INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Szkoła jako miejsce obowiązkowo wpisane w życie każdego dziecka stanowi niewątpliwie jeden z kluczowych obszarów jego doświadczeń życiowych. To w nim jednostka wchodzi w bezpośrednie relacje warunkujące jej aktywność i wytwarzanie kapitału społecznego. Podstawą relacji osoby ze środowiskiem są stałe wzajemne procesy transakcyjne. Całość relacji społecznych w szkole, a także cechy środowiska szkolnego można zdefiniować pod pojęciem klimatu szkoły. Niestety w przestrzeń szkolną na stałe wpisuje się też zjawisko agresji i przemocy. Dotyka ona wszystkich uczniów, ale uczniów z niepełnosprawnością dotyczy znacznie częściej. Biorąc pod uwagę, że obecnie w Polsce system organizacji kształcenia dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną, umożliwia im realizację obowiązku szkolnego w trzech formach kształcenia: segregacyjnego, integracyjnego i inkluzyjnego, ważne wydaje się określenie postrzegania przez nich klimatu szkoły w poszczególnych przestrzeniach szkolnych. Prezentowana publikacja stanowi próbę odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób postrzeganie przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną poszczególnych wymiarów klimatu szkoły determinuje poziom doświadczania i stosowania agresji i przemocy szkolnej w trzech formach kształcenia, z ktorej wynikają praktyczne przesłanki do wyznaczenia efektywnych działań profilaktycznych zapobiegających temu zjawisku.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 442 |
Kategoria | Pedagogika specjalna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3587-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
1. Szkoła jako przestrzeń funkcjonowania ucznia - klimat szkoły 15 | |
1.1. Koncepcje klimatu szkoły | 20 |
1.2. Wymiary i elementy klimatu szkoły | 28 |
1.3. Czynniki warunkujące klimat szkoły | 34 |
1.4. Znaczenie klimatu szkoły – przegląd badań | 36 |
1.5. Klimat szkoły a przemoc i agresja szkolna – przegląd badań | 38 |
2. Uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną – perspektywa edukacyjna 43 | |
2.1. Uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną w systemie rozwiązań edukacyjnych | 43 |
2.2. Rzeczywistość szkolna ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną – przegląd badań | 57 |
2.3. Dziecko z lekką niepełnosprawnością intelektualną jako uczeń | 69 |
3. Agresja i przemoc 84 | |
3.1. Zjawisko agresji i przemocy – rozważania terminologiczne | 84 |
3.2. Rodzaje agresji | 93 |
3.3. Teorie wyjaśniające zjawisko agresji | 96 |
3.3.1. Teorie biologiczne | 96 |
3.3.2. Klasyczne i współczesne teorie psychologiczne | 98 |
3.3.3. Klasyczne i współczesne teorie socjologiczne | 102 |
3.3.4. Teorie integracyjne | 105 |
3.4. Uwarunkowania zachowań agresywnych | 107 |
3.4.1. Uwarunkowania endogenne | 108 |
3.4.2. Uwarunkowania egzogenne | 114 |
3.5. Zjawisko agresji i przemocy w szkole – przegląd badań odnoszących się do dzieci i młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną | 120 |
4. Założenia metodologiczne badań własnych138 | |
4.1. Problematyka badań | 138 |
4.2. Szczegółowe problemy i pytania badawcze | 145 |
4.3. Podstawowe założenia badawcze, metody i techniki badań | 151 |
4.4. Dobór próby badanej | 168 |
4.5. Organizacja i przebieg badań | 176 |
5. Klimat szkoły 179 | |
5.1. Klimat szkoły w percepcji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w trzech formach kształcenia | 179 |
5.1.1. Uczeń w klasie | 180 |
5.1.2. Relacje z nauczycielami | 186 |
5.1.3. Zasady i komunikacja | 191 |
5.1.4. Samopoczucie w szkole | 198 |
5.2. Klimat szkoły w percepcji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną uczęszczających do szkół ogólnodostępnych i klas integracyjnych a ich pełnosprawnych kolegów i koleżanek z klasy | 203 |
6. Pozycja społeczna 219 | |
6.1. Pozycja społeczna uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w trzech formach organizacyjnych kształcenia | 219 |
6.2. Pozycja społeczna uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną uczęszczających do szkół ogólnodostępnych i klas integracyjnych a ich pełnosprawnych kolegów i koleżanek z klasy | 225 |
7. Uczestnictwo w życiu szkoły 228 | |
7.1. Uczestnictwo w życiu szkoły uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w trzech formach organizacji kształcenia | 228 |
7.2. Uczestnictwo w życiu szkoły uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną a ich rówieśników w normie intelektualnej w szkołach ogólnodostępnych i klasach integracyjnych | 250 |
8. Zjawisko agresji i przemocy 274 | |
8.1. Częstość doświadczania agresji i przemocy przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w trzech formach kształcenia | 274 |
8.2. Częstość doświadczania agresji i przemocy szkolnej przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną uczęszczających do szkół ogólnodostępnych i klas integracyjnych a ich pełnosprawnych kolegów i koleżanek z klasy | 296 |
8.3. Dotkliwość doświadczanej agresji i przemocy przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w trzech formach kształcenia | 299 |
8.4. Doświadczanie dręczenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w trzech formach kształcenia | 308 |
8.5. Częstość stosowania agresji i przemocy rówieśniczej przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w trzech formach kształcenia | 314 |
8.6. Częstość stosowania agresji i przemocy przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną uczęszczających do szkół ogólnodostępnych i klas integracyjnych a ich pełnosprawnych kolegów i koleżanek z klasy | 320 |
9. Subiektywne postrzeganie klimatu szkoły a zjawisko agresji i przemocy w szkole 324 | |
9.1. Związek między postrzeganiem klimatu szkoły przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w trzech formach kształcenia a doświadczaniem przez nich agresji i przemocy szkolnej | 324 |
9.2. Związek między pozycją społeczną zajmowaną przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w trzech formach kształcenia w klasie a doświadczaniem przez nich agresji i przemocy szkolnej | 346 |
10. Podsumowanie wyników | 349 |
10.1. Podsumowanie wyników badań dotyczących percepcji klimatu szkoły przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną | 349 |
10.2. Podsumowanie wyników badań dotyczących doświadczania i stosowania agresji i przemocy szkolnej przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną | 358 |
10.3. Podsumowanie wyników badań dotyczących zachodzącego związku między postrzeganiem klimatu szkoły przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w trzech formach kształcenia a doświadczaniem i stosowaniem przez nich agresji i przemocy szkolnej | 365 |
Wnioski z badań oraz postulaty dla praktyki pedagogicznej | 372 |
Bibliografia | 389 |
Załącznik. Przesłanki praktyczne do zastosowania metody projektów w edukacji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną | 423 |
Spis schematów | 435 |
Spis tabel | 435 |
Spis wykresów | 440 |
Summary (The perception of the school atmosphere by pupils with moderate intellectual disability in three forms of education vs. aggression and violence at school) | 443 |