Ustawa o dostępie do informacji publicznej. Komentarz

-17%

RODZAJ DOSTĘPU

204,18  246,00

Format: pdf

Cena początkowa: 246,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 204,18 zł  


204,18

w tym VAT

W komentarzu przedstawiono poszczególne uprawnienia kształtujące prawo dostępu do informacji publicznej oraz tryby, w jakich odbywa się ich realizacja.


Publikacja zawiera szczegółowe omówienie procedury zapewniania dostępu do informacji w trybie wnioskowym oraz w trybach bezwnioskowych, w tym liczne wskazówki dotyczące postępowania z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej, zasad pobierania opłat oraz wydawania decyzji i rozstrzygnięć.


Autorzy wyjaśniają również zagadnienia dotyczące:
- dokonywania czynności materialno-technicznych w związku ze złożonym wnioskiem - publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej - zapewnienia wstępu na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów i innych gremiów mających charakter kolegialny.


Książkę przygotowało grono wybitnych autorów – uznanych ekspertów posiadających znaczny dorobek naukowy, jak i ugruntowane doświadczenie praktyczne w dziedzinie dostępu do informacji publicznej.


Publikacja pomoże w pracy sędziom, adwokatom i radcom prawnym. Będzie także przydatna dla kierowników jednostek sektora finansów publicznych, osób odpowiedzialnych za realizację dostępu do informacji publicznej oraz dla administratorów Biuletynu Informacji Publicznej i inspektorów ochrony danych.


Rok wydania2023
Liczba stron500
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8328-899-4
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów | str.    13
  Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r. poz. 902)  | str.    17
  Rozdział 1. Przepisy ogólne  | str.    19
  Art. 1. [Definicja informacji publicznej. Zakres zastosowania przepisów ustawy]  | str.    19
  
  Pojęcie informacji publicznej – wprowadzenie  | str.    19
  Pojęcie informacji publicznej w poglądach nauki prawa  | str.    21
  Pojęcie informacji publicznej a art. 6 ust. 1 u.d.i.p.  | str.    24
  Definicja informacji publicznej w orzecznictwie sądów administracyjnych  | str.    26
  Podmiotowa i przedmiotowa definicja informacji publicznej w orzecznictwie sądów administracyjnych  | str.    26
  Definiowanie sprawy publicznej i zadania publicznego w orzecznictwie sądów administracyjnych  | str.    27
  Kryterium rzeczowe i podmiot wytwarzający informację publiczną  | str.    32
  Informacja publiczna – kwestie szczegółowe  | str.    33
  Dokument wewnętrzny z perspektywy wartości chronionej  | str.    40
  Dokument wewnętrzny w nauce prawa i orzecznictwie sądów administracyjnych  | str.    42
  Dokumenty prywatne  | str.    48
  Informacje techniczne  | str.    51
  Poinformowanie wnioskodawcy pismem o tym, że wniosek nie dotyczy informacji publicznej  | str.    53
  Zakres stosowania przepisów ustawy  | str.    54
  Ograniczenia w dostępie do informacji publicznej wynikające z przepisów szczególnych  | str.    58
  
