Transfery danych osobowych na podstawie RODO

-17%

RODZAJ DOSTĘPU

140,27  169,00

Format: pdf

Cena początkowa: 169,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 140,27 zł  


140,27

w tym VAT

Pierwsza na rynku książka zawierająca kompleksowe omówienie problematyki przekazywania danych osobowych do państw trzecich i organizacji międzynarodowych.


W publikacji szczegółowo przeanalizowano: • każdą z przesłanek legalizujących transfer, • decyzje Komisji Europejskiej, • wyroki dotyczące transferów i ich praktyczne konsekwencje, • wytyczne EROD, • praktykę organów nadzorczych, • zagadnienia przepływu danych w kontekście korporacyjnym i kadrowym oraz • działalność podmiotów publicznych.


Opracowanie zawiera również interpretację kryteriów uznawania odpowiedniego stopnia ochrony danych osobowych w państwie trzecim, wytyczne jak przeprowadzić Transfer Impact Assessment oraz ustalenia dotyczące przekazywania danych osobowych do Wielkiej Brytanii oraz Stanów Zjednoczonych z uwzględnieniem najnowszej decyzji Komisji Europejskiej dotyczącej zgodnego z prawem transfer danych osobowych do USA – na podstawie programu Data Privacy Framework. Książka adresowana jest do osób odpowiedzialnych za współpracę zagraniczną w biznesie i administracji publicznej, organizację systemu ochrony danych osobowych, inspektorów ochrony danych, specjalistów ds. ochrony danych osobowych i bezpieczeństwa informacji, jak również do sędziów, radców prawnych, adwokatów, naukowców i studentów zajmujących się zagadnieniami z zakresu prawa ochrony danych osobowych, nowych technologii, prawa europejskiego i prawa międzynarodowego. Współautorami publikacja są eksperci i praktycy z wieloletnim doświadczeniem w obsłudze operacji transferów danych zarówno w sektorze prywatnym, jak i publicznym.


Rok wydania2023
Liczba stron524
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8358-350-1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów | str.    19
  Wstęp | str.    27
  Rozdział    1
  Transfer danych osobowych – próba zdefiniowania pojęcia na gruncie przepisów RODO (Marlena Sakowska-Baryła) | str.    31
  
  Wprowadzenie | str.    31
  Uwarunkowania prawne transferów danych osobowych | str.    33
  Państwo trzecie | str.    39
  Organizacja międzynarodowa | str.    41
  Pojęcie przekazywania danych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej | str.    42
  Sposób przekazywania danych | str.    45
  Dane z obszaru EOG – dostęp i umowy zawieranie z importerami z państw trzecich | str.    46
  Wewnątrzorganizacyjne przekazywanie danych
   osobowych | str.    48
  Umieszczanie danych osobowych na stronach
   internetowych | str.    48
  Transfer zwrotny i dalszy | str.    50
  Transfer jako przetwarzanie danych osobowych | str.    51
  
  Rozdział    2
  Eksporter i importer danych. Pojęcia oraz relacje pomiędzy podmiotami (Maciej Borkowski) | str.    55
  
  Wprowadzenie | str.    55
  Geneza i ewolucja pojęć | str.    55
  Pojęcia eksportera i importera na gruncie najnowszych klauzul standardowych | str.    63
  Jak język kształtuje rzeczywistość | str.    66
  Ogólne obowiązki administratora | str.    68
  Eksport danych na zlecenie administratora | str.    70
  Warunki stosowania rozdziału V RODO | str.    71
  Co na to SCC? | str.    72
  
  Rozdział    3
  Relacje pomiędzy administratorem, procesorem i subprocesorem – co zweryfikować w związku z transferem danych (Magdalena Czaplińska) | str.    75
  
  Wprowadzenie | str.    75
  Obowiązki weryfikacji przy transferach | str.    76
  Weryfikacja podmiotu przetwarzającego na poziomie standardowych klauzul umownych | str.    81
  Weryfikacja procesora na gruncie RODO | str.    83
  Warunki formalne powierzenia przetwarzania danych osobowych przy transferach | str.    85
  Zgoda na podpowierzenie | str.    88
  
  Rozdział    4
  Przesłanki legalnego transferu danych osobowych
   (Michał Czarnecki, Tomasz Osiej) | str.    89
  
  Wstęp | str.    89
  Ogólna zasada przekazywania | str.    90
  Decyzja stwierdzająca odpowiedni stopień ochrony | str.    92
  Prawnie wiążący i egzekwowalny instrument między organami lub podmiotami publicznymi | str.    96
  Wiążące reguły korporacyjne | str.    96
  Standardowe klauzule umowne przyjęte przez Komisję Europejską | str.    100
  Standardowe klauzule umowne przyjęte przez organ nadzorczy i zatwierdzone przez Komisję | str.    104
  Zatwierdzony kodeks postępowania | str.    104
  Zatwierdzony mechanizm certyfikacji | str.    107
  Zabezpieczenia stosowane pod warunkiem uzyskania zezwolenia organu nadzoru | str.    108
  Przekazywanie lub ujawnienie niedozwolone na mocy prawa Unii Europejskiej | str.    110
  Wyjątki w szczególnych sytuacjach | str.    110
  Podsumowanie | str.    112
  
  Rozdział    5
  Kryteria uznawania odpowiedniego stopnia ochrony danych osobowych w państwie trzecim (Arwid Mednis)   115
  
  Zakres przedmiotowy i podmiotowy oceny stopnia ochrony danych osobowych | str.    115
  Kryteria oceny poziomu ochrony | str.    118
  Analiza odpowiedniego stopnia ochrony danych w państwie trzecim | str.    122
  
  3.1. Uwagi wprowadzające | str.    122
  3.2. Ocena praworządności | str.    122
  3.3. Organ nadzorczy | str.    127
  3.4. Zobowiązania międzynarodowe | str.    129
  
  Dokumenty uzupełniające | str.    129
  Przegląd okresowy | str.    130
  Uwagi końcowe | str.    131
  
  Rozdział    6
  Zastosowanie decyzji Komisji Europejskiej jako podstawy transferu danych osobowych (Iga Małobęcka-Szwast) | str.    133
  
  Wprowadzenie | str.    133
  Zakres zastosowania i charakter prawny decyzji stwierdzających odpowiedni stopień ochrony | str.    135
  Skutki prawne decyzji stwierdzającej odpowiedni stopień ochrony | str.    141
  Procedura przyjmowania i wymogi formalne decyzji | str.    143
  
  4.1. Uwagi wprowadzające | str.    143
  4.2. Wybór państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej | str.    144
  4.3. Ocena odpowiedniego stopnia ochrony | str.    145
  4.4. Procedura sprawdzająca (art. 93 ust. 2 RODO) | str.    149
  4.5. Treść i wymogi formalne decyzji | str.    150
  
  Dotychczasowe decyzje Komisji | str.    151
  Monitorowanie, okresowy przegląd i rewizja decyzji stwierdzającej odpowiedni stopień ochrony | str.    156
  Rola krajowych organów nadzorczych i prawa jednostki związane ze stosowaniem decyzji Komisji | str.    159
  Praktyczne aspekty dokonywania transferu danych na podstawie decyzji stwierdzającej odpowiedni stopień ochrony | str.    163
  
  Rozdział    7
  Podstawy i istota Transfer Impact Assessment (Agnieszka Krzyżak, Paweł Litwiński) | str.    167
  
  Pojęcie Transfer Impact Assessment– próba zdefiniowania | str.    167
  Podmioty zobowiązane do wykonania TIA | str.    171
  Struktura Transfer Impact Assessment | str.    172
  Analiza prawodawstwa obcego | str.    175
  
  4.1. Cel i istota badania prawodawstwa w ramach TIA | str.    175
  4.2. Etap I: identyfikacja prawa państwa trzeciego | str.    176
  4.3. Etap II: identyfikacja aktów prawnych i ich treści | str.    179
  4.4. Etap III: praktyka stosowania prawa w państwie
   trzecim | str.    182
  4.5. Przydatne źródła informacji | str.    183
  4.6. Istotna przeszkoda – język | str.    184
  
  Analiza sytuacji socjokulturowej i inne ważne kryteria niezbędne dla kompletności analizy | str.    186
  
  5.1. Wpływy socjokulturowe w kontekście badania państwa trzeciego | str.    186
  5.2. Uwarunkowania polityczne i sytuacja geopolityczna | str.    188
  
  Podsumowanie | str.    190
  
  Rozdział    8
  Wpływ wyroku Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Schrems II na decyzje krajowych organów nadzorczych w sprawach transferowych (Damian Karwala) | str.    191
  
  Uwagi wprowadzające – znaczenie sprawy Schrems II | str.    191
  Sprawy „101 dalmatyńczyków” i pierwsze decyzje organu austriackiego | str.    193
  Pozostałe decyzje i stanowiska organów w sprawach „101 dalmatyńczyków” | str.    196
  Decyzje organów nadzorczych w innych sprawach transferowych | str.    204
  Decyzja organu irlandzkiego w sprawie Meta (Facebook) Ireland i rekordowa kara finansowa | str.    207
  Podstawowe wnioski wynikające z decyzji i stanowisk organów nadzorczych | str.    210
  
  Rozdział    9
  Zastosowanie standardowych klauzul umownych przy transferach danych (Piotr Drobek, Urszula Góral) | str.    215
  
  Wstęp | str.    215
  Standardowe klauzule ochrony danych jako odpowiednie zabezpieczenia przekazywania danych | str.    217
  Projekt decyzji wykonawczej Komisji Europejskiej | str.    219
  Decyzja 2021/914 | str.    219
  Zakres stosowania standardowych klauzul umownych i objęte nimi scenariusze przekazywania danych | str.    221
  Możliwość modyfikacji standardowych klauzul
   umownych | str.    223
  Interpretacja standardowych klauzul umownych | str.    223
  Strony standardowych klauzul umownych (klauzula przystąpienia) | str.    224
  Prawo właściwe i jurysdykcja | str.    224
  Klauzula beneficjenta | str.    225
  Obowiązki stron | str.    226
  Zabezpieczenia służące ochronie danych | str.    227
  Korzystanie z usług podwykonawców przetwarzania (podprzetwarzanie) | str.    230
  Prawa osób, których dane dotyczą | str.    232
  Dochodzenie roszczeń | str.    236
  Odpowiedzialność | str.    237
  Nadzór | str.    240
  Lokalne prawa i obowiązki w przypadku dostępu przez organy publiczne | str.    240
  Prawa i praktyki lokalne wpływające na przestrzeganie klauzul | str.    241
  Obowiązki podmiotu odbierającego dane w przypadku dostępu przez organy publiczne | str.    243
  Brak zgodności z klauzulami i rozwiązanie umowy | str.    245
  Podsumowanie | str.    246
  
  Rozdział    10
  Zastosowanie wiążących reguł korporacyjnych jako podstawy transferów danych osobowych (Dominika Kuźnicka-Błaszkowska) | str.    248
  
  Wprowadzenie | str.    248
  Charakter wiążących reguł korporacyjnych | str.    249
  Treść wiążących reguł korporacyjnych | str.    252
  Postępowanie w sprawie przyjęcia wiążących reguł korporacyjnych przed organem nadzorczym | str.    256
  Znaczenie wiążących reguł korporacyjnych | str.    260
  Podsumowanie | str.    262
  
  Rozdział    11
  Właściwość organów nadzorczych w sprawach transgranicznych (Agnieszka Grzelak) | str.    264
  
  Wprowadzenie | str.    264
  Pojęcie organu wiodącego | str.    265
  Przykład z praktyki francuskiej | str.    272
  Pojęcie organu nadzorczego, którego sprawa dotyczy | str.    273
  Podejmowanie decyzji w sprawach transgranicznych – mechanizm współpracy i mechanizm spójności | str.    274
  Wyjątki od zasady właściwości organu wiodącego | str.    277
  Znaczenie wyroku Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-645/19, Facebook Ireland Limited i inni | str.    281
  Podsumowanie | str.    283
  
  Rozdział    12
  Transfer danych osobowych w praktyce Europejskiej Rady Ochrony Danych (Gabriela Bar, Wojciech Lamik, Rafał Skibicki) | str.    285
  
  Wprowadzenie | str.    285
  Transfer danych według RODO i Maxa Schremsa | str.    286
  Wytyczne i zalecenia Europejskiej Rady Ochrony Danych | str.    288
  
  3.1. Charakter prawny wytycznych i zaleceń wydawanych przez EROD | str.    288
  3.2. Wytyczne EROD w sprawie zastosowania art. 3 RODO w międzynarodowych transferach | str.    290
  3.3. Wiążące reguły korporacyjne w praktyce EROD | str.    292
  3.4. Artykuł 49 RODO w wytycznych EROD | str.    294
  
  Działania EROD po wyroku w sprawie Schrems II i zaleceniach 01/2020 | str.    295
  
  4.1. Przed wyrokiem w sprawie Schrems II | str.    295
  4.2. Pierwsze działania po ogłoszeniu wyroku w sprawie Schrems II | str.    296
  4.2.1. Oświadczenie EROD | str.    296
  4.2.2. Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w sprawie Schrems II | str.    297
  4.3. Zalecenia 01/2020 | str.    297
  
  Nowe standardowe klauzule umowne w ocenie EROD | str.    303
  Certyfikacja jako podstawa transferu w wytycznych
   EROD | str.    305
  Zalecenia 01/2021 w sprawie odpowiedniego stopnia ochrony przekazywanych danych w „dyrektywie
   policyjnej” | str.    308
  Podsumowanie | str.    312
  
  Rozdział    13
  Brak transferu – jak ustalić, że transfer danych nie
   zachodzi (Izabela Kowalczuk-Pakuła, Izabela Tarłowska) | str.    313
  
  Wprowadzenie – cienka granica pomiędzy dwoma
   światami | str.    313
  Brak transferu – brak jednego z trzech elementów | str.    315
  
  2.1. Wprowadzenie | str.    315
  2.2. Podmiot przekazujący dane podlega RODO w odniesieniu do danej operacji przetwarzania | str.    315
  2.3. Podmiot przekazujący dane ujawnia poprzez przesłanie lub w inny sposób udostępnia dane osobowe podmiotowi odbierającemu dane | str.    316
  2.4. Podmiot odbierający dane znajduje się w państwie trzecim, niezależnie od tego, czy podlega RODO na mocy art. 3 tego rozporządzenia | str.    321
  
  Inne przykłady sytuacji niebędących transferem danych osobowych do państwa trzeciego | str.    322
  
  3.1. Wprowadzenie | str.    322
  3.2. Bodil Lindqvist, czyli kiedy nie ma transferu w ocenie TS | str.    322
  3.3. Tranzyt danych osobowych przez państwo trzecie | str.    325
  3.4. Spółka matka z siedzibą w państwie trzecim | str.    325
  3.5. Kierunek transferu | str.    327
  3.6. Relacje wielostopniowe | str.    328
  
  Podsumowanie | str.    328
  
  Rozdział    14
  Transfer danych osobowych w organach i podmiotach publicznych (Marlena Sakowska-Baryła) | str.    330
  
  Wprowadzenie | str.    330
  Zakres podmiotowy – pojęcie podmiotu lub organu publicznego | str.    331
  Transfer | str.    334
  Podstawy transferu danych dokonywanego przez organy i podmioty publiczne | str.    335
  Instrumenty transferowe, o których mowa w art. 46 ust. 2 lit. a oraz ust. 3 lit. b RODO | str.    339
  Przekazanie niezbędne ze względu na ważne względy interesu publicznego | str.    343
  Przekazanie danych z publicznego rejestru | str.    347
  
  Rozdział    15
  Punkty przyjmowania wniosków wizowych jako szczególne przypadki transferu danych osobowych w administracji publicznej (Beata Konieczna-Drzewiecka) | str.    351
  
  Wprowadzenie | str.    351
  Wspólnotowy Kodeks Wizowy | str.    356
  Podsumowanie | str.    361
  
