POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
W podręczniku przedstawiono zagadnienia sądowej kontroli administracji stanowiącej instrument gwarantujący zgodne z prawem działanie organów administracji publicznej w stosunkach z podmiotami zewnętrznymi. Szczegółowo omówiono m.in. cechy charakterystyczne sądowych modeli kontroli administracji, ze szczególnym uwzględnieniem modelu mieszanego, oraz zagadnienia postępowania sądowoadministracyjnego. Układ opracowania jest ściśle powiązany z obecnym w polskim systemie prawnym mieszanym modelem sądowej kontroli administracji, w którym wykonują ją zarówno sądy powszechne, jak i sądy administracyjne, zasadnicze znaczenie ma jednak kontrola sprawowana przez sądy administracyjne.
Publikacja dzięki syntetycznemu ujęciu problematyki postępowania sądowoadministracyjnego przeznaczona jest głównie dla studentów kierunku prawo oraz administracja, kandydatów na stanowiska urzędnicze w aparacie administracyjnym państwa, urzędników oraz pełnomocników reprezentujących strony w postępowaniach przed sądami administracyjnymi. Dobór omawianych zagadnień został zdeterminowany wyzwaniami, z którymi przychodzi się mierzyć w praktyce pracownikom organów administracji publicznej (rządowej i samorządowej) oraz peł no mocnikom stron w postępowaniach sądowo administracyjnych.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 496 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8328-228-2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | 11 |
Wstęp | 15 |
CZĘŚĆ PIERWSZA | |
SĄDOWA KONTROLA DZIAŁALNOŚCI ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ | |
Rozdział I | |
Modele sądowej kontroli administracji | 21 |
Rozdział II | |
Sądowa kontrola administracji w Polsce | 27 |
1. Władza sądownicza a działalność organów administracji publicznej | 27 |
2. Prawo do sądu a kontrola działalności organów administracji publicznej | 29 |
3. Sądowa kontrola administracji publicznej sprawowana przez sądy administracyjne | 31 |
4. Sądowa kontrola administracji publicznej sprawowana | |
przez sądy powszechne | 34 |
CZĘŚĆ DRUGA | |
SĄDOWA KONTROLA DZIAŁALNOŚCI ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ SPRAWOWANA PRZEZ SĄDY ADMINISTRACYJNE | |
Rozdział III | |
Sądy administracyjne | 39 |
1. Organizacja sądów administracyjnych | 39 |
2. Sędziowie sądów administracyjnych | 44 |
Rozdział IV | |
Prawne formy działania administracji publicznej kontrolowane przez sądy administracyjne | 50 |
1. Regulacja właściwości rzeczowej sądów administracyjnych | 50 |
2. Decyzje administracyjne | 55 |
3. Postanowienia | 59 |
4. Inne akty lub czynności z zakresu administracji publicznej | 63 |
5. Interpretacje podatkowe, opinie zabezpieczające i odmowa wydania | |
opinii zabezpieczających | 67 |
6. Akty organów gmin, powiatów, województw oraz związków gmin | |
i związków powiatów | 72 |
7. Akty nadzoru | 76 |
8. Bezczynność organów administracji publicznej i przewlekłe | |
prowadzenie postępowań | 79 |
9. Skargi przewidziane w przepisach szczególnych | 83 |
10. Wyłączenia z właściwości sądów administracyjnych | 88 |
Rozdział V | |
Środki prawne inicjujące kontrolę sądowoadministracyjną | 92 |
1. Charakterystyka środków inicjujących postępowanie | |
sądowoadministracyjne | 92 |
2. Przesłanki dopuszczalności skargi, sprzeciwu i wniosku – informacje podstawowe | 98 |
3. Rygor procesowy stosowany w warunkach niedopuszczalności | |
czynności inicjującej postępowanie sądowoadministracyjne. | |
Środki gwarantujące realizację zasady skargowości | 104 |
Rozdział VI | |
Przesłanki dopuszczalności skargi | 113 |
1. Istnienie przedmiotu zaskarżenia – substrat skargi | 113 |
2. Właściwość sądów administracyjnych, lis pendens, res iudicata – | |
art. 58 § 1 pkt 1 i 4 p.p.s.a. | 114 |
3. Obowiązek uprzedniego wyczerpania środków zaskarżenia na drodze administracyjnej | 118 |
3.1. Ogólny mechanizm pierwszeństwa drogi administracyjnej | |
dekodowany z art. 52 § 1 p.p.s.a. | 118 |
