POLECAMY
-25%
Autor:
Wydawca:
Format:
Zasada równego traktowania przy kwalifikacji podmiotowej wykonawców w zamówieniach publicznych ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia ochrony konkurencji na rynku zamówień publicznych. Odpowiednie jej zastosowanie wpływa na prawidłowe przeprowadzenie oraz ocenę etapu kwalifikacji podmiotowej w postępowaniu o zamówienie publiczne.
W publikacji poddano analizie istotne zagadnienia z zakresu warunków udziału w postępowaniu, podstaw wykluczenia wykonawców, spośród których szczególną uwagę poświęcono zmowie przetargowej, mającej istotne znaczenie z perspektywy tytułowej zasady. Omówiono także zasady ściśle powiązane z zasadą równego traktowania, tj. proporcjonalności, ochrony konkurencji, przejrzystości.
Autorka przedstawiła realizację zasady równego traktowania na etapie kwalifikacji podmiotowej w zamówieniach publicznych, uwzględniając polski porządek prawny oraz prawo unijne.
Opracowanie jest przeznaczone dla przedstawicieli zawodów prawniczych – adwokatów, radców prawnych i sędziów. Będzie pomocne dla pracowników administracji rządowej i samorządowej, pracowników naukowych oraz studentów prawa i administracji.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 448 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8286-843-2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 13 |
Wprowadzenie | str. | 17 |
Rozdział I | |
Zasada równego traktowania w prawie unijnym oraz polskim | |
porządku prawnym | str. | 23 |
Uwagi wstępne | str. | 23 |
Zasady prawa w koncepcjach teoretycznoprawnych | str. | 24 |
2.1. Uwagi ogólne na temat zasad prawa i odnoszących się | |
do nich koncepcji teoretycznoprawnych | str. | 24 |
2.2. Wybrane koncepcje zasad prawa | str. | 28 |
2.2.1. Koncepcja zasad prawa według R. Dworkina | str. | 28 |
2.2.2. Koncepcja zasad prawa według R. Alexy’ego | str. | 32 |
2.2.3. Koncepcja zasad prawa według H.L.A. Harta | str. | 36 |
2.3. Elementy koncepcji zasad prawa w odniesieniu | |
do zasady równego traktowania | str. | 39 |
Zasada równości w Konstytucji RP | str. | 41 |
3.1. Zakresy przedmiotowy i podmiotowy zasady równości w Konstytucji RP | str. | 41 |
3.2. Równość traktowania i równość w prawie | str. | 47 |
3.3. Granice zasady równości | str. | 53 |
3.4. Test równości | str. | 56 |
3.4.1. Uwagi ogólne | str. | 56 |
3.4.2. Pojęcie cechy istotnej | str. | 57 |
3.4.3. Kryteria różnicowania | str. | 60 |
Zasada równego traktowania w prawie zamówień publicznych | str. | 65 |
4.1. Zasada równego traktowania jako wyraz celów dyrektywy klasycznej | str. | 65 |
4.2. Zasada równego traktowania w dyrektywie klasycznej a zasada traktatowa | str. | 71 |
4.3. Zasada równego traktowania w art. 18 ust. 1 dyrektywy klasycznej oraz art. 16 pkt 1 p.z.p. | str. | 73 |
Zasada równego traktowania a zasady powiązane | str. | 81 |
5.1. Uwagi ogólne | str. | 81 |
5.2. Zasada przejrzystości | str. | 83 |
5.2.1. Charakterystyka | str. | 83 |
5.2.2. Zasada przejrzystości a zasada jawności | str. | 89 |
5.3. Zasada proporcjonalności | str. | 91 |
5.3.1. Charakterystyka | str. | 91 |
5.3.2. Znaczenie w kontekście kwalifikacji podmiotowej wykonawców | str. | 102 |
5.4. Zasada ochrony konkurencji | str. | 106 |
5.4.1. Zasada ochrony konkurencji a zasada równego traktowania | str. | 106 |
5.4.2. Zasada ochrony konkurencji a sposób prowadzenia postępowania | str. | 109 |
5.4.3. Zasada ochrony konkurencji w prawie zamówień publicznych a prawo ochrony konkurencji | str. | 110 |
Rozdział II | |
Zasada równego traktowania przy formułowaniu i ocenie warunków udziału w postępowaniu w unijnym i polskim porządku prawnym | str. | 113 |
Uwagi wstępne | str. | 113 |
Kryteria oceny ofert a warunki udziału w postępowaniu | str. | 119 |
Charakterystyka warunków udziału w postępowaniu | str. | 124 |
3.1. Cel określenia warunków udziału | str. | 124 |
3.2. Wyodrębnienie klasy podmiotów posiadających | |
cechę istotną przy określaniu warunków udziału | str. | 127 |
3.3. Przedmiot zamówienia a proporcjonalność warunków udziału | str. | 130 |
3.4. Fakultatywność określenia warunków udziału | str. | 134 |
Sposób formułowania warunków udziału w postępowaniu | str. | 136 |
4.1. Zasada równego traktowania i zasady powiązane przy określaniu warunków udziału | str. | 136 |
4.2. Warunki udziału jako minimalne poziomy zdolności | str. | 142 |
4.3. Opis warunków udziału a opis sposobu dokonania oceny ich spełniania | str. | 144 |
Kryteria selekcji | str. | 146 |
Kategorie warunków udziału w postępowaniu | str. | 149 |
6.1. Zdolność do występowania w obrocie gospodarczym | str. | 149 |
6.2. Uprawnienia do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej | str. | 153 |
6.3. Sytuacja ekonomiczna lub finansowa | str. | 158 |
6.3.1. Charakterystyka | str. | 158 |
6.3.2. Sposób określania i oceny warunku sytuacji ekonomicznej lub finansowej | str. | 163 |
6.3.3. Przykładowe wymogi dotyczące sytuacji ekonomicznej lub finansowej | str. | 168 |
6.4. Zdolność techniczna lub zawodowa | str. | 187 |
6.4.1. Charakterystyka | str. | 187 |
6.4.2. Sposób określenia wymogu odpowiedniej wiedzy i doświadczenia | str. | 191 |
6.4.3. Potencjał kadrowy (osobowy) | str. | 196 |
6.4.4. Problematyka sprzeczności interesów | str. | 205 |
6.4.5. Informacje, jakich mogą żądać zamawiający na potwierdzenie zdolności technicznej lub zawodowej | str. | 211 |
Rozdział III | |
Rola zasady równego traktowania przy formułowaniu i ocenie spełniania warunków udziału w postępowaniu przez wykonawców sumujących zasoby | str. | 217 |
Uwagi wstępne | str. | 217 |
Wykonawcy wspólnie ubiegający się o zamówienie (tzw. konsorcjum) | str. | 221 |
2.1. Charakterystyka sposobu spełniania warunków udziału w postępowaniu przez konsorcjum | str. | 221 |
2.1.1. Charakterystyka konsorcjum | str. | 221 |
2.1.2. Odpowiednie stosowanie przepisów dotyczących pojedynczego wykonawcy | str. | 223 |
2.1.3. Forma prawna konsorcjum | str. | 226 |
2.2. Możliwość zmian w składzie konsorcjum | str. | 229 |
2.3. Możliwość powołania się przez członka konsorcjum | |
na prace faktycznie wykonane | str. | 233 |
Wykonawcy polegający na zasobach podmiotów trzecich | str. | 240 |
3.1. Realność udostępnienia zasobów podmiotów trzecich na potwierdzenie warunków udziału w postępowaniu | str. | 240 |
3.1.1. Charakterystyka instytucji polegania na zasobach podmiotów trzecich | str. | 240 |
3.1.2. Udowodnienie dysponowania zasobami podmiotu trzeciego | str. | 242 |
3.1.3. Charakter powiązań pomiędzy podmiotem trzecim a wykonawcą | str. | 248 |
3.1.4. Realność udostępnienia jako element podwykonawstwa | str. | 251 |
3.1.5. Wykonanie kluczowych zadań przez samego wykonawcę | str. | 256 |
3.2. Korzystanie z zasobów podmiotów trzecich w celu spełnienia kryteriów selekcji | str. | 259 |
3.3. Powołanie się na zasoby podmiotu trzeciego po upływie terminu na złożenie ofert | str. | 263 |
Możliwości łączenia zasobów w przypadku poszczególnych | |
kategorii warunków udziału w postępowaniu | str. | 270 |
4.1. Zastosowanie reguł dotyczących konsorcjum w stosunku do podmiotów trzecich | str. | 270 |
4.2. Łączenie zasobów w odniesieniu do zdolności do występowania w obrocie gospodarczym i uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej | str. | 272 |
