Umysł, gramatyka, ewolucja. Wykłady z filozofii umysłu

Umysł, gramatyka, ewolucja. Wykłady z filozofii umysłu

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka systematyzuje ogromny obszar nauki – jest swego rodzaju przewodnikiem po rozległym i wielopiętrowym świecie refleksji poznawczej, szeroko pojętej problematyki działania umysłu i mózgu. Krzyżują się tu filozofia umysłu, kognitywistyka, filozofia poznania, psychologia ewolucyjna, psycholingwistyka, językoznawstwo, a także historia nauki. Współczesna wiedza na temat poznawczego funkcjonowania człowieka nie stanowi bowiem jednolitej dziedziny – ludzkiego umysłu nie można rozpatrywać w jednym wymiarze ani nawet w kilku. W kolejnych rozdziałach autor omawia specyfikę różnych ujęć, rysując swoistą mapę najbardziej aktualnej wiedzy na temat umysłu i poznania (z uwzględnieniem wątpliwości i argumentów kwestionujących tę wiedzę).


Czym jest kognitywistyka i na czym polega wyjątkowość jej podejścia? Jak sensownie włączać w refleksję nad umysłem wiedzę z zakresu nauk ścisłych? Jak z pożytkiem interpretować eksperymenty z zakresu nauk neuronalnych, behawioralnych, kognitywnych i biologicznych? Czym jest dzisiaj wiedza? Jak na nasze funkcjonowanie oddziałuje język i gramatyka? Czy istnieje w ogóle coś takiego jak gramatyka? Jakie są ewolucyjne korzenie ludzkich zdolności językowych oraz władzy moralnej? Jaką rolę w naszym poznaniu ma wyobraźnia?


Erudycyjna, napisana ze swadą książka stanowi kompendium wiedzy o umyśle, cenne zarówno dla początkujących w dziedzinie neuronauk, jak i dla specjalistów.


