POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Celem przedstawionych w monografii badań było rozpoznanie opinii i poglądów młodzieży akademickiej na temat szeroko rozumianego zabezpieczenia emerytalnego. W szczególności skoncentrowano się na zagadnieniach związanych ze sposobem organizacji i finansowania systemu emerytalnego, zasadach uczestnictwa w tym systemie oraz świadomości emerytalnej młodego pokolenia. Poszukiwano odpowiedzi na pytania, jaki model zabezpieczenia ryzyka starości preferują studenci, jakie mają poglądy na temat zasad uczestnictwa w systemie emerytalnym oraz jaki jest stopień ich świadomości w zakresie zabezpieczenia emerytalnego.
W części teoriopoznawczej zdefiniowano podstawowe pojęcia związane z zabezpieczeniem emerytalnym oraz scharakteryzowano system emerytalny w Polsce. Zidentyfikowano również postawy Polaków wobec zabezpieczenia finansowego ryzyka starości, a także dokonano diagnozy stanu świadomości i wiedzy emerytalnej w Polsce w oparciu o wyniki badań wtórnych. Posłużyły one do zaprojektowania autorskich badań ankietowych.
Badania postaw respondentów przeprowadzono w trzech przekrojach: ze względu na płeć, poziom elementarnej wiedzy o ubezpieczeniach społecznych oraz chęć pogłębiania wiedzy o ubezpieczeniach społecznych. Pytania ankietowe, wykorzystujące pięciostopniową skalę Likerta, miały na celu uzyskanie informacji, czy studenci w kwestii zabezpieczenia emerytalnego preferują: model zabezpieczenia starości oparty na dobrowolności czy przymusowości przynależności do systemu; prywatnej zapobiegliwości czy publicznym systemie organizacyjnym; model repartycyjny czy kapitałowy; system uniwersalny dla wszystkich czy zróżnicowany dla poszczególnych grup społeczno-zawodowych; system oparty na niskiej czy wysokiej składce na ubezpieczenie emerytalne. Zbadano również postrzeganie przez respondentów fundamentalnych wartości determinujących ich postawy wobec zabezpieczenia emerytalnego i starości. Wyniki badań przedstawiono w postaci profili semantycznych, a zależności między poszczególnymi opiniami respondentów zaprezentowano w postaci dendrogramu Warda.
Wnioski z przeprowadzonych badań mogą stanowić podstawę do wypracowania rozwiązań i rekomendacji w zakresie stymulowania postaw i edukacji emerytalnej w obliczu wyzwań związanych z przeobrażeniami demograficznymi oraz do dyskusji z młodzieżą na temat przyszłości emerytalnej.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 110 |
Kategoria | Teoria ekonomii |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie |
ISBN-13 | 978-83-7252-812-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział 1 11 | |
POSTAWY POLAKÓW WOBEC ZABEZPIECZENIA FINANSOWEGO STAROŚCI 11 | |
1.1. Istota zabezpieczenia emerytalnego | 11 |
1.2. System emerytalny w Polsce | 15 |
1.3. Upowszechnienie dodatkowego oszczędzania na starość w Polsce | 23 |
1.4. Bariery dodatkowego oszczędzania na starość | 27 |
1.5. Świadomość i wiedza emerytalna w Polsce | 32 |
Rozdział 2 38 | |
METODYKA BADAŃ | 38 |
2.1. Cele badawcze i kontekst | 38 |
2.2. Problemy i hipotezy badawcze | 40 |
2.3. Narzędzia i techniki badawcze | 44 |
2.4. Charakterystyka próby badawczej | 46 |
Rozdział 3 51 | |
PREFERENCJE I POSTAWY BADANYCH STUDENTÓW DOTYCZĄCE KLUCZOWYCH PROBLEMÓW SYSTEMU ZABEZPIECZENIA EMERYTALNEGO | 51 |
3.1. Dobrowolność a przymusowość przynależności do systemu emerytalnego | 51 |
3.2. Publiczna a prywatna organizacja systemu emerytalnego | 55 |
3.3. Solidarnościowe a indywidualne zabezpieczenie ryzyka starości | 59 |
3.4. Wysokość składki na ubezpieczenie emerytalne | 63 |
3.5. Jednorodność a zróżnicowanie systemu emerytalnego | 67 |
3.6. Miejsce zabezpieczenia emerytalnego w hierarchii ważności | 71 |
3.7. Rodzina i państwo jako podmioty odpowiedzialne za zabezpieczenie starości | 75 |
3.8. Repartycyjny i kapitałowy model finansowania ryzyka starości | 79 |
3.9. Edukacja rodzinna a formalna w kształtowaniu świadomości emerytalnej | 83 |
Rozdział 4 | 88 |
PROFILE SEMANTYCZNE PREFERENCJI RESPONDENTÓW I OCENA WSPÓŁZALEŻNOŚCI MIĘDZY BADANYMI CECHAMI | 88 |
4.1. Uwagi wstępne | 88 |
4.2. Profil semantyczny postaw i preferencji ogółu badanych | 88 |
4.3. Profile semantyczne postaw i preferencji respondentów według płci | 90 |
4.4. Profile semantyczne postaw i preferencji respondentów według poziomu wiedzy o ubezpieczeniach społecznych | 91 |
4.5. Profile semantyczne postaw i preferencji respondentów według deklarowanej chęci pogłębienia wiedzy o ubezpieczeniach społecznych | 92 |
4.6. Ocena współzależności między badanymi cechami – dendrogram Warda | 94 |
Zakończenie | 96 |
Literatura | 103 |
Spis tabel | 107 |
Spis rysunków | 108 |