(Z)rozumieć czas wolny. Przeobrażenia, tożsamość, doświadczanie

(Z)rozumieć czas wolny. Przeobrażenia, tożsamość, doświadczanie

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Zamysłem książki, jak wskazuje sam tytuł: Zrozumieć CZAS WOLNY. Przeobrażenia, tożsamość, doświadczanie, jest próba zrozumienia czasu wolnego w jego kluczowych wymiarach związanych z przeobrażeniami, tożsamością i doświadczaniem. Istotne staje się uzyskanie możliwie pełnego obraz czasu wolnego jako przestrzeni poznawczej, interakcyjnej, symbolicznej i emocjonalnej, aniżeli stworzenie jednej zasadniczej definicji czy sposobu myślenia na jego temat. Czerpanie inspiracji z takich orientacji teoretycznych, jak: symboliczny interakcjonizm, fenomenologia, egzystencjalizm, socjologia codzienności (Berger, Luckman 1983; Kelly 1972, 1996, 2003, 2012; Kelly, Godbey 1992; Giddens 2001, 2003; deCerteau 2008, 2011; Kaufman 2013), inspirowanie się psychologią doświadczania Csikszentmihalyi (2005), postmodernizmem (Rojek 1995, 2005, 2010), jak i teoriami granicznymi (Nippert-Eng1996; Zerubavel1991), pozwala myśleć o czasie wolnym jako o kategorii dynamicznej, społecznie i kulturowo zmiennej, lokowanej na przecięciu mikro- i makroprocesów społecznych oraz wiązać ją z dynamiką jednostkowego doświadczania. Równocześnie odwoływanie się do metodologii refleksyjnej pozwala maksymalizowa ogląd i rozumienie problematyki czasu wolnego poprzez wykorzystanie różnych metod i technik badawczych (Strauss 1993; Shaw 1997; Dupuis 1999; Freeman 2001; Giddens 2001; Fischer-Rosenthal 2005; Feighery 2006; Denzin, Lincoln 2010).
Celem części pierwszej pt: Przeobrażenia jest przyglądanie się historyczno-społecznemu osadzeniu czasu wolnego. Kolejne rozdziały tej części dotyczą istotnych procesów charakteryzujących jego rozwój i dynamizujących przeobrażenia, jak: industrializacja, urbanizacja, umasowienie i technologizacja, komercjalizacja, globalizacja oraz akceleracja. Wskazane procesy przyczyniły się do tego, iż dziś stajemy przed szeregiem pytań, problemów czy wyzwań dotyczących tożsamości czasu wolnego, o czym z kolei mówi część druga, pt: Tożsamość. Jak czytelnik zauważy, celem tej części nie jest rewolucja w myśleniu o czasie wolnym, nie chce też opowiadać się po stronie kryzysu czy dezaktualizacji socjologii czasu wolnego. Chcę przede wszystkim odwołać się do kluczowych procesów w obrębie samej subdyscypliny, które w powiązaniu z ewolucją teorii i praktyki czasu wolnego, jak i dokonującymi się we współczesnej rzeczywistości przeobrażeniami pozwalają urefleksyjniać jego status.
Celem trzeciej części książki pt.: Ku Metodzie jest charakterystyka założeń badawczych bazująca na perspektywie hermeneutyczno-interpretatywnej oraz metodologii refleksyjnej. Część czwarta pt.: Doświadczanie oparta jest na badaniach własnych i wprowadza czytelnika w świat znaczeń, doświadczeń i emocji wypoczynku realizowanych w różnych kontekstach sytuacyjnych. W kolejnych rozdziałach książki analizy różnych typów materiału badawczego przeplatają się ze sobą, a kolejne metody i techniki służą pogłębianiu stawianych tez czy wcześniej zgromadzonej wiedzy. Odwołuję się z jednej strony do danych zastanych, północno-amerykańskich i europejskich badań sondażowych oraz badań budżetów czasu, międzynarodowych badań porównawczych, pomniejszych europejskich projektów badawczych, jak i polskich badań opinii społecznej czy badań budżetowych. Z drugiej strony odnoszę się do własnych projektów badawczych, realizowanych w Polsce, przede wszystkim w oparciu o metodologie jakościowe, a zgłębiających codzienne rozumienie czasu wolnego.
Książka jest napisana z perspektywy lokalnej, a głównym punktem odniesienia dla zawartych w niej treści są dwie dominujące tradycje czasu wolnego, mianowicie szkoła amerykańska i europejska. Warto tym samym podkreślić, iż kategoria czasu wolnego nie ma charakteru uniwersalnego, ale przypisana jest do partykularnej kulturowo, geograficznie i historycznie formy życia grupowego i społecznej organizacji określanej mianem nowoczesności. Czas wolny nabiera znaczenia w określonym typie społeczeństwa i stanowi jeden z istotnych jego aspektów.


