Etno-grafie, kulturo-grafie

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

12,60  21,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 21,00 zł (-40%)

Najniższa cena z 30 dni: 12,60 zł  


12,60

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Etno-grafie, kulturo-grafie to publikacja związana z projektem realizowanym przez Zakład Teorii i Historii Kultury Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach we współpracy z Katedrą Międzynarodowych Studiów Polskich UŚ, Szkołą Języka i Kultury Polskiej UŚ, Polskim Towarzystwem Kulturoznawczym – oddział Katowice, Muzeum Historii Katowic oraz Polskiej Akademii Umiejętności – stacja Katowice. Projekt ten, mający charakter interdyscyplinarny, łączy namysł antropologiczny, etnograficzny, kulturoznawczy, historyczny i literaturoznawczy młodych badaczy reprezentujących różne ośrodki naukowe. W 2016 i 2017 roku zostały zorganizowane w Muzeum Historii Katowic dwie międzynarodowe konferencje naukowe, w których uczestniczyli prelegenci z takich krajów jak Kirgistan, Włochy, Azerbejdżan, Gruzja, Ukraina, Chorwacja, Rosja, Chiny i Polska. Publikacja towarzyszy organizowanym konferencjom, nie jest jednak tomem pokonferencyjnym.


Książka Etno-grafie, kulturo-grafie zawiera prace kulturoznawców, indologów, językoznawców i literaturoznawców. Tytułowe „etno-grafie” nie odnoszą się do różnych alternatywnych modeli dyscypliny (etnografii). Zarówno „etno-grafie”, jak „kulturo-grafie” oznaczają dla nas sposoby pisania o kulturze. Słowo „kulturo-grafia” stworzyliśmy jako neologizm, po to by lepiej pokazać specyfikę pisania o zjawiskach, które trudno łączyć z ethnosami w tradycyjnym znaczeniu, ale które można uznać za zjawiska kulturowe. Teksty znajdujące się w tomie mają na celu zabranie czytelnika „w podróż” – od miejsc najbardziej od nas oddalonych, jak starożytne Indie, wprost na Górny Śląsk.


Kamil Kozakowski, magister kulturoznawstwa, Doktorant w Instytucie Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. W swojej pracy doktorskiej zajmuje się obrazem Gruzji i Gruzinów w polskiej kulturze. [14.08.2019]


Rok wydania2018
Liczba stron178
KategoriaEtnografia
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-226-3430-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  
  Słowo wstępne (Kamila Gęsikowska i Kamil Kozakowski) |    7
  
  
  Dagmara Wasilewska – Problem emocji w piśmiennictwie
  sanskryckim |    15
  
  Kamil Kozakowski – Przekuć słowo w czyn. Zachowanie
  jako wyznacznik gruzińskiej tożsamości narodowej
  w XIX wieku |    37
  
  Nana Shengelia – Językowe rytuały grzecznościowe w Polsce
  i w Gruzji na przykładzie aktów życzeń oraz toastów    61
  Kamila Gęsikowska – Ludyczne aspekty europejskiego
  spirytyzmu w latach 1853–1854 |    77
  
  Rosalba Satalino – Bari jako obraz włoskiej prowincji
  w wybranych tekstach literackich – z dala od narracji
  o miejscach centrycznych |    101
  
  Tetiana Kovalenko – Strategie buntu: czeska „nieoficjalna”
  literatura lat pięćdziesiątych a ukraiński soc-art
  i konceptualizm |    117
  
  Anna Król – Nie taki diabeł straszny jak go malują. Krótki
  szkic na temat „diobła” w Przedziwnych śląskich powiarkach
  Gustawa Morcinka |    131
  
  Małgorzata Laburda-Lis – Strój ludowy kobiet z Radzionkowa
  i jego aktualne formy – rekonesans |    145
  
  
  Indeks osobowy |    169
  
  Noty o autorach |    175
RozwińZwiń