Młodzież z niepełnosprawnością intelektualną wobec życia w małżeństwie i rodzinie

Młodzież z niepełnosprawnością intelektualną wobec życia w małżeństwie i rodzinie

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Młodzież z niepełnosprawnością intelektualną wobec życia w małżeństwie i rodzinie


Problematyka pracy odnosi się do ważnego aspektu współczesnej pedagogiki specjalnej i rehabilitacji społecznej, gdzie w coraz większym stopniu i zakresie kładzie się nacisk na wzajemne interakcje zachodzące pomiędzy osobą z niepełnosprawnością a środowiskiem społecznym. […] Cechuje się dużą wartością poznawczą, dostarczając wielu cennych informacji zweryfikowanych empirycznie w badaniach przeprowadzonych w grupie osób z niepełnosprawnością intelektualną. Porządkuje również wiedzę dotyczącą problematyki ich małżeństwa i rodziny oraz psychospołecznych uwarunkowań, rozproszoną w wielu publikacjach o charakterze naukowym.
Propozycja wydawnicza ma charakter wielowątkowego studium, które wnosi nowe oryginalne elementy do naszej dotychczasowej wiedzy na temat psychospołecznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną, w tym w obszarze życia małżeńskiego i rodzinnego, oczekiwań z tym związanych. […] Adresowana jest nie tylko do nauczycieli i terapeutów szkół i placówek specjalnych oraz szkół ogólnodostępnych i integracyjnych, w których zgodnie z wolą i decyzją rodziców mogą kształcić się ich dzieci niepełnosprawne, ale również do wszystkich zainteresowanych, szczególnie studentów studiów pedagogicznych, psychologicznych i socjologicznych.


Z recenzji prof. zw. dr. hab. Janusza Kirenki


Rok wydania2015
Liczba stron335
KategoriaPedagogika specjalna
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
ISBN-13978-83-7996-237-2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     9
  
  ROZDZIAŁ I Niepełnosprawność intelektualna – ujęcie psychopedagogiczne     19
  1. Niepełnosprawność intelektualna – aspekty terminologiczno-definicyjne     19
  2. Podstawowe zagadnienia niepełnosprawności intelektualnej     29
  3. Istota niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim     36
  
  ROZDZIAŁ II Małżeństwo i rodzina w kontekście niepełnosprawności – wybrane zagadnienia     43
  1. Funkcjonowanie małżeństwa i rodziny     43
  2. Rewalidacyjna funkcja rodziny     53
  
  ROZDZIAŁ III Problematyka seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną     63
  1. Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną w społecznej perspektywie     63
  2. Edukacyjny wymiar seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną     71
  3. Małżeństwo i rodzina osób z niepełnosprawnością intelektualną     84
  
  ROZDZIAŁ IV Perspektywy życiowe u progu dorosłości     89
  1. Aspiracje a oczekiwania – relacja kategorii i wyjaśnienia terminologiczne     89
  2. Uwarunkowania aspiracji     97
  3. Plany, cele życiowe i aspiracje młodzieży – przegląd badań     103
  
  ROZDZIAŁ V Psychospołeczne wyznaczniki oczekiwań wobec życia w małżeństwie i rodzinie osób z niepełnosprawnością intelektualną     113
  1. Wartość i wartościowanie     114
    1.1. Pojęcie wartości i wartościowania     117
    1.2. Biopsychiczne uwarunkowania preferencji wartości     125
    1.3. Klasyfikacja wartości     130
    1.4. Wartości osób z niepełnosprawnością intelektualną – z badań końca drugiej połowy XX wieku     134
  2. Spostrzeganie siebie i innych ludzi     137
    2.1. Spostrzeganie siebie     137
    2.2. Spostrzeganie społeczne     145
    2.3. Spostrzeganie siebie i innych ludzi przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z badań końca drugiej połowy XX wieku     149
  3. Przystosowanie psychospołeczne     152
    3.1. Wyjaśnienia terminologiczne     153
    3.2. Proces socjalizacji osób z niepełnosprawnością intelektualną     155
    3.3. Przystosowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną – z badań końca drugiej połowy XX wieku     161
  
  ROZDZIAŁ VI Oczekiwania wobec życia w małżeństwie i rodzinie badanych osób z niepełnosprawnością intelektualną – analiza porównawcza     167
  1. Charakterystyka badanej populacji oraz terenu badań własnych     167
  2. Oczekiwania wobec małżeństwa badanych osób – badania własne     169
  3. Oczekiwania wobec rodziny badanych osób – badania własne     175
  4. Plany i dążenia związane z życiem osobistym i rodzinnym młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną – inne badania     182
  
  ROZDZIAŁ VII Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną – analiza porównawcza     195
  1. Preferencje wartości osób z niepełnosprawnością intelektualną – badania własne     195
  2. Preferencje wartości osób z niepełnosprawnością intelektualną – inne badania     204
  3. Spostrzeganie siebie i innych ludzi przez badane osoby – badania własne     213
  4. Spostrzeganie siebie i innych ludzi przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną – inne badania     230
  5. Przystosowanie psychospołeczne badanych osób – badania własne     242
  6. Przystosowanie psychospołeczne badanych osób – inne badania     250
  
  ROZDZIAŁ VIII Zależności między funkcjonowaniem psychospołecznym a oczekiwaniami wobec życia w małżeństwie i rodzinie     276
  1. Zależność między oczekiwaniami wobec małżeństwa a funkcjonowaniem psychospołecznym badanych osób – badania własne     277
    1.1. Zależność między oczekiwaniami wobec małżeństwa a wartościami badanych osób     278
    1.2. Zależność między oczekiwaniami wobec małżeństwa a spostrzeganiem siebie i innych ludzi przez badane osoby     279
    1.3. Zależność między oczekiwaniami wobec małżeństwa a przystosowaniem psychospołecznym badanych osób     282
  2. Zależność między oczekiwaniami wobec rodziny a funkcjonowaniem psychospołecznym badanych osób     285
    2.1. Zależność między poziomem oczekiwań wobec przyszłej rodziny a wartościami badanych osób     285
    2.2. Zależność między oczekiwaniami wobec przyszłej rodziny a spostrzeganiem siebie i innych ludzi przez badane osoby     287
    2.3. Zależność między oczekiwaniami wobec przyszłej rodziny a przystosowaniem psychospołecznym badanych osób     289
  3. Uwarunkowania oczekiwań wobec życia w małżeństwie i rodzinie osób z niepełnosprawnością intelektualną w refleksji pedagogicznej – inne badania     291
  
  Zakończenie     295
  
  Bibliografia     307
RozwińZwiń