INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Książka systematyzuje ogromny obszar nauki – jest swego rodzaju przewodnikiem po rozległym i wielopiętrowym świecie refleksji poznawczej, szeroko pojętej problematyki działania umysłu i mózgu. Krzyżują się tu filozofia umysłu, kognitywistyka, filozofia poznania, psychologia ewolucyjna, psycholingwistyka, językoznawstwo, a także historia nauki. Współczesna wiedza na temat poznawczego funkcjonowania człowieka nie stanowi bowiem jednolitej dziedziny – ludzkiego umysłu nie można rozpatrywać w jednym wymiarze ani nawet w kilku. W kolejnych rozdziałach autor omawia specyfikę różnych ujęć, rysując swoistą mapę najbardziej aktualnej wiedzy na temat umysłu i poznania (z uwzględnieniem wątpliwości i argumentów kwestionujących tę wiedzę).
Czym jest kognitywistyka i na czym polega wyjątkowość jej podejścia? Jak sensownie włączać w refleksję nad umysłem wiedzę z zakresu nauk ścisłych? Jak z pożytkiem interpretować eksperymenty z zakresu nauk neuronalnych, behawioralnych, kognitywnych i biologicznych? Czym jest dzisiaj wiedza? Jak na nasze funkcjonowanie oddziałuje język i gramatyka? Czy istnieje w ogóle coś takiego jak gramatyka? Jakie są ewolucyjne korzenie ludzkich zdolności językowych oraz władzy moralnej? Jaką rolę w naszym poznaniu ma wyobraźnia?
Erudycyjna, napisana ze swadą książka stanowi kompendium wiedzy o umyśle, cenne zarówno dla początkujących w dziedzinie neuronauk, jak i dla specjalistów.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 568 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-16440-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP. MIĘDZY KRYTYKĄ A OBRONĄ ROZUMU OBLICZENIOWEGO | 11 |
1. Intencja | 11 |
2. Kompozycja | 16 |
3. Tytuł | 19 |
CZĘŚĆ I. WOKÓŁ METODOLOGII | 27 |
ROZDZIAŁ 1. PO CZYM POZNAĆ KOGNITYWISTĘ? PUNKT WIDZENIA HISTORYKA PSYCHOLOGII | 29 |
1. Kognitywizm A psychologia | 29 |
2. Prototyp kognitywisty | 32 |
3. Poza teorią afektów? (Qualia) | 38 |
4. Poza teorią wykonania? (idealizacja) | 40 |
5. Poza instrumentalizmem? (realizm) | 42 |
6. Poza psychologią? (ewolucjonizm) | 49 |
7. Skazani na eklektyzm? (spójność) | 52 |
8. Czym zajmuje się psychologia? | 54 |
ROZDZIAŁ 2. PROBLEM WIEDZY UTAJONEJ I JEJ WYDOBYCIA | 57 |
1. Idea normy założonej A idea normy wyprowadzanej | 57 |
2. Co przesądza o realności psychologicznej norm? | 62 |
3. Skąd się biorą normy? Problem arbitralności opisu | 67 |
4. Wyprowadzanie normy Czy też wezwanie Do nieuzasadnionej tolerancji? | 71 |
5. Hipoteza „logiki umysłu” | 74 |
6. Problem kompetencji | 78 |
7. Psycholog jako intelektualny położnik | 85 |
8. Bilans zysków I strat | 88 |
ROZDZIAŁ 3. WIEDZA. WIEDZA UTAJONA. NIEWIEDZA | 93 |
1. Klasyczna teoria wiedzy i jej krytyka | 95 |
2. Wiedza a przekonania | 100 |
3. Wiedza a prawda | 103 |
4. Wiedza a uzasadnialność przekonań | 106 |
5. Niewiedza | 109 |
CZĘŚĆ II. ARCHITEKTURY UMYSŁU | 111 |
ROZDZIAŁ 1. SPÓR INŻYNIERÓW: KONEKSJONIZM, A KLASYCZNA ARCHITEKTURA UMYSŁU | 113 |
1. Natura sporu: poziomy analizy | 113 |
2. Między składnią a statystyką umysłu | 128 |
3. Charakterystyka architektury klasycznej | 131 |
4. Charakterystyka architektury koneksjonistycznej | 147 |
5. Implikacje dla dalszych badań | 180 |
ROZDZIAŁ 2. CO TO JEST GRAMATYKA? ROLA REPREZENTACJI POJĘCIOWYCH W WYJAŚNIANIU GRAMATYKI | 197 |
1. Dlaczego istnieje gramatyka? | 197 |
2. Ilu potrzebujemy reprezentacji dla wyjaśnienia kompetencji językowej człowieka? | 202 |
3. Czy słownik może zastąpić gramatykę? | 207 |
4. Subiektywizacja w gramatyce | 210 |
5. Czy gramatyka nie istnieje? | 218 |
