POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Autor analizuje procesy generowania kapitału społecznego przez polskich kibiców piłkarskich oraz mechanizmy transferu tego kapitału i form jego wykorzystania poza stadionami, a także czynniki strukturalne sprzyjające efektywnej współpracy kibiców w różnych obszarach życia społecznego.
Pozastadionowy kapitał społeczny dostrzegalny jest w kolektywnych aktywnościach kibiców w trzech głównych sferach: zorganizowanych działaniach grup chuliganów, aktywnościach stowarzyszeń kibicowskich – w tym działaniach społecznych i charytatywnych – oraz zorganizowanej działalności na rzecz własnego klubu. Relacje z trybun przenoszone są też często do życia prywatnego, z czego kibice czerpią pewne korzyści indywidualne, wynikające z przynależności do grupy.
W podsumowaniu autor ukazuje procesy przemian w środowisku kibiców piłkarskich w kontekście transformacji polskiego społeczeństwa. W powszechnej świadomości społecznej funkcjonuje ambiwalentny obraz środowiska fanatycznych kibiców piłkarskich w Polsce. Z jednej strony są oni kojarzeni z – często spektakularnymi – wybrykami chuligańskimi na stadionach oraz bijatykami w lasach i na autostradach. Z drugiej strony, kibice potrafią wykorzystywać swoją liczebność i umiejętności organizacyjne w celach prospołecznych: animować akcje charytatywne czy zbiórki na rzecz potrzebujących. Potrafią również działać na potrzeby swojego klubu, a w niektórych przypadkach nawet reanimować kluby upadłe z powodów finansowych.
Książka powinna zainteresować nie tylko naukowców badających zagadnienia związane ze sportem, kibicami i kapitałem społecznym, lecz także badaczy zajmujących się subkulturami, społeczeństwem obywatelskim, kryminologów, dziennikarzy sportowych, działaczy piłkarskich na szczeblu zarówno klubowym, jak i centralnym, ekspertów z zakresu zarządzania bezpieczeństwem wydarzeń piłkarskich, aktywistów oraz studentów nauk społecznych.
The author analyses the processes of generating social capital by Polish football fans, the transfer mechanisms of that capital and the ways it is being used outside football stadiums. The out-of-stadium social capital is detectable in collective behaviour of the fans in three main areas: organized hooligan group activities, initiatives of supporter associations, including social and charity work, and organized work carried out by fans for their club.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 292 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-3558-4 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
PODZIĘKOWANIA | 9 |
WSTĘP | 11 |
Cel pracy | 11 |
Kontekst | 13 |
Plan książki | 18 |
Nota bibliograficzna | 21 |
Rozdział I. Kapitał społeczny | 23 |
1.1 Kapitał społeczny jako kapitał kolektywny – współpraca | 25 |
1.2 Kapitał społeczny jako zasób sieci relacji jednostki | 41 |
1.3 „Ciemne strony” kapitału społecznego | 45 |
1.4 Kapitał społeczny w Polsce | 50 |
1.5 Kapitał społeczny i sport | 56 |
Metodologia | 62 |
Założenia badawcze | 62 |
Metody badania | 63 |
Zbieranie danych – praca terenowa | 68 |
Wywiady | 68 |
Obserwacja | 70 |
Redefinicje założeń w trakcie badań terenowych | 73 |
Rozdział II. Historia futbolu – historia jego kibiców | 75 |
2.1 Historia futbolu | 75 |
2.2 Kontekst polski | 86 |
2.3 Historia kibicowania | 92 |
2.4 Historia kibicowania w Polsce | 98 |
Od spontaniczności do subkultury | 99 |
Od subkultury chuliganów do kultury trybun | 114 |
Od kultury do profesjonalizacji | 120 |
Rozdział III. Kapitał społeczny trybun | 125 |
3.1 Grupy jako podstawowa forma organizacji kibiców | |
piłkarskich | 127 |
3.2 Cechy struktury grup kibiców | 130 |
3.3 Reprodukcja kapitału społecznego | 137 |
3.4 Budowanie kapitału społecznego – czynniki zewnętrzne | 139 |
3.5 Charakterystyka kapitału społecznego grup kibiców | |
piłkarskich | 144 |
Rozdział IV. „Ciemna strona” trybun | 147 |
4.1 „Tradycyjne” wyjaśnienia przemocy stadionowej | 148 |
4.2 Ewolucja przemocy stadionowej | 151 |
4.3 „Interesy” trybun | 159 |
4.4 „Ciemna strona” kapitału trybun | 168 |
Rozdział V. Stowarzyszenia kibiców | 173 |
5.1 Formalizowanie się grup kibicowskich – socjogeneza | |
stowarzyszeń | 175 |
5.2 Działalność stowarzyszeń kibicowskich | 183 |
Działalność patriotyczna | 183 |
Działalność społeczna i charytatywna | 187 |
5.3 Legitymizacja stowarzyszeń kibiców | 195 |
5.4 Kapitał społeczny stowarzyszeń | 201 |
Rozdział VI. Kibice jako kapitał społeczny | 205 |
6.1 „Tradycyjne” wymiary zaangażowania kibiców w klub | 206 |
6.2 Społeczny kontekst nowych form kibicowania | 209 |
6.3. Kibicowscy aktywiści | 211 |
6.4. Polski ruch „socios” | 215 |
Górnik Zabrze | 215 |
Stomil Olsztyn | 220 |
6.5 „Socios” – analiza polskiego ruchu | 224 |
6.6 Kapitał społeczny kibiców i kibice jako kapitał społeczny | 229 |
Rozdział VII. Ewolucja kapitału społecznego trybun | 235 |
7.1 Demokratyzacja społeczeństwa oraz instytucjonalizacja sfery stadionowej | 238 |
7.2 Formy kapitału społecznego i demokratycznego kibiców | |
piłkarskich | 244 |
7.3 Ewolucja kapitału społecznego trybun | 248 |
„Ciemna strona” trybun | 248 |
Stowarzyszenia | 252 |
„Socios” – kibice jako kapitał | 256 |
ZAKOŃCZENIE | 259 |
SUMMARY | 267 |
BIBLIOGRAFIA | 269 |
INDEKS NAZWISK | 286 |