POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Od rozpoczęcia przeobrażeń ustrojowych w Polsce minęło już ponad dwadzieścia lat. Zmiany, jakie nastąpiły w tym okresie, mają w wielu sferach życia publicznego wręcz rewolucyjny jakościowy charakter i objęły również aparat administracyjny państwa. Autorka, badając i opisując służbę cywilną III Rzeczypospolitej, uwzględnia perspektywę historyczną (zarówno z okresu międzywojennego, jak i po II wojnie światowej), w najszerszym zakresie przedstawiając przemiany, jakie dokonywały się po 1989 r. Wiele uwagi poświęca instytucjonalizacji tej służby, zagadnieniom jej upolitycznienia i próbom odpolitycznienia, a także "europeizacji".
Niepodważalnymi zaletami publikacji są interdyscyplinarność i kompleksowość opracowania, obejmujące zarówno prawne, jak i socjologiczne aspekty omawianej problematyki, oraz nowatorska warstwa empiryczna.
Książka stanowi godną polecenia lekturę nie tylko dla pracowników naukowych, ale również studentów nauk społecznych oraz wszystkich, którzy chcieliby uporządkować i zgłębić wiedzę na temat struktur administracji publicznej we współczesnym państwie - na tle typowych rozwiązań europejskich oraz reprezentatywnych koncepcji i doktryn administracji publicznej.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 378 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-1094-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
ROZDZIAŁ I. Służba cywilna w Polsce | 23 |
Wstęp | 23 |
1. Służba cywilna – definicje i zakres pojęcia | 31 |
1.1. Urzędnik, urzędnik państwowy, urzędnik służby cywilnej | 44 |
2. Służba cywilna Trzeciej RP | 53 |
2.1. Lata 1989–1993: pierwsze projekty ustaw o służbie cywilnej | 55 |
2.2. Lata 1993–1997: pierwsza ustawa o służbie cywilnej | 58 |
2.3. Lata 1997–2001: konstytucyjny zapis i nowa ustawa o służbie cywilnej | 62 |
2.4. Lata 2001–2005: upolitycznienie służby cywilnej | 69 |
2.5. Lata 2005–2007: reforma służby cywilnej, powstanie Państwowego Zasobu Kadrowego | 74 |
2.6. Lata 2008–…: sanacja służby cywilnej | 83 |
2.7. Służba cywilna pod rządami nowej ustawy | 85 |
2.8. Krajowa Szkoła Administracji Publicznej versus ustawa o służbie cywilnej z 2008 roku | 92 |
Uwagi końcowe | 96 |
ROZDZIAŁ II. Urzędnicy służby cywilnej – szkic do portretu socjologicznego | 101 |
Wstęp | 101 |
1. Korpus służby cywilnej – charakterystyka społeczno-demograficzna | 106 |
1.1. Płeć | 110 |
1.2. Wiek | 114 |
1.3. Typ wykształcenia | 115 |
1.4. Zatrudnienie, staż pracy i zarobki w służbie cywilnej | 118 |
1.5. Charakterystyka respondentów | 121 |
2. Urzędnicy – drogi do korpusu służby cywilnej | 124 |
3. Motywy podjęcia pracy w administracji publicznej | 133 |
3.1. Motywacja wewnętrzna | 136 |
3.2. Motywacja zewnętrzna | 141 |
3.3. Motywy ubiegania się o status urzędnika służby cywilnej | 143 |
3.4. Urzędniczy esprit de corps | 150 |
4. Kariera i awans w służbie cywilnej w opiniach urzędników | 156 |
4.1. Urzędnicy o kryteriach awansu w służbie cywilnej | 166 |
5. Urzędnicy versus eurobiurokraci | 179 |
ROZDZIAŁ III. Instytucjonalizacja moralności w służbie cywilnej – kodeksy etyczne i wzory osobowe urzędników służby cywilnej | 191 |
Wstęp | 191 |
1. Kodeksy etyczne w administracji publicznej | 196 |
1.1. Kodeks Etyki Służby Cywilnej | 205 |
1.2. Kodeks Etyki Służby Cywilnej w opiniach urzędników | 210 |
• Wiedza na temat KESC | 210 |
• Znaczenie KESC dla praktyki zawodowej | 214 |
• Funkcje kodeksu etyki zawodowej | 222 |
2. Dylematy etyczne urzędników służby cywilnej | 231 |
2.1. Źródła dylematów etycznych | 233 |
• Dylematy przełożony – podwładny | 236 |
• Dylematy związane z obsługą klientów | 246 |
• Dylematy etyczne, których źródłem są kontakty z kolegami i współpracownikami | 253 |
2.2. Wzory postępowania w sytuacji dylematu etycznego | 256 |
2.3. Legalizm jako główna zasada postępowania | 260 |
3. Wzór urzędnika w ustroju demokratycznym | 268 |
3.1. Wzór osobowy urzędnika służby cywilnej | 272 |
3.2. Urzędnik służby cywilnej – sługa państwa czy obywatela? | 276 |
3.3. „Wzorowy urzędnik? Osoba normalna, po prostu ludzka, otwarta na innych…” | 286 |
3.4. „Człowiek, którego cenimy?” – wzorce osobowe urzędników SC | 295 |
ROZDZIAŁ IV. Urzędnicy w badaniach opinii publicznej – rzecz o prestiżu, uczciwości i rzetelności zawodowej | 301 |
Wstęp | 301 |
1. Stereotyp urzędnika | 306 |
2. Prestiż zawodu urzędnika | 310 |
3. (Nie) Cnoty urzędnicze. Obywatele o uczciwości i rzetelności urzędników | 318 |
4. Urzędy i jakość świadczonych usług | 330 |
5. Europeizacja urzędów? | 333 |
6. Służba cywilna w opinii społeczeństwa | 336 |
6.1. Opinie o urzędnikach służby cywilnej | 338 |
Uwagi końcowe | 340 |
Zakończenie | 345 |
Bibliografia | 359 |