Zapośredniczona tożsamość. Tematy środkowoeuropejskie a polska literatura współczesna

-20%

Zapośredniczona tożsamość. Tematy środkowoeuropejskie a polska literatura współczesna

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

24,00  30,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

24,0030,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka „Zapośredniczona tożsamość. Tematy środkowoeuropejskie a polska literatura współczesna jest próbą takiego ujęcia wybranych dzieł współczesnej literatury polskiej, aby kluczowym zagadnieniem dochodzącym do głosu w rozprawie był problem tożsamości środkowoeuropejskiej. Choć jest to projekt przez wielu uważany za wątpliwy, to w oparciu o dzieła Wittlina, Miłosza, Zagajewskiego, Herberta, Stryjkowskiego i Stasiuka dają się zauważyć projekty identyfikacyjne wskazujące na pewną typowość i współtworzące tym samym spójny dyskurs poświęcony środkowoeuropejskiej identyfikacji. Zasadniczą tezą pracy jest przekonanie o pośredniczącym charakterze tej przestrzeni umiejscowionej w polu oddziaływań dwu wielkich tradycji europejskich: Zachodu i Wschodu.

Całość dzieli się na dwie części – z jednej strony zwraca się uwagę na kluczowe zagadnienie poetyckiej werbalizacji własnej tożsamości i w niej doszukać się można pewnej typowej formuły dla nazywania własnego położenia w porządku geograficznym, z drugiej zaś podjęta zostaje próba wskazania cech dystynktywnych środkowoeuropejskiego projektu kulturowego. Problem tożsamości środkowoeuropejskiej tym sposobem uznany zostaje w rozprawie za jeden z ważniejszych wątków dyskursu literackiego w piśmiennictwie polskim XX wieku.


Liczba stron348
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
ISBN-13978-83-7865-089-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie. Wstępne rozważania nad problemem granicy    9
  1. Europa Środkowa jako pośrednik    9
  2. Most graniczny – figura mostu a doświadczenie granicy    23
  Część I. W stronę poetyckiego zapośredniczenia tożsamości    37
  1. Literatura – wojna – wolność (rozważania genologiczne z Józefem Wittlinem w tle)    39
  1.1. Historia literatury narodowej jako naukowa realizacja kulturowych założeń postmodernizmu    39
  1.2. Dlaczego i skąd biorą się w Europie powieści?    41
  1.3. Strukturalna dysfunkcja Austro-Węgier, czyli skąd wzięło się ogłupienie Szwejka i Niewiadomskiego?    46
  1.4. Czym różni się wolność powieściowego protagonisty od wolności lirycznego „ja”?    50
  1.5. O liryce i życiu – Hymny Józefa Wittlina i afirmacja wspólnoty żywych istot    55
  2. Pożegnanie z pewnym kontynentem (Europa Środkowo-Wschodnia Czesława Miłosza)    65
  Wprowadzenie    65
  2.1. Romantyczny paradygmat literatury polskiej, czyli Kresy jako inwencja    69
  2.2. Szlachecka antropologia    74
  2.3. Upadek pewnego dworu    79
  2.4. Archeologia antropologiczna Miłosza. W poszukiwaniu podstaw egzystencji    83
  Zakończenie. Co zostało z pamięci o Europie Środkowo-Wschodniej, czyli gdzie jest dom mój?    89
  3. Samopoznanie (uwagi o wierszu Adama Zagajewskiego Jechać do Lwowa)    93
  Część II. W stronę kulturowego zapośredniczenia tożsamości    127
  1. Rytuały społecznej przemocy (dialektyka barbarzyństwa w eseju Barbarzyńca w ogrodzie Zbigniewa Herberta)    129
  1.1. Kilka słów o tytule    129
  1.2. Pielęgnowanie ogrodu    141
  1.3. Siła logosu    142
  1.5. Władza i jej narzędzie    156
  1.6. Przemoc a proces kulturowy    160
  1.7. Ogród w Lascaux    165
  2. Komunikacyjny kryzys (środkowoeuropejski światopogląd na przykładzie trylogii Juliana Stryjkowskiego)    169
  Wprowadzenie    169
  2.1. Kultura wobec dialektyki negatywności (Głosy w ciemności)    181
  2.1.1. Środkowoeuropejskie problemy z granicą    181
  2.1.2. Środkowoeuropejska edukacja    186
  2.1.3. Kultura jako system    192
  2.1.4. Kultura versus nowożytność    196
  2.1.5. Ojciec w sidłach dialektyki kulturowej    200
  2.1.6. Odejście z domu. Casus Marii    206
  2.1.7. Europa Środkowa – kultura jako rekompensata    216
  2.2. Ideologiczne rysy i pęknięcia (Austeria)    219
  2.2.1. Tło antyspołeczne    224
  2.2.2. Izolowane światy    243
  2.2.3. Języki ekstazy    248
  2.2.4. Szczelina lęku    255
  2.3. Niesamowite i literatura jako efekt wyobcowania (Sen Azrila)    259
  Wprowadzenie    259
  2.3.1. Pustka pamięci    267
  2.3.2. Cień ojca    279
  2.3.3. Lustrzany dramatis personae    285
  3. Rozpacz karnawału (kultura Europy Środkowej w interpretacji Andrzeja Stasiuka)    305
  Zakończenie. Mikrostudium miejsca – Aporia-Słowenia. Impresje topologiczne    325
  Wprowadzenie    325
  1. Słowenia z każdej strony    327
  2. Słowenia jest wszędzie    328
  3. Słoweński ogrom    330
  4. Wszystkie drogi prowadzą do Słowenii    332
  5. Słowenia – ostateczny topos Europy    333
  Bibliografia    337
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia