Mienie komunalne a działalność gospodarcza samorządu terytorialnego

Mienie komunalne a działalność gospodarcza samorządu terytorialnego

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

146,00

Format: pdf

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 121,18 zł  


146,00

w tym VAT

Niniejsza publikacja omawia pojęcie mienia komunalnego w kontekście prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki samorządu terytorialnego. Autorka analizuje tę problematykę w oparciu o trzy podstawowe kryteria: racjonalność, efektywność i legalność, z uwzględnieniem dopuszczalnych form prawnoorganizacyjnych.
W książce omówiono podstawowe zagadnienia dotyczące gospodarki komunalnej mające wpływ na zakres działalności gospodarczej samorządu terytorialnego takie jak:


podstawy prawne prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki samorządu terytorialnego,
relacje pomiędzy działalnością gospodarczą a gospodarką komunalną,
użyteczność publiczna a zysk z prowadzonej działalności gospodarczej.


Adresaci:Książka jest przeznaczona dla prawników zajmujących się sprawami z zakresu prawa komunalnego, a także pracowników administracji samorządowej odpowiedzialnych za gospodarkę komunalną. Może także zainteresować dydaktyków, teoretyków i studentów wydziałów prawa i administracji.


Rok wydania2019
Liczba stron560
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8160-752-0
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  I Kategoryzacja pojęć związanych z mieniem komunalnym oraz
   relacje między nimi……………………………………………………………………………………..32
   1.Zagadnienia wprowadzające……………………………………………………………………….32
   2. Podmiotowość prawna jednostek samorządu terytorialnego………………………34
   3.Mienie komunalne jako podstawa prowadzenia działalności gospodarczej
   przez jednostki samorządu terytorialnego……………………………………………………37
   3.1. Pojęcie mienia komunalnego w ujęciu przepisach prawa i literatury
   przedmiotu………………………………………………………………………………………..37
   3.1.1. Składniki mienia komunalnego…………………………………………………….39
   3.1.2. Ujęcie mienia w ustawach ustrojowych………………………………………..41
   3.1.3. Mienie a majątek…………………………………………………………………………46
   3.2. Mienie komunalne na tle pojęcia mienia publicznego i prywatnego.......48
   3.3. Własność z art. 140 k.c. na tle własności komunalnej…………………………..57
   3.4. Zakres podmiotowy mienia komunalnego ………………………………………….60
   3.4.1. Uwagi ogólne……………………………………………………………………………… 60
   3.4.2. Gminne, powiatowe i wojewódzkie osoby prawne…………………………61
   3.4.3. Spółki prawa handlowego jako komunalne osoby prawne………………63
   3.4.4. Inne komunalne osoby prawne………………………………………………………68
   4. Nabycie mienia komunalnego przez jednostki samorządu terytorialnego……..71
   4.1. Uwagi ogólne…………………………………………………………………………………………72
   4.2. Nabycie mienia przez gminę……………………………………………………………………73
   4.3. Nabycie mienia przez powiat…………………………………………………………………..82
   4.4. Nabycie mienia przez samorząd województwa………………………………………..88
   5. Podsumowanie ………………………………………………………………………………………………98
   II. Wykonywanie praw właścicielskich przez jednostki samorządu
   terytorialnego………………………………………………………………………………………………102
   1. Zagadnienia wprowadzające…………………………………………………………………………102
   2. Pojęcie gospodarowania mieniem jednostek samorządu terytorialnego………..103
   2.1. Pojęcie gospodarowania i zarządzania mieniem komunalnym…………………. 103
   2.2. Źródła prawa gospodarowania mieniem komunalnym…………………………….. 107
   3. Zasady gospodarowania mieniem jednostek samorządu terytorialnego………… 108
   3.1. Zasada samodzielności w gospodarowaniu mieniem komunalnym…………… 108
   3.1.1. Zasada wzajemnej odpowiedzialności za zobowiązania jednostek
   samorządu terytorialnego i komunalnych osób prawnych
