Rozumowanie per analogiam w prawie podatkowym

Rozumowanie per analogiam w prawie podatkowym

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

169,00

Format: pdf

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 140,27 zł  


169,00

w tym VAT

Publikacja określa dopuszczalność oraz zakres stosowania rozumowania per analogiam w prawie podatkowym, wskazuje jego granice, a przede wszystkim obala stereotyp o braku dopuszczalności posługiwania się analogią w prawie podatkowym. Jak zauważa Autor, rozumowanie per analogiam w prawie podatkowym istnieje i próba ferowania ogólnych zakazów jego stosowania nie jest właściwym rozwiązaniem. Co więcej, w przypadku ustanowienia ogólnego zakazu posługiwania się analogią, orzecznictwo i organy podatkowe nadal posługiwałyby się tą metodą „pod płaszczem” innych określeń. W książce szczegółowo omówiono zagadnienia tworzące realne zapotrzebowanie na analogię, takie jak chociażby zjawisko luki w prawie. Nie ma wątpliwości, że będzie ono istniało zawsze, tak samo jak zawsze, będzie potrzebna analogia jako metoda, która pozwoli te luki uszczelnić lub zamknąć. Publikacja przeznaczona jest dla: doradców podatkowych, adwokatów, radców prawnych, sędziów oraz pracowników organów administracji rządowej i samorządowej. Zainteresuje również przedstawicieli nauki.


