POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
Niniejsza publikacja omawia pojęcie mienia komunalnego w kontekście prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki samorządu terytorialnego. Autorka analizuje tę problematykę w oparciu o trzy podstawowe kryteria: racjonalność, efektywność i legalność, z uwzględnieniem dopuszczalnych form prawnoorganizacyjnych.
W książce omówiono podstawowe zagadnienia dotyczące gospodarki komunalnej mające wpływ na zakres działalności gospodarczej samorządu terytorialnego takie jak:
podstawy prawne prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki samorządu terytorialnego,
relacje pomiędzy działalnością gospodarczą a gospodarką komunalną,
użyteczność publiczna a zysk z prowadzonej działalności gospodarczej.
Adresaci:Książka jest przeznaczona dla prawników zajmujących się sprawami z zakresu prawa komunalnego, a także pracowników administracji samorządowej odpowiedzialnych za gospodarkę komunalną. Może także zainteresować dydaktyków, teoretyków i studentów wydziałów prawa i administracji.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 560 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8160-752-0 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
I Kategoryzacja pojęć związanych z mieniem komunalnym oraz | |
relacje między nimi……………………………………………………………………………………..32 | |
1.Zagadnienia wprowadzające……………………………………………………………………….32 | |
2. Podmiotowość prawna jednostek samorządu terytorialnego………………………34 | |
3.Mienie komunalne jako podstawa prowadzenia działalności gospodarczej | |
przez jednostki samorządu terytorialnego……………………………………………………37 | |
3.1. Pojęcie mienia komunalnego w ujęciu przepisach prawa i literatury | |
przedmiotu………………………………………………………………………………………..37 | |
3.1.1. Składniki mienia komunalnego…………………………………………………….39 | |
3.1.2. Ujęcie mienia w ustawach ustrojowych………………………………………..41 | |
3.1.3. Mienie a majątek…………………………………………………………………………46 | |
3.2. Mienie komunalne na tle pojęcia mienia publicznego i prywatnego.......48 | |
3.3. Własność z art. 140 k.c. na tle własności komunalnej…………………………..57 | |
3.4. Zakres podmiotowy mienia komunalnego ………………………………………….60 | |
3.4.1. Uwagi ogólne……………………………………………………………………………… 60 | |
3.4.2. Gminne, powiatowe i wojewódzkie osoby prawne…………………………61 | |
3.4.3. Spółki prawa handlowego jako komunalne osoby prawne………………63 | |
3.4.4. Inne komunalne osoby prawne………………………………………………………68 | |
4. Nabycie mienia komunalnego przez jednostki samorządu terytorialnego……..71 | |
4.1. Uwagi ogólne…………………………………………………………………………………………72 | |
4.2. Nabycie mienia przez gminę……………………………………………………………………73 | |
4.3. Nabycie mienia przez powiat…………………………………………………………………..82 | |
4.4. Nabycie mienia przez samorząd województwa………………………………………..88 | |
5. Podsumowanie ………………………………………………………………………………………………98 | |
II. Wykonywanie praw właścicielskich przez jednostki samorządu | |
terytorialnego………………………………………………………………………………………………102 | |
1. Zagadnienia wprowadzające…………………………………………………………………………102 | |
2. Pojęcie gospodarowania mieniem jednostek samorządu terytorialnego………..103 | |
2.1. Pojęcie gospodarowania i zarządzania mieniem komunalnym…………………. 103 | |
2.2. Źródła prawa gospodarowania mieniem komunalnym…………………………….. 107 | |
3. Zasady gospodarowania mieniem jednostek samorządu terytorialnego………… 108 | |
3.1. Zasada samodzielności w gospodarowaniu mieniem komunalnym…………… 108 | |
3.1.1. Zasada wzajemnej odpowiedzialności za zobowiązania jednostek | |
samorządu terytorialnego i komunalnych osób prawnych | |
wynikająca z ustaw ustrojowych…………………………………………………………108 | |
3.1.2. Podział kompetencji w zakresie gospodarowania mieniem komunalnym | |
pomiędzy poszczególnymi organami jednostek samorządu | |
terytorialnego....................................................................................112 | |
3.2. Zasada szczególnej staranności w gospodarowaniu mieniem…………………..114 | |
3.2.1. Pojęcie „szczególnej staranności” w gospodarowaniu mieniem | |
komunalnym…………………………………………………………………………………...114 | |
3.2.2. Zakres podmiotowy stosowania szczególnej staranności……………………119 | |
3.3. Zasada reprezentacji w gospodarowaniu mieniem komunalnym…………….121 | |
3.3.1. Podział kompetencji w zakresie reprezentacji między organem | |
uchwałodawczym i wykonawczym jednostek samorządu | |
terytorialnego…………………………………………………………………………………121 | |
3.3.2. Składanie oświadczeń woli w zakresie gospodarowania mieniem | |
komunalny w imieniu jednostek samorządu terytorialnego……………128 | |
3.3.3. Składanie oświadczeń woli w zakresie gospodarowania mieniem | |
komunalnym przez jednostki organizacyjne nie posiadające | |
osobowości prawnej……………………………………………………………………..135 | |
4. Prawne formy gospodarowania mieniem jednostek samorządu | |
terytorialnego………………………………………………………………………………………….136 | |
4.1. Cywilnoprawne i administracyjnoprawne formy gospodarowania | |
mieniem komunalnym………………………………………………………………………..136 | |
4.1.1. „Przenikanie” instytucji prawa materialnego cywilnego w zakres | |
gospodarowania mieniem komunalnym……………………………………..136 | |
4.1.2. Akty prawa miejscowego – jako źródła prawa w zakresie | |
gospodarowania mieniem komunalnym……………………………………….141 | |
4.1.3. Administracyjnoprawne formy gospodarowania mieniem | |
komunalnym………………………………………………………………………………..143 | |
4.2. Ograniczenie swobody gospodarowania mieniem komunalnym przez | |
jednostki samorządu terytorialnego……………………………………………………146 | |
4.2.1. Prywatnoprawne ograniczenia ……………………………………………………..146 | |
4.2.2. Publicznoprawne ograniczenia………………………………………………………147 | |
5. Podsumowanie……………………………………………………………………………………….151 | |
III. Działalność gospodarcza jako sposób gospodarowania mieniem | |
komunalnym przez jednostki samorządu terytorialnego………………………….154 | |
1. Zagadnienia wprowadzające……………………………………………………………………154 | |
2.Podstawy prawne prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki | |
samorządu terytorialnego……………………………………………………………………………155 | |
2.1. Działalność gospodarcza jednostek samorządu terytorialnego w świetle | |
Konstytucji RP………………………………………………………………………………………..155 | |
2.2. Działalność gospodarcza jednostek samorządu terytorialnego w świetle ustaw | |
ustrojowych…………………………………………………………………………………………..160 | |
2.3. Działalność gospodarcza w świetle przepisów szczególnych……………………..163 | |
3. Relacje pomiędzy pojęciem - „działalność gospodarcza” i „gospodarka | |
komunalna”…………………………………………………………………………………………………164 | |
3.1. Poglądu doktryny i orzecznictwa sądowego dotyczące pojęcia „działalność | |
gospodarcza” jednostek samorządu terytorialnego………………………………….164 | |
3.2. Pojęcie „gospodarka komunalna” w ujęciu przepisów prawa i literatury | |
przedmiotu……………………………………………………………………………………………176 | |
3.3. Zakres podmiotowy pojęcia – gospodarka komunalna……………………………181 | |
3.4. Ujęcie gospodarki komunalnej w aspekcie przedmiotowym……………………184 | |
3.5. Działalność gospodarcza jednostek samorządu terytorialnego | |
a gospodarka komunalna………………………………………………………………………192 | |
3.6. Działalność gospodarcza jednostek samorządu terytorialnego | |
a interes publiczny…………………………………………………………………………………196 | |
4. Użyteczność publiczna w kontekście realizacji zadań gospodarczych | |
jednostek samorządu terytorialnego…………………………………………………………….201 | |
4.1. Pojęcie użyteczności publicznej w ujęciu przepisów prawa i doktryny………201 | |
