INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Celem serii przewodników metodycznych Edukacja dla mądrości, jest wskazanie praktycznych i metodycznych wskazówek pozwalających nauczycielom, wychowawcom i rodzicom uczniów organizować warunki rozwijania mądrości oraz zdolności sprzyjających mądremu myśleniu i działaniu. W pierwszej części tej serii zostały przedstawione propozycje metodyczne służące rozwijaniu mądrości dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów w szkole podstawowej, natomiast w tej części autorka zaproponowała scenariusze ćwiczeń i zajęć na poziomie ponadpodstawowym. By jednak umożliwić czytelnikom jedynie tej książki poznanie podstaw teoretycznych edukacji dla mądrości, podobnie jak w części pierwszej z tej serii, zostały tu zaprezentowane najistotniejsze informacje dotyczące koncepcji rozwijania mądrości w szkole.
Prezentowana publikacja stanowi praktyczny przewodnik metodyczny dla nauczycieli gimnazjów i liceów zakresie rozwijania mądrości dzieci. Kolejny tom po publikacji dla przedszkoli i szkół podstawowych.
W książce zaprezentowano syntetycznie koncepcję edukacji dla mądrości oraz dostarczono nauczycielom konkretnych narzędzi do wykorzystania w pracy edukacyjnej i wychowawczej z młodzieżą w postaci ćwiczeń proponowanych w codziennych sytuacjach edukacyjnych oraz scenariuszy zajęć.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 158 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-313-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Rozdział 1. Edukacja dla mądrości | 15 |
Rozdział 2. Cele kształcenia młodzieży a założenia edukacji dla mądrości | 25 |
Rozdział 3. Przykłady sytuacji edukacyjnych w edukacji dla mądrości | 51 |
3.1. Rozwijanie inteligencji analitycznej | 52 |
3.2. Rozwijanie inteligencji twórczej | 54 |
Zadanie 1. „Łańcuch skojarzeń” | 55 |
Zadanie 2. „Skojarzenia bliższe i dalsze” | 56 |
Zadanie 3. „Jak można wykorzystać inaczej manipulację językową?” | 57 |
Zadanie 4. „Co by było, gdyby...” | 57 |
Zadanie 5. ,,Świat bez wad” | 58 |
Zadanie 6. „Skojarzenia i analogie” | 58 |
Zadanie 7. „Wynalazki, jakich jeszcze nie ma” | 59 |
Zadanie 8. „Kultura – co to takiego?” | 59 |
Zadanie 9. „Konflikt wartości – jak rozpoznać i rozwiązać?” | 60 |
Zadanie 10. „Oblicza empatii” | 61 |
Zadanie 11. „Recepta na optymizm” | 62 |
Zadanie 12. „Projektowanie odpoczynku” | 62 |
Zadanie 13. „Kruszenie problemu” | 63 |
Zadanie 14. „Co można zrobić, by zmienić…?” | 64 |
3.3. Rozwijanie inteligencji praktycznej | 65 |
Zadanie 1. „Czy w życiu można się pogubić?” | 66 |
Zadanie 2. „Udowodnię, że nie można!” | 67 |
Zadanie 3. „Upominek dla kogoś, kto nie lubi…” | 67 |
Zadanie 4. „Wady i zalety aktywności w sieci” | 68 |
Zadanie 5. „Ulepszamy pracę Samorządu” | 69 |
Zadanie 6. „Działania charytatywne” | 70 |
Zadanie 7. „Planowanie z przyszłości” | 71 |
Zadanie 8. „Moje mocne i słabe strony” | 73 |
Zadanie 9. „Nie wystarczy dużo wiedzieć, by być mądrym” | 74 |
Zadanie 10. ,,Giełda porad dla…” | 74 |
Zadanie 11. „Zgodnie z prawem” | 75 |
Zadanie 12. „Alternatywy” | 76 |
Zadanie 13. „Czynniki do eliminacji” | 76 |
Zadanie 14. „Podziel się swoją wiedzą i umiejętnościami z innymi” | 77 |
Zadanie 15. „Jak organizować sobie naukę w domu?” | 78 |
3.4. Rozwijanie refleksyjności | 79 |
3.5. Rozwijanie myślenia dialogicznego | 80 |
Zadanie 1. „Inne zakończenie” | 82 |
Zadanie 2. „Podobieństwa i różnice” | 82 |
Zadanie 3. „Subkultury” | 83 |
Zadanie 4. „Szumy medialne” | 83 |
Zadanie 5. „Potrzeby ludzi” | 84 |
Zadanie 6. „Profesjonalista” | 85 |
Zadanie 7. „Kim/czym jestem i dlaczego?” | 86 |
Zadanie 8. „Na ratunek Ziemi” | 87 |
Zadanie 9. „Pomóż innym zapamiętać to pojęcie” | 87 |
Zadanie 10. „Co odkryłby Kolumb, gdyby żył dziś?” | 88 |
Zadanie 11. „Wada czy zaleta?” | 88 |
Zadanie 12. „Wywiad z…” | 89 |
Zadanie 13. „Autorefleksja” | 90 |
3.6. Rozwijanie myślenia dialektycznego | 91 |
Zadanie 1. „Jeśli nie konformizm, to co?” | 92 |
Zadanie 2. „Dobro jednostki” | 92 |
Zadanie 3. ,,Polska solidarna czy liberalna?” | 93 |
Zadanie 4. „Alternatywa” | 94 |
Zadanie 5. Mapa mentalna na temat: „Odpowiedzialność za zdrowie własne i innych ludzi” | 94 |
Zadanie 6. „Modyfikacja ideologii” | 95 |
Zadanie 7. „Interpretacja dzieła sztuki” | 96 |
Zadanie 8. „Inny tytuł?” | 96 |
Zadanie 9. „Relatywizm w odbiorze świata” | 97 |
Zadanie 10. „Za i Przeciw” | 98 |
Zadanie 11. „Analogie bliskie i odległe” | 99 |
Rozdział 4. Scenariusze zajęć sprzyjających rozwojowi mądrości młodzieży | 101 |
Temat: Pokojowe rozwiązywanie konfliktów | 103 |
Temat: Prawa Newtona – druga zasada dynamiki | 106 |
Temat: Nierówność trójkąta | 109 |
Temat: Twierdzenie Pitagorasa | 112 |
Temat: Umberto Eco i jego rozważania o Internecie | 115 |
Temat: Edukacja globalna – Efekt Domina | 117 |
Temat: Jak radzić sobie podczas podejmowania decyzji? | 121 |
Temat: Jakie przedmioty zdawać na maturze? | 124 |
Temat: Myśl augustyńska podstawą filozofii średniowiecznej | 127 |
Temat: Prawo autorskie | 129 |
Temat: Zasady zdrowego żywienia | 132 |
Temat: Trening zdrowotny | 136 |
Temat: Malarskie interpretacje utworów Fryderyka Chopina | 141 |
Temat: Głos jako instrument muzyczny | 144 |
Zakończenie | 147 |
Bibliografia | 149 |
Od Redakcji | 155 |
Aneks. Karty pracy | 157 |