  Art. 2. [Prawo do informacji publicznej]  | str.    61
  
  Identyfikacja uprawnionego w trakcie prac Komisji Konstytucyjnej Zgromadzenia Narodowego (1993–1997 r.)  | str.    61
  Realizacja prawa przez uprawnionego do czasu wejścia w życie ustawy o dostępie do informacji publicznej  | str.    62
  Identyfikacja uprawnionego w ustawie z 6 września o dostępie do informacji publicznej  | str.    64
  Przyjęcie przez zobowiązanego procedur służących weryfikacji uprawnienia żądającego w kontekście możliwości jego identyfikacji jako pierwotnego wnioskodawcy  | str.    68
  Cudzoziemiec jako uprawniony a wymóg sporządzenia wniosku w języku urzędowym  | str.    70
  Realizacja praw przez uprawnionego przy wykorzystaniu języka migowego  | str.    71
  Osoba prawna i jednostka organizacyjna jako uprawniony  | str.    71
  Organy, inne podmioty publiczne i osoby pełniące funkcje publiczne jako uprawniony  | str.    71
  Celowość odwołania się przez ustawodawcę do pojęcia każdego w odniesieniu do zdefiniowania uprawnionego  | str.    74
  Brak konieczności wykazywania przez uprawnionego interesu prawnego i/lub faktycznego  | str.    74
  Wnioski ad personam i we „własnej sprawie”  | str.    78
  Wnioski „poszukiwawcze”  | str.    83
  Identyfikacja uprawnionego w kontekście realizacji prawa do uzyskania informacji przetworzonej  | str.    84
  Kwestia ewentualnego orzeczenia o niekonstytucyjności art. 2 ust. 2 u.d.i.p.  | str.    85
  Uprawniony na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej a uprawniony do wniesienia skargi konstytucyjnej  | str.    86
  
  Art. 3. [Uprawnienia wynikające z prawa do informacji publicznej]  | str.    88
  
  Zakres przedmiotowy prawa do informacji  | str.    88
  Pojęcie informacji przetworzonej  | str.    91
  Informacja przetworzona sensu stricto  | str.    92
  4. Informacja przetworzona sensu largo  | str.    93
  Przesłanka udostępnienia informacji przetworzonej – szczególnie istotny interes publiczny  | str.    97
  Analiza wniosku o udostępnienie informacji przetworzonej  | str.    101
  Decyzja odmowna  | str.    104
  Ograniczenie prawa do informacji – wykazanie szczególnego interesu publicznego  | str.    106
  Nadużycie prawa do informacji w kontekście informacji przetworzonej  | str.    107
  Wgląd do dokumentów urzędowych  | str.    109
  Dostęp do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów  | str.    111
  Udostępnianie informacji bieżących i archiwalnych  | str.    113
  
  Art. 4. [Podmioty obowiązane do udostępniania informacji publicznej]  | str.    116
  
  Założenia modelowe regulacji  | str.    117
  Podmioty zobowiązane na tle art. 61 Konstytucji RP
   a ustawowy model ich ujęcia  | str.    117
  Zakres i charakter katalogu podmiotów zobowiązanych do udostępniania informacji publicznej  | str.    118
  Koncepcja autonomicznego i dynamicznego ujęcia przez ustawodawcę definicji podmiotu zobowiązanego  | str.    122
  Rola klauzul generalnych i zwrotów niedookreślonych w definiowaniu podmiotów zobowiązanych  | str.    125
  Mieszany model identyfikacji zobowiązanego (koncepcja oparta na kryterium podmiotowo-przedmiotowym)  | str.    126
  Identyfikacja sądów i prokuratury jako zobowiązanych do udostępniania informacji publicznej  | str.    132
  Samorząd terytorialny jako przykład specyfiki definiowania podmiotów zobowiązanych  | str.    136
  Związki zawodowe jako podmioty zobowiązane  | str.    141
  Organizacje pracodawców jako podmioty zobowiązane  | str.    143
  Partie polityczne jako podmioty zobowiązane  | str.    143
  Posiadanie i nieposiadanie informacji jako przesłanka realizacji obowiązku  | str.    147
  
