Rodzina człowiecza

Recepcja wystawy "The Family of Man" w Polsce a humanistyczny paradygmat fotografii

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

25,23  30,40

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 30,40 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 18,24 zł  


25,23

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Amerykańska wystawa fotograficzna The Family of Man z 1955 roku stała się wizualnym manifestem zimnowojennego liberalizmu oraz szczególnej formy nowoczesnego fotoreportażu prasowego, tzw. fotografii humanistycznej. Akcentując wspólnotę ludzi na całym świecie, stanowiła nie tylko atrakcyjną inspirację formalną dla wielu projektów fotograficznych, lecz także ambiwalentnie odbierane narzędzie perswazji. Gdy pojawiła się w Polsce w 1959 roku, odczytano ją jako wygodną deklarację optymistycznej wizji świata podnoszącego się po katastrofie wojennej. Autorka analizuje oryginalny projekt wystawy, jej podróż po świecie i specyfikę prezentacji w Polsce, jak również zjawisko
humanistycznego fotoreportażu pojęte jako wizualny język ponadnarodowej komunikacji, charakterystyczny dla modernistycznego myślenia o medium.


W pierwszych latach po II wojnie światowej zyskujące na popularności magazyny ilustrowane określały horyzont świadomości odbiorców w różnych miejscach globu. Fotoreporterzy, bohaterzy frontowi obserwowali świat podnoszący się z ruin i dręczony kolejnymi konfliktami, a ich fotografie, niekiedy wstrząsające, innym razem kojące, wykorzystywano w rozmaity sposób – niejednokrotnie odbiegający od autorskiej intencji. Język nowoczesnego fotoreportażu, kształtujący się przede wszystkim we Francji i Stanach Zjednoczonych w latach 40. i 50. XX wieku, służył umiejętnemu budowaniu narracji o narodowej i ponadnarodowej konsolidacji.


Kluczowym wydarzeniem dla zrozumienia tego fenomenu jest amerykańska wystawa The Family of Man, „monumentalny esej fotograficzny” skomponowany z materiałów magazynów ilustrowanych, zwłaszcza „Life”. W latach 1955–1962 prezentowano ją w kilkudziesięciu krajach o rozmaitym statusie politycznym, w tym w 1959 roku – w Polsce, gdzie witano ją z entuzjazmem, jako zwiastun ideowego rozprężenia, język fotografii humanistycznej był tu już zadomowiony i miał swoją ideową wymowę.


Książka ma na celu uchwycenie fenomenu powojennego fotoreportażu jako języka opowiadania o świecie po katastrofie, trawionego niepokojem zimnej wojny, nieprzepracowaną traumą i obawą o jutro.


[…] książka dr Dworniczak podejmuje tematykę polskiej recepcji wystawy The Family of Man oraz zagadnienie polskiej fotografii humanistycznej, które nie mają jak dotychczas monograficznego opracowania, a których systematyczna interpretacja jest istotna zarówno w obszarze historii sztuki, jak historii fotografii i generalnie historii kultury polskiej lat 50. i 60. XX wieku. (Z recenzji prof. dr. hab. Piotra Juszkiewicza)


Niewątpliwą wartością książki i jednocześnie świadectwem jej metodologicznej oryginalności jest analiza fotografii humanistycznej i funkcjonowania tytułowej wystawy w kontekście szeroko zakreślonego kręgu zjawisk i uwarunkowań o charakterze artystycznym, społecznym, kulturowym, politycznym i historycznym. (Z recenzji dr. hab. Andrzeja Kisielewskiego, prof. UwB)


******


A Human Family. The Reception of the Exhibition "The Family of Man" in Poland and a Humanistic Photographic Paradigm


The author analyses the original project of the exhibition, its travels around the world and the specific character of its presentation in Poland, as well as the phenomenon of humanistic photo report seen as a visual language in transnational communication, characteristic of the modern thinking about the medium.


