POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Autor prezentuje różne aspekty pojęcia Maat – kluczowego w kulturze starożytnego Egiptu. Nie da się go przełożyć na współczesne języki jednym terminem. Można je przybliżyć, używając określeń: prawda, sprawiedliwość, prawo, porządek, mądrość, szczerość.
Starożytni Egipcjanie postrzegali Maat jako zasadę, która leży u podstaw nie tylko ziemskiej rzeczywistości, lecz także porządku kosmicznego. Maat odnosi się bowiem zarówno do reguł obowiązujących w relacjach międzyludzkich, jak i do sprawiedliwości realizowanej po śmierci na Sądzie Zmarłych, ale też do ładu, który wyłania się z chaosu podczas stwarzania świata przez boga-Słońce oraz do porządku państwowego utrzymywanego dzięki prawodawstwu przez króla – ziemski obraz bóstwa.
Książka jest cenną pomocą dydaktyczną i pasjonującą lekturą dla archeologów, egiptologów, etnologów, filozofów, historyków i kulturoznawców.
******
Maat. Justice and Immortality in Ancient Egypt
Different aspects of Maat, a key concept in ancient Egyptian culture – translated as truth, justice, law, order, wisdom, honesty. Ancient Egyptians considered Maat to be the foundation of both the earthly world and cosmic harmony. The author analyses the notion of Maat found in ancient texts: in wisdom literature (the so called Instructions), in funeral autobiographical inscriptions, in other texts connected with the dead, in hymns to the Sun-god and in other royal inscriptions.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 338 |
Kategoria | Starożytność |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
Tłumaczenie | Andrzej Niwiński |
ISBN-13 | 978-83-235-3761-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Słowo wstępne | 9 |
Rozdział I | |
Wprowadzenie: porządek świata i sprawiedliwość społeczna. Miejsce Maat w historii religii i myśli | 17 |
1. Podstawy językowe | 17 |
2. Maat – kultura czy religia? | 20 |
3. Sprawiedliwość społeczna i porządek kosmiczny | |
27 | |
a. Z powrotem przed „czas osiowy”? | 27 |
b. Teoria „kosmologicznych królestw”: Eric | |
Voegelin | 31 |
c. Sprawiedliwość jako porządek światowy: Hans | |
Heinrich Schmid | 34 |
4. Idea „sprawiedliwości” i wymiary znaczeniowe | |
świata egipskiego | 37 |
Rozdział II | |
Dyskurs o Maat. Historia kultury jako historia dyskursu | 41 |
1. Nierównorzędność źródeł. O centrum i peryferiach w | |
nurcie staroegipskiej tradycji | 41 |
2. Powstanie wielkich tekstów 51 | |
a. Koncept Maat w Starym Państwie | 51 |
b. Zmierzch Starego Państwa i powstanie sporu o | |
porządek | 56 |
Rozdział III | |
Sprawiedliwość łącząca: wzajemność i solidarność | 61 |
1. Skargi mieszkańca oazy | 61 |
2. Trzy grzechy przeciwko Maat 64 | |
a. Lenistwo i zapomnienie: działanie jednego dla | |
drugiego jako aktywna solidarność/obopólność | 64 |
b. Głuchota i przyjaźń: Maat jako komunikacyjna | |
solidarność/wzajemność | 73 |
c. Chciwość: poczucie wspólnoty jako solidarność | |
intencjonalna | 89 |
Rozdział IV | |
Solidarność wertykalna (hierarchiczna): cnota i trwanie | 96 |
1. Grobowiec i sprawiedliwość 96 | |
a. Dobro pozyskane bezprawnie nie podlega | |
dziedziczeniu | 96 |