  Rozdział    16
  Transfer danych osobowych w przekształceniach korporacyjnych (Bartosz Marcinkowski) | str.    364
  
  Wybrane zagadnienia prawne i praktyczne | str.    364
  Ogólne pojęcie i istota fuzji i przejęć (M&A) | str.    366
  Typowe etapy transakcji M&A | str.    367
  Dane osobowe na etapie badania due diligence | str.    369
  Dane osobowe na etapie potransakcyjnym | str.    376
  Uwagi końcowe | str.    382
  
  Rozdział    17
  Transfery danych osobowych pracowników (Dominika Dörre-Kolasa) | str.    383
  
  Uwagi ogólne | str.    383
  Transfer danych osobowych pracowników | str.    387
  Administrator, współadministrowanie, powierzenie przetwarzania – wybrane aspekty praktyczne | str.    390
  Podsumowanie | str.    394
  
  Rozdział    18
  Transfery danych osobowych do USA (Piotr Kalina) | str.    396
  
  Wprowadzenie | str.    396
  Decyzja Komisji Europejskiej w sprawie Safe Harbour | str.    397
  Wyrok Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Schrems I | str.    398
  Decyzja Komisji Europejskiej w sprawie Privacy Shield | str.    403
  Wyrok Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Schrems II | str.    405
  Transfery po wyroku Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Schrems II | str.    415
  Data Privacy Framework, Executive Order 14086 | str.    417
  Decyzja Komisji Europejskiej w sprawie Ram Ochrony Prywatności | str.    420
  Data Privacy Framework | str.    423
  Podsumowanie | str.    426
  
  Rozdział    19
  Transfer danych do Wielkiej Brytanii (Milena Wilkowska) | str.    427
  
  Wstęp | str.    427
  Przygotowanie do brexitu | str.    428
  Wystąpienie Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej | str.    429
  Okres przejściowy | str.    431
  Przygotowanie Wielkiej Brytanii na brexit w kontekście przepisów prawa ochrony danych osobowych | str.    433
  Decyzja o adekwatności jako środek legalizujący transfer danych | str.    436
  Opinia EROD w sprawie decyzji o adekwatności | str.    437
  Decyzja EROD o adekwatności | str.    438
  Nowe prawo ochrony danych osobowych w Wielkiej Brytanii | str.    440
  Zasady transferu danych do Wielkiej Brytanii – podsumowanie | str.    442
  
  Rozdział    20
  Techniki zwiększające bezpieczeństwo i ochronę danych podczas transferu (Mariola Więckowska) | str.    443
  
  Bezpieczeństwo i transmisja danych | str.    443
  Techniczne i organizacyjne środki bezpieczeństwa transferu danych do państwa trzeciego | str.    447
  
  2.1. Wprowadzenie | str.    447
  2.2. Separacja danych | str.    447
  2.3. Zarządzanie dostępem | str.    448
  2.4. Zarządzanie środowiskami operacyjnymi
   zasobów IT | str.    449
  2.5. Zdalny dostęp do zasobów | str.    449
  2.6. Logowanie i monitorowanie zdarzeń | str.    453
  2.7. Aktualizacja sprzętu, oprogramowania i systemów | str.    453
  2.8. Bezpieczeństwo sieci | str.    455
  2.9. Zarządzanie podatnościami | str.    455
  2.10. Tworzenie i rozwój oprogramowania | str.    456
  2.11. Licencje | str.    459
  2.12. Zabezpieczenie urządzeń | str.    459
  2.13. Kryptografia | str.    460
  2.14. Bezpieczeństwo infrastruktury sieciowej | str.    461
  2.15. Zapora ogniowa następnej generacji (NGFW – Next Generation Firewall) | str.    461
  2.16. Unified Threat Management (UTM) – bezpieczeństwo infrastruktury | str.    464
  2.17. Rozwiązania Network Access Control (NAC) | str.    467
  2.18. Technologie zwiększające prywatność | str.    469
  
  Podsumowanie | str.    470
  
  Rozdział    21
  Transfer danych poza Europejski Obszar Gospodarczy. Przykładowe stany faktyczne i związane z tym ryzyka (Mirosław Gumularz, Tomasz Izydorczyk) | str.    472
  