*********


Kamila Dworniczak – historyk sztuki, adiunkt w Katedrze Teorii Sztuki Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się historią fotografii, a także różnymi obszarami sztuki współczesnej oraz krytyki artystycznej. Jej rozprawa doktorska, poświęcona recepcji wystawy The Family of Man w Polsce, została wyróżniona Nagrodą im. ks. prof. Szczęsnego Dettloffa.


Rok wydania2021
Liczba stron344
KategoriaHistoria sztuki
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-5033-4
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Podziękowania    7
  Wprowadzenie. Humanizm fotografii    9
  
  CZĘŚĆ I. PERSPEKTYWY ODBIORU
  1. Paryż – Nowy Jork – Warszawa. Język humanistycznego fotoreportażu jako paradygmat    21
  
  2. Rodzime tropy i amerykańskie poszlaki. „Monumentalny esej fotograficzny” w oczach teoretyków i historyków fotografii 45
   2.1. Socrealizm unowocześniony. Wystawa The Family of
   Man w oczach badaczy w Polsce    57
   2.2. Nowa sztuka ludowa: wobec fotografii
   reportażowej    65
   2.3. Między sztuką wysoką a kulturą masową: wobec
   zimnowojennej polityki kulturalnej    68
   2.4. „Magia sympatyczna”: wobec refleksji
   antropologicznej i genderowej    71
  
  3. Doświadczenie wojny i Zagłady jako „niewidoczne centrum” wystawy. Rekonstrukcja narracji 79
   3.1. Inicjacja. Dziecko wśród ruin    82
   3.2. Identyfikacja. Oblicza wojny    86
   3.3. Zagłada, czyli to, co nieludzkie    89
   3.4. Przezwyciężenie śmierci – ponowne narodziny    94
  
  4. The Family of Man jako Rodzina człowiecza. Wystawa w polskich realiach 1959–1960    98
  
  CZĘŚĆ II. POLEMIKI. KRYTYKA FOTOGRAFICZNA
  1. „Rewolucja, realizm, humanizm”. Projektowanie „artystycznego reportażu” 145
   1.1. Socrealistyczna genealogia    147
   1.2. Fotografia reportażowa wobec metafory    160
   1.3. Nigdy wojny. Glossa    169
  
  2. Dwie tezy o człowieku: Rodzina człowiecza a Czym jest człowiek? Karla Pawka 175
   2.1. (Nie)obecność obrazów wojny raz jeszcze.
   Biografie    178
   2.2. „Humanistyczna kamera” w cieniu zimnej wojny    184
   2.3. Przesilenie humanistycznego paradygmatu    191
  
  3. W ideologicznym polu. Modele refleksji 197
   3.1. Alfred Ligocki: afirmacja    197
   3.1.1. Mowa obrazów. Fotografia jako język
   uniwersalny    201
   3.1.2. Utopie integracji. Fotografia wobec kultury
   masowej    205
   3.1.3. Ku refleksji postmodernistycznej    209
   3.2. Witold Wirpsza: dekonstrukcja    212
   3.2.1. Fotografia jako iluzja. Kompromitacja
   medium    217
   3.2.2. Samokrytyka. Wobec mechanizmu manipulacji
       224
   3.2.3. Punctum: historia    229
  
  CZĘŚĆ III. INSPIRACJE. PRAKTYKA FOTOGRAFICZNA
  1. Dialog. Adaptowanie humanistycznego paradygmatu fotografii 241
   1.1. Postawy. Kapuściński/Rydet    245
   1.2. Album rodzinny. Spotkania z Innym    252
   1.3. Strategie oporu    265
  
  2. Montaż. Fotografie w przestrzeni 270
   2.1. Zrealizować utopię. Polityczność wystawy    271
   2.2. Ku nowym formom wyrażania. Rodzina człowiecza a
   tradycja awangardowa    278
   2.3. „Wystawy problemowe”. Między awangardą a
   propagandą    287
  
  Zakończenie. Człowiek wobec fotografii 309
  
  Bibliografia    313
  Indeks osób    332
  Spis ilustracji    339
RozwińZwiń