Pedagogika przedszkolna z metodyką

2 oceny

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

29,95

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 17,97 zł  


29,95

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Publikacja stanowi wieloaspektowe kompendium wiedzy z zakresu pedagogiki przedszkolnej. Obszar dociekań naukowych i praktycznych związany jest z takimi kategoriami, jak: dziecko, nauczyciel, środowisko uczenia się oraz wzajemne relacje między nimi. Za punkt wyjścia służy Autorkom przedstawienie genezy i rozwoju pedagogiki przedszkolnej w Polsce, tkwiących w źródłach historycznych, które stały się podstawą współczesnej koncepcji wychowania przedszkolnego oraz osoby nauczyciela przedszkolnego. Wyeksponowane zostały także rozwijane przez lata najważniejsze teorie i strategie, które pozwoliły na sprecyzowanie przedmiotu badań oraz podstawowych celów i zadań pedagogiki przedszkolnej jako subdyscypliny pedagogicznej. W monografii omówiono też udział polskich pedagogów i psychologów w budowaniu naukowości pedagogiki przedszkolnej.
*
Przekaz treści został przeprowadzony w kolejnych częściach i rozdziałach z niezwykłą starannością i rzetelnością, a jego rezultaty doprowadziły do refleksji nad możliwymi i niemożliwymi obszarami tworzenia wiedzy profesjonalnej nauczycieli. Wartość dydaktyczną książki podnosi fakt, że każda z jej sześciu części podzielona jest na rozdziały, a każdy z nich wzbogaca literatura przedmiotowa. Przyswojenie treści ułatwiają pytania utrwalające materiał oraz tematy do refleksji. Autorki prezentują tłumaczenia na język angielski najistotniejszych pojęć omawianych w książce, co stanowi cenny walor związany z potrzebą przyswajania przez polskich studentów i nauczycieli pedagogicznych terminów anglojęzycznych. W literaturze specjalistycznej z zakresu pedagogiki przedszkolnej brakuje pozycji ukazujących w tak całościowy sposób teorię i metodykę wychowania przedszkolnego, dlatego publikacja będzie szczególnie przydatna w kształceniu przyszłych nauczycieli przedszkoli.
Z recenzji prof. dr hab. Bożeny Muchackiej


Rok wydania2021
Liczba stron490
KategoriaEdukacja przedszkolna i wczesnoszkolna
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8220-561-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Od Autorek /    9
  
  Wprowadzenie /    13
  
  Część I. Geneza i rozwój pedagogiki przedszkolnej w Polsce /    17
  1. Pierwsze koncepcje edukacji małego dziecka /    19
  1.1. Koncepcje edukacji małego dziecka w Oświeceniu /    19
  1.2. Koncepcje edukacji małego dziecka w okresie Pozytywizmu /    27
  2. Europejskie paradygmaty wychowania przedszkolnego /    44
  2.1. Pedagogika przedszkolna Fryderyka Wilhelma Froebla (1782–1852) /    44
  2.2. Pedagogika przedszkolna Marii Montessori (1870–1952) /    52
  2.3. Pedagogika funkcjonalna Edwarda Claparede (1873–1940) /    61
  2.4. Ośrodki zainteresowań Owidiusza Decroly’ego (1871–1932) /    67
  3. Polskie koncepcje wychowania przedszkolnego w okresie międzywojennym /    72
  3.1. Maria Weryho-Radziwiłłowiczowa (1858–1944) /    75
  3.2. Stefania Marciszewska-Posadzowa (1874–1955) /    84
  3.3. Natalia Cicimirska (1881–1959) /    89
  3.4. Zofia Żukiewiczowa (1881–1956) /    93
  3.5. Zofia Bogdanowicz (1897–1976) /    98
  3.6. Udział polskich psychologów w budowaniu naukowości pedagogiki przedszkolnej /    102
  3.7. Początki naukowej pedagogiki przedszkolnej w Polsce /    117
  
  Część II. Podstawy wychowania przedszkolnego /    125
  1. Teoretyczne konteksty wychowania przedszkolnego /    127
  1.1. Koncepcje wychowania przedszkolnego /    127
  1.2. Modele wychowania przedszkolnego /    128
  2. Organizacja wychowania przedszkolnego w Polsce /    134
  3. Funkcje i zasady wychowania przedszkolnego /    138
  3.1. Funkcje przedszkola wobec dziecka /    138
  3.2. Zasady wychowania przedszkolnego /    139
  4. Istota programów wychowania przedszkolnego /    152
  
