POLECAMY
-20%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Książka skierowana jest nie tylko do rodziców, którzy chętnie przekazują smartfon dziecku już od najmłodszych lat, chcąc tym samym mieć spokój i możliwość zajęcia się własnymi sprawami. Warto, żeby sięgnęły po nią wszystkie osoby odpowiedzialne za wychowanie młodego pokolenia (np. nauczyciele), uświadamiając sobie tym samym konsekwencje, jakie niesie za sobą użytkowanie technologii bez jakiegokolwiek nadzoru.
Książka również może być przydatna dla tych, którzy mają problem z nadmiernym użytkowaniem smartfona oraz portalu społecznościowego lub znają w swoim gronie takie osoby. Może ona ułatwić podjęcie decyzji o rozpoczęciu poszukiwania pomocy u wykwalifikowanych osób w tym zakresie (między innymi u psychologów, psychiatrów, innych specjalistów) lub skłonić do refleksji zmierzającej do spędzania czasu w inny sposób niż tylko przed urządzeniami elektronicznymi. Również wiedza z zakresu uzależnień behawioralnych pozwolić może w większym stopniu być bardziej uważnym nie tylko na siebie, ale także na osoby w naszym otoczeniu w kontekście codziennego funkcjonowania. (Fragment Wstępu)
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 151 |
Kategoria | Socjologia kultury |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku |
ISBN-13 | 978-83-7467-358-7 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
PRZEDMOWA | 5 |
WSTĘP | 13 |
Rozdział | 1 |
MŁODZIEŻ W ŚWIECIE PŁYNNEJ RZECZYWISTOŚCI | 25 |
1.1. Dynamizm zmian współczesnego świata | 26 |
1.2. Osobowość postmodernistyczna | 27 |
Rozdział | 2 |
WSPÓŁCZESNE UZALEŻNIENIA BEHAWIORALNE | 28 |
2.1. Profilaktyka uzależnień behawioralnych | 32 |
2.2. Poziomy profilaktyki | 35 |
2.3. Czynniki ochronne i czynniki ryzyka | 37 |
2.4. Nowe media a młodzież | 38 |
2.4.1. Cyfrowi tubylcy | 39 |
2.4.2. Wczesne użytkowanie urządzeń mobilnych | 40 |
2.4.3. Nadużywanie Internetu | 42 |
2.4.4. Nadużywanie Internetu przez młodzież – Polska i Europa | 44 |
2.4.5. Problematyczne korzystanie z portali społecznościowych | 47 |
2.4.6. Wpływ portali społecznościowych na psychikę młodzieży | 49 |
2.4.7. Problematyczne korzystanie ze smartfonów | 53 |
2.4.8. 7 dni bez smartfona | 58 |
Rozdział | 3 |
METODOLOGIA BADAŃ WŁASNYCH | 60 |
3.1. Charakterystyka grupy badanej | 60 |
3.2. Opis narzędzi badawczych | 62 |
3.2.1. Ankieta socjodemograficzna | 62 |
3.2.2. Ankieta mierząca nasilenie uzależnienia od smartfona. Wersja eksperymentalna | 63 |
3.2.3. Ankieta mierząca nasilenie uzależnienia od portalu społecznościowego. Wersja eksperymentalna | 64 |
3.3. Pytania badawcze | 65 |
3.4. Hipotezy badawcze | 66 |
Rozdział | 4 |
WYNIKI BADAŃ | 67 |
4.1. Symptomy uzależnienia od smartfona wśród młodzieży | 67 |
4.2. Symptomy uzależnienia od portalu społecznościowego wśród młodzieży | 68 |
4.3. Związek pomiędzy uzależnieniem od smartfona a badanymi zmiennymi | 69 |
4.4. Związek pomiędzy uzależnieniem od portalu społecznościowego a badanymi zmiennymi | 72 |
Rozdział | 5 |
PODSUMOWANIE WYNIKÓW BADAŃ WŁASNYCH | 76 |
Rozdział | 6 |
WNIOSKI Z BADAŃ | 82 |
Rozdział | 7 |
REKOMENDACJE DOTYCZĄCE KORZYSTANIA Z NOWEJ TECHNOLOGII | 84 |
7.1. Rekomendacje dla młodzieży | 84 |
7.2. Rekomendacje dla rodziców | 85 |
7.3. Rekomendacje dla nauczycieli | 87 |
Rozdział | 8 |
PROGRAM PROFILAKTYCZNY W ZAKRESIE UZALEŻNIEŃ BEHAWIORALNYCH (E-UZALEŻNIEŃ) | 89 |
8.1. Skuteczność działań profilaktycznych – e-ewaluacja | 102 |
Rozdział | 9 |
EDUKACJA W CZASACH ZARAZY WSPARCIE TECHNOLOGII W SYTUACJI KRYZYSOWEJ | 113 |
BIBLIOGRAFIA | 126 |
SPIS TABEL | 133 |
SPIS RYSUNKÓW | 133 |
ZAŁĄCZNIKI | |
Załącznik 1 – Metryczka | 134 |
Załącznik 2 – Ankieta mierząca poziom uzależnienia o d smartfona | 137 |
Załącznik 3 – Ankieta mierząca poziom uzależnienia o d portalu społecznościowego | 140 |
Załącznik 4 – Karta opisu „7 dni bez smartfona” | 143 |
Załącznik 5 – Instytucje świadczące pomoc w danym problemie | 144 |