POLECAMY
-20%
Redakcja:
Format:
pdf, ibuk
Problematyka zarządzania w służbie zdrowia jest stale aktualnym tematem naszej gorącej, narodowej i społecznej dyskusji. Ciągle słyszy się krytykę zarówno całej służby zdrowia, jak i wielu jednostek świadczących usługi medyczne. Podjęcie badań nad zarządzaniem szpitalami i publikacja ich wyników są więc bardzo przydatne i pomocne. Dobre zarządzanie to nadzieja na dobre leczenie. Warto przeczytać rzetelny raport z tych badań.
Prof. dr hab. Zbigniew Nęcki, Uniwersytet Jagielloński
Zespół autorski przygotował, przeprowadził i opracował obszerny projekt badawczy poświęcony zapotrzebowaniu na wiedzę menedżerską wśród personelu medycznego. Przygotowana publikacja zawiera znaczną część ustaleń wynikających z tych badań, dodajmy badań aktualnych, bo z ubiegłego roku. Równocześnie badawczy charakter tego przedsięwzięcia wpłynął na sposób opracowania tekstu. Ma on w dużej mierze cechy empirycznego zestawienia wyników. Może to być bardzo pomocne dla osób zainteresowanych, bo pozwala na uzyskanie konkretnych informacji o postawach personelu medycznego wobec tematyki zarządzania szpitalami.
Z recenzji wydawniczej dra hab. Wojciecha Maliszewskiego
Ta publikacja jest adresowana do wszystkich osób, które obecnie uczestniczą w procesach zarządzania szpitalami bądź mają takie zamiary. Tych pracowników szpitali, którzy nie pełnią funkcji zarządczych, również warto zachęcić do lektury tej monografi i – przybliża ona bowiem całokształt postaw wobec zarządzania szpitalami wśród pracowników medycznych. Aby szpitale dobrze wykonywały swą główną funkcję leczniczą, muszą być dobrze zarządzane. Książka będzie pomocna w szkoleniach personelu medycznego, kształceniu studentów medycyny i pielęgniarstwa, a także przydatna dla wszystkich osób, które zajmują się zarządzaniem w służbie zdrowia. Warto sprawdzić, jak to wygląda w rzeczywistości. W imieniu autorów zapraszam do lektury!
Prof. dr hab. Jan Stępniewski, Uniwersytet Paryż XIII i Zespół do Badań nad Zarządzaniem Szpitalami „Avicenna” w Instytucie Ekonomii i Zarządzania Uniwersytetu Jagiellońskiego
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 270 |
Kategoria | Zarządzanie, organizacja, strategie |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3531-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa (L. Paradowski) | 9 |
Wprowadzenie (Z. Nęcki, J. Stępniewski, A. Kister) | 11 |
Notki o autorach | 17 |
CZĘŚĆ PIERWSZA – RAMY TEORETYCZNE | 21 |
ROZDZIAŁ I. Środowisko medyczne i jego otoczenie (P. Karniej) | 23 |
1.1. Transformacja polskiego systemu ochrony zdrowia | 23 |
1.2. Środowisko wewnętrzne szpitala, pracownicy medyczni | 26 |
1.3. Wpływ zmian systemowych na organizację pracy | 31 |
1.4. Otoczenie dalsze – interesariusze zewnętrzni | 33 |
1.5. Kwalifikacje i kompetencje pracowników medycznych | 37 |
1.6. Wnioski | 39 |
ROZDZIAŁ II. Wiedza i umiejętności jako elementy składowe kompetencji menedżerskich (M. Jedynak) | 43 |
2.1. Struktura kompetencji | 43 |
2.2. Kompetencje interpersonalne personelu medycznego | 46 |
2.3. Wiedza menedżera medycznego | 53 |
2.4. Metody oceny i doskonalenia kompetencji | 58 |
2.5. Podsumowanie i wnioski | 63 |
ROZDZIAŁ III. Kompetencje personelu medycznego w zakresie zarządzania jakością (M. Bugdol) | 65 |
3.1. Wprowadzenie | 65 |
3.2. Zapotrzebowanie na kompetencje w zakresie zarządzania jakością | 65 |
3.3. Kompetencje w zarządzaniu jakością | 67 |
3.4. Kompetencje personelu pielęgniarskiego | 70 |
3.5. Możliwości doskonalenia kompetencji w zarządzaniu jakością | 71 |
3.6. Zakończenie – wnioski dla praktyki w zakresie zarządzania | 74 |
