INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Autorka prezentuje nowatorskie spojrzenie na dziecko i jego wspieranie w rozwoju, nie narzuca jednak nauczycielom jednego podejścia do edukacji, ale pozostawia im wybór – z przyjęciem za niego odpowiedzialności. Książka mieści się w nurcie pedagogiki emancypacyjnej. Na początku opisane zostały założenia filozoficzne prezentowanego podejścia, po czym następuje przejście do omówienia edukacji jako faktu w życiu człowieka i omówienia problemów odnoszących się do sytuacji edukacyjnych.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 242 |
Kategoria | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
Wydawca | Uniwersytet Pedagogiczny Kraków |
ISBN-13 | 978-83-7271-572-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 5 |
I. Znaki „naszego czasu” jako podstawa zmiany w ujęciu sytuacji edukacyjnej | 11 |
1. Ograniczone szanse na dostęp do dóbr kulturowych i cywilizacyjnych | 14 |
2. Wieloznaczność jako cecha codzienności | 17 |
3. Powrót do holistycznej perspektywy widzenia problemów świata | 21 |
4. Samotność, osłabianie różnorodności | 23 |
5. Modus mieć nad być | 26 |
Podsumowanie | 29 |
II. Edukacja jako fakt w życiu człowieka. Podstawowe zakresy zmiany | 30 |
1. Rozpoznanie i poznawanie (się) dzieci jako podstawa edukacji | 31 |
2. Dostarczanie wzorców struktur wiedzy i doświadczeń | 35 |
3. Poszukiwanie programów dla konkretnych odbiorców | 60 |
4. Respektowanie prawa do błędu | 63 |
5. Sytuowanie człowieka w przestrzeni pomiędzy racją i wolnością | 68 |
6. Dialog jako sposób istnienia podmiotów w edukacji | 74 |
Podsumowanie | 78 |
III. Istota i rodzaje sytuacji w edukacji – studium teoretyczne | 81 |
1. Uzasadnienia potrzeby zmiany w definiowaniu sytuacji edukacyjnych | 81 |
2. Sytuacja edukacyjna – dyskusja na temat znaczenia | 89 |
2.1. Sens sytuacji edukacyjnej | 90 |
2.2. Elementy sytuacji edukacyjnej | 93 |
3. Parametry sytuacji edukacyjnej | 95 |
3.1. Czas | 95 |
3.2. Przestrzeń | 98 |
3.3. Liczebność | 108 |
3.4. Przyczynowość | 113 |
4. Wspieranie dziecka w jego rozwoju jako istota sytuacji edukacyjnej | 120 |
Podsumowanie | 125 |
IV. Rodzaje sytuacji edukacyjnej – studium praktyczno-teoretyczne | 127 |
1. Sytuacja diady edukacyjnej | 130 |
2. Sytuacja triady edukacyjnej | 135 |
3. Sytuacja działania wspólnego | 137 |
3.1. Zabawa jako sytuacja działania wspólnego dzieci | 139 |
3.2. Rozpoznanie dzieci jako podstawa organizacji sytuacji edukacyjnej | 150 |
4. Sytuacja zadań zleconych – wspólnych | 158 |
5. Poszukiwanie rozwiązań | 170 |
5.1. Wejście w sytuację | 171 |
5.2. Trwanie w sytuacji | 183 |
6. Scenariusze w pracy edukacyjnej nauczyciela: za i przeciw | 189 |
Podsumowanie | 197 |
V. Paradygmaty edukacji dzieci a sytuacja edukacyjna | 199 |
1. Paradygmaty organizacyjne edukacji: masowość, uniformizacja i unifikacja | 201 |
2. Paradygmaty treści edukacji: podmiotowość – przedmiotowość | 210 |
2.1. Paradygmat edukacji opartej na strukturalizmie | 215 |
2.2. Edukacja oparta na doświadczeniach bezpośrednich | 219 |
2.3. Edukacja ku emancypacji | 223 |
Podsumowanie | 234 |
Zakończenie | 235 |
Bibliografia | 237 |