POLECAMY
Liryka, którą Roca przedstawia, jest tylko w pewnym stopniu dyskretna oraz po europejsku transparentna – chociaż tu nawet język ezopowy uczy się trudnej, ale znaczącej sztuki „milczenia na temat”. Otóż, Roca jednym ruchem ręki pokazuje, jak czerpie z europejskiej lekcji klasycznej, w tym również z antyku oraz związanego z nim śródziemnomorskiego mitu konsolacyjnego, a następnie, jak całe to dziedzictwo odrzuca w sugestywnej, atrakcyjnej retoryce buntu barbarzyńcy tylko częściowo akulturowanego. W kraju swego pochodzenia autor "Temporada de estatuas" uchodzi za rodzaj opoki oraz fundamentu, nestorskiego monolitu. Reprezentuje grono literackich autorytetów, przede wszystkim jako przedstawiciel tak zwanego pokolenia straconych złudzeń, a więc "Generación Desencantada". Wielką zasługą Krystyny Rodowskiej, polskiej tłumaczki poety, jest to, że właśnie takie momenty, z całą szczerością, odsłania, a tym samym – szeroko udostępnia polskiemu czytelnikowi.
Karol Samsel
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 48 |
Kategoria | Poezja |
Wydawca | Forma |
Tłumaczenie | Krystyna Rodowska |
ISBN-13 | 978-83-67460-49-1 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Poetyka | |
Czytelnik kamieni | |
Testament chińskiego malarza | |
Ostatni szew na wodzie | |
Monolog tancerki | |
Kronika mieszkańca | |
Wiadomości kieszonkowe | |
Pocztówka z Rzymu | |
Testament Edgara Degasa | |
Testament Goi | |
W Muzeum | |
Lekcja anatomii | |
Skrzypce dla Chagalla | |
O miłości i dobrach materialnych | |
Przypowieść o samotności | |
Małżeństwo Chagalla | |
W kawiarni świata | |
Papierowe bitwy | |
Z pamiętnika budowniczego ruin | |
Zaklęcia dla stworzenia pomnika | |
Pomnik z brązu (w stylu Josipa Brodskiego) | |
Pomnik dla zaginionych | |
Modlitwa do Pana Wątpliwości | |
Pocztówka znikąd | |
Muzeum w kraju Katatonii | |
Biografia Nikogo | |
Z partii Nikogo (Nobody Knows) | |
Wszystko się zdarza w przeddzień | |
Starość anioła | |
Roca znaczy „skała” [Krystyna Rodowska] | |