Zasada równego traktowania przy kwalifikacji podmiotowej w zamówieniach publicznych

-25%

Zasada równego traktowania przy kwalifikacji podmiotowej w zamówieniach publicznych

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

95,25  127,00

Format: pdf

Cena początkowa: 127,00 zł (-25%)

Najniższa cena z 30 dni: 95,25 zł  


95,25

w tym VAT

Zasada równego traktowania przy kwalifikacji podmiotowej wykonawców w zamówieniach publicznych ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia ochrony konkurencji na rynku zamówień publicznych. Odpowiednie jej zastosowanie wpływa na prawidłowe przeprowadzenie oraz ocenę etapu kwalifikacji podmiotowej w postępowaniu o zamówienie publiczne.


W publikacji poddano analizie istotne zagadnienia z zakresu warunków udziału w postępowaniu, podstaw wykluczenia wykonawców, spośród których szczególną uwagę poświęcono zmowie przetargowej, mającej istotne znaczenie z perspektywy tytułowej zasady. Omówiono także zasady ściśle powiązane z zasadą równego traktowania, tj. proporcjonalności, ochrony konkurencji, przejrzystości.


Autorka przedstawiła realizację zasady równego traktowania na etapie kwalifikacji podmiotowej w zamówieniach publicznych, uwzględniając polski porządek prawny oraz prawo unijne.


Opracowanie jest przeznaczone dla przedstawicieli zawodów prawniczych – adwokatów, radców prawnych i sędziów. Będzie pomocne dla pracowników administracji rządowej i samorządowej, pracowników naukowych oraz studentów prawa i administracji.


Rok wydania2022
Liczba stron448
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8286-843-2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów | str.    13
  Wprowadzenie | str.    17
  Rozdział I
  Zasada równego traktowania w prawie unijnym oraz polskim
  porządku prawnym | str.    23
  
  Uwagi wstępne | str.    23
  Zasady prawa w koncepcjach teoretycznoprawnych | str.    24
  
  2.1. Uwagi ogólne na temat zasad prawa i odnoszących się
  do nich koncepcji teoretycznoprawnych  | str.    24
  2.2. Wybrane koncepcje zasad prawa | str.    28
  2.2.1. Koncepcja zasad prawa według R. Dworkina  | str.    28
  2.2.2. Koncepcja zasad prawa według R. Alexy’ego | str.    32
  2.2.3. Koncepcja zasad prawa według H.L.A. Harta | str.    36
  2.3. Elementy koncepcji zasad prawa w odniesieniu
  do zasady równego traktowania | str.    39
  
  Zasada równości w Konstytucji RP | str.    41
  
  3.1. Zakresy przedmiotowy i podmiotowy zasady równości w Konstytucji RP | str.    41
  3.2. Równość traktowania i równość w prawie | str.    47
  3.3. Granice zasady równości | str.    53
  3.4. Test równości  | str.    56
  3.4.1. Uwagi ogólne | str.    56
  3.4.2. Pojęcie cechy istotnej | str.    57
  3.4.3. Kryteria różnicowania | str.    60
  
  Zasada równego traktowania w prawie zamówień publicznych | str.    65
  
  4.1. Zasada równego traktowania jako wyraz celów dyrektywy klasycznej | str.    65
  4.2. Zasada równego traktowania w dyrektywie klasycznej a zasada traktatowa | str.    71
  4.3. Zasada równego traktowania w art. 18 ust. 1 dyrektywy klasycznej oraz art. 16 pkt 1 p.z.p.  | str.    73
  
  Zasada równego traktowania a zasady powiązane | str.    81
  
  5.1. Uwagi ogólne  | str.    81
  5.2. Zasada przejrzystości | str.    83
  5.2.1. Charakterystyka  | str.    83
  5.2.2. Zasada przejrzystości a zasada jawności | str.    89
  5.3. Zasada proporcjonalności | str.    91
  5.3.1. Charakterystyka  | str.    91
  5.3.2. Znaczenie w kontekście kwalifikacji podmiotowej wykonawców | str.    102
  5.4. Zasada ochrony konkurencji | str.    106
  5.4.1. Zasada ochrony konkurencji a zasada równego traktowania | str.    106
  5.4.2. Zasada ochrony konkurencji a sposób prowadzenia postępowania | str.    109
  5.4.3. Zasada ochrony konkurencji w prawie zamówień publicznych a prawo ochrony konkurencji  | str.    110
  Rozdział II
  Zasada równego traktowania przy formułowaniu i ocenie warunków udziału w postępowaniu w unijnym i polskim porządku prawnym | str.    113
  
