Dynamika zarządzania organizacjami

Dynamika zarządzania organizacjami

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Niniejsza publikacja poświęcona jest dynamice organizacyjnej oraz jej złożoności i kreatywności. Starano się w niej kolejno wyjaśniać następujące problemy: dlaczego konwencjonalne podejście do zmian systemami organizacyjnymi powoduje, że zarządzający ponoszą porażki; jakie można stosować metody badania dynamiki procesów zarządzania; na czym polega podejście, które może się przyczynić do zrozumienia złożoności i niejednoznaczności zmian w systemach organizacyjnych; na czym należy koncentrować uwagę w zarządzaniu współczesną organizacją, aby móc odnosić sukcesy. W kolejnych rozdziałach pracy skoncentrowano się na zarządzaniu wiedzą, roli wiedzy w tworzeniu przewagi konkurencyjnej, zagadnieniach przedsiębiorstwa wiedzy oraz zarządzaniu systemowemu.


Rok wydania2009
Liczba stron249
KategoriaZarządzanie, organizacja, strategie
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
ISBN-13978-83-7246-419-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  PRZEDMOWA    8
  Rozdział 1. OD PODEJŚCIA TRADYCYJNEGO DO PODEJŚCIA ZE WZGLĘDU NA DYNAMIKĘ SYSTEMÓW ORGANIZACYJNYCH    11
    1.1. Podstawowe założenia dotyczące badania dynamiki systemów    11
    1.2. Konwencjonalne podejście do zarządzania    13
    1.3. Jak badać dynamikę systemów zarządzania    18
    1.4. Skutki nieuwzględniania dynamiki systemów w zarządzaniu    23
      1.4.1. Suboptymalizacja, czyli tzw. paradoks Ikara    23
      1.4.2. Niezamierzone skutki zamierzonych działań    25
    1.5. Wyniki badań kwestionujące tradycyjny paradygmat    28
    1.6. Typologia zmian organizacyjnych    37
      1.6.1. Rodzaje zmian    37
      1.6.2. Przyczyny i skutki zmian    38
    1.7. Zarządzanie systemami cechującymi się przewidywalną zmiennością    42
      1.7.1. Obrona systemów organizacyjnych przed zmianami zamierzonymi    42
      1.7.2. Zmiany zamierzone a struktury organizacyjne i role kierownicze    48
      1.7.3. Pełnienie ról w strukturach organizacyjnych    53
      1.7.4. Rola kontroli zarządczej    54
    1.8. Konsekwencje nieprzewidywalności zmian systemów    56
      1.8.1. Samoorganizowanie się    60
      1.8.2. Samoorganizowanie się a dynamika systemów    60
    1.9. Zarządzanie systemami cechującymi się nieprzewidywalną zmiennością    62
      1.9.1. Modele procesów decyzyjnych    65
      1.9.2. Polityka i tworzenie agendy problemów decyzyjnych    66
      1.9.3. Procesy decyzyjne i formy kontroli w warunkach zmian nieokreślonych    70
      1.9.4. Konsekwencje dla organizacji    77
    1.10. Rola organizacji nieformalnej w warunkach silnej dynamiki zmian    84
      1.10.1. Sieci organizacyjne    85
      1.10.2. Procesy podejmowania decyzji    85
      1.10.3. Uczenie się i dynamika nieformalnych grup    88
      1.10.4. Dynamika systemu politycznego grup nieformalnych    90
      1.10.5. Dynamika zachowań grup nieformalnych    93
    1.11. Grupy nieformalne w formalnej strukturze organizacyjnej    96
      1.11.1. Elastyczność organizacji nieformalnej    96
      1.11.2. Działania interwencyjne    99
    Podsumowanie    103
  Rozdział 2. PRZEDSIĘBIORSTWO WIEDZY - ZARZĄDZANIE WIEDZĄ JAKO SPOSÓB RADZENIA SOBIE ZE ZŁOŻONOŚCIĄ I NIEPRZEWIDYWALNOŚCIĄ ZMIAN    107
    2.1 Wiedza jako źródło przewagi konkurencyjnej    107
      2.1.1. Nowa wiedza    113
        2.1.1.1. Tworzenie nowej wiedzy    116
        2.1.1.2. Ocena wartości nowej wiedzy    120
      2.1.2. Wykorzystywanie posiadanej wiedzy    123
        2.1.2.1. Ocena strategicznej przydatności posiadanej wiedzy    123
      2.1.3. Wiedza nowa versus wiedza posiadana - problemy napięć i sprzeczności    131
    2.2. Wiedza a procesy decyzyjne    133
      2.2.1. Źródła informacji    141
      2.2.2. Problem zbieżności decyzji    144
    2.3. Uczenie się organizacji    150
      2.3.1. Ograniczenia w wymianie wiedzy niejawnej    153
      2.3.2. Kontekst uczenia się    155
      2.3.3. Uczenie się jako czynnik wzmacniający więzi    157
      2.3.4. Grupy nieformalne (communities of practice)    162
    2.4. Wiedza a otoczenie organizacji    165
      2.4.1. Koncepcja tzw. rosnącego zwrotu    168
      2.4.2. Koewolucja wiedzy    170
      2.4.3. Absorbowanie wiedzy z otoczenia    172
      2.4.4. Integracja wewnętrznych i zewnętrznych źródeł wiedzy    175
      2.4.5. Przepływ wiedzy do otoczenia    180
      2.4.6. Zarządzanie przepływami wiedzy między organizacją a otoczeniem    183
    2.5. Rola wiedzy w tworzeniu i utrzymywaniu więzi - organizacje sieciowe i w sieci    186
      2.5.1. Inteligentne zarządzanie wiedzą w sieci    187
      2.5.2. Rola kapitału społecznego w tworzeniu inteligentnych więzi    188
      2.5.3. Koordynacja wykorzystania wiedzy w sieci    192
      2.5.4. Stopień ścisłości więzi    195
      2.5.5. Wspólne działania organizacji w sieci jako zasób konkurencyjny    198
    2.6. Monitorowanie wiedzy    202
      2.6.1. Monitorowanie kapitału intelektualnego    209
        2.6.1.1. Odwzorowanie więzi z innymi organizacjami    210
        2.6.1.2. Image organizacji i siła marki    212
        2.6.1.3. Patenty, prawa wydawnicze, ochrona znaków handlowych    213
      2.6.2. Monitorowanie mechanizmów koordynacji wiążących zasoby intelektualne    213
        2.6.2.1. Procesy i infrastruktura    213
        2.6.2.2. Kultura organizacyjna    213
        2.6.2.3. Społeczności praktyki    214
    Podsumowanie    214
  Rozdział 3. SYSTEMOWE ZARZĄDZANIE – PODEJŚCIA I PROCESY    216
    3.1. Systemowe podejście do organizacji i biznesu    216
      3.1.1. Ekosystem biznesu    217
      3.1.2. Koewolucja ekosystemu biznesu    219
      3.1.3. Ekosystem biznesu a złożone relacje wewnętrzne i zewnętrzne    223
    3.2. System społeczno-kulturowy    225
      3.2.1. Istota systemu społeczno-kulturowego    225
      3.2.2. Od ekosystemu do systemu społeczno-kulturowego    227
      3.2.3. Model biznesu w systemie społeczno-kulturowym    229
    Podsumowanie    237
  Bibliografia    240
  Spis literatury zawierającej najważniejsze pozycje polskich autorów, opublikowane od 2000 r. do połowy 2008 r.    249
RozwińZwiń