Rok wydania2011
Liczba stron568
KategoriaPedagogika społeczna
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-16440-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP. MIĘDZY KRYTYKĄ A OBRONĄ ROZUMU OBLICZENIOWEGO    11
    1. Intencja    11
    2. Kompozycja    16
    3. Tytuł    19
  CZĘŚĆ I. WOKÓŁ METODOLOGII    27
    ROZDZIAŁ 1. PO CZYM POZNAĆ KOGNITYWISTĘ? PUNKT WIDZENIA HISTORYKA PSYCHOLOGII    29
      1. Kognitywizm A psychologia    29
      2. Prototyp kognitywisty    32
      3. Poza teorią afektów? (Qualia)    38
      4. Poza teorią wykonania? (idealizacja)    40
      5. Poza instrumentalizmem? (realizm)    42
      6. Poza psychologią? (ewolucjonizm)    49
      7. Skazani na eklektyzm? (spójność)    52
      8. Czym zajmuje się psychologia?    54
    ROZDZIAŁ 2. PROBLEM WIEDZY UTAJONEJ I JEJ WYDOBYCIA    57
      1. Idea normy założonej A idea normy wyprowadzanej    57
      2. Co przesądza o realności psychologicznej norm?    62
      3. Skąd się biorą normy? Problem arbitralności opisu    67
      4. Wyprowadzanie normy Czy też wezwanie Do nieuzasadnionej tolerancji?    71
      5. Hipoteza „logiki umysłu”    74
      6. Problem kompetencji    78
      7. Psycholog jako intelektualny położnik    85
      8. Bilans zysków I strat    88
    ROZDZIAŁ 3. WIEDZA. WIEDZA UTAJONA. NIEWIEDZA    93
      1. Klasyczna teoria wiedzy i jej krytyka    95
      2. Wiedza a przekonania    100
      3. Wiedza a prawda    103
      4. Wiedza a uzasadnialność przekonań    106
      5. Niewiedza    109
  CZĘŚĆ II. ARCHITEKTURY UMYSŁU    111
    ROZDZIAŁ 1. SPÓR INŻYNIERÓW: KONEKSJONIZM, A KLASYCZNA ARCHITEKTURA UMYSŁU    113
      1. Natura sporu: poziomy analizy    113
      2. Między składnią a statystyką umysłu    128
      3. Charakterystyka architektury klasycznej    131
      4. Charakterystyka architektury koneksjonistycznej    147
      5. Implikacje dla dalszych badań    180
    ROZDZIAŁ 2. CO TO JEST GRAMATYKA? ROLA REPREZENTACJI POJĘCIOWYCH W WYJAŚNIANIU GRAMATYKI    197
      1. Dlaczego istnieje gramatyka?    197
      2. Ilu potrzebujemy reprezentacji dla wyjaśnienia kompetencji językowej człowieka?    202
      3. Czy słownik może zastąpić gramatykę?    207
      4. Subiektywizacja w gramatyce    210
      5. Czy gramatyka nie istnieje?    218
      6. Autonomia gramatyki i jej ograniczenia    223
      7. Składnikowość i odpowiedniość    227
      8. Czym są reguły gramatyki?    232
      9. Gramatyka i gramatyczność    238
    ROZDZIAŁ 3. GRANICE MODULARNOŚCI PRZYPADEK MODUŁU POZNANIA SPOŁECZNEGO    249
      1. Problem    249
      2. Od reprezentacji przestrzeni (lokalizacji) do reprezentacji osób (stanu posiadania)?    251
      3. Autonomia modułu poznania społecznego    256
      4. Budowa modułu poznania społecznego    259
      5. Moduły centralne i peryferyczne – moduły w szerokim i wąskim znaczeniu    262
      6. Argumenty przeciw modularnej strukturze pojęciowej i próba ich odparcia    266
      7. Ewolucyjne powstanie modularnej struktury pojęciowej    268
      8. Moduły struktury pojęciowej. Przykład analizatora słuchowego    274
      9. Wielokrotne wejścia i wyjścia i stale ta sama tablica zbiorcza    279
      10. Moduły intelektualne, organy mentalne, władze poznawcze    282
      11. Psychologia wertykalna i horyzontalna    286
      12. Organizacja i zasada (zasady) architektoniczna (architektoniczne)    289
      13. Konkluzje    292
    ROZDZIAŁ 4. GRANICE GENERATYWNOŚCI: OD GRAMATYKI GENERATYWNEJ PRZEZ GRAMATYKĘ KOGNITYWNĄ DO SEMANTYKI POJĘCIOWEJ    297
      1. Generatywność syntaktyczna: chomsky, langacker, jackendoff    297
      2. Generatywność semantyczna    306
      3. Generatywność fonologiczna    310
      4. Jak jest zbudowana semantyka pojęciowa?    319
      5. Wnioski: dwa umysły, jeden mózg    326
  CZĘŚĆ III. GRANICE EWOLUCJONIZMU    331
    ROZDZIAŁ 1. EWOLUCJONIZM WOBEC ARCHITEKTURY UMYSŁU    333
      1. Co to jest psychologia ewolucyjna?    333
      2. Hipotezy i kierunki analiz    340
      3. Czy można być zwolennikiem obliczeniowej teorii umysłu, a jednocześnie przeciwnikiem jego modularnej architektury?    349
      4. Czy można być zwolennikiem modularnej architektury umysłu, a jednocześnie przeciwnikiem tezy natywistycznej?    356
      5. Czy można być zwolennikiem tezy natywistycznej, a jednocześnie przeciwnikiem tezy o powstaniu umysłu na drodze naturalnej selekcji?    368
      6. Wnioski z testowania    379
    ROZDZIAŁ 2. PROBLEM WŁADZY MORALNEJ. SPECYFIKA WYJAŚNIENIA FUNKCJONOWANIA GRAMATYKI MORALNEJ W UJĘCIU MARCA D. HAUSERA    395
      1. Pierwsze intuicje    395
      2. Organ moralny    398
      3. Modelowanie: od percepcji do reakcji    409
      4. Dowodzenie    420
      5. Morał wysnuty z gramatyki moralnej    441
  CZĘŚĆ IV. POZA OBLICZENIOWĄ TEORIĄ UMYSŁU    445
    ROZDZIAŁ 1. PERCEPCJA A WYOBRAŹNIA. PROBLEM CYKLU PERCEPCYJNEGO W INTERPRETACJI ULRICA NEISSERA    447
      1. Rozróżnienia początkowe    447
      2. Przechowywanie i rekonstruowanie    450
      3. Pojęcie cyklu percepcyjnego    461
      4. Ekologiczny A obliczeniowy Model percepcji    470
      5. Pytanie o możliwość kompromisu    478
    RODZIAŁ 2. WĘZŁY WYOBRAŹNI    481
      1. Wyobraźnia jako źródło i jako kres    481
      2. Bodziec iluzyjny    486
      3. Od hieronymusa van akena boscha po eschera    490
      4. Umysł w przestrzeni fizycznej    495
      5. Zaczarowana wyobraźnia w odczarowanym świecie    499
    ROZDZIAŁ 3. PODOBIEŃSTWO. POKREWIEŃSTWO. BŁĄD    501
      1. Jakiego rodzaju podobieństwo może stać się źródłem błędu?    501
      2. Jakie błędy może wywoływać podobieństwo?    506
      3. Nieefektywne heurystyki    509
      4. Kto jest ofiarą błędów opartych na podobieństwie?    513
      5. Lęk przed podobieństwem    519
    ROZDZIAŁ 4. ODWRACALNOŚĆ PROCESÓW UMYSŁOWYCH A ODWRACALNOŚĆ PROCESÓW FIZYCZNYCH    523
      1. Fizyka i psychologia procesów odwracalnych i nieodwracalnych    523
      2. Odwracalność procesów umysłowych    526
      3. Odwracalność procesów fizycznych    531
      4. Cztery modele: myśl i przypadek    538
  BIBLIOGRAFIA    543
  INDEKS NAZWISK    559
RozwińZwiń