Sieci współpracy i samokształcenia. Teoria i praktyka

-17%

Sieci współpracy i samokształcenia. Teoria i praktyka

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

34,86  42,00

Format: pdf

Cena początkowa: 42,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 34,86 zł  


34,86

w tym VAT

Książka Sieci współpracy i samokształcenia wpisuje się w nurt przemian, jakie zachodzą obecnie w systemie doskonalenia nauczycieli. Jest pierwszą pozycją na rynku, której lektura dostarcza jednocześnie wiedzy teoretycznej i praktycznej na temat istotnego novum, jakim są sieci współpracy i samokształcenia.


W publikacji Czytelnik znajdzie m.in.:


omówienie pojęcia sieci z trzech punktów widzenia: jako fenomenu społecznego naszych czasów, nowego typu organizacji i społeczności uczącej się,
relacje z badań na temat kapitału społecznego nauczycieli.
wskazanie warunków organizacyjnych i edukacyjnych sprzyjających powoływaniu sieci,
przykłady metod pracy sieci oraz narzędzi do ich ewaluacji.


Autorzy przedstawiają korzyści dla nauczycieli i szkół wynikające z uczestnictwa w sieci, opisują ich funkcjonowanie w tych krajach, w których działają one z powodzeniem już od wielu lat oraz prezentują zarówno polskie, jak i zagraniczne przykłady dobrej praktyki.


Praca zawiera bogatą bibliografię umożliwiającą osobom zainteresowanym poszerzenie wiedzy na prezentowany temat.


Adresaci:
Książka jest adresowana do wszystkich nauczycieli szkół, przedszkoli i placówek oświatowych - w równej mierze kreatorów, jak i członków sieci współpracy i samokształcenia. Przede wszystkim jednak skierowana jest do koordynatorów sieci, konsultantów placówek doskonalenia nauczycieli, doradców metodycznych, pracowników bibliotek pedagogicznych i poradni psychologiczno-pedagogicznych, liderów wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli oraz dyrektorów szkół


Publikacja jest pracą zbiorową przygotowaną przez autorów polskich i zagranicznych pod redakcją dr Danuty Elsner - jednej z założycielek European Network for lmproving Research and Development in Educational Leadership and Management (ENIRDELM).


Rok wydania2013
Liczba stron244
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-264-6083-8
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz ważniejszych skrótów
   str.    13
  
  Wprowadzenie
   str.    15
  
  Rozdział    1
  Kierunki zmian w systemie doskonalenia nauczycieli
   str.    19
  
  Bibliografia
   str.    26
  
  Inne źródła
   str.    26
  
  Część    1
  Podstawy teoretyczne
  
  Rozdział    2
  Sieć jako fenomen społeczny naszych czasów
   str.    29
  
  1. Wprowadzenie
   str.    29
  
  2. Sieci, węzły, połączenia i przepływy
   str.    29
  
  3. Sieci społeczne
   str.    31
  
  4. Struktura sieci społecznych
   str.    33
  
  5. Sieć jako optymalna organizacja społeczna w czasach permanentnej zmiany
   str.    36
  
  6. Internet a sieci społeczne
   str.    39
  
  7. Zakończenie
   str.    42
  
  Bibliografia
   str.    45
  
  Rozdział    3
  Sieć jako nowy typ organizacji
   str.    46
  
  1. Wprowadzenie
   str.    46
  
  2. Charakterystyka sieci jako typu organizacji
   str.    48
  
  3. Członkowie sieci
   str.    51
  
  4. Wystąpienie z inicjatywą utworzenia sieci
   str.    52
  
  5. Wielkość sieci i dobór członków
   str.    53
  
  6. Czas potrzebny na nawiązanie kontaktów
   str.    54
  
  7. Cykl życia sieci
   str.    55
  
  8. Nazwa sieci
   str.    56
  
  9. Inicjacja pracy sieci
   str.    56
  
  10. Zasady wspólnego działania w sieci
   str.    57
  
  11. Koordynacja pracy sieci
   str.    59
  
  12. Komunikowanie się w sieci
   str.    61
  
  13. Potrzeby członków sieci a ich wkład własny
   str.    62
  
  14. Ewaluacja pracy sieci
   str.    64
  
  15. Warunki niezbędne do rozwoju sieci
   str.    66
  
  16. Mocne i słabe strony sieci jako organizacji
   str.    67
  
  17. Zakończenie
   str.    68
  
  Bibliografia
   str.    68
  
  Rozdział    4
  Sieć jako społeczność uczących się
   str.    69
  
  1. Wprowadzenie
   str.    69
  
  2. Wiedza w społecznościach uczących się
   str.    70
  
  3. Zastosowanie konstruktywizmu w budowaniu społeczności uczących się
   str.    76
  
  4. Zespołowe uczenie się w sieci
   str.    80
  
  5. Zakończenie
   str.    88
  
  Bibliografia
   str.    89
  
  Część    2
  Od teorii do praktyki
  
  Rozdział    5
  Potencjał społeczny nauczycieli jako wyzwanie dla tworzących sieci
   str.    93
  
