INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Publikacja ta, zawierająca czternaście esejów poświęconych wybranym artystom i ich dziełom, jest spójną w swej konstrukcji analizą fenomenu pamięci doświadczeń II wojny światowej i Zagłady, traumatycznych przeżyć znajdujących odzwierciedlenie w dziele sztuki. Przedstawiona została twórczość Władysława Strzemińskiego, Barnetta Newmana, Marka Rothko, Tadeusza Kantora, Mosze Kupfermana, Anselma Kiefera, Christiana Boltanskiego, Marka Chlandy, Luca Tuymansa, Zofii Lipeckiej, Rafała Jakubowicza i Elżbiety Janickiej. Prezentowani w ramach tomu artyści – ci urodzeni w końcu XIX w., podczas wojny i w latach siedemdziesiątych XX w. – koncentrowali się w omawianych pracach na fundamentalnym dla twórców działających w XX i XXI w. zagadnieniu pamięci katastrofy Holocaustu oraz jej wpływie na życie pokoleń urodzonych po wojnie. Jest to książka wskazująca wartość i konieczność istnienia sztuki, poezji, muzyki wobec ustawicznie podejmowanych prób mierzenia się z przeszłością, tą najodleglejszą, prastarą, by owa miara mogła przełożyć się – w ostatecznym rozrachunku – na odnajdywanie sensu w tym, co przetrwało cennego, co tworzy swoisty „model historycznej pamięci i ciągłości doświadczeń”, by przywołać w tym miejscu słowa Benjamina Buchloha.
Książka skierowana jest do odbiorcy zaangażowanego, zainteresowanego sztuką współczesną, zastanawiającego się nad kondycją człowieka w obecnej rzeczywistości, czytelnika, którego troską jest próba ochronienia pamięci i przemyślenia historii.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 348 |
Kategoria | Historia sztuki |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-939-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
Rozdział 1. Władysław Strzemiński: seria kolaży Moim przyjaciołom Żydom – doświadczenia wojny, żal i smutek | 25 |
Rozdział 2. Abstrakcja, pamięć Zagłady i wątki żydowskie w sztuce Marka Rothko i Barnetta Newmana | 69 |
Rozdział 3. Tadeusz Kantor: artysta, jego teatr i pamięć Zagłady | 101 |
Rozdział 4. Moshe Kupferman: homelessness of art/homelessness of memory | 131 |
Rozdział 5. Poeta i malarz: Fuga śmierci Paula Celana w obrazach Anselma Kiefera | 151 |
Rozdział 6. Christian Boltanski: „auto‑biografia” – pamięć/śmierć/życie | 167 |
Rozdział 7. Marek Chlanda: obraz i myśl. Tango śmierci | 189 |
Rozdział 8. Luc Tuymans: Frühlingswind, czyli wiosenny wiatr | 205 |
Rozdział 9. Zofia Lipecka: sztuka wobec nieskończonej harmonii chaosu | 219 |
Rozdział 10. Zofia Lipecka: Projekt Treblinka (2004…). Fotografia – dokument, fotografia – malarstwo | 235 |
Rozdział 11. Rafał Jakubowicz. Prawda jest w pamięci albo słowa‑klucze | 249 |
Rozdział 12. The Territories of Spaces and History: a video‑installation of Rafał Jakubowicz Synagogue/Swimming Pool | 261 |
Rozdział 13. Elżbiety Janickiej podróże artystyczne do „miejsca nieparzystego”. Refleksje o przeszłości, pamięci, czasie i tożsamości | 273 |
Rozdział 14. Pomnik – Miejsce Pamięci w dawnym niemieckim obozie zagłady w Bełżcu | 283 |
Zakończenie | 295 |
Bibliografia | 301 |
Indeks osób | 313 |
Spis ilustracji | 323 |
Summary | 331 |
Posłowie | 343 |