Rok wydania2021
Liczba stron304
KategoriaInne
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3643-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP    7
  CZĘŚĆ I. PRZEOBRAŻENIA 13
    1. Okres preindustrialny    17
    2. Industrializacja i urbanizacja    23
    3. Umasowienie i technologizacja    30
    4. Komercjalizacja    34
    5. Glokalizacja    38
    6. Postfordyzm i indywidualizacja    41
    7. Dylemat 1.: więcej czy mniej czasu wolnego?    43
  CZĘŚĆ II. TOŻSAMOŚĆ    52
    1. Instytucjonalizacja    53
    2. Wyzwania teoretyczne    58
      2.1. Funkcjonalizm    58
      2.2. Koncepcje konfliktowe    60
      2.3. Podejścia doświadczeniowe i procesowe    65
      2.4. Postmodernizm    73
      2.5. Dylemat 2.: decentralizacja czy urefleksyjnienie czasu wolnego?    75
    3. Wyzwania metodologiczne    82
      3.1. Debata ilościowa    82
      3.2. Zwrot jakościowy    85
      3.3. Dylemat 3.: Leisure science czy leisure studies?    86
    4. Socjologia czasu wolnego w Polsce    90
      4.1. Socjalistyczny wariant społeczeństwa czasu wolnego    93
      4.2. Erozja socjalistycznej idei czasu wolnego    109
      4.3. Demokratyzacja i przeobrażenia
      4.4. Dylemat 4.: w jakim kierunku zmierza socjologia czasu wolnego w Polsce?    115
  CZĘŚĆ III. KU METODZIE    118
    1. Badania ilościowe i dynamika zmian czasu wolnego w Polsce na przestrzeni lat    118
    2. Dyskutowanie fundamentów    129
    3. Czas wolny: doświadczenie – procesualność – graniczność    132
    4. Metodologia refleksyjna, badania i badani    136
  CZĘŚĆ IV. DOŚWIADCZANIE    143
    1. Czas wolny vs/i czas dla siebie    143
      1.1. Wolność, wybór i autoekspresja    147
      1.2. Odpoczynek i relaks    149
      1.3. Przyjemność i satysfakcja    152
      1.4. Pośpiech, stres i poczucie winy    156
    2. Przebieg aktywności czasu wolnego    162
      2.1. Telewizja, komputer, gry    166
      2.2. Czytanie i słuchanie    168
      2.3. Relaks, drzemka, kosmetyka    170
      2.4. Obowiązki domowe    172
      2.5. Życie rodzinne i towarzyskie    173
      2.6. Rekreacja, spacery, sport    177
      2.7. Działka, ogródek przydomowy    182
      2.8. Zakupy    184
      2.9. Jedzenie poza domem    185
      2.10. Aktywność kulturalna i zaangażowanie społeczne    187
    3. Dynamika doświadczania: (nie)codzienne scenariusze    188
      3.1. Codzienność i typowość    189
      3.2. Uniecodziennianie codzienności    195
      3.3. Ucodziennianie niecodzienności    216
      3.4. Zakończenie codzienności: momenty przełomowe    219
    4. Doświadczenia graniczne    231
      4.1. Percepcja obszarów granicznych    233
      4.2. Zarządzanie granicami praca – czas wolny    234
      4.3. Technologia w czasie wolnym    246
  ZAKOŃCZENIE    260
  BIBLIOGRAFIA    269
  ANEKS    289
  SPIS TABEL    302
  SUMMARY (Understanding Leisure. Transformation, Identity, Experience)    303
RozwińZwiń