Życie po meczu

Formy wykorzystania kapitału społecznego kibiców piłkarskich w Polsce

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

16,70

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 10,02 zł  


16,70

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autor analizuje procesy generowania kapitału społecznego przez polskich kibiców piłkarskich oraz mechanizmy transferu tego kapitału i form jego wykorzystania poza stadionami, a także czynniki strukturalne sprzyjające efektywnej współpracy kibiców w różnych obszarach życia społecznego.


Pozastadionowy kapitał społeczny dostrzegalny jest w kolektywnych aktywnościach kibiców w trzech głównych sferach: zorganizowanych działaniach grup chuliganów, aktywnościach stowarzyszeń kibicowskich – w tym działaniach społecznych i charytatywnych – oraz zorganizowanej działalności na rzecz własnego klubu. Relacje z trybun przenoszone są też często do życia prywatnego, z czego kibice czerpią pewne korzyści indywidualne, wynikające z przynależności do grupy.


W podsumowaniu autor ukazuje procesy przemian w środowisku kibiców piłkarskich w kontekście transformacji polskiego społeczeństwa. W powszechnej świadomości społecznej funkcjonuje ambiwalentny obraz środowiska fanatycznych kibiców piłkarskich w Polsce. Z jednej strony są oni kojarzeni z – często spektakularnymi – wybrykami chuligańskimi na stadionach oraz bijatykami w lasach i na autostradach. Z drugiej strony, kibice potrafią wykorzystywać swoją liczebność i umiejętności organizacyjne w celach prospołecznych: animować akcje charytatywne czy zbiórki na rzecz potrzebujących. Potrafią również działać na potrzeby swojego klubu, a w niektórych przypadkach nawet reanimować kluby upadłe z powodów finansowych.


Książka powinna zainteresować nie tylko naukowców badających zagadnienia związane ze sportem, kibicami i kapitałem społecznym, lecz także badaczy zajmujących się subkulturami, społeczeństwem obywatelskim, kryminologów, dziennikarzy sportowych, działaczy piłkarskich na szczeblu zarówno klubowym, jak i centralnym, ekspertów z zakresu zarządzania bezpieczeństwem wydarzeń piłkarskich, aktywistów oraz studentów nauk społecznych.


The author analyses the processes of generating social capital by Polish football fans, the transfer mechanisms of that capital and the ways it is being used outside football stadiums. The out-of-stadium social capital is detectable in collective behaviour of the fans in three main areas: organized hooligan group activities, initiatives of supporter associations, including social and charity work, and organized work carried out by fans for their club.


Rok wydania2018
Liczba stron292
KategoriaInne
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-3558-4
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  PODZIĘKOWANIA    9
  WSTĘP    11
  Cel pracy    11
  Kontekst    13
  Plan książki    18
  Nota bibliograficzna    21
  
  Rozdział I. Kapitał społeczny    23
  1.1 Kapitał społeczny jako kapitał kolektywny – współpraca    25
  1.2 Kapitał społeczny jako zasób sieci relacji jednostki    41
  1.3 „Ciemne strony” kapitału społecznego    45
  1.4 Kapitał społeczny w Polsce    50
  1.5 Kapitał społeczny i sport    56
  Metodologia    62
  Założenia badawcze    62
  Metody badania    63
  Zbieranie danych – praca terenowa    68
  Wywiady    68
  Obserwacja    70
  Redefinicje założeń w trakcie badań terenowych    73
  
  Rozdział II. Historia futbolu – historia jego kibiców    75
  2.1 Historia futbolu    75
  2.2 Kontekst polski    86
  2.3 Historia kibicowania    92
  2.4 Historia kibicowania w Polsce    98
  Od spontaniczności do subkultury    99
  Od subkultury chuliganów do kultury trybun    114
  Od kultury do profesjonalizacji    120
  
  Rozdział III. Kapitał społeczny trybun    125
  3.1 Grupy jako podstawowa forma organizacji kibiców
   piłkarskich    127
  3.2 Cechy struktury grup kibiców    130
  3.3 Reprodukcja kapitału społecznego    137
  3.4 Budowanie kapitału społecznego – czynniki zewnętrzne    139
  3.5 Charakterystyka kapitału społecznego grup kibiców
   piłkarskich    144
  
  Rozdział IV. „Ciemna strona” trybun    147
  4.1 „Tradycyjne” wyjaśnienia przemocy stadionowej    148
  4.2 Ewolucja przemocy stadionowej    151
  4.3 „Interesy” trybun    159
  4.4 „Ciemna strona” kapitału trybun    168
  
  Rozdział V. Stowarzyszenia kibiców    173
  5.1 Formalizowanie się grup kibicowskich – socjogeneza
   stowarzyszeń    175
  5.2 Działalność stowarzyszeń kibicowskich    183
  Działalność patriotyczna    183
  Działalność społeczna i charytatywna    187
  5.3 Legitymizacja stowarzyszeń kibiców    195
  5.4 Kapitał społeczny stowarzyszeń    201
  
  Rozdział VI. Kibice jako kapitał społeczny    205
  6.1 „Tradycyjne” wymiary zaangażowania kibiców w klub    206
  6.2 Społeczny kontekst nowych form kibicowania    209
  6.3. Kibicowscy aktywiści    211
  6.4. Polski ruch „socios”    215
  Górnik Zabrze    215
  Stomil Olsztyn    220
  6.5 „Socios” – analiza polskiego ruchu    224
  6.6 Kapitał społeczny kibiców i kibice jako kapitał społeczny    229
  
  Rozdział VII. Ewolucja kapitału społecznego trybun    235
  7.1 Demokratyzacja społeczeństwa oraz instytucjonalizacja sfery stadionowej    238
  7.2 Formy kapitału społecznego i demokratycznego kibiców
   piłkarskich    244
  7.3 Ewolucja kapitału społecznego trybun    248
  „Ciemna strona” trybun    248
  Stowarzyszenia    252
  „Socios” – kibice jako kapitał    256
  
  ZAKOŃCZENIE    259
  SUMMARY    267
  BIBLIOGRAFIA    269
  INDEKS NAZWISK    286
RozwińZwiń