Postawy ojcowskie w środowisku wiejskim

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

13,86  16,70

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 16,70 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 10,02 zł  


13,86

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autor przedstawia wizerunek współczesnego ojca – obecnego w życiu dziecka i zaangażowanego w jego wychowanie. Książka zawiera wyczerpujące omówienie tematu, począwszy od teoretycznego opisu historii rodziny, przez psychologiczne ujęcie zachowań rodzicielskich, po przedstawienie autorskiej typologii postaw ojcowskich.


Autor opisuje i analizuje postawy ojcowskie w polskim środowisku wiejskim na przykładzie powiatu płockiego. Poruszone kwestie przedstawia również z perspektywy samych badanych, analizując ich postrzeganie roli ojca i odczucia z nią związane oraz czynniki warunkujące udział mężczyzn w opiece nad dziećmi.


Rok wydania2017
Liczba stron272
KategoriaPsychologia społeczna
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-2657-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  
  ROZDZIAŁ 1. Problematyka ojcostwa w ujęciu teoretycznym    15
  1.1. Ojciec i ojcostwo – charakterystyka pojęć    15
  1.2. Wieloaspektowość ojcostwa    23
  1.2.1. Ujęcie prawne ojcostwa    28
  1.2.2. Ujęcie biologiczne ojcostwa    30
  1.2.3. Ujęcie duchowe ojcostwa    32
  1.2.4. Ujęcie pedagogiczne ojcostwa    34
  
  ROZDZIAŁ 2. Ojcostwo i wychowanie w środowisku rodzinnym    37
  2.1. Rodzina w myśli pedagogiki personalistycznej    37
  2.2. Wychowanie w pedagogice personalistycznej    44
  2.3. Pozycja i znaczenie ojca w rodzinie – perspektywa historyczna    48
  2.4. Przygotowanie do bycia ojcem w rodzinie współczesnej    57
  2.5. Stan wiedzy, przegląd wybranych badań na temat roli i znaczenia ojca w procesie wychowania dziecka    61
  2.6. Typologie i wizerunki współczesnego ojcostwa przedstawiane w literaturze    69
  
  ROZDZIAŁ 3. Zachowania ojcowskie – odniesienie do wybranych teorii psychologicznych    80
  3.1. Poznawcza koncepcja postaw autorstwa Davida Krecha, Richarda S. Crutchfi elda, Egertona L. Ballacheya a kształtowanie się postaw ojcowskich    80
  3.2. Społeczno-uczeniowa teoria osobowości Juliana Rottera a znaczenie doświadczeń zapamiętanych z rodziny pochodzenia    82
  3.3. Teoria ekologii humanistycznej Urie Bronfenbrennera a środowiskowe czynniki warunkujące udział ojca w procesie wychowania dziecka    87
  3.4. Społeczno-poznawcza teoria Alberta Bandury a uczenie się określonych zachowań ojcowskich    89
  
  ROZDZIAŁ 4. Postawa w świetle literatury – wyjaśnienia
  terminologiczne    93
  4.1. Definicje i koncepcje postaw w naukach psychologicznych i społecznych    93
  4.2. Komponenty postaw    100
  4.2.1. Komponent poznawczy    100
  4.2.2. Komponent uczuciowy    102
  4.2.3. Komponent działania    104
  4.3. Cechy postaw    105
  4.4. Genetyczne oraz nabyte czynniki warunkujące kształtowanie się postaw    107
  4.5. Kształtowanie się postaw – warunkowanie klasyczne i instrumentalne    113
  4.6. Postawy a zachowanie    114
  4.7. Postawy rodzicielskie – przegląd    114
  4.8. Typy postaw rodzicielskich oraz ich znaczenie w świetle badań    117
  
  ROZDZIAŁ 5. Metodologia badań własnych    125
  5.1. Motywacja do podjęcia badań    125
  5.2. Cel i problemy badawcze    130
  5.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze    133
  5.4. Charakterystyka badanego środowiska    133
  5.5. Dobór próby    135
  5.6. Opis próby    136
  
  ROZDZIAŁ 6. Ojcostwo według respondentów – wspomnienia,
  uczucia, emocje    138
  6.1. Stosunek mężczyzn do projektu badawczego    138
  6.2. Sposób postrzegania ojcostwa    139
  6.3. Narodziny dziecka    141
  6.4. Trudno czy łatwo być ojcem? – opinie badanych    150
  6.5. Respondenci o sobie    153
  6.6. Wartość ojcostwa w okresie niemowlęcym    158
  
  ROZDZIAŁ 7. Ojciec w procesie opieki i wychowania dziecka w rodzinach wiejskich    160
  7.1. Opieka nad dzieckiem    160
  7.1.1. Pierwsze czynności opiekuńcze    162
  7.2. Dzień powszedni z dzieckiem    165
  7.2.1. Czas dla dziecka    166
  7.2.2. Opieka zdrowotna    170
  7.2.3. Przygotowywanie posiłków    174
  7.2.4. Bezpieczna droga do szkoły    176
  7.2.5. Zainteresowanie różnymi formami spędzania czasu przez dziecko po zajęciach szkolnych    178
  7.2.6. Czas wolny    180
  7.2.7. Zabawa z dzieckiem    186
  7.2.8. Ulubione czynności opiekuńcze    189
  7.2.9. Zabezpieczenie potrzeb materialnych    190
  7.3. Wychowanie    195
  7.3.1. Ocena własnych kompetencji wychowawczych    196
  7.3.2. Wiedza ojców na temat wychowania. Sposoby poszukiwania wiedzy. Własne koncepcje wychowania    199
  7.3.3. Różnica w wychowaniu przez matkę i przez ojca w świetle opinii badanych    205
  7.3.4. Metody wychowawcze stosowane przez ojców    208
  7.3.5. Przekaz tradycji rodzinnych    213
  7.3.6. Zainteresowanie nauką szkolną    215
  7.3.7. Stosunek do bibliotek, wycieczek i udziału dziecka w życiu kulturalnym    220
  
  ROZDZIAŁ 8. Źródła warunkujące rodzaj relacji badanych ojców z dzieckiem    222
  8.1. Rodzina pochodzenia jako źródło warunkujące postawy badanych    222
  8.2. Najbliższe środowisko życia badanych (koleżanki, koledzy, krewni) jako czynnik warunkujący postawy ojcowskie    228
  
  ROZDZIAŁ 9. Postawy badanych ojców    231
  9.1. Postawy ojcowskie    231
  9.2. Modele ojcostwa w badanych rodzinach    242
  9.2.1. Model ojcostwa sprzyjającego    246
  9.2.2. Model ojcostwa zdystansowanego    247
  
  Podsumowanie    249
  Zakończenie    257
  Bibliografia    259
  Indeks osobowy    267
RozwińZwiń