Teatr mityczny Williama Butlera Yeatsa i Jerzego Grotowskiego

Teatr mityczny Williama Butlera Yeatsa i Jerzego Grotowskiego

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Teatr mityczny Williama Butlera Yeatsa i Jerzego Grotowskiego
Twórczość dramatyczna Williama Butlera Yeatsa, irlandzkiego poety i dramaturga, związanego m.in. ze znanym Abbey Theatre, laureata Nagrody Nobla, krytyka literackiego i eseisty nie jest w Polsce tak znana jak w świecie anglojęzycznym. [...] Znacznie lepiej rozpoznana [...] jest natomiast twórczość teatralna Jerzego Grotow-skiego [...]. Dlatego z tym większym uznaniem należy przyjąć monografię Agnieszki Kallaus Teatr mityczny Williama Butlera Yeatsa i Jerzego Grotowskiego, w której zbiegły się zainteresowania teatralne i literaturoznawcze Autorki, uzupełnione wyśmienitą erudycją i znakomitym warsztatem naukowym.
Rozprawa Agnieszki Kallaus jest dziełem w istocie pionierskim. Porównanie koncepcji teatralnych dwóch wybitnych reformatorów sceny nie tylko okazało się trafne, ale doprowadziło do wskazania wielu ważnych powiązań i różnic. Najważ-niejsze z nich to kluczowa rola mitu i myślenia mitycznego w poszukiwaniach arty-stycznych i rozwoju wyobraźni twórczej. [...] Obie wizje teatralne niejako wchodzą w dialog ze sobą, uzupełniają się i dopełniają. To bardzo ważna zasługa tej książki.


Z recenzji dra hab. Janusza Pasterskiego, prof. UR


Rok wydania2016
Liczba stron271
KategoriaTeatr
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
ISBN-13978-83-7996-245-7
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa    7
  Wprowadzenie    9
  
  ROZDZIAŁ I Teatr mityczny Yeatsa i Grotowskiego w interpretacji semiotycznej    28
    W stronę definicji „teatru mitycznego”    28
    W labiryncie znaków    44
    Teatr mityczny Yeatsa i Grotowskiego    56
  
  ROZDZIAŁ II Teatr mityczny Yeatsa i Grotowskiego wobec tradycji    64
    Yeats i Grotowski a tradycja romantyczna    66
    Romantyczna teoria tragedii    71
    Yeats i Grotowski wobec gnozy    79
    Współczesny teatr mityczny    88
    Yeats i Grotowski w świetle reformy teatralnej    100
    Dwie wizje teatru    117
  
  ROZDZIAŁ III Dualizm obrazu Boga i człowieka jako źródło rytualnej przemiany w Calvary i Apoca-lypsis cum figuris    135
    W stronę pełni: teatr wewnętrznej przemiany    136
    Calvary – Bóg wcielony w człowieka    143
    Apocalypsis cum figuris – człowiek wcielony w Boga    158
  
  ROZDZIAŁ IV Mit a historia: motyw śmierci i Zmartwychwstania jako symbol upadku cywilizacji w The Resurrection i Akropolis    173
    Geneza mitu: konflikt cywilizacji i wizja apokalipsy    174
    The Resurrection – cud Zmartwychwstania czy zmierzch rozumu?    181
    Akropolis – sen o Zmartwychwstaniu czy zbiorowa mogiła    192
  
  ROZDZIAŁ V Koncepcja bohatera w świetle tragedii romantycznej w The Death of Cuchulain i Księciu Niezłomnym    212
    W kręgu archetypów: w poszukiwaniu harmonii twórcy i dzieła    213
    The Death of Cuchulain – tragiczna maska poety    218
    Książę Niezłomny – aktor z odrzuconą maską    234
  
  Podsumowanie    256
  Posłowie    260
  Bibliografia    264
RozwińZwiń