POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
Publikacja określa dopuszczalność oraz zakres stosowania rozumowania per analogiam w prawie podatkowym, wskazuje jego granice, a przede wszystkim obala stereotyp o braku dopuszczalności posługiwania się analogią w prawie podatkowym. Jak zauważa Autor, rozumowanie per analogiam w prawie podatkowym istnieje i próba ferowania ogólnych zakazów jego stosowania nie jest właściwym rozwiązaniem. Co więcej, w przypadku ustanowienia ogólnego zakazu posługiwania się analogią, orzecznictwo i organy podatkowe nadal posługiwałyby się tą metodą „pod płaszczem” innych określeń. W książce szczegółowo omówiono zagadnienia tworzące realne zapotrzebowanie na analogię, takie jak chociażby zjawisko luki w prawie. Nie ma wątpliwości, że będzie ono istniało zawsze, tak samo jak zawsze, będzie potrzebna analogia jako metoda, która pozwoli te luki uszczelnić lub zamknąć. Publikacja przeznaczona jest dla: doradców podatkowych, adwokatów, radców prawnych, sędziów oraz pracowników organów administracji rządowej i samorządowej. Zainteresuje również przedstawicieli nauki.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 412 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8328-975-5 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 13 |
Rozdział | 1 |
Uwagi wprowadzające | str. | 15 |
1.1. Wstęp | str. | 15 |
1.2. Znaczenie problemu | str. | 19 |
1.3. Przedmiot opracowania | str. | 29 |
Rozdział | 2 |
Luki w prawie i metody ich zamykania | str. | 35 |
2.1. Pojęcie i rodzaje luk w prawie | str. | 35 |
2.1.1. Luki aksjologiczne, logiczne i konstrukcyjne | str. | 44 |
2.1.2. Luki postulatywne i ewolucyjne | str. | 48 |
2.1.3. Luki świadome i nieświadome | str. | 49 |
2.1.4. Luki extra legem, contra legem, intra legem i luka techniczna | str. | 49 |
2.1.5. Luki pozorne, rzeczywiste i właściwe | str. | 52 |
2.1.6. Inne podziały luk w prawie | str. | 53 |
2.2. Luka w prawie podatkowym | str. | 54 |
2.3. Przyczyny powstawania luk w prawie | str. | 58 |
2.4. Niekompletność normy prawnej w kontekście poszukiwania sposobu jej uzupełnienia | str. | 61 |
2.5. Dopuszczalność wypełniania luk przez sądy i organy podatkowe | str. | 64 |
2.6. Podsumowanie | str. | 67 |
Rozdział | 3 |
Rozumowanie per analogiam – analiza teoretycznoprawna | str. | 69 |
3.1. Wnioskowanie per analogiam – analiza językowa pojęcia i jego znaczenie | str. | 69 |
3.2. Ogólne założenia | str. | 73 |
3.2.1. Analogia w zakresie prawa | str. | 73 |
3.2.2. Sposób odwołania się do analogii | str. | 86 |
3.2.3. Analogia a odpowiednie stosowanie przepisów prawa | str. | 87 |
3.2.4. Wnioskowanie per analogiam a wnioskowanie a contrario | str. | 91 |
3.2.5. Analogia a wykładnia prawa | str. | 94 |
3.2.5.1. Analogia a wykładnia twórcza | str. | 96 |
3.2.5.2. Analogia a wykładnia rozszerzająca | str. | 97 |
3.2.5.3. Analogia a wykładnia logiczna | str. | 103 |
3.2.6. Stopień podobieństwa stanów faktycznych | str. | 103 |
3.2.7. Podsumowanie | str. | 105 |
3.3. Rodzaje analogii | str. | 106 |
3.3.1. Analogia legis i analogia iuris | str. | 106 |
3.3.2. Analogia intra legem i analogia extra legem | str. | 112 |
3.3.3. Inne podziały wnioskowania per analogiam | str. | 113 |
3.3.4. Obecność w polskim prawie nieformalnego modelu precedensu z analogii | str. | 115 |
3.4. Cele i funkcje analogii w prawie | str. | 117 |
3.5. Stosowanie analogii – wprowadzenie do modelu | str. | 121 |
3.6. Podsumowanie | str. | 121 |
Rozdział | 4 |
Analogia we współczesnych systemach prawa krajowego cywilnego, karnego i administracyjnego | str. | 123 |
4.1. Analogia w prawie cywilnym | str. | 125 |
4.2. Analogia w prawie karnym | str. | 134 |
4.3. Analogia w prawie administracyjnym | str. | 142 |
4.4. Podsumowanie | str. | 147 |
Rozdział | 5 |
Analogia w prawie unijnym, międzynarodowym i zagranicznym | str. | 151 |
5.1. Analogia w prawie unijnym i międzynarodowym | str. | 151 |
5.2. Analogia w prawie zagranicznym | str. | 169 |
5.2.1. Analogia w systemach państw common law | str. | 171 |
5.2.2. Analogia w prawie podatkowym wybranych państw Unii Europejskiej | str. | 177 |
5.2.3. Analogia w prawie podatkowym wybranych państw spoza Unii Europejskiej | str. | 180 |
5.3. Perspektywy rozwoju analogii w kontekście międzynarodowym | str. | 184 |
5.4. Podsumowanie | str. | 186 |
Rozdział | 6 |
Specyficzne dla stosowania rozumowania per analogiam uwarunkowania prawa podatkowego | str. | 187 |
6.1. Ingerencyjny charakter norm polskiego prawa podatkowego | str. | 187 |
6.1.1. Wprowadzenie | str. | 187 |
6.1.2. Ingerencyjny charakter prawa podatkowego | str. | 190 |
6.1.3. Uregulowania konstytucyjne – relacja opodatkowania do prawa własności | str. | 193 |
6.1.4. Podsumowanie | str. | 200 |
6.2. Zasada ustawowego nakładania podatków a rozumowanie per analogiam | str. | 201 |
6.2.1. Ograniczenie zasady ustawowego nakładania podatków w kontekście art. 168 Konstytucji RP | str. | 207 |
6.2.2. Źródła prawa podatkowego a rozumowanie per analogiam | str. | 207 |
6.2.3. Podsumowanie | str. | 213 |
6.3. Analogia w prawie podatkowym a zasady ogólne prawa podatkowego | str. | 216 |
6.3.1. Zasada pewności prawa a rozumowanie per analogiam | str. | 217 |
6.3.2. Rozumowanie per analogiam a zasada ustawowej regulacji podatków | str. | 222 |
6.3.3. Rozumowanie per analogiam a zasada dobrej legislacji | str. | 223 |
6.3.4. Rozumowanie per analogiam a zasada określoności przepisów prawa | str. | 224 |
6.3.5. Rozumowanie per analogiam a zasada działania organów na podstawie przepisów prawa | str. | 225 |
6.3.6. Rozumowanie per analogiam a zasada in dubio pro tributario | str. | 226 |
6.3.7. Rozumowanie per analogiam a zasada sprawiedliwości podatkowej | str. | 229 |
6.3.8. Rozumowanie per analogiam a zasada równości opodatkowania | str. | 230 |
6.3.9. Rozumowanie per analogiam a zasada nierozszerzającej wykładni przepisów o charakterze lex specialis oraz dotyczących ulg i zwolnień | str. | 234 |
6.3.10. Rozumowanie per analogiam a zasada praworządności | str. | 236 |
6.3.11. Rozumowanie per analogiam a zasada postępowania organów podatkowych w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych | str. | 237 |
6.3.12. Rozumowanie per analogiam a zasada respektowania przez administrację podatkową utrwalonej praktyki administracyjnej | str. | 238 |
6.3.13. Podsumowanie | str. | 239 |