3.2. Fakultatywny charakter wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy | 127 |
3.3. Podsumowanie | 138 |
4. Wymogi formalne i fiskalne skargi | 140 |
4.1. Wymogi formalne | 140 |
4.1.1. Forma skargi, sprzeciwu i wniosku – pisemna lub elektroniczna | 145 |
4.1.2. Wymogi formalno-treściowe skargi | 149 |
4.1.3. Procedura sanowania braków formalnych i treściowych | |
skargi – art. 49, art. 58 § 1 pkt 3 p.p.s.a. | 154 |
4.2. Wymogi fiskalne | 159 |
5. Termin wniesienia skargi | 161 |
5.1. Informacje ogólne | 161 |
5.2. Miejsce dokonania czynności zaskarżenia a termin zaskarżenia | 174 |
5.3. Konsekwencje procesowe uchybienia terminowi do wniesienia skargi | 178 |
6. Zawisłość sprawy administracyjnej weryfikacyjnej jako przesłanka dopuszczalności skargi na decyzje i postanowienia | 181 |
6.1. Uwagi wprowadzające | 181 |
6.2. Zbieg postępowań w systemie kontroli administracji publicznej | 181 |
6.3. Kategorie zbiegu postępowania administracyjnego i sądowoadministracyjnego (zbieg sensu largo) oraz reguły jego eliminowania | 196 |
6.4. Uprzednie wszczęcie postępowania weryfikacyjnego wewnątrzadministracyjnego jako przesłanka zawieszenia | |
postępowania sądowoadministracyjnego (art. 56 p.p.s.a.) | 200 |
7. Pozostałe warunki dopuszczalności skargi | 206 |
7.1. Uwagi wprowadzające | 206 |
7.2. Szczególne przesłanki dopuszczalności skarg określonego rodzaju | 207 |
Rozdział VII | |
Sprzeciw od decyzji wydanej na podstawie art. 138 § 2 k.p.a. | 209 |
1. Informacje ogólne | 209 |
2. Przesłanki dopuszczalności sprzeciwu od decyzji | 216 |
2.1. Przesłanki dopuszczalności drogi sądowoadministracyjnej | |
dotyczące wyłącznie sprzeciwu | 217 |
2.2. Elementy wspólne dla sprzeciwu z art. 3 § 2a p.p.s.a. oraz skargi | |
w zakresie dopuszczalności postępowania sądowoadministracyjnego | 219 |
2.3. Przesłanki dopuszczalności skargi nieznajdujące zastosowania w postępowaniu inicjowanym sprzeciwem pomimo odesłania | |
z art. 64b § 1 p.p.s.a. | 220 |
Rozdział VIII | |
Wniosek o wszczęcie postępowania sądowoadministracyjnego | 225 |
Rozdział IX | |
Podmioty postępowania sądowoadministracyjnego | 234 |
1. Informacje ogólne | 234 |
2. Legitymacja skargowa | 239 |
2.1. Każdy, kto ma interes prawny w zaskarżeniu zachowania kompetencyjnego organu | 240 |
2.2. Modyfikacje podstaw legitymacji skargowej w przepisach | |
szczególnych | 246 |
2.3. Organizacja społeczna jako skarżąca w postępowaniu sądowoadministracyjnym | 255 |
2.4. Prokurator, Rzecznik Praw Obywatelskich i Rzecznik Praw | |
Dziecka jako skarżący – modyfikacje warunków dopuszczalności uruchomienia sądowej kontroli | 260 |
2.5. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców | 265 |
3. Legitymacja do wniesienia sprzeciwu od decyzji z art. 138 § 2 k.p.a. | 273 |
4. Podmioty legitymowane do wniesienia wniosku o wszczęcie | |
postępowania sądowoadministracyjnego | 278 |
5. Procesowa pozycja organu administracji publicznej w postępowaniu sądowoadministracyjnym | 279 |
6. Uczestnicy postępowania | 281 |
7. Pełnomocnictwo procesowe | 284 |
Rozdział X | |
Postępowanie sądowoadministracyjne przed organem administracji publicznej | 289 |
1. Skutki prawne wniesienia skargi | 289 |
2. Obowiązek przekazania skargi (sprzeciwu) wraz z aktami sprawy i odpowiedzią na skargę | 295 |
3. System gwarancji wykonania przez organ administracji publicznej | |
obowiązku przekazania skargi (sprzeciwu) wraz z aktami sprawy | 298 |
4. Instytucja autokontroli w postępowaniu sądowoadministracyjnym | 301 |
4.1. Istota i cel autokontroli | 301 |
4.2. Autokontrola decyzji administracyjnej | 303 |
4.3. Instytucja autokontroli pozostałych form działania lub braku | |
działania kontrolowanych przez sądy administracyjne | 310 |
4.4. Wpływ autokontroli na postępowanie sądowoadministracyjne | 312 |
Rozdział XI | |
Ochrona tymczasowa w postępowaniu sądowoadministracyjnym | 313 |
Rozdział XII | |
Postępowanie przed wojewódzkim sądem administracyjnym | 318 |
