Zachowania przestrzenne konsumentów w miastach podzielonych polsko-niemieckiego i polsko-czeskiego obszaru przygranicznego

Zachowania przestrzenne konsumentów w miastach podzielonych polsko-niemieckiego i polsko-czeskiego obszaru przygranicznego

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Relacje zachodzące pomiędzy człowiekiem a otaczającym go środowiskiem życia, przejawiające się m.in. w zachowaniach przestrzennych stanowią jeden z głównych tematów badawczych rozwijanych na gruncie geografii społecznej. Szczególną kategorią tych zachowań są przemieszczenia transgranicznych konsumentów, będące następstwem otwierania granic państwowych. W miastach położonych po obu stronach granicy, zwłaszcza gdy sąsiedzi różnią się znacznie pod względem gospodarczym i konsumpcyjnym, ważnym elementem codziennego życia są zakupy transgraniczne. Fakt ten nabiera jeszcze większego znaczenia, gdy dotyczy podzielonych miast granicznych, czyli takiej kategorii miast, które w przeszłości stanowiły jeden organizm miejski i bliskość obu części intensyfikuje zjawisko codziennych przemieszczeń, również w formie ruchu pieszego. Prezentowana książka zawiera charakterystykę zachowań przestrzennych konsumentów zachodzących pomiędzy parami podzielonych miast granicznych w polsko-niemieckim i polsko-czeskim obszarze przygranicznym, a w końcowym etapie przedstawia modele owych transgranicznych zachowań konsumenckich z punktu widzenia konsumenta polskiego, niemieckiego i czeskiego, dokonującego zakupów w placówkach handlowych zlokalizowanych po drugiej stronie granicy państwa.


Rok wydania2019
Liczba stron298
KategoriaGeografia społeczno-gospodarcza
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3462-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Od Autorki     9
  1. Wstęp     13
    1.1. Cel i zakres pracy     14
    1.2. Literatura     22
    1.3. Postępowanie badawcze     23
    1.4. Materiały źródłowe i metody pracy     25
    1.5. Model kształtowania się miasta podzielonego     28
  2. Zachowania przestrzenne konsumentów w podzielonych miastach granicznych: rozważania teoretyczne     34
    2.1. Wprowadzenie: dylematy terminologiczne     34
    2.2. Koncepcje zachowań człowieka     43
      2.2.1. Zachowania przestrzenne w geograficznych koncepcjach behawioralnych     43
      2.2.2. Modele zachowań konsumenta w badaniach ekonomicznych     47
      2.2.3. Zachowania konsumentów w kontekście przestrzennym     49
      2.2.4. Czaso-geograficzny model społeczeństwa     50
      2.2.5. Koncepcja modelu ex ante zachowań przestrzennych konsumentów w miastach podzielonych na granicach Polski     51
  3. Ruch graniczny w podzielonych miastach granicznych     71
    3.1. Ruch graniczny w latach 1994–2007     73
    3.2. Ruch graniczny po 2007 roku     83
    3.3. Wpływ Układu z Schengen na wielkość ruchu granicznego w miastach podzielonych     94
    3.4. Moje przejście przez granicę – cel przemieszczeń przez granicę     98
  4. Czynniki wpływające na zachowania przestrzenne konsumentów w miastach podzielonych     103
    4.1. Czynniki infrastrukturalne     104
    4.2. Czynniki o charakterze ustrojowo-politycznym     108
    4.3. Czynniki o charakterze prawno-administracyjnym     113
    4.4. Czynniki ekonomiczne     116
    4.5. Czynniki demograficzne     125
    4.6. Czynniki kulturowe     129
    4.7. Informacja miejska     136
      4.7.1. Formy prezentacji oraz rozmieszczenie i natężenie obcojęzycznej szaty informacyjnej miasta     137
        4.7.1.1. Słubice–Frankfurt nad Odrą     137
        4.7.1.2. Gubin–Guben     145
        4.7.1.3. Zgorzelec–Görlitz     151
        4.7.1.4. Cieszyn–Czeski Cieszyn     157
      4.7.2. Obcojęzyczna szata informacyjna miasta podzielonego w ocenie jej użytkowników     165
    4.8. Wpływ czynników na zachowania transgranicznych konsumentów     169
  5. Charakterystyka zachowań nabywczych w podzielonych miastach granicznych     172
    5.1. Strefy przemieszczeń konsumenckich z drugiej strony granicy państwowej     173
    5.2. Miejsca docelowe realizacji zakupów     179
    5.3. Częstotliwość dokonywania zakupów za granicą     186
    5.4. Najczęściej kupowane towary    188
    5.5. Motywy nabywania towarów     195
    5.6. Wysokość wydatków na zakupy w sąsiednim kraju    198
  6. Typologia transgranicznych konsumentów     201
    6.1. Miejsce zamieszkania     202
    6.2. Wiek    210
      6.2.1. Uczniowie i studenci     210
      6.2.2. Starsi konsumenci     215
  7. Aktywność zakupowa konsumentów po drugiej stronie granicy w kontekście dziennej ścieżki życia     220
    7.1. Metodyka badań i charakterystyka respondentów    221
    7.2. Przestrzenne zachowania konsumentów z miast podzielonych w kontekście geograficznej dystrybucji wykorzystania przez nich czasu     224
    7.3. Średni czas trwania aktywności zakupowych podejmowanych u sąsiada na tle innych zachowań mieszkańców podzielonych miast granicznych     241
  8. Modele zachowań przestrzennych konsumentów w miastach podzielonych polsko-niemieckiego i polsko-czeskiego obszaru przygranicznego     247
    8.1. Zachowania przestrzenne polskich konsumentów na granicy z Niemcami i Czechami     248
    8.2. Zachowania przestrzenne konsumentów niemieckich i czeskich na granicy z Polską     251
  9. Podsumowanie i uwagi końcowe 255
  Literatura     261
  Źródła internetowe     279
  Akty prawne     280
  Spis tabel     281
  Spis rycin     283
  Spis fotografii    286
  Załączniki (wzory kwestionariuszy ankietowych)     287
  1. Życie w Cieszynie (Słubicach) „po Schengen”     287
  2. Moje przejście przez granicę     289
  3. Znajomość języka sąsiada     290
  4. Obcojęzyczna szata informacyjna miasta     291
  5. Zakupy u sąsiada     292
  6. Dzienna ścieżka życia    294
  Spatial behaviour of consumers in the divided towns on the Polish-German and Polish-Czech borders (Summary)     296
RozwińZwiń