Boga w kontekście Szoah | 118 |
3. Główna oś problemowa refleksji Hannah Arendt | 123 |
4. Doniosłość totalitaryzmu w filozoficznym ujęciu dziejów Hannah Arendt | 138 |
5. Totalitaryzm w perspektywie refleksji Hannah Arendt – synteza | 144 |
6. Hannah Arendt na tropie genezy dwudziestowiecznych totalitaryzmów | 190 |
Rozdział III. SZOAH JAKO IMPULS DO REWIZJI PYTAŃ O BOGA | 203 |
1. Szoah i rewizja pytań o Boga oraz propozycje nowych odpowiedzi w ujęciu Hansa Jonasa | 207 |
2. Rekonstrukcja eksperymentu myślowego nad ideą Boga | 218 |
3. Rewizja pytań o monoteistyczny obraz Boga w judaizmie: ontologia mityczna a doświadczenie Zagłady | 225 |
4. Kabalistyczna koncepcja cimcum i jej obecność w micie Hansa Jonasa | 232 |
5. Podważenie przekonania o wszechmocy Boga | 243 |
6. Kategoria dobroci, poznawalności oraz stawania się Boga w kontekście zakwestionowania Jego atrybutu wszechmocy | 248 |
7. Bóg w relacji ze światem | 253 |
8. Rewizja pytania o rzeczywistość transcendentną u Hannah Arendt | 264 |
9. Rewizja pytania o kondycję religijnej wiary w rzeczywistość eschatologiczną | 282 |
Rozdział IV. SZOAH JAKO IMPULS DO REWIZJI PYTAŃ O CZŁOWIEKA | 289 |
1. Szoah i rewizja pytań o człowieka w ujęciu Hansa Jonasa | 290 |
2. Konsekwencje aktu cimcum oraz przeobrażenia idei Boga po doświadczeniu Szoah w perspektywie filozofii człowieka | 292 |
3. Odpowiedzialność jako imperatyw etyczny – w koncepcji Hansa Jonasa | 302 |
4. Wpływ wydarzenia Szoah na filozoficzne zapytywania o człowieka oraz propozycje nowych odpowiedzi w filozofii Hannah Arendt | 319 |
5. Rewizja pytania o autorytet | 329 |
6. Rewizja pytania o ludzką wolność | 351 |
7. Rewizja pytania o możliwość ludzkiego działania | 359 |
8. Rewizja pytania o kondycję ludzką po wydarzeniu totalitaryzmu i jego konsekwencji pod postacią Szoah | 364 |
9. Rewizja pytania o zło | 382 |
Zakończenie | 415 |
Podziękowania | 439 |
Bibliografia | 443 |
Indeks | 461 |