1. Posiedzenia sądowe | 318 |
1.1. Regulacje COVID-19 | 321 |
2. Zawieszenie postępowania sądowoadministracyjnego | 324 |
3. Terminy w postępowaniu sądowoadministracyjnym | 328 |
3.1. Rodzaje terminów procesowych | 328 |
3.2. Obliczanie terminów w postępowaniu sądowoadministracyjnym | 329 |
3.3. Instytucja przywrócenia terminu | 330 |
4. Doręczenia | 333 |
5. Rozpoznanie sprawy na posiedzeniu jawnym | 343 |
5.1. Posiedzenia jawne | 343 |
5.2. Protokół z posiedzenia jawnego | 344 |
5.3. Przebieg rozprawy | 346 |
6. Postępowanie dowodowe w postępowaniu sądowoadministracyjnym | 348 |
7. Postępowanie uproszczone | 349 |
8. Mediacja w postępowaniu sądowoadministracyjnym | 351 |
8.1. Uwagi ogólne | 351 |
8.2. Uruchomienie, cele i przebieg mediacji | 352 |
8.3. Zakończenie mediacji | 355 |
8.4. Skarga na działania organu podjęte w wyniku mediacji | 358 |
9. Cofnięcie skargi, sprzeciwu, wniosku | 360 |
10. Wszczęcie postępowania wewnątrzadministracyjnego w toku | |
postępowania sądowoadministracyjnego | 365 |
11. Przewlekłość postępowania sądowoadministracyjnego | 374 |
11.1. Informacje ogólne | 374 |
11.2. Aspekty formalne związane z wniesieniem skargi na przewlekłość postępowania sądowego | 376 |
11.3. Rozpatrzenie skargi na przewlekłość postępowania sądowego | 377 |
Rozdział XIII | |
Orzeczenia wojewódzkiego sądu administracyjnego | 379 |
1. Charakterystyka i rodzaje czynności orzeczniczych sądu | |
oraz referendarza sądowego | 379 |
2. Pojęcie i reguły orzekania przez sąd administracyjny w sprawach sądowoadministracyjnych | 382 |
3. Rodzaje wyroków | 389 |
4. Wyrokowanie i elementy wyroku | 400 |
5. Sprostowanie i uzupełnienie wyroku | 404 |
6. Wydawanie postanowień | 406 |
7. Umorzenie postępowania sądowoadministracyjnego | 408 |
8. Prawomocność orzeczeń sądu administracyjnego | 412 |
Rozdział XIV | |
Środki zaskarżania orzeczeń sądów administracyjnych | 417 |
1. System środków zaskarżania orzeczeń sądów administracyjnych | 417 |
2. Zwyczajne środki zaskarżenia | 419 |
2.1. Skarga kasacyjna | 419 |
2.2. Zażalenie | 427 |
2.3. Pozostałe środki zaskarżenia | 430 |
3. Nadzwyczajne środki zaskarżenia | 432 |
3.1. Skarga o wznowienie postępowania sądowoadministracyjnego | 432 |
3.2. Skarga o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego | |
orzeczenia | 437 |
Rozdział XV | |
Koszty postępowania sądowoadministracyjnego | 442 |
1. Pojęcie i rodzaje kosztów postępowania | 442 |
2. Zasady odpowiedzialności za koszty postępowania | 443 |
3. Zwolnienie od kosztów sądowych | 446 |
Rozdział XVI | |
Oddziaływanie orzeczeń sądów administracyjnych na funkcjonowanie administracji publicznej | 451 |
1. Działalność uchwałodawcza Naczelnego Sądu Administracyjnego | 451 |
2. Związanie oceną prawną i wskazaniami co do dalszego postępowania zawartymi w wyroku | 453 |
3. Wykonywanie orzeczeń sądów administracyjnych | 455 |
Rozdział XVII | |
Prawomocność decyzji a kompetencje weryfikacyjne wewnątrzadministracyjne | 460 |
1. Uwagi wprowadzające | 460 |
2. Obowiązek wykonania wyroku przez organ administracji publicznej | 464 |
3. Decyzja prawomocna jako kategoria łącznikowa na styku drogi sądowoadministracyjnej i administracyjnej | 465 |
4. Rodzaje orzeczeń sądowoadministracyjnych skutkujących nabyciem | |
przez decyzję przymiotu prawomocności sensu stricto | 470 |
5. Zbieg sensu largo drogi sądowoadministracyjnej i trybów wewnątrzadministracyjnych | 471 |
5.1. Wpływ prawomocnego wyroku sądu administracyjnego | |
oddalającego skargę na dopuszczalność stwierdzenia | |
nieważności decyzji | 471 |
5.2. Wpływ prawomocnego wyroku sądu administracyjnego | |
oddalającego skargę na dopuszczalność wznowienia | |
postępowania administracyjnego | 477 |
5.3. Uwagi podsumowujące | 479 |
6. Konsekwencje uchwały NSA (7) z 5.06.2017 r., II GPS 1/17, | |
dla przebiegu zawisłego postępowania w sprawie administracyjnej weryfikacyjnej | 480 |
Bibliografia | 485 |
O Autorach | 495 |