4.2.1. Poleganie na zasobach podmiotu trzeciego | str. | 272 |
4.2.2. Konsorcjum | str. | 273 |
4.3. Łączenie zasobów w odniesieniu do sytuacji ekonomicznej i finansowej | str. | 277 |
4.3.1. Poleganie na zasobach podmiotu trzeciego | str. | 277 |
4.3.2. Konsorcjum | str. | 280 |
4.4. Łączenie zasobów w odniesieniu do zdolności technicznej i zawodowej w zakresie wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub doświadczenia | str. | 284 |
4.4.1. Sumowanie potencjałów w zakresie cząstkowych kwalifikacji a wymóg legitymowania się całością doświadczenia przez jeden podmiot | str. | 285 |
4.4.2. Wykonanie dwóch różnych prac w jednym zadaniu | str. | 292 |
4.4.3. Doświadczenie instytucji czy jej pracowników? | str. | 293 |
4.5. Łączenie zasobów w odniesieniu do zdolności technicznej i zawodowej w zakresie potencjału technicznego wykonawcy lub osób skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia | str. | 295 |
Rozdział IV | |
Wykluczenie wykonawców dopuszczających się zmowy przetargowej i instytucja self--cleaning jako wyraz zasady równego traktowania | str. | 297 |
Uwagi wstępne | str. | 297 |
Podstawy wykluczenia | str. | 300 |
2.1. Charakterystyka i cel badania podstaw wykluczenia | str. | 300 |
2.2. Poszanowanie zasady równego traktowania jako podstawa wykluczenia | str. | 307 |
2.3. Okres wykluczenia | str. | 311 |
Zmowa przetargowa jako zakazane porozumienie naruszające zasadę równego traktowania i uczciwej konkurencji | str. | 312 |
3.1. Charakterystyka zmowy przetargowej a zasada równego traktowania i uczciwej konkurencji | str. | 312 |
3.2. Formy zmów przetargowych | str. | 317 |
3.3. Udowodnienie zmowy przetargowej | str. | 321 |
3.4. Zmowa przetargowa jako wspólny przedmiot regulacji prawa zamówień publicznych oraz prawa ochrony konkurencji | str. | 327 |
3.5. Umowa konsorcjum a zmowa przetargowa | str. | 331 |
3.5.1. Przesłanki kwalifikacji umowy konsorcjum | |
jako zmowy przetargowej | str. | 331 |
3.5.2. Wymiana informacji wrażliwych pomiędzy członkami konsorcjum | str. | 337 |
3.5.3. Przesłanki wyłączenia zmowy z zakazu zawierania porozumień antykonkurencyjnych | str. | 340 |
3.6. Naruszenie konkurencji w przypadku udziału wykonawców należących do tej samej grupy kapitałowej | str. | 343 |
3.6.1. Kwalifikacja prawna sytuacji złożenia odrębnych ofert przez wykonawców z tej samej grupy kapitałowej | str. | 343 |
3.6.2. Koncepcja jednego organizmu gospodarczego (single economic unit) | str. | 346 |
3.6.3. Grupa kapitałowa w postępowaniu o zamówienie publiczne | str. | 349 |
3.7. Odpowiedzialność za zmowy przetargowe | str. | 356 |
3.7.1. Odpowiedzialność na podstawie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów i procedura leniency | str. | 356 |
3.7.2. Odpowiedzialność na podstawie prawa zamówień publicznych | str. | 360 |
3.7.3. Odpowiedzialność na podstawie kodeksu karnego | str. | 364 |
Instytucja self-cleaningu (samooczyszczenia) | str. | 367 |
4.1. Charakterystyka | str. | 367 |
4.1.1. Pojęcie i geneza instytucji self-cleaningu | str. | 367 |
4.1.2. Zakres zastosowania | str. | 371 |
4.2. Sposób przeprowadzania self-cleaningu | str. | 373 |
4.2.1. Środki zaradcze | str. | 373 |
4.2.2. Ocena zamawiającego | str. | 380 |
4.2.3. Termin złożenia dowodów | str. | 382 |
4.3. Self-cleaning jako wyraz zasady równego traktowania i proporcjonalności | str. | 385 |
4.4. Self-cleaning przy zmowie przetargowej | str. | 388 |
Zakończenie | str. | 391 |
Bibliografia | str. | 407 |
Wykaz aktów prawnych | str. | 425 |
Wykaz orzecznictwa | str. | 429 |