POLECAMY
-24%
Redakcja:
Format:
Prezentowana książka jest zaproszeniem do spotkania z Fiodorem Dostojewskim w kręgu problemów kultury nie tylko rosyjskiej, lecz także europejskiej i azjatyckiej - od drugiej połowy XIX stulecia po pierwsze dziesięciolecie XXI wieku. Krąg ten obejmuje kilka epok kultury: okres realizmu i neorealizmu, modernizm i jego dwudziestowieczne transformacje oraz postmodernizm. Każda z nich potwierdza niesłabnącą kulturotwórczą rolę autora Braci Karamazow. Mówią o tym zgromadzone w niniejszym tomie prace nie tylko cenionych znawców Dostojewskiego, ale również przedstawicieli najmłodszego pokolenia jego badaczy, reprezentujących różne temperamenty naukowe i warsztaty. Tom stanowi monograficzne ujęcie zawartej w tytule problematyki, dla której zarysowane zostały trzy płaszczyzny: 1) filozofii, antropologii i aksjologii; 2) religii, metafizyki i eschatologii; 3) inspiracji, wpływów i paralel.
Szczególnie ważny dla autorów tego tomu jest w kontekście antymetafizycznej i antyaksjologicznej kultury współczesnej stosunek Dostojewskiego do świata wartości, problem ich podziału i hierarchizacji, a także kryteria ich klasyfikacji. Przekazując odbiorcy określony obraz wartości, utwory Dostojewskiego odgrywają rolę mediacyjną, nade wszystko w aspekcie poznawczym. Wskazują ponadto na ich powinnościowy charakter i konieczność realizacji. Pisarz uzasadnia bowiem poprzez swe utwory, dlaczego dane wartości powinny zaistnieć, skoro nie są tym, co jest, lecz tym, co być powinno.
Ze Słowa wstępnego
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 352 |
Kategoria | Etnografia |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3373-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Белые ночи (Białe noce)
do koszyka
Białe noce
do koszyka
Białe noce
do koszyka
Бедные люди (Biedni ludzie)
do koszyka
Бесы (Biesy)
do koszyka
Bracia Karamazow
do koszyka
Братья Карамазов (Bracia...
do koszyka
Spis treści
Anna Raźny, Słowo wstępne. Fiodor Dostojewski w kręgu problemów kultury | 7 |
I. W kręgu filozofii, antropologii, aksjologii | 9 |
Michał Bohun, Dostojewski. Nędza i wielkość kultury | 11 |
Olga Bogdanowa, Художественная антропология Достоевского в свете културологической концепции С.С. Хоружего | 24 |
Anna Raźny, Indywidualizm i wspólnotowość w twórczości Fiodora Dostojewskiego. Konflikt czy współistnienie? | 35 |
Małgorzata Abassy, „Подполье” как явление культуры. Записки из подполья Фёдора Достоевского | 50 |
Marta Lechowska, Tragizm w światopoglądzie Fiodora Dostojewskiego – ujęcie Wiaczesława Iwanowa | 63 |
Lidia Liburska, Dziedzictwo idei – pokolenie „biesów” a ponowoczesność | 75 |
Katarzyna Kosowska, Достоевский в кругу женщин. Культура чувств и эмоций | 97 |
Jelena Stiepanian-Rumiancewa, Изобразительные средства в романе Идиот | 107 |
Radosław Sławomirski, Wspólnotowy wymiar krytyki Zachodu w Idiocie Fiodora Dostojewskiego | 114 |
Kamil Szybalski, Kulturowy wymiar katorgi i łagrów GUŁagu w twórczości Fiodora Dostojewskiego i Warłama Szałamowa | 124 |
Wanda Laszczak, Bohater Dostojewskiego a wolność w interpretacji Jelizawiety Skobcowej | 138 |
Urszka Zabukowec, „Низкие истины”, „возвышающий обман”, апофатика. Вoсприятие действительности в романе Подросток | 146 |
Anna Dominik, Problem Polski i Polaków w twórczości Fiodora Dostojewskiego | 157 |
Anna Kadykało, Святочный рассказ Мальчик у Христа на ёлке как предостeрежение перед проблемой „беспризорности” | 171 |
II. Horyzont religii, metafizyki i eschatologii | 181 |
Hanna Kowalska-Stus, Эсхатологические сюжеты в творчестве Достоевского и Федорова | 183 |
Daria Janowiec, Zagadnienie Świętej Rusi w Dzienniku pisarza Fiodora Dostojewskiego i myśli metropolity Antoniego Chrapowickiego | 192 |
Lidia Macheta, Duch rosyjski a kultura – punkt widzenia Dostojewskiego. Zarys problematyki | 200 |
Dymitr Romanowski, Między ideą chrześcijańskiego imperium a ideą chrześcijańskiego narodu – Fiodor Tiutczew, Włodzimierz Sołowjow, Fiodor Dostojewski. Próba syntezy | 210 |
Anna Kościołek, Arleta Szulc, Motyw świątyni w twórczości Fiodora Dostojewskiego | 226 |
Martyna Kowalska, Dostojewski i Sołżenicyn. Droga do Boga | 238 |
Barbara Bałaś, Anioł i diabeł u Fiodora Dostojewskiego i Wieniedikta Jerofiejewa | 249 |
III. Wpływy, inspiracje, paralele | 261 |
Ágnes Dukkon, Достоевский и психология – Карл Густав Карус (1789–1869) в кругозоре писателя | 263 |
Joanna Bobula, Karamazowowie jako nosiciele świadomości kryzysowej. Twórczy „dialog” Mykoły Chwylowego z Fiodorem Dostojewskim | 275 |
Justyna Mirońska, Problem społecznego wyalienowania człowieka w dyskursie komparatystycznym. Notatki z podziemia Fiodora Dostojewskiego i Moskwa-Pietuszki Wieniedikta Jerofiejewa | 285 |
Danuta Szymonik, Fiodor Dostojewski i Iwan Franko: między akceptacją a negacją | 294 |
Katarzyna Walasek, „Axe is the name of mine”, czyli Aleksandra Dugina rzecz o Rosji | 303 |
Michał Kuryłowicz, Чокан Валиханов или мысль Достоевского в степи | 311 |
Michał Lubina, Dostojewski a Chiny. Miejsce Chin w twórczości pisarza oraz recepcja Dostojewskiego w Państwie Środka | 318 |
Kinga Nędza-Sikoniowska, „Architektoniczna dostojewszczyzna” – o pewnej konstruktywistycznej (samo)krytyce | 329 |
Indeks nazwisk | 345 |
Указатель имен | 349 |