Dynamika dostępu kobiet do studiów politechnicznych

Dynamika dostępu kobiet do studiów politechnicznych

Teoria i praktyka społeczna

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W publikacji podjęto kwestię dostępu kobiet do studiów inżynierskich i technicznych w kontekście obserwowanej w ostatnich dekadach zmiany sytuacji społeczno-kulturowej kobiet, zmiany ich tożsamości oraz sukcesywnego zwiększenia się aspiracji zawodowych kobiet.


Podejmując analizę zagadnienia esencjalizmu biologicznego i podejścia konstruktywistycznego, autorka opowiedziała się za tym drugim, rekonstruując rolę procesów socjalizacji w tworzeniu tożsamości oraz dokonując analizy zmian w zakresie aspiracji edukacyjnych i zawodowych kobiet. Studia politechniczne stanowią w tym kontekście niejako krystalizację współczesnych tendencji w tym zakresie, unikatowe laboratorium zmiany społecznej i tożsamościowej oraz przykład przekraczania przez kobiety tradycyjnych, esencjalnych ról.


Rok wydania2016
Liczba stron396
KategoriaSocjologia edukacji
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3153-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     11
  
  Rozdział I Teoretyczne podstawy badań     21
    1.1. Pryzmaty postrzegania kobiecości i męskości – esencjalizm biologiczny versus konstruktywizm społeczny     21
    1.2. Socjalizacja do tradycyjnych ról kobiecych i męskich     28
      1.2.1. Role społeczne a nierówności płciowe     34
      1.2.2. Środowisko rówieśnicze i mass media w procesie socjalizacji     45
    1.3. Stereotypy płciowe jako społeczne determinanty tradycyjnych podziałów w ramach kategorii męskości i kobiecości     49
  
  Rozdział II Socjologiczne interpretacje dostępu kobiet do rynku pracy     57
    2.1. Teoria strukturalno-funkcjonalna     57
    2.2. Teoria reprodukcji ekonomicznej Samuela Bowlesa i Herberta Gintisa    71
    2.3. Teoria reprodukcji kulturowej Pierre’a Bourdieu     77
  
  Rozdział III Dynamika dostępu kobiet do edukacji wyższej ze szczególnym uwzględnieniem edukacji politechnicznej. Perspektywa historyczna i współczesna     84
    3.1. Edukacja wyższa kobiet z perspektywy historycznej     84
    3.2. Politechniki i inne państwowe uczelnie techniczne w Polsce. Rys historyczny     93
    3.3. Dostęp kobiet do edukacji wyższej – perspektywa współczesna     115
    3.4. Udział kobiet na kierunkach politechnicznych – analiza zjawiska i tendencji rozwojowych     122
    3.5. Współczesne postrzeganie wyborów edukacyjnych kobiet oraz kariery kobiet     148
  
  Rozdział IV Społeczna konstrukcja zawodu inżyniera     155
    4.1. Współczesny obraz kobiety – inżyniera     155
      4.1.1. Inżynieria a współczesne osiągnięcia technologiczne     160
      4.1.2. Praca w inżynierii – spełnienie marzeń kobiet?     163
      4.1.3. Tożsamość inżynierska, kobiety i płaca     167
    4.2. Zawód inżyniera w kontekście problemu maskulinizacji     177
  
  Rozdział V Próba społecznej rekonstrukcji płciowości zawodu inżyniera – „Dziewczyny na Politechniki”     186
    5.1. Kobiety w STEM – inicjatywy, organizacje i strategie społeczne     186
    5.2. Przekazy reklamowe w przestrzeni akademickiej. Próba typologii     210
    Podsumowanie     219
  
  Rozdział VI Społeczne postrzeganie wyborów edukacyjnych kobiet studiujących na politechnikach oraz ich zawodowe funkcjonowanie w dziedzinie inżynierii     223
    6.1. Podstawy metodologiczne badań własnych     223
    6.2. Analiza i interpretacja wyników badań     232
    6.3. Studia na politechnice oraz perspektywy przyszłej kariery zawodowej inżyniera w opiniach studentek     232
      6.3.1. Wybory edukacyjne i zawodowe kobiet w świetle stereotypów dotyczących ról płciowych     232
      6.3.2. Dostęp kobiet do tradycyjnie męskich środowisk edukacyjnych i zawodowych a problem esencjalizmu biologicznego     238
      6.3.3. Adaptacja studentek do politechniki i codzienne funkcjonowanie w tradycyjnie męskim środowisku edukacyjnym     243
      6.3.4. Problem maskulinizacji kobiet studiujących na politechnice     254
      6.3.5. Sukces edukacyjny, zawodowy i osobisty młodych kobiet – inżynierów     263
      6.3.6. Społeczne postrzeganie nietradycyjnych wyborów kobiet studiujących i pracujących w zawodzie inżyniera     279
    6.4. Społeczne postrzeganie kobiet kształcących się i pracujących w tradycyjnie męskich, technicznych obszarach zawodowych – z perspektywy pracujących zawodowo inżynierów     299
      6.4.1. Odmienne role zawodowe kobiet i mężczyzn – przyczyny i uwarunkowania     300
      6.4.2. Funkcjonowanie kobiet w dziedzinie inżynierii     312
      6.4.3. Sukces zawodowy kobiet-inżynierów     328
      6.4.4. Kobieta w zawodzie inżyniera a jej rola matki i żony     339
      6.4.5. Kobieta – inżynier w roli zawodowej     348
      Podsumowanie     356
  
  Zakończenie     361
  Bibliografia     369
  Spis rycin i tabel     393
  The dynamics of women’s access to polytechnic studies. Social theory and practice (Summary)     395
RozwińZwiń