Rozdzielenie kompetencji władzy wykonawczej między Prezydenta RP oraz Radę Ministrów

-17%

Rozdzielenie kompetencji władzy wykonawczej między Prezydenta RP oraz Radę Ministrów

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

70,55  85,00

Format: pdf

Cena początkowa: 85,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 70,55 zł  


70,55

w tym VAT

Publikacja stanowi kompleksowe i wyczerpujące opracowanie niezwykle aktualnego zagadnienia związanego z rozdzieleniem poszczególnych kompetencji miedzy segmentami polskiej władzy wykonawczej.


Praca zawiera szczegółowe omówienie:


podziału zadań i kompetencji Prezydenta oraz Rady Ministrów w tak ważnych dziedzinach jak stosunki międzynarodowe oraz obronność i bezpieczeństwo państwa,
instytucjonalnych form współpracy Prezydenta i Rady Ministrów,
aktywności tych podmiotów w różnych sferach życia państwowego.


Autor opisuje ponadto konflikty wewnątrz władzy wykonawczej, występujące w ostatnich latach, oraz wyjaśnia wiele z tych sporów, wskazując, jak poszczególne uprawnienia Prezydenta RP i Rządu powinny być interpretowane i kształtowane, aby tego typu nieporozumienia się nie zdarzały.


Adresaci


Książka jest przeznaczona dla prawników administratywistów, przedstawicieli innych dyscyplin naukowych, m.in. politologii, socjologii czy nauk społecznych. Może również stanowić pomoc dydaktyczna dla studentów prawa, administracji, politologii, nauk humanistycznych, zwłaszcza historii.


Rok wydania2012
Liczba stron464
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-264-4731-0
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz ważniejszych skrótów
   str.    15
  
  Wstęp
   str.    17
  
  Rozdział I
  Ewolucja wzajemnego usytuowania organów władzy wykonawczej w systemie organów władzy państwowej Rzeczypospolitej Polskiej
   str.    25
  
  1. Model władzy wykonawczej w noweli konstytucyjnej z 7 kwietnia 1989 r.
   str.    25
  
  1.1. Wprowadzenie
   str.    25
  
  1.2. Restytucja urzędu prezydenta w okresie transformacji ustrojowej
   str.    27
  
  1.3. Koncepcja władzy wykonawczej w świetle porozumień Okrągłego Stołu i w noweli kwietniowej
   str.    30
  
  1.4. Funkcje ustrojowe i wzajemne usytuowanie podmiotów władzy wykonawczej w systemie organów władzy państwowej
   str.    34
  
  1.5. