Obywatel spotyka państwo. O urzędach pracy jako biurokracji pierwszego kontaktu

-22%

Obywatel spotyka państwo. O urzędach pracy jako biurokracji pierwszego kontaktu

O urzędach pracy jako biurokracji pierwszego kontaktu

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

20,28  26,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 26,00 zł (-22%)

Najniższa cena z 30 dni: 16,12 zł  


20,28

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

O przemianach polityki państwa w obszarze bezrobocia zwykło mówić się abstrakcyjnie i bezosobowo, analizując przepisy, statystyki i struktury organizacyjne. Autorka proponuje czytelnikom inne spojrzenie. Inspirując się badaniami street-level bureaucracy oraz francuską myślą krytyczną, patrzy na przemiany państwa opiekuńczego z perspektywy miejsc, osób i sytuacji, które politykę publiczną konkretyzują. Opowiada o codziennych czynnościach pracowników służb zatrudnienia oraz pokazuje, jak w systemie instytucji poruszają się bezrobotni. Takie spojrzenie ujawnia mechanizmy sprawowania władzy oraz trudności w realizacji praw socjalnych. Książka pomaga też zrozumieć, jak działają inne instytucje publiczne: szkoła, szpital, sąd czy policja.


Praca twórczo wpisuje się w dyskusję nad funkcjonowaniem polityki rynku pracy. Jest nowatorska i od kuchni pokazuje relacje między urzędnikami i bezrobotnymi.


prof. Wielisława Warzywoda-Kruszyńska, Uniwersytet Łódzki


Książkę wyróżnia rozległość przeprowadzonych badań, umiejętność wyciągania wniosków ogólnych, które daje się zastosować do innych krajów, wyjątkowo trafny wybór ramy teoretycznej oraz oryginalne ujęcie zagadnienia.


prof. Thierry Berthet, Université de Bordeaux


Świetnie osadzona w teorii. Otwiera oczy na kwestie mało uwzględniane w Polsce. Wzorzec dla innych w prowadzeniu analizy i wyciąganiu wniosków.


dr hab. Andrzej Zybała, Szkoła Główna Handlowa


Karolina Sztandar-Sztanderska, socjolożka, pracuje w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Interesuje się przemianami państwa opiekuńczego, stosowaniem technologii informacyjnych w sektorze publicznym oraz francuską myślą społeczną. Warsztat badawczy doskonaliła w paryskim Sciences Po oraz na uniwersytetach w Oldenburgu i Sztokholmie.


Rok wydania2016
Liczba stron292
KategoriaInne
WydawcaWydawnictwo Naukowe Scholar
ISBN-13978-83-7383-797-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Podziękowania     7
  Wstęp     9
  I. Co skrywa język? Krytyczna analiza literatury przedmiotu  17
  1. Polityka rynku pracy ujmowana jako ideał  20
  Praktyki ujmowane jako implementacja narzędzi     23
  Diagnozowanie barier „efektywnej implementacji”     30
  II. Inspiracje teoretyczne  35
  1. Street-level bureaucracy  36
  2. Reprodukcja nierówności     43
  3. Formatowanie podmiotów  48
  III. Postępowanie badawcze  54
  1. Triangulacja teorii  55
  2. Triangulacja danych     56
  Czas realizacji badania  57
  Lokalizacje     59
  Dobór rozmówców  61
  3. Triangulacja metod  64
  Wywiady  65
  Inne źródła danych  68
  4. Ograniczenia materiału     72
  IV. Przymusy administracyjne     73
  1. Dwoistość zadań     74
  2. Obłożenie pracą  76
  3. Ambiwalentny stosunek do pracy papierkowej     79
  4. Zauważalny spadek i niewidoczny przyrost obciążenia pracą
  administracyjną  83
  Dokumentacja w obronie prawomocności     84
  Tajemnica pęczniejących kartotek     86
  Orientacja na kwantyfikację efektow działań ALMP     111
  Sposob sprawowania nadzoru przy projektach europejskich     128
  5. Podsumowanie     130
  V. Poszukiwanie informacji     133
  1. Wiedza wychodzona, wiedza wyczekana     134
  2. Przestrzeń bezpośredniego kontaktu jako technika kontroli     139
  3. Inne dopuszczalne formy kontaktu     143
  Kontakt e-mailowy     143
  Kontakt telefoniczny z pracownikami     144
  Infolinia     146
  4. Wybiorcze, stopniowe i powierzchowne informowanie     148
  Tempo pracy a zawężanie zakresu informacji     149
  Adaptacja preferencji     152
  Upragmatycznić wiedzę, rozszyfrować kod     153
  Oczekiwanie na przydatne informacje     156
  Selekcja przekazywanych informacji a próby kształtowania
  grupy docelowej     171
  5. Podsumowanie     179
  VI. Ciężar dowodzenia uprawnień     183
  1. Zaświadczanie jako warunek uzyskania statusu bezrobotnego     183
  Różnicowanie liczby wymaganych dokumentów     185
  Błędy i luki w dokumentacji wymagające korekty     189
  Konieczność powtarzania procedury     190
  Nadselekcja i autoselekcja, czyli kapitały wymagane do zaświadczania     192
  Nadanie statusu jako konstytucja tożsamości i określenie reguł gry     194
  2. Rozróżnianie osób i różnicujące traktowanie     196
  Codzienne interpretacje „odpowiedniej pracy”     198
  Wymóg fizycznej obecności w urzędzie     203
  Przymusowa aktywizacja     207
  Bezrobotny jako pracownik urzędu pracy     218
  Przywilej aktywizacji     220
  3. Podsumowanie     226
  VII. Prawa socjalne z tytułu bezrobocia     231
  1. Szczątkowa oferta publiczna dla osób bezrobotnych     232
  2. Ograniczona dostępność, czyli usługi dla wszystkich i dla nikogo     238
  3. Dominacja biurokratycznej kontroli     240
  4. Milczący kontrakt społeczny     241
  Aneksy     244
  1. Opis badania i spis wywiadów     244
  Podstawowe informacje o badaniu w lokalizacji A (powiat popegeerowski)     244
  Podstawowe informacje o badaniu w lokalizacji B (powiat rolniczy)     248
  Podstawowe informacje o badaniu w lokalizacji C (miasto przemysłowe)     253
  Podstawowe informacje o badaniu w lokalizacji D (aglomeracja)     259
  Podstawowe informacje o badaniu w lokalizacji E (miasto)     265
  Pozostałe wywiady     269
  2. Aneks statystyczny     270
  Bibliografia     274
  Indeks     288
RozwińZwiń