  Część III. Metodyka wychowania przedszkolnego /     157
  1. Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka w wieku przedszkolnym /    159
  1.1. Definicje zabawy /    159
  1.2. Funkcje zabawy /    162
  1.3. Rola nauczyciela przy organizacji zabawy dzieci /    163
  1.4. Zabawka w przestrzeni przedszkola /    167
  2. Sytuacje edukacyjne i zadania we wspieraniu rozwoju dziecka /    171
  2.1. Klasyfikacja metod według Marii Kwiatowskiej /    175
  2.2. Klasyfikacja metod w ramach pedagogiki zabawy /    176
  2.3. Klasyfikacja metod aktywizujących /    178
  2.4. Strategie rozwijające myślenie dzieci /    182
  2.5. Tutoring rówieśniczy w przedszkolu /    188
  3. Metodyka poszczególnych typów edukacji jako przygotowanie do integrowania wiedzy i umiejętności dzieci /    194
  3.1. Dydaktyka twórczości w przedszkolu /    194
  3.2. Kształcenie językowe dla dzieci w wieku przedszkolnym /    198
  3.3. Koncepcje nauczania czytania i pisania w przedszkolu /    204
  3.4. Przedszkolna edukacja matematyczna /    218
  3.5. Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu /    228
  3.5.1. Wychowanie społeczno-moralne w przedszkolu /    228
  3.5.2. Przedszkolna edukacja przyrodniczo-ekologiczna /    241
  3.6. Metodyka edukacji muzycznej w przedszkolu /    248
  3.7. Metodyka edukacji plastyczno-technicznej w przedszkolu /    255
  3.8. Metodyka edukacji zdrowotnej w przedszkolu /    266
  3.9. Edukacja teatralna i drama w przedszkolu /    277
  3.10. Edukacja medialna w przedszkolu /    284
  3.11. Metodyka nauczania dzieci języka obcego /    291
  4. Alternatywne systemy pedagogiczne w przedszkolu /    296
  4.1. Metoda Marii Montessori we współczesnych przedszkolach /    296
  4.2. Przedszkola waldorfskie /    302
  4.3. Plan daltoński w przedszkolu /    308
  4.4. Specyfika przedszkoli wielokulturowych i wielojęzycznych /    316
  4.5. Przedszkola leśne /    322
  5. Problemy adaptacji dziecka do warunków przedszkola /    325
  5.1. Czynniki utrudniające dziecku adaptację do warunków przedszkola /    327
  5.2. Trudności dziecka w procesie adaptacji do warunków przedszkola /    328
  5.3. Warunki sprzyjające adaptacji dziecka do przedszkola /    330
  6. Partnerstwo we współpracy nauczycieli i rodziców /    335
  6.1. Podstawa prawna współpracy z rodzicami na terenie przedszkola /    335
  6.2. Problemy w zakresie współpracy przedstawicieli przedszkola i rodziców /    336
  6.3. Czynniki sprzyjające współpracy nauczycieli i rodziców /    338
  6.4. Zasady współpracy nauczycieli i rodziców /    339
  6.5. Formy współpracy przedszkola i rodziców /    341
  
  Część IV. Diagnoza przedszkolna /     351
  1. Definicja i cel diagnozy przedszkolnej /    353
  2. Podstawa teoretyczna diagnozy w ujęciu historycznym /    354
  3. Współczesna koncepcja diagnozy przedszkolnej /    357
  4. Zasady w postępowaniu diagnostycznym /    358
  5. Etapy procesu diagnostycznego /    359
  6. Funkcje diagnozy /    363
  7. Metody procesu diagnostycznego w przedszkolu /    364
  8. Sfery rozwojowe dziecka jako przedmiot diagnozy /    376
  9. Specyfika diagnozy gotowości dziecka do podjęcia zadań szkolnych /    398
  10. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu /    406
  
  Część V. Przestrzeń edukacyjna w przedszkolu /     417
  1. Przestrzeń edukacyjna i jej wybrane cechy /    419
  2. Aranżacja przestrzeni materialnej w przedszkolu /    421
  3. Zagospodarowanie czasu w przedszkolu /    428
  4. Aspekty społecznej przestrzeni edukacyjnej w przedszkolu /    433
  
  Część VI. Nauczyciel wychowania przedszkolnego /     439
  1. Współczesne oczekiwania wobec nauczyciela przedszkola /    441
  1.1. Kwalifikacje nauczycieli przedszkola /    442
  1.2. Postulowane kompetencje nauczycieli przedszkolnych /    446
  2. Zarządzanie przez nauczyciela własnym rozwojem zawodowym /    452
  2.1. Planowanie własnego rozwoju zawodowego /    453
  2.2. Innowacyjność nauczyciela przedszkola /    456
  3. Problemy etyczne nauczyciela przedszkola /    460
  
  Źródła portretów /     465
  Indeks nazwisk /     467
  Indeks rzeczowy /     473
RozwińZwiń