  Art. 5. [Ograniczenie prawa do informacji publicznej]  | str.    155
  
  Pojęcie informacji niejawnych  | str.    156
  Informacje niejawne jako podstawa odmowy dostępu do informacji publicznej  | str.    159
  Uzasadnienie decyzji o odmowie dostępu do informacji publicznej ze względu na ochronę informacji niejawnych  | str.    162
  Ograniczenie ze względu na ochronę tajemnic ustawowych – zakres i tryb  | str.    165
  Pojęcie tajemnicy ustawowo chronionej  | str.    165
  Decyzja odmowna z powodu ochrony tajemnicy ustawowej  | str.    170
  Prywatność osoby fizycznej oraz tajemnica przedsiębiorcy jako przesłanki ograniczenia  | str.    171
  Ograniczenie prawa dostępu do informacji ze względu na prywatność osoby fizycznej  | str.    175
  Prywatność i ochrona danych osobowych – podstawa lub podstawy ograniczenia dostępu do informacji  | str.    185
  Zastosowanie RODO do dostępu do informacji publicznej  | str.    189
  Współstosowanie przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej i przepisów RODO  | str.    191
  Osoba pełniąca funkcję publiczną  | str.    198
  Informacje o osobach pełniących funkcje publiczne mające związek z pełnieniem funkcji publicznej  | str.    215
  Anonimizacja jako sposób ograniczenia prawa dostępu do informacji publicznej  | str.    220
  Rezygnacja z ochrony prywatności  | str.    224
  Ograniczenie prawa dostępu do informacji publicznej ze względu na tajemnicę przedsiębiorcy  | str.    228
  Rezygnacja przedsiębiorcy z przysługującego mu prawa  | str.    235
  18. Ograniczenia dostępu do informacji w związku z przymusową restrukturyzacją oraz rekapitalizacją niektórych instytucji  | str.    236
  Zakaz ograniczania dostępu do informacji o rozstrzyganych sprawach  | str.    237
  Zakaz ograniczania dostępu do informacji o organizacji i trybie działania organów prowadzących postępowania  | str.    239
  
  Rozdział 2. Dostęp do informacji publicznej | str.    241
  Art. 6. [Przedmiot informacji publicznej]  | str.    241
  
  Zakres i charakter ustawowej konkretyzacji informacji publicznej  | str.    243
  Informacje o polityce wewnętrznej i zagranicznej  | str.    252
  Informacje o zamierzeniach władzy ustawodawczej oraz wykonawczej  | str.    254
  Informacje o projektowaniu aktów normatywnych  | str.    255
  Informacja o programach w zakresie realizacji zadań publicznych, o sposobie ich realizacji, wykonywaniu i skutkach realizacji tych zadań  | str.    257
  Identyfikacja osób pełniących funkcje publiczną  | str.    258
  Dane publiczne a nośnik tych danych  | str.    259
  Informacja o podmiotach, o których mowa w art. 4 ust. 1  | str.    259
  Informacje o zasadach funkcjonowania podmiotów zobowiązanych do udostępniania informacji publicznej  | str.    264
  Treść i postać aktów administracyjnych  | str.    266
  Treść innych rozstrzygnięć  | str.    269
  Dane publiczne  | str.    270
  Stanowiska w sprawach publicznych zajęte przez organy władzy publicznej  | str.    271
  Treść innych wystąpień i ocen dokonywanych przez organy władzy publicznej  | str.    276
  Informacja o stanie państwa, samorządów i ich jednostek organizacyjnych  | str.    277
  Podmiotowy i przedmiotowy zakres obowiązku informowania o majątku publicznym  | str.    277
  Dług publiczny  | str.    283
  Pomoc publiczna  | str.    283
  Ciężary publiczne  | str.    285
  Majątek publiczny – podsumowanie  | str.    286
  Praktyka uznawania informacji publicznych o majątku publicznym w świetle orzecznictwa  | str.    287
  Pojęcie dokumentu urzędowego  | str.    296
  
  Art. 7. [Sposoby dostępu do informacji publicznej]  | str.    299
  
  Charakterystyka regulacji  | str.    299
  Specyfika form zapewniania dostępu do informacji publicznej  | str.    300
  Ogólne zasady realizacji dostępu do informacji publicznej  | str.    302
  
  Art. 8. [Biuletyn Informacji Publicznej]  | str.    303
  
  Uwagi ogólne  | str.    304
  Urzędowy publikator teleinformatyczny  | str.    305
  Powszechność dostępu  | str.    306
  Biuletyn Informacji Publicznej jako system ujednolicony  | str.    307
  Katalog podmiotów zobowiązanych do publikowania informacji w Biuletynie Informacji Publicznej  | str.    309
  Zakres przedmiotowy udostępnienia w BIP  | str.    311
  Czas publikacji w BIP  | str.    312
  Obowiązkowe elementy Biuletynu Informacji Publicznej  | str.    314
  Wyłączenie jawności w Biuletynie Informacji Publicznej  | str.    315
  Obowiązek oznaczenia informacji publikowanych w Biuletynie Informacji Publicznej  | str.    316
  