4.1.1. Użyteczność publiczna w ujęciu przepisów prawa……………………………..201 | |
4.1.2. Użyteczność publiczna w ujęciu doktryny………………………………………….204 | |
4.2. Użyteczność publiczna a zadania własne jednostek samorządu | |
terytorialnego…………………………………………………………………………………………211 | |
4.3.Użyteczność publiczna a zysk z prowadzonej działalności gospodarczej | |
przez jednostki samorządu terytorialnego………………………………………………..218 | |
5. Podsumowanie……………………………………………………………………………………………222 | |
IV Formy organizacyjnoprawne prowadzenia działalności gospodarczej | |
przez jednostki samorządu terytorialnego …………………………………………………227 | |
1. Zagadnienia wprowadzające………………………………………………………………………..227 | |
2. Formy organizacyjnoprawne właściwe dla prawa prywatnego……………………..228 | |
2.1. Specyfika spółek komunalnych………………………………………………………….. .228 | |
2.2. Zakres wykorzystania mienia w spółkach komunalnych……………………… .238 | |
2.3. Spółki prawa handlowego jako formy organizacyjnoprawne | |
prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki | |
samorządu terytorialnego……………………………………………………………………. ..245 | |
2.4. Przesłanki dopuszczające tworzenie i przystępowanie jednostek | |
samorządu terytorialnego do spółek prawa handlowego, których | |
działalność związana jest z prowadzeniem działalności gospodarczej | |
wykraczającej poza zakres użyteczności publicznej………………………………..254 | |
2.5. Związki i porozumienia komunalne jako formy organizacyjno- | |
prawne prowadzenia działalności gospodarczej…………………………………..264 | |
2.5.1. Związki komunalne…………………………………………………………………….264 | |
2.5.2. Porozumienia komunalne………………………………………………………..264 | |
2.3. Umowa cywilnoprawna jako forma powierzenia zadań | |
z zakresu gospodarki komunalnej innemu podmiotowi …………………….265 | |
2.7 Pozostałe formy organizacyjnoprawne właściwe dla prawa | |
prywatnego……………………………………………………………………………………….273 | |
2.7.1. Stowarzyszenia …………………………………………………………………………..273 | |
2.7.2. Fundacje……………………………………………………………………………………..277 | |
2.7.3. Spółdzielnie…………………………………………………………………………………281 | |
3. Formy organizacyjnoprawne prowadzenia działalności gospodarczej | |
przewidziane w prawie finansów publicznych……………………………………….285 | |
3.1. Samorządowe zakłady budżetowe jako podstawowa forma | |
prowadzenia działalności gospodarczej w sferze użyteczności | |
publicznej………………………………………………………………………………………..285 | |
3.2. Jednostki budżetowe……………………………………………………………………….288 | |
4. Podsumowanie…………………………………………………………………………………….290 | |
V. Działalność gospodarcza jednostek samorządu terytorialnego jako | |
przedmiot kontroli organów państwowych………………………………………….294 | |
1. Zagadnienia wprowadzające………………………………………………………………..294 | |
2. Pojęcie kontroli……………………………………………………………………………………295 | |
3. Sądowa kontrola działalności gospodarczej jednostek samorządu | |
terytorialnego……………………………………………………………………………………. .298 | |
4.Kontrola nad działalnością gospodarczą jednostek samorządu terytorialnego | |
sprawowana przez Prezesa U.O.K i K……………………………………………………301 | |
4.1. Uwagi ogólne…………………………………………………………………………………..301 | |
4.2. Przykłady najczęstszych komunalnych praktyk naruszających | |
konkurencję…………………………………………………………………………………..310 | |
4.2.1. Rynek organizowania utrzymania porządku i czystości………………310 | |
4.2.2. Rynek usług cmentarnych i pogrzebowych…………………………………317 | |
4.2.3. Rynek transportu lokalnego………………………………………………………320 | |
4.2.4. Rynek dostaw wody i odprowadzania ścieków…………………………..322 | |
5. Kontrola działalności gospodarczej jednostek samorządu terytorialnego | |
sprawowana przez Najwyższą Izbę Kontroli ………………………………………..327 | |
6. Podsumowanie……………………………………………………………………………………332 | |
Zakończenie……………………………………………………………………………………………336 | |