INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Książka jest poświęcona zagadnieniom jakości życia i jej wybranym wyznacznikom, przede wszystkim roli różnic indywidualnych w zakresie reaktywności, motywów i długości stażu pracy. Praca składa się z dwóch części: teoretycznej, gdzie autorka prezentuje swoje tezy i przytacza argumenty na ich poparcie oraz empirycznej, w której przedstawia wyniki własnych badań. Czytelnik znajdzie więc omówienie takich zagadnień jak główne obszary badań nad jakością życia, jakość życia pracowników i jej uwarunkowania, system wartościowania a jakość życia w nowym miejscu pracy oraz zestawienie reaktywności i jakości życia. Część empiryczną otwiera rozdział zawierający opis stosowanych metod badawczych i próba weryfikacji postawionych hipotez za pomocą modeli statystycznych.
Rok wydania | 2003 |
---|---|
Liczba stron | 276 |
Kategoria | Psychologia społeczna |
Wydawca | Academica Wydawnictwo SWPS |
ISBN-13 | 978-83-8928-100-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 9 |
I. CZĘŚĆ TEORETYCZNA | 17 |
1. Główne obszary badań nad jakością życia w psychologii | 17 |
1.1. Jakość życia w ujęciu psychologicznym | 17 |
1.2. Ogólne zadowolenie z życia | 20 |
1.2.1. Dwa aspekty zadowolenia z życia. Czy można być niespójnie zadowolonym? | 20 |
1.2.2. Emocjonalne wymiary zadowolenia z życia | 22 |
1.2.3. Czy „warto” jest być zadowolonym z życia. Jakie są tego konsekwencje? | 25 |
1.2.4. Uwarunkowania zadowolenia z życia – rożne modele | 26 |
1.3. Zadowolenie z pracy | 28 |
1.3.1. Jak jest rozumiane zadowolenie z pracy w rożnych badaniach? | 28 |
1.3.2. Kontrowersje wokół pomiaru zadowolenia z pracy | 31 |
1.3.3. Dlaczego zadowolenie z pracy jest nadal przedmiotem badań? | 36 |
1.3.3.1. Potencjalne konsekwencje zadowolenia z pracy dla organizacji | 36 |
1.3.3.2. Potencjalne konsekwencje zadowolenia z pracy dla jednostki | 39 |
1.3.4. Czynniki warunkujące zadowolenie z pracy – rożne modele | 41 |
1.4. Zamiast podsumowania nowe kierunki badań | 44 |
2. Jakość życia pracowników i jej uwarunkowania. Ogólne założenia | 46 |
2.1. Transakcyjny model jakości życia w ujęciu psychologicznym | 46 |
2.2. Ogólny model uwarunkowań jakości życia | 49 |
2.3. Jakość życia pracowników. Ważne obszary: zadowolenie z życia, z pracy, ze zdrowia fizycznego i relacje między nimi | 53 |
2.4. Nowe miejsce pracy a jakość życia pracowników | 57 |
3. System wartościowania a jakość życia pracowników w nowym miejscu pracy | 60 |
3.1. System wartościowania i podstawowe sfery wartościowania | 60 |
3.1.1. Dwa poziomy wartościowania – dwa rodzaje wartości (preferencji) i ich pomiar | 60 |
3.1.2. Wartości i motywy – podobieństwa i różnice | 63 |
3.1.3. System wartościowania. Założenia, zalety i ograniczenia | 64 |
3.1.4. Realizm: podstawowe sfery wartościowania | 69 |
3.2. Wpływ treści i cech formalnych badanych sfer wartościowania na zadowolenie z życia, pracy i zdrowia | 71 |
3.3. Rola cech formalnych wartościowania w determinowaniu ocen jakości życia | 75 |
4. Reaktywność a jakość życia | 77 |
4.1. Reaktywność jako podstawowy wymiar temperamentu | 78 |
4.1.1. Regulacyjna teoria temperamentu (RTT). Wersja klasyczna i jej modyfikacja | 78 |
4.1.2. Transakcyjny model temperamentu Eliasza i jego porównanie z RTT | 82 |
4.1.3. Fizjologiczne mechanizmy reaktywności i aktywności | 86 |
4.1.4. Regulacyjne funkcje reaktywności | 91 |
4.2. Reaktywność a jakość życia w nowym miejscu pracy | 93 |
4.2.1. Reaktywność a poziom ocen jakości życia | 93 |
4.2.2. Reaktywność jako moderator relacji pomiędzy ocenami jakości życia | 100 |
4.3. Reaktywność jako moderator związków badanych sfer wartościowania z jakością życia w nowym miejscu pracy | 107 |
4.4. Reaktywność i długość stażu na stanowisku pracy a poznawcze oceny jakości życia | 109 |
4.4.1. Reaktywność i długość stażu na stanowisku pracy a poziom poznawczych ocen jakości życia | 109 |
4.4.2. Reaktywność i długość stażu na stanowisku pracy a relacje między ocenami jakości życia | 110 |
II. CZĘŚĆ EMPIRYCZNA | 115 |
1. Metodologia badań Własnych | 115 |
1.1. Ogólne założenia i cele badań własnych | 115 |
1.2. Osoby badane | 122 |
1.2.1. Charakterystyka pracowników przystosowujących się do nowego miejsca pracy | 122 |
1.2.2. Porównanie osób o wysokiej i niskiej reaktywności | 123 |
1.2.3. Charakterystyka pracowników z długim stażem pracy i porównanie ich z osobami przystosowującymi się do nowego miejsca pracy | 124 |
1.3. Techniki badań i wskaźniki zmiennych | 125 |
1.3.1. Kwestionariusz Temperamentu PTS – wskaźnik reaktywności | 125 |
1.3.2. Dzienniczek Próbek Czasowych | 125 |
1.3.2.1. Wskaźniki motywów | 126 |
1.3.2.2. Wskaźniki emocjonalnego aspektu zadowolenia z życia i z pracy | 128 |
1.3.2.3. Wskaźniki emocjonalnego aspektu zadowolenia ze zdrowia fizycznego | 129 |
1.3.3. Orientacja na Wartości Zawodowe (OWZ). Wskaźniki wartości oraz poziomu spójności motywów i wartości w trzech sferach wartościowania | 130 |
1.3.4. Arkusz Opisu Pracy. Wskaźniki satysfakcji z pracy i ogólnej satysfakcji z życia | 132 |
1.3.5. Lista Objawów Somatycznych. Wskaźniki poznawczej oceny zdrowia | 134 |
1.4. Procedura badań | 135 |
1.5. Analizy statystyczne | 135 |
2. Reaktywność i podstawowe sfery wartościowania a jakość życia w nowym miejscu pracy – wyniki badań | 139 |
2.1. Zbiór ocen jakości życia w zależności od motywów i wartości osiągnięć, afiliacji i władzy oraz od reaktywności | 140 |
2.1.1. Ogólny model zależności między badanymi zmiennymi | 140 |
2.1.1.1. Pytania i hipotezy | 140 |
2.1.1.2. Analiza i dyskusja wyników wielo-wielozmiennowej analizy regresji | 142 |
2.1.2. Udział motywów oraz wartości w wyjaśnianiu zmienności zbioru ocen jakości życia ogółem oraz wśród osób o wysokiej i niskiej reaktywności | 150 |
2.1.2.1. Pytania i hipotezy | 150 |
2.1.2.2. Analiza i dyskusja wyników | 151 |
2.1.3. Podsumowanie | 154 |
2.2. Poszczególne oceny jakości życia zależnie od motywów, wartości i poziomu ich spójności w trzech sferach wartościowania oraz od ich interakcji z reaktywnością | 155 |
2.2.1. Treść i cechy formalne sfer wartościowania a poziom ocen jakości życia | 157 |
2.2.1.1. Poziom ocen w obrębie poszczególnych obszarów jakości życia | 159 |
2.2.1.2. Ogólna interpretacja wyników | 163 |
2.2.1.3. Wnioski | 171 |
2.2.2. Rola formalnych cech sfer wartościowania w determinowaniu emocjonalnych i poznawczych ocen jakości życia | 172 |
2.2.3. Wpływ interakcji reaktywności i sfer wartościowania na poziom poszczególnych ocen jakości życia. Czy reaktywność moderuje wpływ sfer wartościowania? | 176 |
2.2.4. Podsumowanie | 181 |
2.3. Reaktywność a relacje między ocenami jakości życia | 183 |
2.3.1. Reaktywność a związki między ocenami w obrębie badanych obszarów | 184 |
2.3.1.1. Reaktywność a związki między ocenami zadowolenia z życia | 184 |
2.3.1.2. Reaktywność a związki między ocenami zadowolenia z pracy | 187 |
2.3.1.3. Reaktywność a związki między ocenami zadowolenia ze zdrowia fizycznego | 194 |
2.3.1.4. Ogólna interpretacja wyników | 197 |
2.3.2. Reaktywność a relacje między ocenami różnych obszarów jakości życia | 198 |
2.3.3. Reaktywność a ogólna struktura jakości życia | 206 |
2.3.4. Podsumowanie | 216 |
3. Reaktywność i długość stażu na danym stanowisku pracy a poznawcze oceny jakości życia – wyniki badań | 219 |
3.1. Reaktywność i długość stażu a poziom poznawczych ocen jakości życia | 220 |
3.2. Relacje między poznawczymi ocenami jakości życia w grupach różniących się reaktywnością i długością stażu | 224 |
3.2.1. Analiza i dyskusja wyników | 226 |
3.2.2. Wnioski | 235 |
3.3. Podsumowanie | 236 |
4. Podsumowanie | 238 |
4.1. Weryfikacja transakcyjnego modelu jakości życia | 238 |
4.2. Uwagi końcowe | 246 |
Literatura cytowana | 249 |
Summary | 266 |
Spis rycin | 275 |