INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Książka ta, choć ukazuje się w profesjonalnej serii informatycznej, wiele ma do powiedzenia tym humanistom, których pasjonuje zagadka ludzkiego umysłu i jego fenomenalnych możliwości. Płodne i nowoczesne podejście do tej zagadki polega na konstruowaniu informatycznych modeli umysłu. Na tym polu badań inżynieria splata się z filozofią: pierwsza daje sprawdzalność i precyzję, druga kieruje ku fundamentalnym problemom rzeczywistości.
Czy komputery i roboty potrafią się uczyć, czyli rozwiązywać inteligentnie nowe, zaskakujące dla nich problemy? A jeśli tak, to do jakiego progu dociera ta zdolność? Czy istnieje jakaś nieprzekraczalna dla nich granica, którą potrafi jednak pokonać umysł ludzki?
Szukając odpowiedzi na te pytania, autor rozważa i przystępnie opisuje nowoczesne techniki modelowania umysłu, dające wgląd w sekrety jego uzdolnień. Mogą to być systemy eksperckie, które czerpią swoją siłę z logiki, a umieją zastąpić z powodzeniem lekarza, prawnika czy analityka giełdowego. Mogą to być sztuczne sieci neuronowe, dzięki którym zaczynamy rozumieć zdumiewającą plastyczność ludzkiego mózgu. Ale również algorytmy genetyczne, pozwalające wejrzeć "komputerowo" w nabytą ewolucyjnie moc obliczeniową żywych komórek. Autor pokazuje umiejętnie, jak w informatycznym lustrze odbijają się różne sfery świata. Warto więc zajrzeć z nim za drugą stronę lustra.
Prof. zw. WITOLD MARCISZEWSKI (recenzent książki)
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 246 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT Andrzej Lang |
ISBN-13 | 978-83-7837-533-3 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | |
Część I. Sztuczne systemy uczące się | |
1. Systemy informatyczne | |
1.1. Podstawowe pojęcia informatyki | |
1.2. Specyfika systemów informatycznych | |
1.3. Narzędzia czy maszyny autonomiczne? | |
1.4. Podsumowanie | |
2. W stronę sztucznych systemów inteligentnych | |
2.1. Zagadnienie sztucznej inteligencji | |
2.2. Badania nad sztuczną inteligencją | |
2.3. Logicyzm czy naturalizm? | |
2.4. Podsumowanie | |
3. Badania nad systemami uczącymi się | |
3.1. Przedmiot i zakres badań | |
3.2. Strategie automatycznego uczenia się | |
3.3. Automatyczne uczenie się pojęć | |
3.4. Podsumowanie | |
Część II. Od systemów informatycznych do modeli umysłu | |
4. Umysł jako system poznawczy | |
4.1. Pojęcie umysłu | |
4.2. Interdyscyplinarne badania nad umysłem | |
4.3. Podsumowanie | |
5. Uczenie się jako przejaw otwartości umysłu | |
5.1. Pojęcie uczenia się | |
5.2. Wybrane badania nad uczeniem się | |
5.3. Podsumowanie | |
6. Modelowanie czynności umysłowych | |
6.1. Modelowanie | |
6.2. Teorioinformacyjna strategia modelowania | |
6.3. Podsumowanie | |
7. Wybrane teorioinformacyjne modele umysłu | |
7.1. Modele regułowe | |
7.2. Modele sieciowe | |
7.3. Modele ewolucyjne | |
7.4. Podsumowanie | |
8. Ku otwartym modelom umysłu | |
8.1. Modele otwarte a systemy uczące się | |
8.2. W stronę otwartych modeli ewolucyjnych | |
8.3. Podsumowanie | |
Literatura | |
Skorowidz rzeczowy | |