  Art. 9. [Strona główna Biuletynu Informacji Publicznej]  | str.    316
  
  Strona główna BIP  | str.    317
  Własne strony Biuletynu Informacji Publicznej  | str.    318
  Przekazanie informacji administratorom strony głównej  | str.    319
  Obowiązki ministra właściwego ds. informatyzacji  | str.    319
  Scentralizowany System Dostępu do Informacji Publicznej  | str.    320
  Delegacje do wydania rozporządzenia  | str.    320
  
  Art. 9a.–9e (uchylone).  | str.    321
  Art. 10. [Tryb wnioskowy udostępniania informacji publicznej]  | str.    321
  
  Zakres trybu wnioskowego udostępniania informacji publicznej  | str.    321
  Charakter wniosku o udostępnienie informacji publicznej  | str.    324
  Forma wniosku  | str.    324
  Złożenie wniosku  | str.    325
  Elementy obligatoryjne wniosku w przypadku udzielenia informacji publicznej  | str.    327
  Elementy obligatoryjne wniosku w przypadku odmowy dostępu informacji publicznej  | str.    331
  Umocowania do złożenia wniosku o udostępnienie informacji publicznej w imieniu innego podmiotu  | str.    332
  Tryb rozpoznania wniosku o udostępnienie informacji publicznej  | str.    333
  Wyłączenie stosowania trybu wnioskowego w przypadku publikacji informacji w BIP lub na portalu danych  | str.    338
  Powiadomienia  | str.    340
  Udostępnienie informacji publicznej  | str.    342
  Prowadzenie postępowania w kierunku odmowy udostępnienia informacji publicznej  | str.    343
  
  Art. 11. [Udostępnienie informacji publicznej przez jej wyłożenie lub wywieszenie]  | str.    347
  
  Charakter wyłożenia lub wywieszenia  | str.    347
  Miejsce ogólnie dostępne i sposób udostępnienia  | str.    348
  Wyłożenie lub wywieszenie a tryb wnioskowy  | str.    350
  Forma udostępnienia  | str.    351
  
  Art. 12. [Obowiązki podmiotu udostępniającego informacje publiczne]  | str.    351
  
  Obowiązki podmiotu udostępniającego informacje publiczne  | str.    351
  Oznaczanie udostępnianych informacji  | str.    351
  Formy utrwalenia udostępnianych informacji publicznych  | str.    354
  
  Art. 13. [Termin udostępnienia informacji publicznej]  | str.    358
  
  Zakres zastosowania  | str.    358
  Termin udostępnienia informacji publicznej na wniosek  | str.    362
  Rozpoczęcie biegu terminu  | str.    367
  Liczenie terminów  | str.    369
  Skutki niezachowania terminu  | str.    369
  
  Art. 14. [Sposób i forma udostępnienia informacji publicznej]  | str.    373
  
  Elementy wniosku o udostępnienie informacji publicznej  | str.    377
  Brak środków technicznych do udostępnienia informacji publicznej przez podmiot obowiązany w sposób i w formie określonych w treści wniosku dostępowego  | str.    381
  Obowiązki podmiotu obowiązanego w przypadku, gdy wnioskowana informacja publiczna nie może być udostępniona w sposób lub w formie określonych we wniosku dostępowym  | str.    382
  
  Art. 15. [Koszty związane z udostępnieniem informacji]  | str.    385
  
  Zasada bezpłatności i pojęcie dodatkowych kosztów  | str.    386
  Tryb pobierania opłaty  | str.    387
  
  Art. 16. [Decyzje o odmowie udostępnienia informacji publicznej oraz o umorzeniu postępowania i ich zaskarżalność odwołaniem]  | str.    388
  