  Uwagi wstępne | str.    113
  Kryteria oceny ofert a warunki udziału w postępowaniu | str.    119
  Charakterystyka warunków udziału w postępowaniu | str.    124
  
  3.1. Cel określenia warunków udziału | str.    124
  3.2. Wyodrębnienie klasy podmiotów posiadających
  cechę istotną przy określaniu warunków udziału | str.    127
  3.3. Przedmiot zamówienia a proporcjonalność warunków udziału | str.    130
  3.4. Fakultatywność określenia warunków udziału | str.    134
  
  Sposób formułowania warunków udziału w postępowaniu | str.    136
  
  4.1. Zasada równego traktowania i zasady powiązane przy określaniu warunków udziału | str.    136
  4.2. Warunki udziału jako minimalne poziomy zdolności  | str.    142
  4.3. Opis warunków udziału a opis sposobu dokonania  oceny ich spełniania | str.    144
  
  Kryteria selekcji | str.    146
  Kategorie warunków udziału w postępowaniu | str.    149
  
  6.1. Zdolność do występowania w obrocie gospodarczym | str.    149
  6.2. Uprawnienia do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej | str.    153
  6.3. Sytuacja ekonomiczna lub finansowa | str.    158
  6.3.1. Charakterystyka  | str.    158
  6.3.2. Sposób określania i oceny warunku sytuacji ekonomicznej lub finansowej | str.    163
  6.3.3. Przykładowe wymogi dotyczące sytuacji ekonomicznej lub finansowej | str.    168
  6.4. Zdolność techniczna lub zawodowa | str.    187
  6.4.1. Charakterystyka  | str.    187
  6.4.2. Sposób określenia wymogu odpowiedniej wiedzy i doświadczenia  | str.    191
  6.4.3. Potencjał kadrowy (osobowy) | str.    196
  6.4.4. Problematyka sprzeczności interesów | str.    205
  6.4.5. Informacje, jakich mogą żądać zamawiający na potwierdzenie zdolności technicznej lub zawodowej | str.    211
  Rozdział III
  Rola zasady równego traktowania przy formułowaniu i ocenie spełniania warunków udziału w postępowaniu przez wykonawców sumujących zasoby | str.    217
  
  Uwagi wstępne | str.    217
  Wykonawcy wspólnie ubiegający się o zamówienie (tzw. konsorcjum) | str.    221
  
  2.1. Charakterystyka sposobu spełniania warunków udziału w postępowaniu przez konsorcjum | str.    221
  2.1.1. Charakterystyka konsorcjum | str.    221
  2.1.2. Odpowiednie stosowanie przepisów dotyczących pojedynczego wykonawcy | str.    223
  2.1.3. Forma prawna konsorcjum | str.    226
  2.2. Możliwość zmian w składzie konsorcjum | str.    229
  2.3. Możliwość powołania się przez członka konsorcjum
  na prace faktycznie wykonane | str.    233
  
  Wykonawcy polegający na zasobach podmiotów trzecich | str.    240
  
  3.1. Realność udostępnienia zasobów podmiotów trzecich na potwierdzenie warunków udziału w postępowaniu | str.    240
  3.1.1. Charakterystyka instytucji polegania na zasobach podmiotów trzecich  | str.    240
  3.1.2. Udowodnienie dysponowania zasobami podmiotu trzeciego | str.    242
  3.1.3. Charakter powiązań pomiędzy podmiotem trzecim a wykonawcą | str.    248
  3.1.4. Realność udostępnienia jako element podwykonawstwa  | str.    251
  3.1.5. Wykonanie kluczowych zadań przez samego wykonawcę | str.    256
  3.2. Korzystanie z zasobów podmiotów trzecich w celu spełnienia kryteriów selekcji | str.    259
  3.3. Powołanie się na zasoby podmiotu trzeciego po upływie terminu na złożenie ofert | str.    263
  
