Wspieranie jednostek i grup w różnych wymiarach życia społecznego

Wspieranie jednostek i grup w różnych wymiarach życia społecznego

Aspekty teoretyczno-praktyczne

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Monografia stanowi tematyczną kontynuację cyklu prac zainicjowanych w środowisku Zakładu Poradnictwa Społecznego Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu, skupionych wokół problemów pomagania, wsparcia społecznego, poradnictwa, w ramach których swoje refleksje, badania i doświadczenia prezentuje szerokie grono teoretyków i praktyków z kraju.


W monografii skoncentrowano się na kategorii wsparcia społecznego rozumianego jako pomoc dostępna jednostce w sytuacjach trudnych. Dokonywano analizy jego charakteru strukturalnego, odnoszącego się do obiektywnie istniejących sieci społecznych, w które jednostka jest włączona oraz jego aspektu funkcjonalnego i specyfiki interakcji społecznych, które podejmowane są w zróżnicowanych sytuacjach trudnych.


Poszczególne teksty zawarte w niniejszej monografii odwołują się do procesów poszukiwania, doświadczania, planowania, organizowania, optymalizowania wsparcia adresowanego do jednostek i grup w różnych wymiarach życia społecznego, w wielu perspektywach temporalnych w przebiegu ludzkiej biografii. Mają zróżnicowany charakter, ich autorzy skupiają się na analizach teoretycznych, prezentują wybiórczo wyniki badań, odwołują się do przykładów ze społecznej praktyki, prezentując modele pomocy i wsparcia społecznego w relacjach nieformalnych i instytucjonalnych na poziomie makrospołecznym.


Teksty podzielono na kilka bloków tematycznych: związanych z wybranymi kategoriami teoretycznymi charakteryzującymi procesy pomocowe, z rodziną jako grupą wsparcia potrzebującą, jak i go udzielającą, wspieraniem jednostek i grup w procesach edukacyjnych, w biegu życia zawodowego oraz organizowaniem wsparcia mającego na celu przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu.


Rok wydania2021
Liczba stron472
KategoriaPedagogika społeczna
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3983-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie (Magdalena Piorunek, Joanna Nawój-Połoczańska, Agnieszka Skowrońska-Pućka)    7
  I. Wokół pomagania – kategorie teoretyczne    13
    Andrzej Radziewicz-Winnicki, „Przedporozumienie” jako kategoria teoretyczna w zakresie scalania wielu subdyscyplin zajmujących się wsparciem, pomocowością, poradnictwem i rehabilitacją publiczną    15
    Agata Cudowska, Zasoby w osiąganiu dobrostanu i wsparciu społecznym    35
    Edyta Zierkiewicz, Spór o znaczenie i rolę ekstrawersji w profesjonalnych i nieprofesjonalnych relacjach pomocowych    53
    Renata Tomaszewska, Jednostka na rozdrożu. O wyzwaniach życia i poszukiwaniu szczęścia w ponowoczesnej rzeczywistości    81
  II. Rodzina wspierająca i wsparcia potrzebująca    107
    Bożena Matyjas, Rodzina jako środowisko wspierające integralny rozwój dziecka    109
    Anna Dudak, Wybrane formy wsparcia mężczyzn realizujących się w roli zaangażowanych ojców    119
    Joanna Rajewska de Mezer, Mediacje rodzinne jako forma pomocy rodzinie i dziecku w działaniach pomocy społecznej    133
    Anna Siemaszko, Rodzina wspierająca – na drodze wspierania rodziny    151
  III. Wsparcie jednostek i grup w procesie edukacyjnym 165
    Joanna Madalińska-Michalak, Praca i edukacja a wsparcie nauczycieli w czasie pandemii COVID-19: możliwości i ograniczenia    167
    Renata Wawrzyniak-Beszterda, Współpraca nauczycieli jako forma wsparcia w codzienności szkolnej. Uwagi na marginesie studium przypadku    183
    Aleksandra Kulpa-Puczyńska, Kreowanie form współpracy i pomocy (także zdalnej) między przyszłymi oraz praktykującymi nauczycielami    195
    Ewa Syrek, W trosce o dobrostan psychospołeczny uczniów – edukacja, wsparcie społeczne, pomoc    211
    Katarzyna Klimkowska, Uniwersytet wobec potrzeb studentów w zakresie wsparcia psychopedagogicznego i doradztwa    227
    Joanna Kozielska, Szkolny proces poradnictwa zawodowego w relacjach ósmoklasistów. Między oczekiwaniami a społeczną praktyką    237
    Anna Oleszczyk, Doradztwo zawodowe jako wsparcie w rozwiązywaniu problemów edukacyjnozawodowych młodzieży na przykładzie działań poradni psychologiczno-pedagogicznej    249
    Aneta Sylwia Baranowska, Pomoc dzieciom cudzoziemskim w procesie adaptacji do nowego środowiska społeczno-kulturowego. Przykłady dobrych praktyk realizowanych w szkole    265
    Małgorzata Kuśpit, Wsparcie uczniów uzdolnionych muzycznie w sytuacji tremy    283
  IV. Wsparcie jednostki w biegu życia zawodowego    307
    Ewa Sarzyńska-Mazurek, Danuta Wosik-Kawala, Próba typologii osób przygotowujących się do pracy w zawodach pomocowych – na podstawie ich zasobów osobistych    309
    Ryszard Bera, Rekonwersja kadr w wojsku systemem wsparcia żołnierzy odchodzących do rezerwy    337
    Katarzyna Nowosad, Rola wsparcia społecznego w radzeniu sobie ze stresem funkcjonariuszy policji    351
    Magdalena Grochowalska, Formy wsparcia społecznego w realizacji kariery zawodowej w doświadczeniach początkujących nauczycielek przedszkola (raport z badań)    371
    Żaneta Garbacik, Psychospołeczne konteksty pracy nauczycieli akademickich. Implikacje dla praktyki poradniczej    391
  V. Przeciw społecznemu wykluczeniu 389
    Barbara Kromolicka, Centrum Usług Społecznych nową ofertą wsparcia i wspomagania społecznego mieszkańców środowisk lokalnych    415
    Małgorzata Grzywacz, Kultura diakonijna we współczesnej Polsce. Wybrane aspekty i projekty wspierające seniorów i osoby zagrożone wykluczeniem społecznym na przykładzie Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP    429
    Agata Matysiak-Błaszczyk, Barbara Jankowiak, Grupy rówieśnicze. Od socjalizacji rówieśniczej do rówieśniczego kontekstu w interwencjach psychologiczno-pedagogicznych    441
    Katarzyna Gucwa-Porębska, Formy wsparcia postpenitencjarnego w czasie pandemii COVID-19 na przykładzie Centrum Integracji Pro Domo    461
  Noty o autorach i redaktorach    471
RozwińZwiń