Percepcja słuchowa dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim

Percepcja słuchowa dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autorka przedstawia problem percepcji słuchowej dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w niezwykle szerokim kontekście – uwzględnia rolę tej percepcji w procesie uczenia się i rozwoju emocjonalno-społecznego dziecka, podkreśla związek zachodzący między umiejętnością różnicowania dźwięków werbalnych i niewerbalnych. Zaprezentowane badania pokazują, że ocena przetwarzania przez wspomnianą grupę dzieci bodźców słuchowych powinna być dokonywana nie tylko w ramach działań logopedycznych, ale także służyć może diagnozie psychologicznej. W książce podjęta została próba odpowiedzi na pytanie, która grupa rówieśników (pełnosprawnych czy niepełnosprawnych) będzie korzystniejszą socjosferą dla rozwoju percepcji słuchowej dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.


Rok wydania2012
Liczba stron356
KategoriaPedagogika specjalna
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2376-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     11
  
  1. Pojęcie percepcji słuchowej     15
  1.1. Dźwięk jako bodziec w procesie percepcji słuchowej     18
  1.1.1. Pojęcie dźwięku     18
  1.1.2. Cechy dźwięku     19
  1.1.3. Dźwięki mowy w procesie porozumiewania się     23
  1.1.3.1. Znak językowy     23
  1.1.3.2. Wytwarzanie dźwięków mowy     24
  1.1.3.3. Rodzaje słuchu mownego     28
  1.2. Percepcja słuchowa a słuchowa kompetencja komunikacyjna     28
  1.3. Neurofizjologiczne podłoże procesu percepcji słuchowej     32
  1.3.1. Ucho ludzkie a odbiór dźwięków (fizjologia słyszenia)     32
  1.3.2. Ośrodkowa droga słuchowa     34
  1.3.3. Prawa i lewa półkula mózgu w procesie przetwarzania bodźców słuchowych w świetle badań z zakresu neuronauki     38
  1.3.4. Związek przetwarzania sygnałów awerbalnych i werbalnych w integracyjnym modelu percepcji słuchowej     41
  
  2. Rozwój percepcji słuchowej     45
  2.1. Rozwój słuchu w okresie prenatalnym     45
  2.2. Słuch absolutny niemowląt     47
  2.2.1. Metody badania percepcji słuchowej a dowody na istnienie słuchu absolutnego niemowląt     52
  2.2.2. Tłumienie funkcji słuchu absolutnego i specjalizacja słuchu mownego u niemowląt     57
  2.3. Mowa matczyna a rozwój percepcji słuchowej dziecka w okresie niemowlęcym     59
  2.4. Percepcja słuchowa a rozwój mowy dziecka w okresie poniemowlęcym     63
  2.5. Rozwijanie percepcji słuchowej dziecka w okresie przedszkolnym     66
  2.6. Wykorzystanie muzyki w procesie rozwoju percepcji słuchowej dziecka     71
  2.6.1. Wykorzystanie muzyki w dynamizowaniu potencjałów rozwojowych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną     76
  2.6.2. Związek percepcji muzyki z rozwojem mowy w świetle badań z zakresu muzykologii i surdologopedii     81
  2.6.3. Logorytmika jako metoda wykorzystująca elementy działalności muzyczno- ruchowej w procesie stymulacji rozwoju kompetencji lingwistycznej dzieci     84
  
  3. Zaburzenia percepcji słuchowej     88
  3.1. Etiologia zaburzeń     88
  3.2. Zaniedbanie środowiskowe jako czynnik sprzyjający powstawaniu zaburzeń percepcji słuchowej     93
  3.3. Możliwość wykorzystania metody Tomatisa w usprawnianiu percepcji słuchowej dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim     95
  4. Rola środowiska w stymulowaniu procesu percepcji słuchowej dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim     99
  4.1. Rodzinne uwarunkowania rozwoju percepcji słuchowej dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim     100
  4.2. Szkoła jako miejsce rozwoju percepcji słuchowej dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, w świetle koncepcji „pedagogiki miejsca”     105
  4.2.1. Warunki akustyczne klasy szkolnej     106
  4.2.2. Interakcje rówieśnicze jako socjosfera rozwoju słuchowej kompetencji komunikacyjnej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim     108
  4.2.3. Kompetencje nauczyciela a możliwości rozwoju percepcji słuchowej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim     112
  4.2.4. Wykorzystanie zajęć muzyczno-ruchowych w klasie szkolnej warunkiem rozwoju percepcji słuchowej dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim     115
  
  5. Metodologia badań     119
  5.1. Metodologiczne założenia badań własnych     119
  5.2. Cel badań     121
  5.3. Problemy badawcze     122
  5.4. Hipotezy i ich uzasadnienie     124
  5.5. Metody analizy statystycznej     127
  5.6. Zmienne i ich operacjonalizacja     128
  5.7. Wskaźniki zmiennych     130
  5.8. Metody badań, narzędzia badawcze     135
  5.9. Osoby badane     137
  5.10. Realizacja badań     138
  5.11. Kontrola zmiennych zakłócających     139
  
  6. Analiza wyników badań własnych     141
  6.1. Percepcja słuchowa dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim     141
  6.1.1. Percepcja dźwięków awerbalnych (muzycznych)     141
  6.1.2. Percepcja dźwięków mowy     147
  6.1.3. Związek percepcji dźwięków awerbalnych (muzycznych) z percepcją dźwięków mowy     151
  
  7. Stopień stymulacji słuchowej kompetencji komunikacyjnej dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach integracyjnych i specjalnych     156
  
  8. Różnice w poziomie percepcji słuchowej ze względu na płeć     161
  8.1. Różnicowanie dźwięków awerbalnych (muzycznych) u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim ze względu na płeć     162
  8.2. Różnicowanie dźwięków mowy u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim ze względu na płeć     164
  
  9. Zakres wykorzystywania zajęć muzyczno-ruchowych w klasach integracyjnych i specjalnych jako czynnik istotny dla stymulacji percepcji słuchowej dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lek kim     169
  10. Związek funkcjonowania po znawczego z percepcją słuchową uczniów w opinii nauczycieli     179
  11. Ocena funkcjonowania po znawczego uczniów w sferach
  związanych z percepcją słuchową w opinii nauczycieli     184
  12. Wnioski z badań     196
  13. Znaczenie przeprowadzonych badań dla wspomagania ro zwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim     200
  
  Postulat y     206
  Załącznik     214
  Bibliografia     230
  Auditory perception in children with mild intellectual disability (Summary)     244
  Hörwahrnehmung bei Kindern mit leichter geistiger Behinderun (Zusammenfassung)     246
  Perception auditi veche z des en fants handicapés mentaux légers (Resumé)     249
RozwińZwiń