INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Opisane w tej książce badania o charakterze eksperymentalnym odnoszą się do pedagogicznych sposobów pobudzania zdolności twórczych dziecka we wczesnej edukacji.
Książka zawiera informacje na temat koncepcji twórczości i zdolności. Przybliża się w niej także możliwości i podejście psychopedagogiczne do rozwijania twórczości i zdolności dziecka w wieku przedszkolnym.
Z kolei przy prezentacji badań pedagogicznych, przeprowadzonych w środowisku naturalnym, zamieszczono prezentację podstawy teoretycznej tych badań - model uzdolnionego zachowania jednostki wg J. Renzulliego oraz materiał empiryczny, który uzyskano z wykorzystaniem czterogrupowego planu eksperymentalnego Solomona. Materiał ten został zaprezentowany przez autorkę w sposób szczegółowy i obszerny ukazując zastosowanie równoległych zadań pre- i posttestowych, czynnika eksperymentalnego (technika obrazków dynamicznych), a także zaawansowanych analiz ilościowych i jakościowych z uwzględnieniem wskazówek J. Brzezińskiego dotyczących prowadzenia badań eksperymentalnych w psychologii i pedagogice. Analizy materiału badawczego prowadzone były pod kątem weryfikacji postawionych hipotez badawczych, zgodności ocen sędziów kompetentnych oraz korelacji tych ocen ze statystycznymi danymi uzyskanymi w badaniach testowych.
W analizach wykazano, że technika obrazków dynamicznych może być stymulatorem wyobraźni i myślenia dywergencyjnego dziecka w starszym wieku przedszkolnym w toku zajęć organizowanych na terenie przedszkola z częstotliwością przynajmniej raz w tygodniu przez okres pięciu miesięcy.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 246 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7525-523-2 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 7 |
I. STYMULOWANIE ZDOLNOŚCI A EDUKACJA PRZEDSZKOLNA | 11 |
1. Koncepcje zdolności w świetle literatury przedmiotu | 11 |
1.1. Zdolności w literaturze psychopedagogicznej | 11 |
1.2. Koncepcje twórczości | 16 |
1.3. Zdolności twórcze w koncepcjach interakcyjnych | 20 |
1.4. Interakcyjna teoria zdolności Renzulliego w praktyce pedagogicznej | 26 |
2. Rozwój i zdolności dziecka w wieku przedszkolnym | 30 |
2.1. Predyspozycje psychofizyczne dziecka w starszym wieku przedszkolnym | 30 |
2.2. Stymulowanie zdolności twórczych dzieci w wieku przedszkolnym w świetle literatury | 37 |
2.2.1. Związek pedagogiki przedszkolnej z pedagogiką twórczości | 37 |
2.2.2. Przejawy twórczości u dziecka w wieku przedszkolnym | 40 |
2.2.3. Czynniki sprzyjające twórczości dziecka | 44 |
2.2.4. Rola nauczyciela w stymulowaniu zdolności twórczych dziecka | 52 |
2.2.5. Inhibitory twórczości dziecka | 55 |
3. Obrazki dynamiczne jako technika heurystyczna stymulująca wyobraźnię i kreatywność | 58 |
3.1. Znaczenie pytań dla rozwoju poznawczego dziecka | 60 |
3.2. Wpływ obrazów na rozwój dziecka | 61 |
3.2.1. Podstawy percepcji obrazów | 62 |
3.2.2. Obraz jako środek dydaktyczny | 68 |
3.3. Funkcje, cele i zadania obrazków dynamicznych stymulujących wyobraźnię i myślenie twórcze – prezentacja techniki | 77 |
II. METODOLOGIA BADAŃ WŁASNYCH | 83 |
1. Metody ilościowe i jakościowe w badaniach pedagogicznych | 83 |
2. Eksperyment pedagogiczny | 88 |
2.1. Istota eksperymentu | 88 |
2.2. Ilościowa i jakościowa interpretacja wyników eksperymentu | 93 |
3. Badania własne | 96 |
3.1. Przedmiot, cele i problematyka badań własnych | 97 |
3.2. Hipotezy, zmienne i wskaźniki | 98 |
3.3. Metody i techniki badań | 101 |
3.4. Badania próbne weryfikujące narzędzia badawcze | 111 |
3.5. Organizacja i przebieg badań właściwych | 112 |
III. ANALIZA MATERIAŁU BADAWCZEGO | 117 |
1. Ilościowo-jakościowa analiza wyników eksperymentu | 117 |
1.1. Weryfikacja hipotez badawczych | 118 |
1.2. Analiza i interpretacja zgodności ocen sędziów kompetentnych | 129 |
1.3. Ocena i interpretacja korelacji ocen sędziów kompetentnych ze statystycznymi wy nikami surowymi | 136 |
2. Ilościowo-jakościowa analiza warunków eksperymentu | 137 |
2.1. Wykazanie równoważności grup biorących udział w eksperymencie | 140 |
2.2. Wykazanie równoległości pretestu i posttestu | 151 |
2.3. Wykazanie trafności i rzetelności testów użytych w eksperymencie | 153 |
2.4. Inne analizy ilościowo-jakościowe | 155 |
2.4.1. Analiza rozkładu wyników surowych | 156 |
2.4.2. Analiza różnic wewnątrzgrupowych | 157 |
2.4.3. Korelacja wyników z czasem wykonywania zadań | 168 |
2.4.4. Porównanie jakości wytworów ze wskaźnikiem oryginalności | 172 |
2.4.5. Zadania testowe w ocenie przedszkolaków | 176 |
2.4.6. Porównanie wyników dzieci 5-letnich i 6-letnich | 178 |
IV. DYSKUSJA I WNIOSKI PEDAGOGICZNE | 181 |
1. Pozytywna weryfikacja hipotezy | 181 |
2. Znaczenie wybranej koncepcji metodologicznej | 182 |
3. Powiązanie praktyki z teorią | 183 |
4. Odniesienia pedagogiczne | 186 |
5. Dyskusja | 189 |
BIBLIOGRAFIA | 193 |
ANEKS | 203 |