Teksty ezoteryczne w mediach w świetle krytycznej analizy dyskursu

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

17,12  24,45

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 24,45 zł (-30%)

Najniższa cena z 30 dni: 17,12 zł  


17,12

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autorka podjęła mało eksplorowaną, lecz ważną problematykę. Celem publikacji jest bowiem analiza prasowego i telewizyjnego dyskursu ezoterycznego przeprowadzona na tle kontekstu społeczno-psychologicznego. W pracy zostały postawione pytania o to, dlaczego w XXI w. wzrosło zainteresowanie magią i medycyną niekonwencjonalną, jaki wpływ ma na to sytuacja ekonomiczna kraju i co sprawia, że ludzie wierzą wróżkom i bioenergoterapeutom. Materiał został pozyskany z 31 numerów czasopism, takich jak: „Wróżka”, „Gwiazdy mówią...”, „Nieznany Świat” i „Uzdrawiacz” z lat 2008-2012 oraz z emisji 13 programów telewizyjnych, m.in.: „Wróżki”, „Tajemnice losu” i „Ręce, które leczą”.
Warstwa teoretyczna pracy ujawnia wręcz erudycję Autorki, która przedstawia nie tylko ustalenia terminologiczne, ale ze znawstwem odnosi się do nich, prezentując własne stanowisko. Z kolei zgromadzone w części analitycznej przykłady pełnią nie tylko funkcję egzemplifikacyjną ustaleń teoretycznych, ale i poznawczą jednocześnie, wzbogacają one również wywód, czyniąc go wiarygodniejszym i bardziej interesującym.
Z recenzji prof. dr hab. Małgorzaty Karwatowskiej
UMCS w Lublinie


Rok wydania2017
Liczba stron296
KategoriaMedioznawstwo
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8088-668-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  
  1. Stan badań    13
  1.1. Krytyczna analiza dyskursu     13
  1.1.1. Tekst a dyskurs    13
  1.1.2. Analiza dyskursu i krytyczna analiza dyskursu    15
  1.2. Teksty dotyczące wróżb i magii    19
  
  2. Założenia metodologiczne     25
  2.1. Dyskurs    25
  2.1.1. Dyskurs – przegląd definicji    25
  2.1.2. Dyskurs – tekst w kontekście    30
  2.1.3. Interakcyjny model dyskursu    30
  2.2. Krytyczna analiza dyskursu     31
  2.2.1. KAD – przegląd najważniejszych definicji    32
  2.2.2. Krytyczna analiza dyskursu jako pole badań interdyscyplinarnych    32
  2.2.3. Krytyczne ujęcie w KAD    36
  
  3. Psychologiczno-społeczny kontekst ezoteryzmu    39
  3.1. Ezoteryzm    39
  3.1.1. Definicja ezoteryzmu    39
  3.1.2. Źródła ezoteryzmu    42
  3.1.3. Zainteresowanie ezoteryzmem w XXI wieku – dane statystyczne    43
  3.1.4. Formy ezoteryzmu a chrześcijaństwo    61
  
  4. Klasyfikacja i charakterystyka analizowanych czasopism ezoterycznych    65
  4.1. Podział czasopism ze względu na ich dominantę tematyczną    66
  4.1.1. Czasopisma o wróżbiarskiej dominancie tematycznej    66
  4.1.2. Czasopismo, którego dominantą tematyczną są tajemnicze i niewyjaśnione naukowo zjawiska    68
  4.1.3. Czasopismo w całości poświęcone alternatywnym metodom leczenia     69
  4.2. Podział czasopism ze względu na szatę graficzną    70
  4.2.1. Czasopisma o bogatej i atrakcyjnej szacie graficznej    70
  4.2.2. Czasopisma o uboższej szacie graficznej    74
  
  5. Charakterystyka ezoterycznych gatunków prasowych i telewizyjnych    81
  5.1. Charakterystyka wybranych gatunków gazet ezoterycznych    81
  5.1.1. Horoskop    82
  5.1.1.1. Kosmogram a horoskop gazetowy    83
  5.1.1.2. Konstrukcja i tematyka horoskopów    85
  5.1.2. Definicja, struktura i tematyka listów do redakcji    95
  5.1.3. Definicja, struktura i tematyka artykułów poradnikowych    105
  5.1.4. Definicja i budowa reklamy o tematyce ezoterycznej    117
  5.1.4.1. Reklama działalności wróżek i uzdrawiaczy    117
  5.1.4.2. Reklama produktów leczniczych    121
  5.1.4.3. Elementy wizualne reklam o charakterze ezoterycznym    122
  5.2. Charakterystyka ezoterycznych gatunków telewizyjnych    124
  5.2.1 .„Wróżki” i „Tajemnice losu” – interaktywne programy rozrywkowe    126
  5.2.1.1. Konstrukcja programów    127
  5.2.1.2. Strona wizualna programów    136
  5.2.2 .„Ręce, które leczą”    139
  5.2.2.1. Konstrukcja programu    142
  5.2.2.2. Strona wizualna programu    151
  
  6. Analiza językowa ezoterycznego dyskursu prasowego i telewizyjnego    155
  6.1. Poradnictwo jako forma władzy    156
  6.1.1. Cechy poradnictwa w mediach    156
  6.1.2. Władza w relacji doradca–radzący się    161
  6.2. Perswazja a manipulacja    164
  6.2.1. Perswazja i manipulacja – przegląd ważniejszych definicji    164
  6.2.2. Perswazja i manipulacja jako przykład asymetrycznej relacji nadawczo-odbiorczej    172
  6.3. Analiza językowa prasowego dyskursu ezoterycznego    176
  6.3.1. Sposoby oddziaływania o charakterze perswazyjno-manipulacyjnym    176
  6.3.1.1. Argumentacja    176
  6.3.1.2. Środki leksykalne    182
  6.3.1.3. Środki morfologiczne kształtujące relacje nadawczo-odbiorcze    192
  6.3.2. Sposoby oddziaływania o charakterze manipulacyjno-perswazyjnym    200
  6.3.2.1. Argumentacja    200
  6.3.2.2. Środki leksykalne    207
  6.3.2.3. Środki stylistyczne    212
  6.4. Analiza językowa ezoterycznego dyskursu telewizyjnego    223
  6.4.1. Sposoby oddziaływania o charakterze perswazyjno-manipulacyjnym    224
  6.4.1.1. Argumentacja    224
  6.4.1.2. Środki leksykalne    226
  6.4.1.3. Środki morfologiczne kształtujące relacje nadawczo-odbiorcze    237
  6.4.2. Sposoby oddziaływania o charakterze manipulacyjno-perswazyjnym    238
  6.4.2.1. Psychologiczne sposoby oddziaływania na odbiorcę    238
  6.4.2.2. Językowe sposoby oddziaływania na odbiorcę    243
  6.4.2.2.1. Argumentacja    243
  6.4.2.2.2. Środki stylistyczne    247
  6.4.2.2.2.1. Stylistyczna wartość środków słowotwórczych    247
  6.4.2.2.2.2. Środki stylistyczno-składniowe    250
  6.4.2.2.2.3. Leksykalne środki stylistyczne    267
  
  Zakończenie    271
  Wykaz skrótów    277
  Bibliografia    279
RozwińZwiń
Informacja o cookies
Strona ibuk.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych.
Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach.
Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia