POLECAMY
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Publikacja stanowi wieloaspektowe kompendium wiedzy z zakresu pedagogiki przedszkolnej. Obszar dociekań naukowych i praktycznych związany jest z takimi kategoriami, jak: dziecko, nauczyciel, środowisko uczenia się oraz wzajemne relacje między nimi. Za punkt wyjścia służy Autorkom przedstawienie genezy i rozwoju pedagogiki przedszkolnej w Polsce, tkwiących w źródłach historycznych, które stały się podstawą współczesnej koncepcji wychowania przedszkolnego oraz osoby nauczyciela przedszkolnego. Wyeksponowane zostały także rozwijane przez lata najważniejsze teorie i strategie, które pozwoliły na sprecyzowanie przedmiotu badań oraz podstawowych celów i zadań pedagogiki przedszkolnej jako subdyscypliny pedagogicznej. W monografii omówiono też udział polskich pedagogów i psychologów w budowaniu naukowości pedagogiki przedszkolnej.
*
Przekaz treści został przeprowadzony w kolejnych częściach i rozdziałach z niezwykłą starannością i rzetelnością, a jego rezultaty doprowadziły do refleksji nad możliwymi i niemożliwymi obszarami tworzenia wiedzy profesjonalnej nauczycieli. Wartość dydaktyczną książki podnosi fakt, że każda z jej sześciu części podzielona jest na rozdziały, a każdy z nich wzbogaca literatura przedmiotowa. Przyswojenie treści ułatwiają pytania utrwalające materiał oraz tematy do refleksji. Autorki prezentują tłumaczenia na język angielski najistotniejszych pojęć omawianych w książce, co stanowi cenny walor związany z potrzebą przyswajania przez polskich studentów i nauczycieli pedagogicznych terminów anglojęzycznych. W literaturze specjalistycznej z zakresu pedagogiki przedszkolnej brakuje pozycji ukazujących w tak całościowy sposób teorię i metodykę wychowania przedszkolnego, dlatego publikacja będzie szczególnie przydatna w kształceniu przyszłych nauczycieli przedszkoli.
Z recenzji prof. dr hab. Bożeny Muchackiej
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 490 |
Kategoria | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8220-561-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Od Autorek / | 9 |
Wprowadzenie / | 13 |
Część I. Geneza i rozwój pedagogiki przedszkolnej w Polsce / | 17 |
1. Pierwsze koncepcje edukacji małego dziecka / | 19 |
1.1. Koncepcje edukacji małego dziecka w Oświeceniu / | 19 |
1.2. Koncepcje edukacji małego dziecka w okresie Pozytywizmu / | 27 |
2. Europejskie paradygmaty wychowania przedszkolnego / | 44 |
2.1. Pedagogika przedszkolna Fryderyka Wilhelma Froebla (1782–1852) / | 44 |
2.2. Pedagogika przedszkolna Marii Montessori (1870–1952) / | 52 |
2.3. Pedagogika funkcjonalna Edwarda Claparede (1873–1940) / | 61 |
2.4. Ośrodki zainteresowań Owidiusza Decroly’ego (1871–1932) / | 67 |
3. Polskie koncepcje wychowania przedszkolnego w okresie międzywojennym / | 72 |
3.1. Maria Weryho-Radziwiłłowiczowa (1858–1944) / | 75 |
3.2. Stefania Marciszewska-Posadzowa (1874–1955) / | 84 |
3.3. Natalia Cicimirska (1881–1959) / | 89 |
3.4. Zofia Żukiewiczowa (1881–1956) / | 93 |
3.5. Zofia Bogdanowicz (1897–1976) / | 98 |
3.6. Udział polskich psychologów w budowaniu naukowości pedagogiki przedszkolnej / | 102 |
3.7. Początki naukowej pedagogiki przedszkolnej w Polsce / | 117 |
Część II. Podstawy wychowania przedszkolnego / | 125 |
1. Teoretyczne konteksty wychowania przedszkolnego / | 127 |
1.1. Koncepcje wychowania przedszkolnego / | 127 |
1.2. Modele wychowania przedszkolnego / | 128 |
2. Organizacja wychowania przedszkolnego w Polsce / | 134 |
3. Funkcje i zasady wychowania przedszkolnego / | 138 |
3.1. Funkcje przedszkola wobec dziecka / | 138 |
3.2. Zasady wychowania przedszkolnego / | 139 |
4. Istota programów wychowania przedszkolnego / | 152 |
Część III. Metodyka wychowania przedszkolnego / | 157 |
1. Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka w wieku przedszkolnym / | 159 |
