POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Teatr mityczny Williama Butlera Yeatsa i Jerzego Grotowskiego
Twórczość dramatyczna Williama Butlera Yeatsa, irlandzkiego poety i dramaturga, związanego m.in. ze znanym Abbey Theatre, laureata Nagrody Nobla, krytyka literackiego i eseisty nie jest w Polsce tak znana jak w świecie anglojęzycznym. [...] Znacznie lepiej rozpoznana [...] jest natomiast twórczość teatralna Jerzego Grotow-skiego [...]. Dlatego z tym większym uznaniem należy przyjąć monografię Agnieszki Kallaus Teatr mityczny Williama Butlera Yeatsa i Jerzego Grotowskiego, w której zbiegły się zainteresowania teatralne i literaturoznawcze Autorki, uzupełnione wyśmienitą erudycją i znakomitym warsztatem naukowym.
Rozprawa Agnieszki Kallaus jest dziełem w istocie pionierskim. Porównanie koncepcji teatralnych dwóch wybitnych reformatorów sceny nie tylko okazało się trafne, ale doprowadziło do wskazania wielu ważnych powiązań i różnic. Najważ-niejsze z nich to kluczowa rola mitu i myślenia mitycznego w poszukiwaniach arty-stycznych i rozwoju wyobraźni twórczej. [...] Obie wizje teatralne niejako wchodzą w dialog ze sobą, uzupełniają się i dopełniają. To bardzo ważna zasługa tej książki.
Z recenzji dra hab. Janusza Pasterskiego, prof. UR
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 271 |
Kategoria | Teatr |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego |
ISBN-13 | 978-83-7996-245-7 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa | 7 |
Wprowadzenie | 9 |
ROZDZIAŁ I Teatr mityczny Yeatsa i Grotowskiego w interpretacji semiotycznej | 28 |
W stronę definicji „teatru mitycznego” | 28 |
W labiryncie znaków | 44 |
Teatr mityczny Yeatsa i Grotowskiego | 56 |
ROZDZIAŁ II Teatr mityczny Yeatsa i Grotowskiego wobec tradycji | 64 |
Yeats i Grotowski a tradycja romantyczna | 66 |
Romantyczna teoria tragedii | 71 |
Yeats i Grotowski wobec gnozy | 79 |
Współczesny teatr mityczny | 88 |
Yeats i Grotowski w świetle reformy teatralnej | 100 |
Dwie wizje teatru | 117 |
ROZDZIAŁ III Dualizm obrazu Boga i człowieka jako źródło rytualnej przemiany w Calvary i Apoca-lypsis cum figuris | 135 |
W stronę pełni: teatr wewnętrznej przemiany | 136 |
Calvary – Bóg wcielony w człowieka | 143 |
Apocalypsis cum figuris – człowiek wcielony w Boga | 158 |
ROZDZIAŁ IV Mit a historia: motyw śmierci i Zmartwychwstania jako symbol upadku cywilizacji w The Resurrection i Akropolis | 173 |
Geneza mitu: konflikt cywilizacji i wizja apokalipsy | 174 |
The Resurrection – cud Zmartwychwstania czy zmierzch rozumu? | 181 |
Akropolis – sen o Zmartwychwstaniu czy zbiorowa mogiła | 192 |
ROZDZIAŁ V Koncepcja bohatera w świetle tragedii romantycznej w The Death of Cuchulain i Księciu Niezłomnym | 212 |
W kręgu archetypów: w poszukiwaniu harmonii twórcy i dzieła | 213 |
The Death of Cuchulain – tragiczna maska poety | 218 |
Książę Niezłomny – aktor z odrzuconą maską | 234 |
Podsumowanie | 256 |
Posłowie | 260 |
Bibliografia | 264 |