Maat

Sprawiedliwość i nieśmiertelność w starożytnym Egipcie

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

12,69  16,70

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 16,70 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 12,69 zł  


12,69

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autor prezentuje różne aspekty pojęcia Maat – kluczowego w kulturze starożytnego Egiptu. Nie da się go przełożyć na współczesne języki jednym terminem. Można je przybliżyć, używając określeń: prawda, sprawiedliwość, prawo, porządek, mądrość, szczerość.


Starożytni Egipcjanie postrzegali Maat jako zasadę, która leży u podstaw nie tylko ziemskiej rzeczywistości, lecz także porządku kosmicznego. Maat odnosi się bowiem zarówno do reguł obowiązujących w relacjach międzyludzkich, jak i do sprawiedliwości realizowanej po śmierci na Sądzie Zmarłych, ale też do ładu, który wyłania się z chaosu podczas stwarzania świata przez boga-Słońce oraz do porządku państwowego utrzymywanego dzięki prawodawstwu przez króla – ziemski obraz bóstwa.


Książka jest cenną pomocą dydaktyczną i pasjonującą lekturą dla archeologów, egiptologów, etnologów, filozofów, historyków i kulturoznawców.


******


Maat. Justice and Immortality in Ancient Egypt


Different aspects of Maat, a key concept in ancient Egyptian culture – translated as truth, justice, law, order, wisdom, honesty. Ancient Egyptians considered Maat to be the foundation of both the earthly world and cosmic harmony. The author analyses the notion of Maat found in ancient texts: in wisdom literature (the so called Instructions), in funeral autobiographical inscriptions, in other texts connected with the dead, in hymns to the Sun-god and in other royal inscriptions.


Rok wydania2019
Liczba stron338
KategoriaStarożytność
WydawcaUniwersytet Warszawski
TłumaczenieAndrzej Niwiński
ISBN-13978-83-235-3761-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Słowo wstępne    9
  
  Rozdział I
  Wprowadzenie: porządek świata i sprawiedliwość społeczna. Miejsce Maat w historii religii i myśli    17
   1. Podstawy językowe    17
   2. Maat – kultura czy religia?    20
   3. Sprawiedliwość społeczna i porządek kosmiczny
   27
   a. Z powrotem przed „czas osiowy”?    27
   b. Teoria „kosmologicznych królestw”: Eric
   Voegelin    31
   c. Sprawiedliwość jako porządek światowy: Hans
   Heinrich Schmid    34
   4. Idea „sprawiedliwości” i wymiary znaczeniowe
   świata egipskiego    37
  
  Rozdział II
  Dyskurs o Maat. Historia kultury jako historia dyskursu    41
   1. Nierównorzędność źródeł. O centrum i peryferiach w
   nurcie staroegipskiej tradycji    41
   2. Powstanie wielkich tekstów 51
   a. Koncept Maat w Starym Państwie    51
   b. Zmierzch Starego Państwa i powstanie sporu o
   porządek    56
  
  Rozdział III
  Sprawiedliwość łącząca: wzajemność i solidarność    61
   1. Skargi mieszkańca oazy    61
   2. Trzy grzechy przeciwko Maat 64
   a. Lenistwo i zapomnienie: działanie jednego dla
   drugiego jako aktywna solidarność/obopólność    64
   b. Głuchota i przyjaźń: Maat jako komunikacyjna
   solidarność/wzajemność    73
   c. Chciwość: poczucie wspólnoty jako solidarność
   intencjonalna    89
  
  Rozdział IV
  Solidarność wertykalna (hierarchiczna): cnota i trwanie    96
   1. Grobowiec i sprawiedliwość 96
   a. Dobro pozyskane bezprawnie nie podlega
   dziedziczeniu    96
   b. Świadectwo biograficznych inskrypcji grobowych.
   „Miłość” i „solidarność wertykalna”
   (hierarchiczna)    103
   2. Pomnikowość cnotliwości    114
   3. Maat i stworzenie idei wewnętrznego człowieka
   118
   a. „Ba”    118
   b. Ozyrys i Zaświaty    122
   c. Serce i „wewnętrzny człowiek”    125
  