ROZDZIAŁ IV. Kształtowanie kompetencji personelu medycznego w zakresie zarządzania (I. Mazur) | 77 |
4.1. Nowa wiedza i nowe sytuacje w ochronie zdrowia | 77 |
4.2. Motywacje i partycypacja pracowników w zarządzaniu | 78 |
4.3. Miękkie i twarde aspekty kompetencji personelu medycznego | 79 |
4.4. Propozycje zmian kształtowania kompetencji menedżerskich personelu medycznego – aspekty praktyczne | 81 |
4.5. Wnioski i rekomendacje dla zarządzających | 87 |
CZĘŚĆ DRUGA – RAPORT Z BADAŃ EMPIRYCZNYCH | 89 |
ROZDZIAŁ V. Metodologia badań zapotrzebowania na wiedzę menedżerską (A. Kister) | 91 |
5.1. Motywacja do badań nad zarządzaniem w opiece medycznej | 91 |
5.2. Cel i zakres badań, główne pytania – problemy | 93 |
5.3. Fazy badań i procedury | 95 |
5.4. Charakterystyka grupy badanej w kolejnych etapach | 98 |
5.5. Możliwości metodyczne badań nad zarządzaniem w opiece medycznej | 103 |
5.6. Podsumowanie | 104 |
ROZDZIAŁ VI. Wiedza menedżerska personelu medycznego (M. Kęsy, Z. Nęcki) | 107 |
6.1. Zakres tematyczny wiedzy – przegląd zagadnień | 107 |
6.2. Treść uzupełnianej wiedzy | 108 |
6.3. Wiedza z zakresu zarządzania finansami | 114 |
6.4. Wiedza z zakresu marketingu i jakości leczenia | 118 |
6.5. Wiedza z zakresu nadzoru nad infrastrukturą | 123 |
6.6. Wiedza z zakresu zarządzania kadrami | 125 |
6.7. Wiedza z zakresu zarządzania informacją | 130 |
6.8. Wiedza z zakresu psychologii zarządzania | 134 |
6.9. Wiedza z zakresu zarządzania zmianą | 141 |
6.10. Formy dydaktyczne poprawy stanu wiedzy | 145 |
6.11. Częstość doskonalenia wiedzy | 146 |
6.12. Podsumowanie | 148 |
6.13. Wnioski | 150 |
ROZDZIAŁ VII. Zapotrzebowanie na wiedzę menedżerską personelu medycznego (M. Kęsy, Z. Nęcki) | 151 |
7.1. Zapotrzebowanie na wiedzę – przegląd zagadnień | 151 |
7.2. Potrzeba wiedzy z zakresu finansów | 154 |
7.3. Potrzeba wiedzy z zakresu marketingu i jakości leczenia | 157 |
7.4. Potrzeba wiedzy z zakresu nadzoru nad infrastrukturą | 159 |
7.5. Potrzeba wiedzy z zakresu zarządzania kadrami | 161 |
7.6. Potrzeba wiedzy z zakresu zarządzania informacją | 164 |
7.7. Potrzeba wiedzy z zakresu psychologii zarządzania | 165 |
7.8. Potrzeba wiedzy z zakresu zarządzania zmianami | 170 |
7.9. Preferowane formy uzupełniania wiedzy | 172 |
7.10. Podsumowanie i wnioski | 174 |
ROZDZIAŁ VIII. Postawy wobec zarządzania a rola zawodowa, wiek i staż pracy (Z. Nęcki, M. Kęsy) | 175 |
8.1. Pogłębianie kwalifikacji zawodowych i kwalifikacji z zakresu zarządzania | 176 |
8.2. Opinie o szkoleniach i formy podnoszenia kwalifikacji | 186 |
8.3. Spojrzenie na tematykę szkoleń – wypowiedzi w pytaniach otwartych | 190 |
8.4. Wnioski | 192 |
Rozdział IX. Umiejętności relacyjne i komunikacyjne personelu medycznego w kontekście zarządzania (J. Stępniewski) | 195 |
9.1. Wprowadzenie do zagadnienia relacji interpersonalnych i komunikacji | 195 |
9.2. Oczekiwania wobec osób niepełniących funkcji kierowniczych | 197 |
9.3. Oczekiwania wobec osób pełniących role kierownicze | 201 |
9.4. Ocena umiejętności w zakresie komunikacji wewnętrznej | 204 |
9.5. Oczekiwane umiejętności w zakresie komunikacji zewnętrznej | 209 |
9.5.1. Badanie potrzeb mikrootoczenia | 210 |
9.5.2. Potrzeby pacjentów aktualnych | 210 |
9.5.3. Potrzeby pacjentów potencjalnych | 211 |
9.6. Wizerunek zewnętrzny szpitala | 212 |
9.6.1. Analiza sytuacji bieżącej | 213 |
9.6.2. Czynniki wpływające na wizerunek szpitala | 214 |
9.7. Funkcja przyjęcia pacjentów a wizerunek szpitala | 214 |
9.8. Środki komunikacji zewnętrznej podmiotów leczniczych | 217 |
9.9. Podsumowanie | 219 |
Bibliografia | 221 |