INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Książka ma charakter wprowadzenia w dynamicznie rozwijająca się problematykę badań nad stygmatyzacją społeczną. Analizuje korzenie teoretyczne koncepcji wywodzącej się z myśli teoretycznej Ervinga Goffmana. Przedstawia dalszy rozwój teoretyczny koncepcji stygmatyzacji, jak również szerokie pola empirycznych zastosowań tej koncepcji do badań nad tożsamością, stereotypami grupowymi i uprzedzeniami związanymi z kategoriami etnicznymi, płciowymi oraz wiekowymi. Szczególnie ta ostatnia kategoria, uprzedzenia związane z wiekiem, jest w małym stopniu rozpoznana w nauce polskiej, mimo że zajmuje bardzo ważne miejsce w zachodniej myśli społecznej. Książka przedstawia również problematykę powiązań stygmatyzacji z komunikowaniem masowym i kulturą masową, również na polskich przykładach.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 456 |
Kategoria | Socjologia kultury |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-15089-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział 1. Stygmatyzacja społeczna. Wprowadzenie | 15 |
1.1. Wkład Goffmana | 15 |
1.2. Stosowanie terminu „stygmatyzacja” | 21 |
1.3. Stygmatyzacja jako nadrzędna kategoria pojęciowa | 30 |
1.4. Kogo można zaliczyć do kategorii społecznej stygmatyzowanych? | 45 |
1.5. Stygmatyzacja. Źródła i inspiracje | 58 |
1.6. Dyskusja | 67 |
Rozdział 2. Cechy stygmatu | 77 |
2.1. Niejednoznaczność stygmatu. Autoprowokacje | 77 |
2.2. Irracjonalność | 81 |
2.3. Emocjonalność | 92 |
2.4. Interakcyjność | 99 |
2.5. Perspektywa stygmatyzowanego | 106 |
2.6. Historia i kultura | 116 |
2.7. Reakcje widzów na stygmat | 123 |
2.8. Aspekt moralny | 128 |
2.9. Kontekstualność | 134 |
2.10. Zakończenie | 136 |
Rozdział 3. Wymiary stygmatyzacji | 137 |
3.1. Jawność | 138 |
3.2. Przebieg | 160 |
3.3. Destruktywność | 170 |
3.4. Estetyka | 173 |
3.5. Pochodzenie | 177 |
3.6. Niebezpieczeństwo | 183 |
3.7. Zakończenie | 187 |
Rozdział 4. Skutki stygmatyzacji dla Ja osoby | 189 |
4.1. Zraniona tożsamość według Goffmana | 189 |
4.2. Tożsamość negatywna według Eriksona | 198 |
4.3. Schematy Ja | 211 |
4.4. Znaczenie przydawane stygmatowi. Zgodność opinii Ja–Inni | 221 |
4.5. Zgodność i rozbieżność opinii Ja–Inni wobec stygmatyzującego atrybutu Ja | 233 |
4.6. Niezgodność obrazu siebie aktora z jego reprezentacją u widza. Kontekst wymiarów stygmatu | 238 |
4.7. Zagrożenie stereotypem. Dezidentyfikacja | 246 |
4.8. Wieloznaczność atrybucyjna | 250 |
4.9. Obraz siebie z perspektywy teorii odrębności | 255 |
4.10. Skutki agizmu i antyfemiznizmu | 258 |
4.11. Samoocena | 262 |
Rozdział 5. Obrona Ja przed skutkami stygmatyzacji | 267 |
5.1. Indywidualna obrona przed stygmatem | 267 |
5.2. Self-esteem i znaczenie grupy wsparcia | 275 |
5.2.1. Pojęcie self-esteem | 275 |
5.2.2. Funkcje i znaczenie grupy wsparcia | 280 |
5.2.3. Porównania społeczne | 293 |
5.3. Ideologie grupowe | 297 |
5.3.1. Status ideologii | 297 |
5.3.2. Etapy rozwoju ideologii | 303 |
5.3.3. Świadomość widzów. Ideologia gejów | 309 |
5.4. Spór symboliczny w ujęciu Bourdieu | 331 |
Rozdział 6. Stygmat a kultura masowa | 341 |
6.1. Foucaulta teoria wiedzy/władzy | 341 |
6.2. Destruktywność stygmatu dla Ja osoby a media | 343 |
6.3. Językowe mechanizmy stygmatyzacji na przykładzie tygodnika „Nie” | 365 |
6.4. Mowa nienawiści | 373 |
6.5. Panika medialna (moralna) | 384 |
6.6. W kierunku ratowania podmiotowości | 389 |
Rozdział 7. Stygmatyzacja jako ponaddyscyplinarna perspektywa badań | 397 |
7.1. Potrzeba integracji osiągnięć badawczych | 397 |
7.2. Marginalizacja problematyki związanej ze stygmatem | 399 |
7.3. Funkcje kategorii pojęciowych związanych ze stygmatyzacją | 400 |
7.4. Bariery w stosowaniu podejścia stygmatyzującego | 405 |
7.5. Stygmat a kontrola społeczna | 409 |
7.6. Stygmatyzacja a język | 413 |
7.7. Polityczna poprawność | 415 |
7.8. Stygmat w historii i antropologii | 419 |
7.9. Stygmat a prawo | 428 |
Bibliografia | 430 |
Indeks nazwisk | 448 |