  Możliwości łączenia zasobów w przypadku poszczególnych
  
   kategorii warunków udziału w postępowaniu | str.    270
  4.1. Zastosowanie reguł dotyczących konsorcjum w stosunku do podmiotów trzecich  | str.    270
  4.2. Łączenie zasobów w odniesieniu do zdolności do występowania w obrocie gospodarczym i uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej | str.    272
  4.2.1. Poleganie na zasobach podmiotu trzeciego | str.    272
  4.2.2. Konsorcjum | str.    273
  4.3. Łączenie zasobów w odniesieniu do sytuacji ekonomicznej i finansowej | str.    277
  4.3.1. Poleganie na zasobach podmiotu trzeciego | str.    277
  4.3.2. Konsorcjum | str.    280
  4.4. Łączenie zasobów w odniesieniu do zdolności technicznej i zawodowej w zakresie wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub doświadczenia | str.    284
  4.4.1. Sumowanie potencjałów w zakresie cząstkowych kwalifikacji a wymóg legitymowania się całością doświadczenia przez jeden podmiot | str.    285
  4.4.2. Wykonanie dwóch różnych prac w jednym zadaniu | str.    292
  4.4.3. Doświadczenie instytucji czy jej pracowników?  | str.    293
  4.5. Łączenie zasobów w odniesieniu do zdolności technicznej i zawodowej w zakresie potencjału technicznego wykonawcy lub osób skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia | str.    295
  Rozdział IV
  Wykluczenie wykonawców dopuszczających się zmowy przetargowej i instytucja self--cleaning jako wyraz zasady równego traktowania | str.    297
  
  Uwagi wstępne | str.    297
  Podstawy wykluczenia | str.    300
  
  2.1. Charakterystyka i cel badania podstaw wykluczenia | str.    300
  2.2. Poszanowanie zasady równego traktowania  jako podstawa wykluczenia | str.    307
  2.3. Okres wykluczenia | str.    311
  
  Zmowa przetargowa jako zakazane porozumienie naruszające zasadę równego traktowania i uczciwej konkurencji | str.    312
  
  3.1. Charakterystyka zmowy przetargowej a zasada równego traktowania i uczciwej konkurencji | str.    312
  3.2. Formy zmów przetargowych | str.    317
  3.3. Udowodnienie zmowy przetargowej | str.    321
  3.4. Zmowa przetargowa jako wspólny przedmiot regulacji prawa zamówień publicznych oraz prawa ochrony konkurencji | str.    327
  3.5. Umowa konsorcjum a zmowa przetargowa  | str.    331
  3.5.1. Przesłanki kwalifikacji umowy konsorcjum
  jako zmowy przetargowej | str.    331
  3.5.2. Wymiana informacji wrażliwych pomiędzy członkami konsorcjum | str.    337
  3.5.3. Przesłanki wyłączenia zmowy z zakazu zawierania porozumień antykonkurencyjnych  | str.    340
  3.6. Naruszenie konkurencji w przypadku udziału wykonawców należących do tej samej grupy kapitałowej | str.    343
  3.6.1. Kwalifikacja prawna sytuacji złożenia odrębnych ofert przez wykonawców z tej samej grupy kapitałowej  | str.    343
  3.6.2. Koncepcja jednego organizmu gospodarczego (single economic unit) | str.    346
  3.6.3. Grupa kapitałowa w postępowaniu o zamówienie publiczne | str.    349
  3.7. Odpowiedzialność za zmowy przetargowe | str.    356
  3.7.1. Odpowiedzialność na podstawie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów i procedura leniency | str.    356
  3.7.2. Odpowiedzialność na podstawie prawa zamówień publicznych | str.    360
  3.7.3. Odpowiedzialność na podstawie kodeksu karnego | str.    364
  
  Instytucja self-cleaningu (samooczyszczenia) | str.    367
  
  4.1. Charakterystyka | str.    367
  4.1.1. Pojęcie i geneza instytucji self-cleaningu | str.    367
  4.1.2. Zakres zastosowania  | str.    371
  4.2. Sposób przeprowadzania self-cleaningu  | str.    373
  4.2.1. Środki zaradcze | str.    373
  4.2.2. Ocena zamawiającego | str.    380
  4.2.3. Termin złożenia dowodów | str.    382
  4.3. Self-cleaning jako wyraz zasady równego traktowania i proporcjonalności | str.    385
  4.4. Self-cleaning przy zmowie przetargowej | str.    388
  Zakończenie | str.    391
  Bibliografia  | str.    407
  Wykaz aktów prawnych  | str.    425
  Wykaz orzecznictwa  | str.    429
RozwińZwiń