  1. Wprowadzenie
   str.    93
  
  2. Kapitał społeczny jako potencjał wspierający współpracę i wymianę wiedzy
   str.    93
  
  3. Podstawowe wymiary kapitału społecznego
   str.    96
  
  4. Potencjał społeczny nauczycieli - założenia i problematyka badań własnych
   str.    99
  
  5. Potencjał społeczny nauczycieli - wyniki badań własnych
   str.    101
  
  6. Zakończenie
   str.    108
  
  Bibliografia
   str.    108
  
  Rozdział    6
  Tworzenie organizacyjnych warunków do współpracy i zespołowego uczenia się
   str.    110
  
  1. Wprowadzenie
   str.    110
  
  2. Tworzenie warunków w szkołach
   str.    110
  
  3. Tworzenie warunków w środowisku zawodowym
   str.    113
  
  4. Tworzenie warunków w placówkach doskonalenia nauczycieli
   str.    116
  
  5. Tworzenie warunków przez organy prowadzące
   str.    119
  
  6. Zakończenie
   str.    120
  
  Bibliografia
   str.    121
  
  Rozdział    7
  Tworzenie uczącej się społeczności w szkole i w sieci. Doświadczenia brytyjskie
   str.    122
  
  1. Wprowadzenie
   str.    122
  
  2. Początki
   str.    123
  
  3. Zmiana praktyki, zmiana kultury
   str.    124
  
  4. Przywódcy i przywództwo w uczeniu się
   str.    127
  
  5. Warunki efektywnego uczenia się w szkole i w sieci
   str.    129
  
  5.1. Zespołowe uczenie się
   str.    129
  
  5.2. Zainteresowania badawcze
   str.    129
  
  5.3. Opinie uczniów
   str.    130
  
  5.4. Przywództwo nauczycieli
   str.    131
  
  5.5. Uczenie się całej szkoły
   str.    132
  
  6. Przeszkody i trudności w efektywnym uczeniu się w szkole i w sieci
   str.    133
  
  6.1. Potrzeba "dobrych" zwolenników
   str.    133
  
  6.2. Nieporozumienia
   str.    133
  
  6.3. Czas i przestrzeń
   str.    134
  
  7. Zakończenie i wnioski
   str.    134
  
  Bibliografia
   str.    135
  
  Rozdział    8
  Dynamika powstawania sieci na przykładzie Sieci Uczących się Przedszkoli "Supeł"
   str.    136
  
  1. Wprowadzenie
   str.    136
  
  2. Inicjacja Sieci "Supeł"
   str.    136
  
  3. Proces organizowania się Sieci "Supeł"
   str.    137
  
  4. Trudne początki Sieci "Supeł"
   str.    139
  
  5. Przykłady udanych inicjatyw wewnętrznych Sieci "Supeł"
   str.    141
  
  6. Pierwsze sukcesy Sieci "Supeł"
   str.    143
  
  7. Plany na przyszłość Sieci "Supeł"
   str.    144
  
  8. Zakończenie
   str.    145
  
  Bibliografia
   str.    145
  
  Rozdział    9
  Sieci szkół i sieci nauczycieli w Republice Federalnej Niemiec
   str.    146
  
  1. Wprowadzenie
   str.    146
  
  2. Początki tworzenia sieci w Niemczech
   str.    148
  
  3. Warunki organizacyjne powstania sieci
   str.    151
  
  4. Warunki prawne powstawania sieci
   str.    152
  
  5. Finansowanie sieci
   str.    153
  
  6. Sposoby współpracy w sieci
   str.    153
  
  7. Organizacja sieci
   str.    154
  
  8. Sieci - przykłady udanych inicjatyw oddolnych
   str.    155
  
  8.1. Sieć Service-Learning - nauka poprzez pracę uczniów na rzecz społeczności lokalnej
   str.    155
  
  8.2. Sieć nauczycieli matematyki - od projektu wewnątrzszkolnego do stworzenia sieci
   str.    156
  
  8.3. Sieć w ramach paktu dla edukacji miasta Recklinghausen
   str.    157
  
  9. Trudności w funkcjonowaniu sieci
   str.    158
  
  10. Zakończenie
   str.    159
  
  Bibliografia
   str.    160
  
  Inne źródła
   str.    160
  
  Rozdział    10
  Sieć: naturalne środowisko uczenia się nauczycieli i szkół. Doświadczenia holenderskie
   str.    162
  