  Formalne uwarunkowania wydania decyzji o odmowie udostępnienia informacji publicznej oraz o umorzeniu postępowania  | str.    388
  Materialne przesłanki wydania decyzji o odmowie udostępnienia informacji publicznej oraz o umorzeniu postępowania  | str.    396
  Postępowanie odwoławcze w sprawach dostępu do informacji publicznej  | str.    399
  
  Art. 17. [Rozstrzygnięcia podmiotów zobowiązanych niebędących organami władzy publicznej i ich zaskarżalność wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy]  | str.    406
  
  Odpowiednie stosowanie art. 16 u.d.i.p. do rozstrzygnięć podmiotów zobowiązanych niebędących  organami władzy publicznej  | str.    406
  Postępowanie z wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy w sprawach dostępu do informacji publicznej  | str.    411
  
  Art. 18. [Dostęp do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów]  | str.    415
  
  Charakterystyka regulacji  | str.    416
  Kolegialne organy władzy publicznej  | str.    420
  Jawność posiedzeń  | str.    422
  Dostęp do posiedzeń  | str.    427
  
  Art. 19. [Protokoły i stenogramy obrad organów kolegialnych]  | str.    430
  
  Charakterystyka regulacji  | str.    430
  Protokoły obrad  | str.    433
  Udostępnianie materiałów audiowizualnych i teleinformatycznych  | str.    436
  
  Art. 20. [Udostępnianie informacji przez władze lokalne]  | str.    438
  
  Charakterystyka regulacji  | str.    438
  Zakres podmiotowy  | str.    438
  Odpowiednie stosowanie 18 i 19 u.d.i.p.  | str.    440
  
  Art. 21. [Skarga do sądu administracyjnego]  | str.    440
  
  Zakres i kryterium kontroli sprawowanej przez sądy administracyjne  | str.    440
  Odrębności w zakresie kontroli sprawowanej przez sąd administracyjny wprowadzone przepisami ustawy o dostępie do informacji publicznej  | str.    443
  Pojęcie bezczynności  | str.    444
  Wymogi formalne skargi na bezczynność, a w tym stosowanie art. 52 p.p.s.a. na gruncie ustawy o dostępie do informacji publicznej  | str.    447
  Obowiązki podmiotu zobowiązanego po wniesieniu skargi do sądu na bezczynność  | str.    450
  Przedmiot skargi na bezczynność, a w tym udzielenie informacji niepełnej a skarga na bezczynność  | str.    451
  Rozpoznanie skargi na bezczynność przez sąd  | str.    452
  
  Art. 22. (uchylony).  | str.    454
  Art. 23. [Przepis karny]  | str.    454
  
  Aspekt podmiotowy  | str.    454
  Przestępstwo umyślne  | str.    455
  Status pokrzywdzonego  | str.    455
  Praktyka stosowania  | str.    456
  Sankcja karna  | str.    457
  
  Rozdział 2a. (uchylony)   | str.    458
  Art. 23a–23i. (uchylone)  | str.    458
  Rozdział 3. Przepisy o zmianie przepisów obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe  | str.    459
  Art. 24. [„Procedura prasowa” udostępniania informacji publicznych]  | str.    459
  
  Prawo dostępu prasy do informacji  | str.    460
  Autonomiczność trybu prasowego pozyskiwania informacji  | str.    460
  Przesłanki zespolenia trybów dostępowych  | str.    461
  Identyfikacja zobowiązanego do udostępnienia informacji prasowej  | str.    462
  Mechanizm „kładki” z art. 3a pr. pras. i jego skutki  | str.    465
  Aktualność informacji prasowej a respektowanie przepisów RODO  | str.    473
  Czy informacja prasowa powinna być identyfikowana jako informacja sektora publicznego przekazywana  w celu ponownego wykorzystywania?  | str.    475
  Uwagi de lege lata i de lege ferenda  | str.    476
  
  Art. 25. [Sprawy niezakończone do dnia wejścia w życie ustawy]  | str.    477
  Art. 26. [Wejście w życie ustawy]  | str.    477
  Bibliografia  | str.    479
  O autorach  | str.    495
RozwińZwiń