   wynikająca z ustaw ustrojowych…………………………………………………………108
   3.1.2. Podział kompetencji w zakresie gospodarowania mieniem komunalnym
   pomiędzy poszczególnymi organami jednostek samorządu
   terytorialnego....................................................................................112
   3.2. Zasada szczególnej staranności w gospodarowaniu mieniem…………………..114
   3.2.1. Pojęcie „szczególnej staranności” w gospodarowaniu mieniem
   komunalnym…………………………………………………………………………………...114
   3.2.2. Zakres podmiotowy stosowania szczególnej staranności……………………119
   3.3. Zasada reprezentacji w gospodarowaniu mieniem komunalnym…………….121
   3.3.1. Podział kompetencji w zakresie reprezentacji między organem
   uchwałodawczym i wykonawczym jednostek samorządu
   terytorialnego…………………………………………………………………………………121
   3.3.2. Składanie oświadczeń woli w zakresie gospodarowania mieniem
   komunalny w imieniu jednostek samorządu terytorialnego……………128
   3.3.3. Składanie oświadczeń woli w zakresie gospodarowania mieniem
   komunalnym przez jednostki organizacyjne nie posiadające
   osobowości prawnej……………………………………………………………………..135
   4. Prawne formy gospodarowania mieniem jednostek samorządu
   terytorialnego………………………………………………………………………………………….136
   4.1. Cywilnoprawne i administracyjnoprawne formy gospodarowania
   mieniem komunalnym………………………………………………………………………..136
   4.1.1. „Przenikanie” instytucji prawa materialnego cywilnego w zakres
   gospodarowania mieniem komunalnym……………………………………..136
   4.1.2. Akty prawa miejscowego – jako źródła prawa w zakresie
   gospodarowania mieniem komunalnym……………………………………….141
   4.1.3. Administracyjnoprawne formy gospodarowania mieniem
   komunalnym………………………………………………………………………………..143
   4.2. Ograniczenie swobody gospodarowania mieniem komunalnym przez
   jednostki samorządu terytorialnego……………………………………………………146
   4.2.1. Prywatnoprawne ograniczenia ……………………………………………………..146
   4.2.2. Publicznoprawne ograniczenia………………………………………………………147
   5. Podsumowanie……………………………………………………………………………………….151
   III. Działalność gospodarcza jako sposób gospodarowania mieniem
   komunalnym przez jednostki samorządu terytorialnego………………………….154
   1. Zagadnienia wprowadzające……………………………………………………………………154
   2.Podstawy prawne prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki
   samorządu terytorialnego……………………………………………………………………………155
   2.1. Działalność gospodarcza jednostek samorządu terytorialnego w świetle
   Konstytucji RP………………………………………………………………………………………..155
   2.2. Działalność gospodarcza jednostek samorządu terytorialnego w świetle ustaw
   ustrojowych…………………………………………………………………………………………..160
   2.3. Działalność gospodarcza w świetle przepisów szczególnych……………………..163
   3. Relacje pomiędzy pojęciem - „działalność gospodarcza” i „gospodarka
   komunalna”…………………………………………………………………………………………………164
   3.1. Poglądu doktryny i orzecznictwa sądowego dotyczące pojęcia „działalność
   gospodarcza” jednostek samorządu terytorialnego………………………………….164
   3.2. Pojęcie „gospodarka komunalna” w ujęciu przepisów prawa i literatury
   przedmiotu……………………………………………………………………………………………176
   3.3. Zakres podmiotowy pojęcia – gospodarka komunalna……………………………181
   3.4. Ujęcie gospodarki komunalnej w aspekcie przedmiotowym……………………184
   3.5. Działalność gospodarcza jednostek samorządu terytorialnego
   a gospodarka komunalna………………………………………………………………………192
   3.6. Działalność gospodarcza jednostek samorządu terytorialnego
   a interes publiczny…………………………………………………………………………………196
   4. Użyteczność publiczna w kontekście realizacji zadań gospodarczych
   jednostek samorządu terytorialnego…………………………………………………………….201
