POLECAMY
-17%
Autor:
Wydawca:
Format:
Książka Sieci współpracy i samokształcenia wpisuje się w nurt przemian, jakie zachodzą obecnie w systemie doskonalenia nauczycieli. Jest pierwszą pozycją na rynku, której lektura dostarcza jednocześnie wiedzy teoretycznej i praktycznej na temat istotnego novum, jakim są sieci współpracy i samokształcenia.
W publikacji Czytelnik znajdzie m.in.:
omówienie pojęcia sieci z trzech punktów widzenia: jako fenomenu społecznego naszych czasów, nowego typu organizacji i społeczności uczącej się,
relacje z badań na temat kapitału społecznego nauczycieli.
wskazanie warunków organizacyjnych i edukacyjnych sprzyjających powoływaniu sieci,
przykłady metod pracy sieci oraz narzędzi do ich ewaluacji.
Autorzy przedstawiają korzyści dla nauczycieli i szkół wynikające z uczestnictwa w sieci, opisują ich funkcjonowanie w tych krajach, w których działają one z powodzeniem już od wielu lat oraz prezentują zarówno polskie, jak i zagraniczne przykłady dobrej praktyki.
Praca zawiera bogatą bibliografię umożliwiającą osobom zainteresowanym poszerzenie wiedzy na prezentowany temat.
Adresaci:
Książka jest adresowana do wszystkich nauczycieli szkół, przedszkoli i placówek oświatowych - w równej mierze kreatorów, jak i członków sieci współpracy i samokształcenia. Przede wszystkim jednak skierowana jest do koordynatorów sieci, konsultantów placówek doskonalenia nauczycieli, doradców metodycznych, pracowników bibliotek pedagogicznych i poradni psychologiczno-pedagogicznych, liderów wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli oraz dyrektorów szkół
Publikacja jest pracą zbiorową przygotowaną przez autorów polskich i zagranicznych pod redakcją dr Danuty Elsner - jednej z założycielek European Network for lmproving Research and Development in Educational Leadership and Management (ENIRDELM).
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 244 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-264-6083-8 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz ważniejszych skrótów | |
str. | 13 |
Wprowadzenie | |
str. | 15 |
Rozdział | 1 |
Kierunki zmian w systemie doskonalenia nauczycieli | |
str. | 19 |
Bibliografia | |
str. | 26 |
Inne źródła | |
str. | 26 |
Część | 1 |
Podstawy teoretyczne | |
Rozdział | 2 |
Sieć jako fenomen społeczny naszych czasów | |
str. | 29 |
1. Wprowadzenie | |
str. | 29 |
2. Sieci, węzły, połączenia i przepływy | |
str. | 29 |
3. Sieci społeczne | |
str. | 31 |
4. Struktura sieci społecznych | |
str. | 33 |
5. Sieć jako optymalna organizacja społeczna w czasach permanentnej zmiany | |
str. | 36 |
6. Internet a sieci społeczne | |
str. | 39 |
7. Zakończenie | |
str. | 42 |
Bibliografia | |
str. | 45 |
Rozdział | 3 |
Sieć jako nowy typ organizacji | |
str. | 46 |
1. Wprowadzenie | |
str. | 46 |
2. Charakterystyka sieci jako typu organizacji | |
str. | 48 |
3. Członkowie sieci | |
str. | 51 |
4. Wystąpienie z inicjatywą utworzenia sieci | |
str. | 52 |
5. Wielkość sieci i dobór członków | |
str. | 53 |
6. Czas potrzebny na nawiązanie kontaktów | |
str. | 54 |
7. Cykl życia sieci | |
str. | 55 |
8. Nazwa sieci | |
str. | 56 |
9. Inicjacja pracy sieci | |
str. | 56 |
10. Zasady wspólnego działania w sieci | |
str. | 57 |
11. Koordynacja pracy sieci | |
str. | 59 |
12. Komunikowanie się w sieci | |
str. | 61 |
13. Potrzeby członków sieci a ich wkład własny | |
str. | 62 |
14. Ewaluacja pracy sieci | |
str. | 64 |
15. Warunki niezbędne do rozwoju sieci | |
str. | 66 |
16. Mocne i słabe strony sieci jako organizacji | |
str. | 67 |
17. Zakończenie | |
