INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Autor przedstawia wizerunek współczesnego ojca – obecnego w życiu dziecka i zaangażowanego w jego wychowanie. Książka zawiera wyczerpujące omówienie tematu, począwszy od teoretycznego opisu historii rodziny, przez psychologiczne ujęcie zachowań rodzicielskich, po przedstawienie autorskiej typologii postaw ojcowskich.
Autor opisuje i analizuje postawy ojcowskie w polskim środowisku wiejskim na przykładzie powiatu płockiego. Poruszone kwestie przedstawia również z perspektywy samych badanych, analizując ich postrzeganie roli ojca i odczucia z nią związane oraz czynniki warunkujące udział mężczyzn w opiece nad dziećmi.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 272 |
Kategoria | Psychologia społeczna |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-2657-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
ROZDZIAŁ 1. Problematyka ojcostwa w ujęciu teoretycznym | 15 |
1.1. Ojciec i ojcostwo – charakterystyka pojęć | 15 |
1.2. Wieloaspektowość ojcostwa | 23 |
1.2.1. Ujęcie prawne ojcostwa | 28 |
1.2.2. Ujęcie biologiczne ojcostwa | 30 |
1.2.3. Ujęcie duchowe ojcostwa | 32 |
1.2.4. Ujęcie pedagogiczne ojcostwa | 34 |
ROZDZIAŁ 2. Ojcostwo i wychowanie w środowisku rodzinnym | 37 |
2.1. Rodzina w myśli pedagogiki personalistycznej | 37 |
2.2. Wychowanie w pedagogice personalistycznej | 44 |
2.3. Pozycja i znaczenie ojca w rodzinie – perspektywa historyczna | 48 |
2.4. Przygotowanie do bycia ojcem w rodzinie współczesnej | 57 |
2.5. Stan wiedzy, przegląd wybranych badań na temat roli i znaczenia ojca w procesie wychowania dziecka | 61 |
2.6. Typologie i wizerunki współczesnego ojcostwa przedstawiane w literaturze | 69 |
ROZDZIAŁ 3. Zachowania ojcowskie – odniesienie do wybranych teorii psychologicznych | 80 |
3.1. Poznawcza koncepcja postaw autorstwa Davida Krecha, Richarda S. Crutchfi elda, Egertona L. Ballacheya a kształtowanie się postaw ojcowskich | 80 |
3.2. Społeczno-uczeniowa teoria osobowości Juliana Rottera a znaczenie doświadczeń zapamiętanych z rodziny pochodzenia | 82 |
3.3. Teoria ekologii humanistycznej Urie Bronfenbrennera a środowiskowe czynniki warunkujące udział ojca w procesie wychowania dziecka | 87 |
3.4. Społeczno-poznawcza teoria Alberta Bandury a uczenie się określonych zachowań ojcowskich | 89 |
ROZDZIAŁ 4. Postawa w świetle literatury – wyjaśnienia | |
terminologiczne | 93 |
4.1. Definicje i koncepcje postaw w naukach psychologicznych i społecznych | 93 |
4.2. Komponenty postaw | 100 |
4.2.1. Komponent poznawczy | 100 |
4.2.2. Komponent uczuciowy | 102 |
4.2.3. Komponent działania | 104 |
4.3. Cechy postaw | 105 |
4.4. Genetyczne oraz nabyte czynniki warunkujące kształtowanie się postaw | 107 |
4.5. Kształtowanie się postaw – warunkowanie klasyczne i instrumentalne | 113 |
4.6. Postawy a zachowanie | 114 |
4.7. Postawy rodzicielskie – przegląd | 114 |
4.8. Typy postaw rodzicielskich oraz ich znaczenie w świetle badań | 117 |
ROZDZIAŁ 5. Metodologia badań własnych | 125 |
5.1. Motywacja do podjęcia badań | 125 |
5.2. Cel i problemy badawcze | 130 |
5.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze | 133 |
5.4. Charakterystyka badanego środowiska | 133 |
5.5. Dobór próby | 135 |
5.6. Opis próby | 136 |
ROZDZIAŁ 6. Ojcostwo według respondentów – wspomnienia, | |
uczucia, emocje | 138 |
6.1. Stosunek mężczyzn do projektu badawczego | 138 |
6.2. Sposób postrzegania ojcostwa | 139 |
6.3. Narodziny dziecka | 141 |
6.4. Trudno czy łatwo być ojcem? – opinie badanych | 150 |
6.5. Respondenci o sobie | 153 |
6.6. Wartość ojcostwa w okresie niemowlęcym | 158 |
ROZDZIAŁ 7. Ojciec w procesie opieki i wychowania dziecka w rodzinach wiejskich | 160 |
7.1. Opieka nad dzieckiem | 160 |
7.1.1. Pierwsze czynności opiekuńcze | 162 |
7.2. Dzień powszedni z dzieckiem | 165 |
7.2.1. Czas dla dziecka | 166 |
7.2.2. Opieka zdrowotna | 170 |
7.2.3. Przygotowywanie posiłków | 174 |
7.2.4. Bezpieczna droga do szkoły | 176 |
7.2.5. Zainteresowanie różnymi formami spędzania czasu przez dziecko po zajęciach szkolnych | 178 |
7.2.6. Czas wolny | 180 |
7.2.7. Zabawa z dzieckiem | 186 |
7.2.8. Ulubione czynności opiekuńcze | 189 |
7.2.9. Zabezpieczenie potrzeb materialnych | 190 |
7.3. Wychowanie | 195 |
7.3.1. Ocena własnych kompetencji wychowawczych | 196 |
7.3.2. Wiedza ojców na temat wychowania. Sposoby poszukiwania wiedzy. Własne koncepcje wychowania | 199 |
7.3.3. Różnica w wychowaniu przez matkę i przez ojca w świetle opinii badanych | 205 |
7.3.4. Metody wychowawcze stosowane przez ojców | 208 |
7.3.5. Przekaz tradycji rodzinnych | 213 |
7.3.6. Zainteresowanie nauką szkolną | 215 |
7.3.7. Stosunek do bibliotek, wycieczek i udziału dziecka w życiu kulturalnym | 220 |
ROZDZIAŁ 8. Źródła warunkujące rodzaj relacji badanych ojców z dzieckiem | 222 |
8.1. Rodzina pochodzenia jako źródło warunkujące postawy badanych | 222 |
8.2. Najbliższe środowisko życia badanych (koleżanki, koledzy, krewni) jako czynnik warunkujący postawy ojcowskie | 228 |
ROZDZIAŁ 9. Postawy badanych ojców | 231 |
9.1. Postawy ojcowskie | 231 |
9.2. Modele ojcostwa w badanych rodzinach | 242 |
9.2.1. Model ojcostwa sprzyjającego | 246 |
9.2.2. Model ojcostwa zdystansowanego | 247 |
Podsumowanie | 249 |
Zakończenie | 257 |
Bibliografia | 259 |
Indeks osobowy | 267 |