Stymulowanie zdolności twórczych dziecka - weryfikacja techniki obrazków dynamicznych

Stymulowanie zdolności twórczych dziecka - weryfikacja techniki obrazków dynamicznych

1 opinia

Format:

ibuk

Opisane w tej książce badania o charakterze eksperymentalnym odnoszą się do pedagogicznych sposobów pobudzania zdolności twórczych dziecka we wczesnej edukacji.
Książka zawiera informacje na temat koncepcji twórczości i zdolności. Przybliża się w niej także możliwości i podejście psychopedagogiczne do rozwijania twórczości i zdolności dziecka w wieku przedszkolnym.
Z kolei przy prezentacji badań pedagogicznych, przeprowadzonych w środowisku naturalnym, zamieszczono prezentację podstawy teoretycznej tych badań - model uzdolnionego zachowania jednostki wg J. Renzulliego oraz materiał empiryczny, który uzyskano z wykorzystaniem czterogrupowego planu eksperymentalnego Solomona. Materiał ten został zaprezentowany przez autorkę w sposób szczegółowy i obszerny ukazując zastosowanie równoległych zadań pre- i posttestowych, czynnika eksperymentalnego (technika obrazków dynamicznych), a także zaawansowanych analiz ilościowych i jakościowych z uwzględnieniem wskazówek J. Brzezińskiego dotyczących prowadzenia badań eksperymentalnych w psychologii i pedagogice. Analizy materiału badawczego prowadzone były pod kątem weryfikacji postawionych hipotez badawczych, zgodności ocen sędziów kompetentnych oraz korelacji tych ocen ze statystycznymi danymi uzyskanymi w badaniach testowych.
W analizach wykazano, że technika obrazków dynamicznych może być stymulatorem wyobraźni i myślenia dywergencyjnego dziecka w starszym wieku przedszkolnym w toku zajęć organizowanych na terenie przedszkola z częstotliwością przynajmniej raz w tygodniu przez okres pięciu miesięcy.


Rok wydania2011
Liczba stron246
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7525-523-2
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP     7
  I. STYMULOWANIE ZDOLNOŚCI A EDUKACJA PRZEDSZKOLNA     11
  1. Koncepcje zdolności w świetle literatury przedmiotu     11
  1.1. Zdolności w literaturze psychopedagogicznej     11
  1.2. Koncepcje twórczości     16
  1.3. Zdolności twórcze w koncepcjach interakcyjnych     20
  1.4. Interakcyjna teoria zdolności Renzulliego w praktyce pedagogicznej     26
   2. Rozwój i zdolności dziecka w wieku przedszkolnym     30
  2.1. Predyspozycje psychofizyczne dziecka w starszym wieku przedszkolnym     30
  2.2. Stymulowanie zdolności twórczych dzieci w wieku przedszkolnym w świetle literatury     37
  2.2.1. Związek pedagogiki przedszkolnej z pedagogiką twórczości     37
  2.2.2. Przejawy twórczości u dziecka w wieku przedszkolnym     40
  2.2.3. Czynniki sprzyjające twórczości dziecka     44
  2.2.4. Rola nauczyciela w stymulowaniu zdolności twórczych dziecka     52
  2.2.5. Inhibitory twórczości dziecka     55
   3. Obrazki dynamiczne jako technika heurystyczna stymulująca wyobraźnię i kreatywność    58
  3.1. Znaczenie pytań dla rozwoju poznawczego dziecka     60
  3.2. Wpływ obrazów na rozwój dziecka     61
  3.2.1. Podstawy percepcji obrazów     62
  3.2.2. Obraz jako środek dydaktyczny     68
  3.3. Funkcje, cele i zadania obrazków dynamicznych stymulujących wyobraźnię i myślenie twórcze – prezentacja techniki     77
  II. METODOLOGIA BADAŃ WŁASNYCH     83
   1. Metody ilościowe i jakościowe w badaniach pedagogicznych     83
   2. Eksperyment pedagogiczny     88
  2.1. Istota eksperymentu     88
  2.2. Ilościowa i jakościowa interpretacja wyników eksperymentu     93
   3. Badania własne     96
  3.1. Przedmiot, cele i problematyka badań własnych     97
  3.2. Hipotezy, zmienne i wskaźniki     98
  3.3. Metody i techniki badań     101
  3.4. Badania próbne weryfikujące narzędzia badawcze     111
  3.5. Organizacja i przebieg badań właściwych     112
  III. ANALIZA MATERIAŁU BADAWCZEGO     117
   1. Ilościowo-jakościowa analiza wyników eksperymentu     117
  1.1. Weryfikacja hipotez badawczych     118
  1.2. Analiza i interpretacja zgodności ocen sędziów kompetentnych     129
  1.3. Ocena i interpretacja korelacji ocen sędziów kompetentnych ze statystycznymi wy nikami surowymi     136
   2. Ilościowo-jakościowa analiza warunków eksperymentu     137
  2.1. Wykazanie równoważności grup biorących udział w eksperymencie     140
  2.2. Wykazanie równoległości pretestu i posttestu     151
  2.3. Wykazanie trafności i rzetelności testów użytych w eksperymencie     153
  2.4. Inne analizy ilościowo-jakościowe     155
  2.4.1. Analiza rozkładu wyników surowych     156
  2.4.2. Analiza różnic wewnątrzgrupowych     157
  2.4.3. Korelacja wyników z czasem wykonywania zadań     168
  2.4.4. Porównanie jakości wytworów ze wskaźnikiem oryginalności     172
  2.4.5. Zadania testowe w ocenie przedszkolaków     176
  2.4.6. Porównanie wyników dzieci 5-letnich i 6-letnich     178
  IV. DYSKUSJA I WNIOSKI PEDAGOGICZNE     181
   1. Pozytywna weryfikacja hipotezy     181
   2. Znaczenie wybranej koncepcji metodologicznej     182
   3. Powiązanie praktyki z teorią     183
   4. Odniesienia pedagogiczne     186
   5. Dyskusja     189
  BIBLIOGRAFIA     193
  ANEKS     203
RozwińZwiń