  1. Wprowadzenie
   str.    162
  
  1.1. Początki
   str.    162
  
  1.2. Kierunki polityki państwa
   str.    163
  
  1.3. Trendy w myśleniu o uczeniu się nauczycieli
   str.    164
  
  1.4. Lekcja pierwsza: poszukiwanie równowagi
   str.    165
  
  2. O czym jest ten rozdział?
   str.    166
  
  3. Organizacja sieci
   str.    167
  
  3.1. Schemat sieci szkół
   str.    167
  
  3.2. Członkowie
   str.    168
  
  3.3. Role dyrektora szkoły
   str.    168
  
  3.4. Wielkość sieci i odległość między członkami
   str.    169
  
  3.5. Koordynacja sieci
   str.    169
  
  3.6. Aktywności w sieci
   str.    170
  
  4. Proces rozwoju sieci
   str.    171
  
  4.1. Przebieg procesu, zastój, ryzyko niepowodzenia
   str.    171
  
  4.2. Zagrożenie stagnacją i ryzyko niepowodzenia
   str.    172
  
  4.3. Ewaluacja i refleksja
   str.    173
  
  4.4. Inicjacja pracy sieci
   str.    173
  
  4.5. Transfer efektów
   str.    175
  
  4.6. Efekty
   str.    175
  
  5. Stymulowanie, monitorowanie i coaching sieci
   str.    178
  
  6. Zakończenie
   str.    179
  
  Bibliografia
   str.    180
  
  Część    3
  Przykłady dobrej praktyki
  
  Rozdział    11
  Sieć "Kujawy"
   str.    183
  
  1. Wprowadzenie
   str.    183
  
  2. Powstanie Sieci "Kujawy"
   str.    183
  
  3. Organizacja i funkcjonowanie Sieci "Kujawy"
   str.    184
  
  4. Zadania zrealizowane w Sieci "Kujawy"
   str.    186
  
  5. Trudności, którym nie udało się sprostać w Sieci "Kujawy"
   str.    190
  
  6. Zakończenie
   str.    192
  
  Bibliografia
   str.    192
  
  Inne źródła
   str.    193
  
  Rozdział    12
  Sieć uczących się szkół
   str.    194
  
  1. Wprowadzenie
   str.    194
  
  2. Inicjacja pracy sieci
   str.    195
  
  3. Zespołowe uczenie się w sieci
   str.    198
  
  4. Ewaluacja funkcjonowania sieci
   str.    201
  
  5. Narzędzia do ewaluacji pracy sieci
   str.    205
  
  6. Zakończenie
   str.    211
  
  Bibliografia
   str.    213
  
  Rozdział    13
  Sieć dyrektorek przedszkoli
   str.    215
  
  1. Wprowadzenie
   str.    215
  
  2. Powstanie sieci
   str.    215
  
  3. Kształtowanie zrębów organizacyjnych i merytorycznych sieci
   str.    216
  
  4. Przejście od spraw pilnych do ważnych
   str.    217
  
  5. Organizacja pracy sieci
   str.    219
  
  6. Efekty uboczne funkcjonowania sieci
   str.    219
  
  7. Impas w funkcjonowaniu sieci i poszukiwanie nowych wyzwań
   str.    220
  
  8. Próba samooceny funkcjonowania sieci
   str.    221
  
  9. Zakończenie
   str.    224
  
  Bibliografia
   str.    224
  
  Rozdział    14
  Sieć ENIRDELM
   str.    225
  
  1. Wprowadzenie
   str.    225
  
  2. Powstanie Sieci ENIRDELM
   str.    225
  
  3. Formy aktywności Sieci ENIRDELM
   str.    226
  
  4. Organizacja Sieci ENIRDELM
   str.    227
  
  4.1. Członkostwo
   str.    228
  
  4.2. Język
   str.    228
  
  4.3. Nazwa
   str.    229
  
  4.4. Misja i cele
   str.    229
  
  4.5. Wewnętrzne organy i "funkcyjni" członkowie
   str.    230
  
  4.6. Sposób organizowania konferencji
   str.    231
  
  5. Wkład Polaków w działalność Sieci ENIRDELM
   str.    232
  
  5.1. Organizacja spotkań grup roboczych i projektowych
   str.    233
  
  5.2. Organizacja sympozjum
   str.    233
  
  6. Sukcesy i porażki Sieci ENIRDELM
   str.    234
  
  7. Zakończenie
   str.    235
  
  Bibliografia
   str.    235
  
  Zakończenie
   str.    237
  
  Summary
   str.    239
  
  Informacje o autorach
   str.    241
RozwińZwiń