   4.1. Pojęcie użyteczności publicznej w ujęciu przepisów prawa i doktryny………201
   4.1.1. Użyteczność publiczna w ujęciu przepisów prawa……………………………..201
   4.1.2. Użyteczność publiczna w ujęciu doktryny………………………………………….204
   4.2. Użyteczność publiczna a zadania własne jednostek samorządu
   terytorialnego…………………………………………………………………………………………211
   4.3.Użyteczność publiczna a zysk z prowadzonej działalności gospodarczej
   przez jednostki samorządu terytorialnego………………………………………………..218
   5. Podsumowanie……………………………………………………………………………………………222
   IV Formy organizacyjnoprawne prowadzenia działalności gospodarczej
   przez jednostki samorządu terytorialnego …………………………………………………227
   1. Zagadnienia wprowadzające………………………………………………………………………..227
   2. Formy organizacyjnoprawne właściwe dla prawa prywatnego……………………..228
   2.1. Specyfika spółek komunalnych………………………………………………………….. .228
   2.2. Zakres wykorzystania mienia w spółkach komunalnych……………………… .238
   2.3. Spółki prawa handlowego jako formy organizacyjnoprawne
   prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki
   samorządu terytorialnego……………………………………………………………………. ..245
   2.4. Przesłanki dopuszczające tworzenie i przystępowanie jednostek
   samorządu terytorialnego do spółek prawa handlowego, których
   działalność związana jest z prowadzeniem działalności gospodarczej
   wykraczającej poza zakres użyteczności publicznej………………………………..254
   2.5. Związki i porozumienia komunalne jako formy organizacyjno-
   prawne prowadzenia działalności gospodarczej…………………………………..264
   2.5.1. Związki komunalne…………………………………………………………………….264
   2.5.2. Porozumienia komunalne………………………………………………………..264
   2.3. Umowa cywilnoprawna jako forma powierzenia zadań
   z zakresu gospodarki komunalnej innemu podmiotowi …………………….265
   2.7 Pozostałe formy organizacyjnoprawne właściwe dla prawa
   prywatnego……………………………………………………………………………………….273
   2.7.1. Stowarzyszenia …………………………………………………………………………..273
   2.7.2. Fundacje……………………………………………………………………………………..277
   2.7.3. Spółdzielnie…………………………………………………………………………………281
   3. Formy organizacyjnoprawne prowadzenia działalności gospodarczej
   przewidziane w prawie finansów publicznych……………………………………….285
   3.1. Samorządowe zakłady budżetowe jako podstawowa forma
   prowadzenia działalności gospodarczej w sferze użyteczności
   publicznej………………………………………………………………………………………..285
   3.2. Jednostki budżetowe……………………………………………………………………….288
   4. Podsumowanie…………………………………………………………………………………….290
   V. Działalność gospodarcza jednostek samorządu terytorialnego jako
   przedmiot kontroli organów państwowych………………………………………….294
   1. Zagadnienia wprowadzające………………………………………………………………..294
   2. Pojęcie kontroli……………………………………………………………………………………295
   3. Sądowa kontrola działalności gospodarczej jednostek samorządu
   terytorialnego……………………………………………………………………………………. .298
   4.Kontrola nad działalnością gospodarczą jednostek samorządu terytorialnego
   sprawowana przez Prezesa U.O.K i K……………………………………………………301
   4.1. Uwagi ogólne…………………………………………………………………………………..301
   4.2. Przykłady najczęstszych komunalnych praktyk naruszających
   konkurencję…………………………………………………………………………………..310
   4.2.1. Rynek organizowania utrzymania porządku i czystości………………310
   4.2.2. Rynek usług cmentarnych i pogrzebowych…………………………………317
   4.2.3. Rynek transportu lokalnego………………………………………………………320
   4.2.4. Rynek dostaw wody i odprowadzania ścieków…………………………..322
   5. Kontrola działalności gospodarczej jednostek samorządu terytorialnego
   sprawowana przez Najwyższą Izbę Kontroli ………………………………………..327
   6. Podsumowanie……………………………………………………………………………………332
   Zakończenie……………………………………………………………………………………………336
RozwińZwiń