str. | 68 |
Bibliografia | |
str. | 68 |
Rozdział | 4 |
Sieć jako społeczność uczących się | |
str. | 69 |
1. Wprowadzenie | |
str. | 69 |
2. Wiedza w społecznościach uczących się | |
str. | 70 |
3. Zastosowanie konstruktywizmu w budowaniu społeczności uczących się | |
str. | 76 |
4. Zespołowe uczenie się w sieci | |
str. | 80 |
5. Zakończenie | |
str. | 88 |
Bibliografia | |
str. | 89 |
Część | 2 |
Od teorii do praktyki | |
Rozdział | 5 |
Potencjał społeczny nauczycieli jako wyzwanie dla tworzących sieci | |
str. | 93 |
1. Wprowadzenie | |
str. | 93 |
2. Kapitał społeczny jako potencjał wspierający współpracę i wymianę wiedzy | |
str. | 93 |
3. Podstawowe wymiary kapitału społecznego | |
str. | 96 |
4. Potencjał społeczny nauczycieli - założenia i problematyka badań własnych | |
str. | 99 |
5. Potencjał społeczny nauczycieli - wyniki badań własnych | |
str. | 101 |
6. Zakończenie | |
str. | 108 |
Bibliografia | |
str. | 108 |
Rozdział | 6 |
Tworzenie organizacyjnych warunków do współpracy i zespołowego uczenia się | |
str. | 110 |
1. Wprowadzenie | |
str. | 110 |
2. Tworzenie warunków w szkołach | |
str. | 110 |
3. Tworzenie warunków w środowisku zawodowym | |
str. | 113 |
4. Tworzenie warunków w placówkach doskonalenia nauczycieli | |
str. | 116 |
5. Tworzenie warunków przez organy prowadzące | |
str. | 119 |
6. Zakończenie | |
str. | 120 |
Bibliografia | |
str. | 121 |
Rozdział | 7 |
Tworzenie uczącej się społeczności w szkole i w sieci. Doświadczenia brytyjskie | |
str. | 122 |
1. Wprowadzenie | |
str. | 122 |
2. Początki | |
str. | 123 |
3. Zmiana praktyki, zmiana kultury | |
str. | 124 |
4. Przywódcy i przywództwo w uczeniu się | |
str. | 127 |
5. Warunki efektywnego uczenia się w szkole i w sieci | |
str. | 129 |
5.1. Zespołowe uczenie się | |
str. | 129 |
5.2. Zainteresowania badawcze | |
str. | 129 |
5.3. Opinie uczniów | |
str. | 130 |
5.4. Przywództwo nauczycieli | |
str. | 131 |
5.5. Uczenie się całej szkoły | |
str. | 132 |
6. Przeszkody i trudności w efektywnym uczeniu się w szkole i w sieci | |
str. | 133 |
6.1. Potrzeba "dobrych" zwolenników | |
str. | 133 |
6.2. Nieporozumienia | |
str. | 133 |
6.3. Czas i przestrzeń | |
str. | 134 |
7. Zakończenie i wnioski | |
str. | 134 |
Bibliografia | |
str. | 135 |
Rozdział | 8 |
Dynamika powstawania sieci na przykładzie Sieci Uczących się Przedszkoli "Supeł" | |
str. | 136 |
1. Wprowadzenie | |
str. | 136 |
2. Inicjacja Sieci "Supeł" | |
str. | 136 |
3. Proces organizowania się Sieci "Supeł" | |
str. | 137 |
4. Trudne początki Sieci "Supeł" | |
str. | 139 |
5. Przykłady udanych inicjatyw wewnętrznych Sieci "Supeł" | |
str. | 141 |
6. Pierwsze sukcesy Sieci "Supeł" | |
str. | 143 |
7. Plany na przyszłość Sieci "Supeł" | |
str. | 144 |
8. Zakończenie | |
str. | 145 |
Bibliografia | |
str. | 145 |
Rozdział | 9 |
Sieci szkół i sieci nauczycieli w Republice Federalnej Niemiec | |
str. | 146 |
1. Wprowadzenie | |
str. | 146 |
2. Początki tworzenia sieci w Niemczech | |
str. | 148 |
3. Warunki organizacyjne powstania sieci | |
str. | 151 |
4. Warunki prawne powstawania sieci | |
str. | 152 |
5. Finansowanie sieci | |
str. | 153 |
6. Sposoby współpracy w sieci | |
str. | 153 |
7. Organizacja sieci | |
str. | 154 |
8. Sieci - przykłady udanych inicjatyw oddolnych | |
str. | 155 |
8.1. Sieć Service-Learning - nauka poprzez pracę uczniów na rzecz społeczności lokalnej | |
str. | 155 |
8.2. Sieć nauczycieli matematyki - od projektu wewnątrzszkolnego do stworzenia sieci | |
str. | 156 |
8.3. Sieć w ramach paktu dla edukacji miasta Recklinghausen | |
