EBOOKI WYDAWCY
-26%
Redakcja:
Format:
pdf, ibuk
Prezentowana książka jest zaproszeniem do spotkania z Fiodorem Dostojewskim w kręgu problemów kultury nie tylko rosyjskiej, lecz także europejskiej i azjatyckiej - od drugiej połowy XIX stulecia po pierwsze dziesięciolecie XXI wieku. Krąg ten obejmuje kilka epok kultury: okres realizmu i neorealizmu, modernizm i jego dwudziestowieczne transformacje oraz postmodernizm. Każda z nich potwierdza niesłabnącą kulturotwórczą rolę autora Braci Karamazow. Mówią o tym zgromadzone w niniejszym tomie prace nie tylko cenionych znawców Dostojewskiego, ale również przedstawicieli najmłodszego pokolenia jego badaczy, reprezentujących różne temperamenty naukowe i warsztaty. Tom stanowi monograficzne ujęcie zawartej w tytule problematyki, dla której zarysowane zostały trzy płaszczyzny: 1) filozofii, antropologii i aksjologii; 2) religii, metafizyki i eschatologii; 3) inspiracji, wpływów i paralel.
Szczególnie ważny dla autorów tego tomu jest w kontekście antymetafizycznej i antyaksjologicznej kultury współczesnej stosunek Dostojewskiego do świata wartości, problem ich podziału i hierarchizacji, a także kryteria ich klasyfikacji. Przekazując odbiorcy określony obraz wartości, utwory Dostojewskiego odgrywają rolę mediacyjną, nade wszystko w aspekcie poznawczym. Wskazują ponadto na ich powinnościowy charakter i konieczność realizacji. Pisarz uzasadnia bowiem poprzez swe utwory, dlaczego dane wartości powinny zaistnieć, skoro nie są tym, co jest, lecz tym, co być powinno.
Ze Słowa wstępnego
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 352 |
Kategoria | Etnografia |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3373-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Anna Raźny, Słowo wstępne. Fiodor Dostojewski w kręgu problemów kultury | 7 |
I. W kręgu filozofii, antropologii, aksjologii | 9 |
Michał Bohun, Dostojewski. Nędza i wielkość kultury | 11 |
Olga Bogdanowa, Художественная антропология Достоевского в свете културологической концепции С.С. Хоружего | 24 |
Anna Raźny, Indywidualizm i wspólnotowość w twórczości Fiodora Dostojewskiego. Konflikt czy współistnienie? | 35 |
Małgorzata Abassy, „Подполье” как явление культуры. Записки из подполья Фёдора Достоевского | 50 |
Marta Lechowska, Tragizm w światopoglądzie Fiodora Dostojewskiego – ujęcie Wiaczesława Iwanowa | 63 |
Lidia Liburska, Dziedzictwo idei – pokolenie „biesów” a ponowoczesność | 75 |
Katarzyna Kosowska, Достоевский в кругу женщин. Культура чувств и эмоций | 97 |
Jelena Stiepanian-Rumiancewa, Изобразительные средства в романе Идиот | 107 |
Radosław Sławomirski, Wspólnotowy wymiar krytyki Zachodu w Idiocie Fiodora Dostojewskiego | 114 |
Kamil Szybalski, Kulturowy wymiar katorgi i łagrów GUŁagu w twórczości Fiodora Dostojewskiego i Warłama Szałamowa | 124 |
Wanda Laszczak, Bohater Dostojewskiego a wolność w interpretacji Jelizawiety Skobcowej | 138 |
Urszka Zabukowec, „Низкие истины”, „возвышающий обман”, апофатика. Вoсприятие действительности в романе Подросток | 146 |
Anna Dominik, Problem Polski i Polaków w twórczości Fiodora Dostojewskiego | 157 |
Anna Kadykało, Святочный рассказ Мальчик у Христа на ёлке как предостeрежение перед проблемой „беспризорности” | 171 |
II. Horyzont religii, metafizyki i eschatologii | 181 |
Hanna Kowalska-Stus, Эсхатологические сюжеты в творчестве Достоевского и Федорова | 183 |
Daria Janowiec, Zagadnienie Świętej Rusi w Dzienniku pisarza Fiodora Dostojewskiego i myśli metropolity Antoniego Chrapowickiego | 192 |
Lidia Macheta, Duch rosyjski a kultura – punkt widzenia Dostojewskiego. Zarys problematyki | 200 |
Dymitr Romanowski, Między ideą chrześcijańskiego imperium a ideą chrześcijańskiego narodu – Fiodor Tiutczew, Włodzimierz Sołowjow, Fiodor Dostojewski. Próba syntezy | 210 |
Anna Kościołek, Arleta Szulc, Motyw świątyni w twórczości Fiodora Dostojewskiego | 226 |
Martyna Kowalska, Dostojewski i Sołżenicyn. Droga do Boga | 238 |
Barbara Bałaś, Anioł i diabeł u Fiodora Dostojewskiego i Wieniedikta Jerofiejewa | 249 |
III. Wpływy, inspiracje, paralele | 261 |
Ágnes Dukkon, Достоевский и психология – Карл Густав Карус (1789–1869) в кругозоре писателя | 263 |
Joanna Bobula, Karamazowowie jako nosiciele świadomości kryzysowej. Twórczy „dialog” Mykoły Chwylowego z Fiodorem Dostojewskim | 275 |
Justyna Mirońska, Problem społecznego wyalienowania człowieka w dyskursie komparatystycznym. Notatki z podziemia Fiodora Dostojewskiego i Moskwa-Pietuszki Wieniedikta Jerofiejewa | 285 |
Danuta Szymonik, Fiodor Dostojewski i Iwan Franko: między akceptacją a negacją | 294 |
Katarzyna Walasek, „Axe is the name of mine”, czyli Aleksandra Dugina rzecz o Rosji | 303 |
Michał Kuryłowicz, Чокан Валиханов или мысль Достоевского в степи | 311 |
Michał Lubina, Dostojewski a Chiny. Miejsce Chin w twórczości pisarza oraz recepcja Dostojewskiego w Państwie Środka | 318 |
Kinga Nędza-Sikoniowska, „Architektoniczna dostojewszczyzna” – o pewnej konstruktywistycznej (samo)krytyce | 329 |
Indeks nazwisk | 345 |
Указатель имен | 349 |