6. Autonomia gramatyki i jej ograniczenia | 223 |
7. Składnikowość i odpowiedniość | 227 |
8. Czym są reguły gramatyki? | 232 |
9. Gramatyka i gramatyczność | 238 |
ROZDZIAŁ 3. GRANICE MODULARNOŚCI PRZYPADEK MODUŁU POZNANIA SPOŁECZNEGO | 249 |
1. Problem | 249 |
2. Od reprezentacji przestrzeni (lokalizacji) do reprezentacji osób (stanu posiadania)? | 251 |
3. Autonomia modułu poznania społecznego | 256 |
4. Budowa modułu poznania społecznego | 259 |
5. Moduły centralne i peryferyczne – moduły w szerokim i wąskim znaczeniu | 262 |
6. Argumenty przeciw modularnej strukturze pojęciowej i próba ich odparcia | 266 |
7. Ewolucyjne powstanie modularnej struktury pojęciowej | 268 |
8. Moduły struktury pojęciowej. Przykład analizatora słuchowego | 274 |
9. Wielokrotne wejścia i wyjścia i stale ta sama tablica zbiorcza | 279 |
10. Moduły intelektualne, organy mentalne, władze poznawcze | 282 |
11. Psychologia wertykalna i horyzontalna | 286 |
12. Organizacja i zasada (zasady) architektoniczna (architektoniczne) | 289 |
13. Konkluzje | 292 |
ROZDZIAŁ 4. GRANICE GENERATYWNOŚCI: OD GRAMATYKI GENERATYWNEJ PRZEZ GRAMATYKĘ KOGNITYWNĄ DO SEMANTYKI POJĘCIOWEJ | 297 |
1. Generatywność syntaktyczna: chomsky, langacker, jackendoff | 297 |
2. Generatywność semantyczna | 306 |
3. Generatywność fonologiczna | 310 |
4. Jak jest zbudowana semantyka pojęciowa? | 319 |
5. Wnioski: dwa umysły, jeden mózg | 326 |
CZĘŚĆ III. GRANICE EWOLUCJONIZMU | 331 |
ROZDZIAŁ 1. EWOLUCJONIZM WOBEC ARCHITEKTURY UMYSŁU | 333 |
1. Co to jest psychologia ewolucyjna? | 333 |
2. Hipotezy i kierunki analiz | 340 |
3. Czy można być zwolennikiem obliczeniowej teorii umysłu, a jednocześnie przeciwnikiem jego modularnej architektury? | 349 |
4. Czy można być zwolennikiem modularnej architektury umysłu, a jednocześnie przeciwnikiem tezy natywistycznej? | 356 |
5. Czy można być zwolennikiem tezy natywistycznej, a jednocześnie przeciwnikiem tezy o powstaniu umysłu na drodze naturalnej selekcji? | 368 |
6. Wnioski z testowania | 379 |
ROZDZIAŁ 2. PROBLEM WŁADZY MORALNEJ. SPECYFIKA WYJAŚNIENIA FUNKCJONOWANIA GRAMATYKI MORALNEJ W UJĘCIU MARCA D. HAUSERA | 395 |
1. Pierwsze intuicje | 395 |
2. Organ moralny | 398 |
3. Modelowanie: od percepcji do reakcji | 409 |
4. Dowodzenie | 420 |
5. Morał wysnuty z gramatyki moralnej | 441 |
CZĘŚĆ IV. POZA OBLICZENIOWĄ TEORIĄ UMYSŁU | 445 |
ROZDZIAŁ 1. PERCEPCJA A WYOBRAŹNIA. PROBLEM CYKLU PERCEPCYJNEGO W INTERPRETACJI ULRICA NEISSERA | 447 |
1. Rozróżnienia początkowe | 447 |
2. Przechowywanie i rekonstruowanie | 450 |
3. Pojęcie cyklu percepcyjnego | 461 |
4. Ekologiczny A obliczeniowy Model percepcji | 470 |
5. Pytanie o możliwość kompromisu | 478 |
RODZIAŁ 2. WĘZŁY WYOBRAŹNI | 481 |
1. Wyobraźnia jako źródło i jako kres | 481 |
2. Bodziec iluzyjny | 486 |
3. Od hieronymusa van akena boscha po eschera | 490 |
4. Umysł w przestrzeni fizycznej | 495 |
5. Zaczarowana wyobraźnia w odczarowanym świecie | 499 |
ROZDZIAŁ 3. PODOBIEŃSTWO. POKREWIEŃSTWO. BŁĄD | 501 |
1. Jakiego rodzaju podobieństwo może stać się źródłem błędu? | 501 |
2. Jakie błędy może wywoływać podobieństwo? | 506 |
3. Nieefektywne heurystyki | 509 |
4. Kto jest ofiarą błędów opartych na podobieństwie? | 513 |
5. Lęk przed podobieństwem | 519 |
ROZDZIAŁ 4. ODWRACALNOŚĆ PROCESÓW UMYSŁOWYCH A ODWRACALNOŚĆ PROCESÓW FIZYCZNYCH | 523 |
1. Fizyka i psychologia procesów odwracalnych i nieodwracalnych | 523 |
2. Odwracalność procesów umysłowych | 526 |
3. Odwracalność procesów fizycznych | 531 |
4. Cztery modele: myśl i przypadek | 538 |
BIBLIOGRAFIA | 543 |
INDEKS NAZWISK | 559 |