POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
W publikacji podjęto kwestię dostępu kobiet do studiów inżynierskich i technicznych w kontekście obserwowanej w ostatnich dekadach zmiany sytuacji społeczno-kulturowej kobiet, zmiany ich tożsamości oraz sukcesywnego zwiększenia się aspiracji zawodowych kobiet.
Podejmując analizę zagadnienia esencjalizmu biologicznego i podejścia konstruktywistycznego, autorka opowiedziała się za tym drugim, rekonstruując rolę procesów socjalizacji w tworzeniu tożsamości oraz dokonując analizy zmian w zakresie aspiracji edukacyjnych i zawodowych kobiet. Studia politechniczne stanowią w tym kontekście niejako krystalizację współczesnych tendencji w tym zakresie, unikatowe laboratorium zmiany społecznej i tożsamościowej oraz przykład przekraczania przez kobiety tradycyjnych, esencjalnych ról.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 396 |
Kategoria | Socjologia edukacji |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3153-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 11 |
Rozdział I Teoretyczne podstawy badań | 21 |
1.1. Pryzmaty postrzegania kobiecości i męskości – esencjalizm biologiczny versus konstruktywizm społeczny | 21 |
1.2. Socjalizacja do tradycyjnych ról kobiecych i męskich | 28 |
1.2.1. Role społeczne a nierówności płciowe | 34 |
1.2.2. Środowisko rówieśnicze i mass media w procesie socjalizacji | 45 |
1.3. Stereotypy płciowe jako społeczne determinanty tradycyjnych podziałów w ramach kategorii męskości i kobiecości | 49 |
Rozdział II Socjologiczne interpretacje dostępu kobiet do rynku pracy | 57 |
2.1. Teoria strukturalno-funkcjonalna | 57 |
2.2. Teoria reprodukcji ekonomicznej Samuela Bowlesa i Herberta Gintisa | 71 |
2.3. Teoria reprodukcji kulturowej Pierre’a Bourdieu | 77 |
Rozdział III Dynamika dostępu kobiet do edukacji wyższej ze szczególnym uwzględnieniem edukacji politechnicznej. Perspektywa historyczna i współczesna | 84 |
3.1. Edukacja wyższa kobiet z perspektywy historycznej | 84 |
3.2. Politechniki i inne państwowe uczelnie techniczne w Polsce. Rys historyczny | 93 |
3.3. Dostęp kobiet do edukacji wyższej – perspektywa współczesna | 115 |
3.4. Udział kobiet na kierunkach politechnicznych – analiza zjawiska i tendencji rozwojowych | 122 |
3.5. Współczesne postrzeganie wyborów edukacyjnych kobiet oraz kariery kobiet | 148 |
Rozdział IV Społeczna konstrukcja zawodu inżyniera | 155 |
4.1. Współczesny obraz kobiety – inżyniera | 155 |
4.1.1. Inżynieria a współczesne osiągnięcia technologiczne | 160 |
4.1.2. Praca w inżynierii – spełnienie marzeń kobiet? | 163 |
4.1.3. Tożsamość inżynierska, kobiety i płaca | 167 |
4.2. Zawód inżyniera w kontekście problemu maskulinizacji | 177 |
Rozdział V Próba społecznej rekonstrukcji płciowości zawodu inżyniera – „Dziewczyny na Politechniki” | 186 |
5.1. Kobiety w STEM – inicjatywy, organizacje i strategie społeczne | 186 |
5.2. Przekazy reklamowe w przestrzeni akademickiej. Próba typologii | 210 |
Podsumowanie | 219 |
Rozdział VI Społeczne postrzeganie wyborów edukacyjnych kobiet studiujących na politechnikach oraz ich zawodowe funkcjonowanie w dziedzinie inżynierii | 223 |
6.1. Podstawy metodologiczne badań własnych | 223 |
6.2. Analiza i interpretacja wyników badań | 232 |
6.3. Studia na politechnice oraz perspektywy przyszłej kariery zawodowej inżyniera w opiniach studentek | 232 |
6.3.1. Wybory edukacyjne i zawodowe kobiet w świetle stereotypów dotyczących ról płciowych | 232 |
6.3.2. Dostęp kobiet do tradycyjnie męskich środowisk edukacyjnych i zawodowych a problem esencjalizmu biologicznego | 238 |
6.3.3. Adaptacja studentek do politechniki i codzienne funkcjonowanie w tradycyjnie męskim środowisku edukacyjnym | 243 |
6.3.4. Problem maskulinizacji kobiet studiujących na politechnice | 254 |
6.3.5. Sukces edukacyjny, zawodowy i osobisty młodych kobiet – inżynierów | 263 |
6.3.6. Społeczne postrzeganie nietradycyjnych wyborów kobiet studiujących i pracujących w zawodzie inżyniera | 279 |
6.4. Społeczne postrzeganie kobiet kształcących się i pracujących w tradycyjnie męskich, technicznych obszarach zawodowych – z perspektywy pracujących zawodowo inżynierów | 299 |
6.4.1. Odmienne role zawodowe kobiet i mężczyzn – przyczyny i uwarunkowania | 300 |
6.4.2. Funkcjonowanie kobiet w dziedzinie inżynierii | 312 |
6.4.3. Sukces zawodowy kobiet-inżynierów | 328 |
6.4.4. Kobieta w zawodzie inżyniera a jej rola matki i żony | 339 |
6.4.5. Kobieta – inżynier w roli zawodowej | 348 |
Podsumowanie | 356 |
Zakończenie | 361 |
Bibliografia | 369 |
Spis rycin i tabel | 393 |
The dynamics of women’s access to polytechnic studies. Social theory and practice (Summary) | 395 |