  Rozdział V
  Czystość i nieśmiertelność: koncepcja Sądu Zmarłych    129
   1. Próg Tamtego Świata 129
   a. Ciągłość istnienia i przemiana osoby. Dalsze
   trwanie i nieśmiertelność    129
   b. Sąd zaświatowy i Sąd Zmarłych    134
   c. Ważenie serca jako rytuał przejścia    139
   2. Księga Umarłych, Rozdział 125: kodyfikacja
   Maat    143
   3. Kapłańskie wyznanie oczyszczenia    148
   4. Wina i indywidualność    157
   5. Koncentryczne kręgi    162
  
  Rozdział VI
  Usprawiedliwienie Boga-Słońce i powodzenie procesu
  kosmicznego    169
   1. Maat jako bogini    169
   2. Maat jako zasada kosmogoniczna    176
   3. Maat w obiegu słonecznym 184
   a. Bieg Słońca jako panowanie i proces życiowy:
   uwagi ogólne    184
   b. Gniewna sprawiedliwość. Bieg Słońca jako
   sprawowanie władzy    190
   c. Sprawiedliwość dająca życie. Bóg-Słońce jako
   cykl życia    195
   4. Ujednoznacznianie poprzez polaryzację:
   usprawiedliwienie Boga-Słońce i człowieka    205
  
  Rozdział VII
  Kosmos i państwo. Powodzenie procesu politycznego:
  idea i mit państwowy w Egipcie    209
   1. Pośrednik    210
   2. Polaryzacja i polityka: nauka o Isfet 220
   a. Antropologia negatywna: człowiek zdany na
   państwo    220
   b. Kosmologia negatywna: kosmos zdany na państwo
       225
   3. Zapewniane przez państwo dobra, które leczą
   229
   a. Zaopatrzenie i obfitość    233
   b. Bezpieczeństwo, pokój, zaufanie, porozumiewanie
   się    235
   c. „Tchnienie życia”, dalsze istnienie,
   nieśmiertelność    237
   4. Przeciwny model Echnatona: „bezpośrednia
   przyczyna” i pozbawienie świata biegunów 239
   a. Antropologia i kosmologia pozytywna    239
   b. Antropocentryzm i bezpośrednia przyczynowość
       240
  
  Rozdział VIII
  Początki i kryzys Maat    244
   1. Zanim powstała Maat: wzajemność i solidarność
   244
   a. Podstawy antropologiczne: cyrkulacja    244
   b. Podstawy etnologiczne: wewnętrzna solidarność
   (amity)    245
   c. Zwyczaj i obyczaj    248
   2. Solidarność wertykalna 249
   a. Akt stworzenia i władza    249
   b. Władza i zdrowie, państwo i nieśmiertelność    251
   c. Solidarność wertykalna: ochrona w zamian za
   posłuszeństwo    253
   3. Solidarność wertykalna i horyzontalna:
   implikacje antropologiczne    256
   4. Odchodzenie od Maat 260
   a. Teologia woli: mądrość a pobożność    260
   b. „Utrata idei państwa”    270
   c. Wyjście z kultury?    278
  
  Rozdział IX
  Podsumowanie: miejsce Maat w religijnej historii sprawiedliwości    283
   1. Między historią a prehistorią 283
   a. Maat i genealogia moralności    283
   b. Maat i genealogia religii    288
   c. Religia i opór    290
   2. Porządek świata jako sprawiedliwość: iustitia
   connectiva 293
  
  Posłowie Autora do nowego wydania z 2006 r.    299
  Odesłania do źródeł    306
  Wykaz skrótów użytych w bibliografii    314
  Bibliografia    316
  Spis ilustracji    335
RozwińZwiń