6.4. Model stosowania analogii w prawie podatkowym na tle jego specyficznych uwarunkowań | str. | 239 |
6.5. Podsumowanie | str. | 242 |
Rozdział | 7 |
Zakres dopuszczalności stosowania rozumowania per analogiam w prawie podatkowym | str. | 243 |
7.1. Ewolucja poglądów w zakresie dopuszczalności stosowania rozumowania per analogiam w prawie podatkowym | str. | 243 |
7.2. Analogia w prawie podatkowym jako prawotwórcza aktywność sądów i organów administracyjnych | str. | 252 |
7.2.1. Zasada trójpodziału władzy w Rzeczypospolitej Polskiej a rozumowanie per analogiam | str. | 261 |
7.2.2. Analogia a dyskrecjonalna władza sędziego | str. | 263 |
7.3. Argumenty za i przeciw stosowaniu rozumowania per analogiam w prawie podatkowym | str. | 265 |
7.3.1. Argumenty za stosowaniem rozumowania per analogiam w prawie podatkowym | str. | 265 |
7.3.2. Argumenty przeciw stosowaniu analogii | str. | 269 |
7.4. Podstawy prawne do stosowania analogii | str. | 273 |
7.5. Brak wyraźnego stanowiska ustawodawcy w zakresie dopuszczalności bądź generalnego zakazu stosowania rozumowania per analogiam w prawie podatkowym | str. | 277 |
7.6. Brak dopuszczalności oraz granice stosowania rozumowania per analogiam w polskim prawie podatkowym | str. | 282 |
7.7. Czy potrzebne jest wprowadzenie ustawowej legitymacji do stosowania rozumowania per analogiam? | str. | 293 |
7.8. Postulaty w zakresie możliwości usprawnienia rozumowania per analogiam. Postulaty de lege ferenda | str. | 301 |
7.9. Rozumowanie per analogiam a zwalczanie zjawiska unikania opodatkowania | str. | 303 |
7.10. Podsumowanie | str. | 304 |
Rozdział | 8 |
Wnioskowanie per analogiam – wybrane problemy orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, sądów administracyjnych oraz praktyki organów administracji | str. | 307 |
8.1. Identyfikacja obszarów stosowania analogii w polskim prawie podatkowym | str. | 308 |
8.1.1. Przypadki stosowania analogii bez użycia wprost pojęcia analogii | str. | 308 |
8.1.2. Analogia a przepisy ogólne prawa podatkowego | str. | 312 |
8.1.3. Analogia a przepisy proceduralne prawa podatkowego | str. | 318 |
8.1.4. Analogia a podatek od spadków i darowizn | str. | 321 |
8.1.5. Analogia a podatek od towarów i usług | str. | 324 |
8.1.6. Analogia a podatki dochodowe | str. | 329 |
8.1.7. Analogia a podatek od nieruchomości | str. | 336 |
8.2. Analogia w praktyce organów administracji | str. | 337 |
8.3. Przykłady niewłaściwego posługiwania się analogią | str. | 341 |
8.4. Analogia w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego | str. | 347 |
8.5. Podsumowanie | str. | 357 |
Rozdział | 9 |
Wyniki badań statystycznych polskiego orzecznictwa | str. | 359 |
9.1. Częstotliwość posługiwania się pojęciem analogii a luka prawna | str. | 364 |
9.2. Częstotliwość odnoszenia się do pojęcia analogii a typ podatku | str. | 367 |
9.3. Czy pojęcie analogii w prawie podatkowym zyskuje na popularności? | str. | 368 |
9.4. Analogia pośrednia | str. | 374 |
9.5. Analogia causa – czy często występuje? | str. | 375 |
9.6. Pozostałe zagadnienia statystyczne | str. | 375 |
9.7. Podsumowanie | str. | 376 |
Zakończenie | str. | 379 |
Bibliografia | str. | 391 |