POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Młodzież z niepełnosprawnością intelektualną wobec życia w małżeństwie i rodzinie
Problematyka pracy odnosi się do ważnego aspektu współczesnej pedagogiki specjalnej i rehabilitacji społecznej, gdzie w coraz większym stopniu i zakresie kładzie się nacisk na wzajemne interakcje zachodzące pomiędzy osobą z niepełnosprawnością a środowiskiem społecznym. […] Cechuje się dużą wartością poznawczą, dostarczając wielu cennych informacji zweryfikowanych empirycznie w badaniach przeprowadzonych w grupie osób z niepełnosprawnością intelektualną. Porządkuje również wiedzę dotyczącą problematyki ich małżeństwa i rodziny oraz psychospołecznych uwarunkowań, rozproszoną w wielu publikacjach o charakterze naukowym.
Propozycja wydawnicza ma charakter wielowątkowego studium, które wnosi nowe oryginalne elementy do naszej dotychczasowej wiedzy na temat psychospołecznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną, w tym w obszarze życia małżeńskiego i rodzinnego, oczekiwań z tym związanych. […] Adresowana jest nie tylko do nauczycieli i terapeutów szkół i placówek specjalnych oraz szkół ogólnodostępnych i integracyjnych, w których zgodnie z wolą i decyzją rodziców mogą kształcić się ich dzieci niepełnosprawne, ale również do wszystkich zainteresowanych, szczególnie studentów studiów pedagogicznych, psychologicznych i socjologicznych.
Z recenzji prof. zw. dr. hab. Janusza Kirenki
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 335 |
Kategoria | Pedagogika specjalna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego |
ISBN-13 | 978-83-7996-237-2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
ROZDZIAŁ I Niepełnosprawność intelektualna – ujęcie psychopedagogiczne | 19 |
1. Niepełnosprawność intelektualna – aspekty terminologiczno-definicyjne | 19 |
2. Podstawowe zagadnienia niepełnosprawności intelektualnej | 29 |
3. Istota niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim | 36 |
ROZDZIAŁ II Małżeństwo i rodzina w kontekście niepełnosprawności – wybrane zagadnienia | 43 |
1. Funkcjonowanie małżeństwa i rodziny | 43 |
2. Rewalidacyjna funkcja rodziny | 53 |
ROZDZIAŁ III Problematyka seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną | 63 |
1. Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną w społecznej perspektywie | 63 |
2. Edukacyjny wymiar seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną | 71 |
3. Małżeństwo i rodzina osób z niepełnosprawnością intelektualną | 84 |
ROZDZIAŁ IV Perspektywy życiowe u progu dorosłości | 89 |
1. Aspiracje a oczekiwania – relacja kategorii i wyjaśnienia terminologiczne | 89 |
2. Uwarunkowania aspiracji | 97 |
3. Plany, cele życiowe i aspiracje młodzieży – przegląd badań | 103 |
ROZDZIAŁ V Psychospołeczne wyznaczniki oczekiwań wobec życia w małżeństwie i rodzinie osób z niepełnosprawnością intelektualną | 113 |
1. Wartość i wartościowanie | 114 |
1.1. Pojęcie wartości i wartościowania | 117 |
1.2. Biopsychiczne uwarunkowania preferencji wartości | 125 |
1.3. Klasyfikacja wartości | 130 |
1.4. Wartości osób z niepełnosprawnością intelektualną – z badań końca drugiej połowy XX wieku | 134 |
2. Spostrzeganie siebie i innych ludzi | 137 |
2.1. Spostrzeganie siebie | 137 |
2.2. Spostrzeganie społeczne | 145 |
2.3. Spostrzeganie siebie i innych ludzi przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z badań końca drugiej połowy XX wieku | 149 |
3. Przystosowanie psychospołeczne | 152 |
3.1. Wyjaśnienia terminologiczne | 153 |
3.2. Proces socjalizacji osób z niepełnosprawnością intelektualną | 155 |
3.3. Przystosowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną – z badań końca drugiej połowy XX wieku | 161 |
ROZDZIAŁ VI Oczekiwania wobec życia w małżeństwie i rodzinie badanych osób z niepełnosprawnością intelektualną – analiza porównawcza | 167 |
1. Charakterystyka badanej populacji oraz terenu badań własnych | 167 |
2. Oczekiwania wobec małżeństwa badanych osób – badania własne | 169 |
3. Oczekiwania wobec rodziny badanych osób – badania własne | 175 |
4. Plany i dążenia związane z życiem osobistym i rodzinnym młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną – inne badania | 182 |
ROZDZIAŁ VII Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną – analiza porównawcza | 195 |
1. Preferencje wartości osób z niepełnosprawnością intelektualną – badania własne | 195 |
2. Preferencje wartości osób z niepełnosprawnością intelektualną – inne badania | 204 |
3. Spostrzeganie siebie i innych ludzi przez badane osoby – badania własne | 213 |
4. Spostrzeganie siebie i innych ludzi przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną – inne badania | 230 |
5. Przystosowanie psychospołeczne badanych osób – badania własne | 242 |
6. Przystosowanie psychospołeczne badanych osób – inne badania | 250 |
ROZDZIAŁ VIII Zależności między funkcjonowaniem psychospołecznym a oczekiwaniami wobec życia w małżeństwie i rodzinie | 276 |
1. Zależność między oczekiwaniami wobec małżeństwa a funkcjonowaniem psychospołecznym badanych osób – badania własne | 277 |
1.1. Zależność między oczekiwaniami wobec małżeństwa a wartościami badanych osób | 278 |
1.2. Zależność między oczekiwaniami wobec małżeństwa a spostrzeganiem siebie i innych ludzi przez badane osoby | 279 |
1.3. Zależność między oczekiwaniami wobec małżeństwa a przystosowaniem psychospołecznym badanych osób | 282 |
2. Zależność między oczekiwaniami wobec rodziny a funkcjonowaniem psychospołecznym badanych osób | 285 |
2.1. Zależność między poziomem oczekiwań wobec przyszłej rodziny a wartościami badanych osób | 285 |
2.2. Zależność między oczekiwaniami wobec przyszłej rodziny a spostrzeganiem siebie i innych ludzi przez badane osoby | 287 |
2.3. Zależność między oczekiwaniami wobec przyszłej rodziny a przystosowaniem psychospołecznym badanych osób | 289 |
3. Uwarunkowania oczekiwań wobec życia w małżeństwie i rodzinie osób z niepełnosprawnością intelektualną w refleksji pedagogicznej – inne badania | 291 |
Zakończenie | 295 |
Bibliografia | 307 |