Rok wydania2023
Liczba stron412
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8328-975-5
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów | str.    13
  Rozdział    1
  Uwagi wprowadzające  | str.    15
  1.1. Wstęp | str.    15
  1.2. Znaczenie problemu | str.    19
  1.3. Przedmiot opracowania | str.    29
  Rozdział    2
  Luki w prawie i metody ich zamykania | str.    35
  2.1. Pojęcie i rodzaje luk w prawie | str.    35
  2.1.1. Luki aksjologiczne, logiczne i konstrukcyjne | str.    44
  2.1.2. Luki postulatywne i ewolucyjne | str.    48
  2.1.3. Luki świadome i nieświadome | str.    49
  2.1.4. Luki extra legem, contra legem, intra legem i luka techniczna | str.    49
  2.1.5. Luki pozorne, rzeczywiste i właściwe | str.    52
  2.1.6. Inne podziały luk w prawie  | str.    53
  2.2. Luka w prawie podatkowym | str.    54
  2.3. Przyczyny powstawania luk w prawie | str.    58
  2.4. Niekompletność normy prawnej w kontekście poszukiwania sposobu jej uzupełnienia | str.    61
  2.5. Dopuszczalność wypełniania luk przez sądy i organy podatkowe  | str.    64
  2.6. Podsumowanie | str.    67
  Rozdział    3
  Rozumowanie per analogiam – analiza teoretycznoprawna  | str.    69
  3.1. Wnioskowanie per analogiam – analiza językowa pojęcia i jego znaczenie | str.    69
  3.2. Ogólne założenia | str.    73
  3.2.1. Analogia w zakresie prawa  | str.    73
  3.2.2. Sposób odwołania się do analogii | str.    86
  3.2.3. Analogia a odpowiednie stosowanie przepisów prawa | str.    87
  3.2.4. Wnioskowanie per analogiam a wnioskowanie a contrario | str.    91
  3.2.5. Analogia a wykładnia prawa | str.    94
  3.2.5.1. Analogia a wykładnia twórcza | str.    96
  3.2.5.2. Analogia a wykładnia rozszerzająca | str.    97
  3.2.5.3. Analogia a wykładnia logiczna | str.    103
  3.2.6. Stopień podobieństwa stanów faktycznych | str.    103
  3.2.7. Podsumowanie  | str.    105
  3.3. Rodzaje analogii | str.    106
  3.3.1. Analogia legis i analogia iuris  | str.    106
  3.3.2. Analogia intra legem i analogia extra legem | str.    112
  3.3.3. Inne podziały wnioskowania per analogiam | str.    113
  3.3.4. Obecność w polskim prawie nieformalnego modelu precedensu z analogii | str.    115
  3.4. Cele i funkcje analogii w prawie | str.    117
  3.5. Stosowanie analogii – wprowadzenie do modelu | str.    121
  3.6. Podsumowanie | str.    121
  Rozdział    4
  Analogia we współczesnych systemach prawa krajowego cywilnego, karnego i administracyjnego | str.    123
  4.1. Analogia w prawie cywilnym  | str.    125
  4.2. Analogia w prawie karnym | str.    134
  4.3. Analogia w prawie administracyjnym  | str.    142
  4.4. Podsumowanie | str.    147
  Rozdział    5
  Analogia w prawie unijnym, międzynarodowym i zagranicznym | str.    151
  5.1. Analogia w prawie unijnym i międzynarodowym | str.    151
  5.2. Analogia w prawie zagranicznym | str.    169
  5.2.1. Analogia w systemach państw common law | str.    171
  5.2.2. Analogia w prawie podatkowym wybranych państw Unii Europejskiej | str.    177
  5.2.3. Analogia w prawie podatkowym wybranych państw spoza Unii Europejskiej | str.    180
  5.3. Perspektywy rozwoju analogii w kontekście międzynarodowym  | str.    184
  5.4. Podsumowanie | str.    186
  Rozdział    6
  Specyficzne dla stosowania rozumowania per analogiam uwarunkowania prawa podatkowego | str.    187
  6.1. Ingerencyjny charakter norm polskiego prawa podatkowego | str.    187
  6.1.1. Wprowadzenie | str.    187
  6.1.2. Ingerencyjny charakter prawa podatkowego | str.    190
  6.1.3. Uregulowania konstytucyjne – relacja opodatkowania do prawa własności | str.    193
  6.1.4. Podsumowanie | str.    200
  6.2. Zasada ustawowego nakładania podatków a rozumowanie per analogiam  | str.    201
  6.2.1. Ograniczenie zasady ustawowego nakładania podatków w kontekście art. 168 Konstytucji RP  | str.    207
  6.2.2. Źródła prawa podatkowego a rozumowanie per analogiam | str.    207
  6.2.3. Podsumowanie  | str.    213
  6.3. Analogia w prawie podatkowym a zasady ogólne prawa podatkowego | str.    216
  6.3.1. Zasada pewności prawa a rozumowanie per analogiam | str.    217
  6.3.2. Rozumowanie per analogiam a zasada ustawowej regulacji podatków | str.    222
  6.3.3. Rozumowanie per analogiam a zasada dobrej legislacji  | str.    223
  6.3.4. Rozumowanie per analogiam a zasada określoności przepisów prawa | str.    224
  6.3.5. Rozumowanie per analogiam a zasada działania organów na podstawie przepisów prawa | str.    225
  6.3.6. Rozumowanie per analogiam a zasada in dubio pro tributario  | str.    226
  6.3.7. Rozumowanie per analogiam a zasada sprawiedliwości podatkowej | str.    229
  6.3.8. Rozumowanie per analogiam a zasada równości opodatkowania | str.    230
  6.3.9. Rozumowanie per analogiam a zasada nierozszerzającej wykładni przepisów o charakterze lex specialis oraz dotyczących ulg i zwolnień  | str.    234
  6.3.10. Rozumowanie per analogiam a zasada praworządności  | str.    236
  6.3.11. Rozumowanie per analogiam a zasada postępowania organów podatkowych w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych | str.    237
  6.3.12. Rozumowanie per analogiam a zasada respektowania przez administrację podatkową utrwalonej praktyki administracyjnej | str.    238
  6.3.13. Podsumowanie  | str.    239
  6.4. Model stosowania analogii w prawie podatkowym na tle jego specyficznych uwarunkowań  | str.    239
  6.5. Podsumowanie | str.    242
  Rozdział    7
  Zakres dopuszczalności stosowania rozumowania per analogiam w prawie podatkowym | str.    243
  7.1. Ewolucja poglądów w zakresie dopuszczalności stosowania rozumowania per analogiam w prawie podatkowym | str.    243
  7.2. Analogia w prawie podatkowym jako prawotwórcza aktywność sądów i organów administracyjnych | str.    252
  7.2.1. Zasada trójpodziału władzy w Rzeczypospolitej Polskiej a rozumowanie per analogiam | str.    261
  7.2.2. Analogia a dyskrecjonalna władza sędziego | str.    263
  7.3. Argumenty za i przeciw stosowaniu rozumowania per analogiam w prawie podatkowym | str.    265
  7.3.1. Argumenty za stosowaniem rozumowania per analogiam w prawie podatkowym | str.    265
  7.3.2. Argumenty przeciw stosowaniu analogii | str.    269
  7.4. Podstawy prawne do stosowania analogii  | str.    273
  7.5. Brak wyraźnego stanowiska ustawodawcy w zakresie dopuszczalności bądź generalnego zakazu stosowania rozumowania per analogiam w prawie podatkowym | str.    277
  7.6. Brak dopuszczalności oraz granice stosowania rozumowania per analogiam w polskim prawie podatkowym | str.    282
  7.7. Czy potrzebne jest wprowadzenie ustawowej legitymacji do stosowania rozumowania per analogiam?  | str.    293
  7.8. Postulaty w zakresie możliwości usprawnienia rozumowania per analogiam. Postulaty de lege ferenda | str.    301
  7.9. Rozumowanie per analogiam a zwalczanie zjawiska unikania opodatkowania | str.    303
  7.10. Podsumowanie | str.    304
  Rozdział    8
  Wnioskowanie per analogiam – wybrane problemy orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, sądów administracyjnych oraz praktyki organów administracji | str.    307
  8.1. Identyfikacja obszarów stosowania analogii w polskim prawie podatkowym  | str.    308
  8.1.1. Przypadki stosowania analogii bez użycia wprost pojęcia analogii  | str.    308
  8.1.2. Analogia a przepisy ogólne prawa podatkowego | str.    312
  8.1.3. Analogia a przepisy proceduralne prawa podatkowego | str.    318
  8.1.4. Analogia a podatek od spadków i darowizn | str.    321
  8.1.5. Analogia a podatek od towarów i usług  | str.    324
  8.1.6. Analogia a podatki dochodowe  | str.    329
  8.1.7. Analogia a podatek od nieruchomości  | str.    336
  8.2. Analogia w praktyce organów administracji  | str.    337
  8.3. Przykłady niewłaściwego posługiwania się analogią  | str.    341
  8.4.  Analogia w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego | str.    347
  8.5. Podsumowanie | str.    357
  Rozdział    9
  Wyniki badań statystycznych polskiego orzecznictwa  | str.    359
  9.1. Częstotliwość posługiwania się pojęciem analogii a luka prawna  | str.    364
  9.2. Częstotliwość odnoszenia się do pojęcia analogii a typ podatku  | str.    367
  9.3. Czy pojęcie analogii w prawie podatkowym zyskuje na popularności?  | str.    368
  9.4. Analogia pośrednia  | str.    374
  9.5. Analogia causa – czy często występuje? | str.    375
  9.6. Pozostałe zagadnienia statystyczne | str.    375
  9.7. Podsumowanie | str.    376
  Zakończenie | str.    379
  Bibliografia  | str.    391
RozwińZwiń