b. Świadectwo biograficznych inskrypcji grobowych. | |
„Miłość” i „solidarność wertykalna” | |
(hierarchiczna) | 103 |
2. Pomnikowość cnotliwości | 114 |
3. Maat i stworzenie idei wewnętrznego człowieka | |
118 | |
a. „Ba” | 118 |
b. Ozyrys i Zaświaty | 122 |
c. Serce i „wewnętrzny człowiek” | 125 |
Rozdział V | |
Czystość i nieśmiertelność: koncepcja Sądu Zmarłych | 129 |
1. Próg Tamtego Świata 129 | |
a. Ciągłość istnienia i przemiana osoby. Dalsze | |
trwanie i nieśmiertelność | 129 |
b. Sąd zaświatowy i Sąd Zmarłych | 134 |
c. Ważenie serca jako rytuał przejścia | 139 |
2. Księga Umarłych, Rozdział 125: kodyfikacja | |
Maat | 143 |
3. Kapłańskie wyznanie oczyszczenia | 148 |
4. Wina i indywidualność | 157 |
5. Koncentryczne kręgi | 162 |
Rozdział VI | |
Usprawiedliwienie Boga-Słońce i powodzenie procesu | |
kosmicznego | 169 |
1. Maat jako bogini | 169 |
2. Maat jako zasada kosmogoniczna | 176 |
3. Maat w obiegu słonecznym 184 | |
a. Bieg Słońca jako panowanie i proces życiowy: | |
uwagi ogólne | 184 |
b. Gniewna sprawiedliwość. Bieg Słońca jako | |
sprawowanie władzy | 190 |
c. Sprawiedliwość dająca życie. Bóg-Słońce jako | |
cykl życia | 195 |
4. Ujednoznacznianie poprzez polaryzację: | |
usprawiedliwienie Boga-Słońce i człowieka | 205 |
Rozdział VII | |
Kosmos i państwo. Powodzenie procesu politycznego: | |
idea i mit państwowy w Egipcie | 209 |
1. Pośrednik | 210 |
2. Polaryzacja i polityka: nauka o Isfet 220 | |
a. Antropologia negatywna: człowiek zdany na | |
państwo | 220 |
b. Kosmologia negatywna: kosmos zdany na państwo | |
225 | |
3. Zapewniane przez państwo dobra, które leczą | |
229 | |
a. Zaopatrzenie i obfitość | 233 |
b. Bezpieczeństwo, pokój, zaufanie, porozumiewanie | |
się | 235 |
c. „Tchnienie życia”, dalsze istnienie, | |
nieśmiertelność | 237 |
4. Przeciwny model Echnatona: „bezpośrednia | |
przyczyna” i pozbawienie świata biegunów 239 | |
a. Antropologia i kosmologia pozytywna | 239 |
b. Antropocentryzm i bezpośrednia przyczynowość | |
240 | |
Rozdział VIII | |
Początki i kryzys Maat | 244 |
1. Zanim powstała Maat: wzajemność i solidarność | |
244 | |
a. Podstawy antropologiczne: cyrkulacja | 244 |
b. Podstawy etnologiczne: wewnętrzna solidarność | |
(amity) | 245 |
c. Zwyczaj i obyczaj | 248 |
2. Solidarność wertykalna 249 | |
a. Akt stworzenia i władza | 249 |
b. Władza i zdrowie, państwo i nieśmiertelność | 251 |
c. Solidarność wertykalna: ochrona w zamian za | |
posłuszeństwo | 253 |
3. Solidarność wertykalna i horyzontalna: | |
implikacje antropologiczne | 256 |
4. Odchodzenie od Maat 260 | |
a. Teologia woli: mądrość a pobożność | 260 |
b. „Utrata idei państwa” | 270 |
c. Wyjście z kultury? | 278 |
Rozdział IX | |
Podsumowanie: miejsce Maat w religijnej historii sprawiedliwości | 283 |
1. Między historią a prehistorią 283 | |
a. Maat i genealogia moralności | 283 |
b. Maat i genealogia religii | 288 |
c. Religia i opór | 290 |
2. Porządek świata jako sprawiedliwość: iustitia | |
connectiva 293 | |
Posłowie Autora do nowego wydania z 2006 r. | 299 |
Odesłania do źródeł | 306 |
Wykaz skrótów użytych w bibliografii | 314 |
Bibliografia | 316 |
Spis ilustracji | 335 |