  Prawne uwarunkowania transferu danych poza EOG | str.    472
  
  1.1. Wstęp | str.    472
  1.2. Co jest transferem danych poza EOG | str.    473
  1.3. Co nie jest transferem poza EOG | str.    475
  1.4. Lista kontrolna – kiedy dochodzi do transferu danych poza EOG | str.    477
  
  Ryzyka | str.    478
  
  2.1. Wstęp | str.    478
  2.2. Szczególne ryzyka związane z transferem poza EOG | str.    479
  2.2.1. Brak jasnego wskazania, kto jest eksporterem | str.    479
  2.2.2. Brak jasnego wskazania, kto jest importerem | str.    482
  2.2.3. Brak jasnego wskazania obszarów (regionów) data center | str.    482
  2.2.4. Skupienie się na fizycznej lokalizacji danych (data center) z pominięciem problemu zdalnego dostępu do danych (jako okoliczność, która może prowadzić do transferu danych) | str.    483
  2.2.5. Skupienie się na kwestii zdalnego dostępu do danych z pominięciem ryzyka samej „możliwości” dostępu | str.    484
  2.2.6. Przyjęcie błędnej podstawy transferu danych | str.    486
  2.2.7. Brak identyfikacji roli i zakresu dostępu po stronie tzw. resellera | str.    488
  2.2.8. Brak przejrzystości stosowanych algorytmów anonimizacji danych i w związku z tym utrata kontroli nad wytransferowanymi danymi | str.    488
  2.2.9. Brak uwzględnienia okoliczności, że transfer danych może dotyczyć samego backupu | str.    489
  2.2.10. Brak jasnego wskazania warunków przeniesienia danych pomiędzy data center (pomiędzy regionami) | str.    490
  2.2.11. Brak odpowiedniej szczegółowości klauzul standardowych (SCC) w zakresie transferu danych (np. w zakresie opisu środków technicznych) | str.    490
  2.2.12. Wykorzystanie błędnego wariantu SCC w przypadku transferu danych | str.    491
  2.2.13. Skupienie się na lokalizacji miejsc przetwarzania danych (data center) z pominięciem prawnych przesłanek transferu danych | str.    492
  2.2.14. Brak możliwości weryfikacji faktycznego miejsca przetwarzania danych | str.    492
  2.2.15. Brak możliwości przeprowadzenia audytu „na miejscu” podmiotu przetwarzającego | str.    492
  2.2.16. Niejasne „rozbicie” kwestii transferu danych dla poszczególnych usług SaaS (np. kalendarz, narzędzie do spotkań online itd.) | str.    493
  2.2.17. Brak prawidłowej konfiguracji urządzeń mobilnych (np. synchronizacja prywatnego konta pracownika) i przesyłanie danych poza EOG bez kontroli organizacji | str.    494
  2.2.18. Brak prawidłowego uwzględnienia przy szacowaniu ryzyk związanych z transferem kontekstu np. w postaci przekazania informacji prawnie chronionych (np. objętych tajemnicą ubezpieczeniową) | str.    495
  2.2.19. Ryzyka związane z możliwością „podsłuchania” ruchu w sieci publicznej (np. w państwie importera) | str.    495
  2.2.20. Vendor lock-in w kontekście transferu danych (brak możliwości „wyjścia” z usługi w przypadku nagłej zmiany poziomu ryzyka np. w związku ze zmianą systemu prawnego państwa importera) | str.    496
  2.2.21. Brak kontroli zmiany warunków umowy (np. poprzez opublikowanie na WWW); funkcjonalności usługi (np. związanych z wyborem regionów przetwarzania); zakresu importerów; deklaracji co do dodatkowych środków związanych z transferem danych | str.    497
  2.2.22. Ryzyko nieświadomego transferu danych pracownika administratora lub nietransparentnych zapisów adhezyjnych umów określanych przez dostawcę | str.    497
  
  Podsumowanie | str.    499
  
  Bibliografia | str.    501
  O Autorach | str.    509
RozwińZwiń