str. | 157 |
9. Trudności w funkcjonowaniu sieci | |
str. | 158 |
10. Zakończenie | |
str. | 159 |
Bibliografia | |
str. | 160 |
Inne źródła | |
str. | 160 |
Rozdział | 10 |
Sieć: naturalne środowisko uczenia się nauczycieli i szkół. Doświadczenia holenderskie | |
str. | 162 |
1. Wprowadzenie | |
str. | 162 |
1.1. Początki | |
str. | 162 |
1.2. Kierunki polityki państwa | |
str. | 163 |
1.3. Trendy w myśleniu o uczeniu się nauczycieli | |
str. | 164 |
1.4. Lekcja pierwsza: poszukiwanie równowagi | |
str. | 165 |
2. O czym jest ten rozdział? | |
str. | 166 |
3. Organizacja sieci | |
str. | 167 |
3.1. Schemat sieci szkół | |
str. | 167 |
3.2. Członkowie | |
str. | 168 |
3.3. Role dyrektora szkoły | |
str. | 168 |
3.4. Wielkość sieci i odległość między członkami | |
str. | 169 |
3.5. Koordynacja sieci | |
str. | 169 |
3.6. Aktywności w sieci | |
str. | 170 |
4. Proces rozwoju sieci | |
str. | 171 |
4.1. Przebieg procesu, zastój, ryzyko niepowodzenia | |
str. | 171 |
4.2. Zagrożenie stagnacją i ryzyko niepowodzenia | |
str. | 172 |
4.3. Ewaluacja i refleksja | |
str. | 173 |
4.4. Inicjacja pracy sieci | |
str. | 173 |
4.5. Transfer efektów | |
str. | 175 |
4.6. Efekty | |
str. | 175 |
5. Stymulowanie, monitorowanie i coaching sieci | |
str. | 178 |
6. Zakończenie | |
str. | 179 |
Bibliografia | |
str. | 180 |
Część | 3 |
Przykłady dobrej praktyki | |
Rozdział | 11 |
Sieć "Kujawy" | |
str. | 183 |
1. Wprowadzenie | |
str. | 183 |
2. Powstanie Sieci "Kujawy" | |
str. | 183 |
3. Organizacja i funkcjonowanie Sieci "Kujawy" | |
str. | 184 |
4. Zadania zrealizowane w Sieci "Kujawy" | |
str. | 186 |
5. Trudności, którym nie udało się sprostać w Sieci "Kujawy" | |
str. | 190 |
6. Zakończenie | |
str. | 192 |
Bibliografia | |
str. | 192 |
Inne źródła | |
str. | 193 |
Rozdział | 12 |
Sieć uczących się szkół | |
str. | 194 |
1. Wprowadzenie | |
str. | 194 |
2. Inicjacja pracy sieci | |
str. | 195 |
3. Zespołowe uczenie się w sieci | |
str. | 198 |
4. Ewaluacja funkcjonowania sieci | |
str. | 201 |
5. Narzędzia do ewaluacji pracy sieci | |
str. | 205 |
6. Zakończenie | |
str. | 211 |
Bibliografia | |
str. | 213 |
Rozdział | 13 |
Sieć dyrektorek przedszkoli | |
str. | 215 |
1. Wprowadzenie | |
str. | 215 |
2. Powstanie sieci | |
str. | 215 |
3. Kształtowanie zrębów organizacyjnych i merytorycznych sieci | |
str. | 216 |
4. Przejście od spraw pilnych do ważnych | |
str. | 217 |
5. Organizacja pracy sieci | |
str. | 219 |
6. Efekty uboczne funkcjonowania sieci | |
str. | 219 |
7. Impas w funkcjonowaniu sieci i poszukiwanie nowych wyzwań | |
str. | 220 |
8. Próba samooceny funkcjonowania sieci | |
str. | 221 |
9. Zakończenie | |
str. | 224 |
Bibliografia | |
str. | 224 |
Rozdział | 14 |
Sieć ENIRDELM | |
str. | 225 |
1. Wprowadzenie | |
str. | 225 |
2. Powstanie Sieci ENIRDELM | |
str. | 225 |
3. Formy aktywności Sieci ENIRDELM | |
str. | 226 |
4. Organizacja Sieci ENIRDELM | |
str. | 227 |
4.1. Członkostwo | |
str. | 228 |
4.2. Język | |
str. | 228 |
4.3. Nazwa | |
str. | 229 |
4.4. Misja i cele | |
str. | 229 |
4.5. Wewnętrzne organy i "funkcyjni" członkowie | |
str. | 230 |
4.6. Sposób organizowania konferencji | |
str. | 231 |
5. Wkład Polaków w działalność Sieci ENIRDELM | |
str. | 232 |
5.1. Organizacja spotkań grup roboczych i projektowych | |
str. | 233 |
5.2. Organizacja sympozjum | |
str. | 233 |
6. Sukcesy i porażki Sieci ENIRDELM | |
str. | 234 |
7. Zakończenie | |
str. | 235 |
Bibliografia | |
str. | 235 |
Zakończenie | |
str. | 237 |
Summary | |
str. | 239 |
Informacje o autorach | |
str. | 241 |