1.1. Definicje zabawy / | 159 |
1.2. Funkcje zabawy / | 162 |
1.3. Rola nauczyciela przy organizacji zabawy dzieci / | 163 |
1.4. Zabawka w przestrzeni przedszkola / | 167 |
2. Sytuacje edukacyjne i zadania we wspieraniu rozwoju dziecka / | 171 |
2.1. Klasyfikacja metod według Marii Kwiatowskiej / | 175 |
2.2. Klasyfikacja metod w ramach pedagogiki zabawy / | 176 |
2.3. Klasyfikacja metod aktywizujących / | 178 |
2.4. Strategie rozwijające myślenie dzieci / | 182 |
2.5. Tutoring rówieśniczy w przedszkolu / | 188 |
3. Metodyka poszczególnych typów edukacji jako przygotowanie do integrowania wiedzy i umiejętności dzieci / | 194 |
3.1. Dydaktyka twórczości w przedszkolu / | 194 |
3.2. Kształcenie językowe dla dzieci w wieku przedszkolnym / | 198 |
3.3. Koncepcje nauczania czytania i pisania w przedszkolu / | 204 |
3.4. Przedszkolna edukacja matematyczna / | 218 |
3.5. Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu / | 228 |
3.5.1. Wychowanie społeczno-moralne w przedszkolu / | 228 |
3.5.2. Przedszkolna edukacja przyrodniczo-ekologiczna / | 241 |
3.6. Metodyka edukacji muzycznej w przedszkolu / | 248 |
3.7. Metodyka edukacji plastyczno-technicznej w przedszkolu / | 255 |
3.8. Metodyka edukacji zdrowotnej w przedszkolu / | 266 |
3.9. Edukacja teatralna i drama w przedszkolu / | 277 |
3.10. Edukacja medialna w przedszkolu / | 284 |
3.11. Metodyka nauczania dzieci języka obcego / | 291 |
4. Alternatywne systemy pedagogiczne w przedszkolu / | 296 |
4.1. Metoda Marii Montessori we współczesnych przedszkolach / | 296 |
4.2. Przedszkola waldorfskie / | 302 |
4.3. Plan daltoński w przedszkolu / | 308 |
4.4. Specyfika przedszkoli wielokulturowych i wielojęzycznych / | 316 |
4.5. Przedszkola leśne / | 322 |
5. Problemy adaptacji dziecka do warunków przedszkola / | 325 |
5.1. Czynniki utrudniające dziecku adaptację do warunków przedszkola / | 327 |
5.2. Trudności dziecka w procesie adaptacji do warunków przedszkola / | 328 |
5.3. Warunki sprzyjające adaptacji dziecka do przedszkola / | 330 |
6. Partnerstwo we współpracy nauczycieli i rodziców / | 335 |
6.1. Podstawa prawna współpracy z rodzicami na terenie przedszkola / | 335 |
6.2. Problemy w zakresie współpracy przedstawicieli przedszkola i rodziców / | 336 |
6.3. Czynniki sprzyjające współpracy nauczycieli i rodziców / | 338 |
6.4. Zasady współpracy nauczycieli i rodziców / | 339 |
6.5. Formy współpracy przedszkola i rodziców / | 341 |
Część IV. Diagnoza przedszkolna / | 351 |
1. Definicja i cel diagnozy przedszkolnej / | 353 |
2. Podstawa teoretyczna diagnozy w ujęciu historycznym / | 354 |
3. Współczesna koncepcja diagnozy przedszkolnej / | 357 |
4. Zasady w postępowaniu diagnostycznym / | 358 |
5. Etapy procesu diagnostycznego / | 359 |
6. Funkcje diagnozy / | 363 |
7. Metody procesu diagnostycznego w przedszkolu / | 364 |
8. Sfery rozwojowe dziecka jako przedmiot diagnozy / | 376 |
9. Specyfika diagnozy gotowości dziecka do podjęcia zadań szkolnych / | 398 |
10. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu / | 406 |
Część V. Przestrzeń edukacyjna w przedszkolu / | 417 |
1. Przestrzeń edukacyjna i jej wybrane cechy / | 419 |
2. Aranżacja przestrzeni materialnej w przedszkolu / | 421 |
3. Zagospodarowanie czasu w przedszkolu / | 428 |
4. Aspekty społecznej przestrzeni edukacyjnej w przedszkolu / | 433 |
Część VI. Nauczyciel wychowania przedszkolnego / | 439 |
1. Współczesne oczekiwania wobec nauczyciela przedszkola / | 441 |
1.1. Kwalifikacje nauczycieli przedszkola / | 442 |
1.2. Postulowane kompetencje nauczycieli przedszkolnych / | 446 |
2. Zarządzanie przez nauczyciela własnym rozwojem zawodowym / | 452 |
2.1. Planowanie własnego rozwoju zawodowego / | 453 |
2.2. Innowacyjność nauczyciela przedszkola / | 456 |
3. Problemy etyczne nauczyciela przedszkola / | 460 |
Źródła portretów / | 465 |
Indeks nazwisk / | 467 |
Indeks rzeczowy / | 473 |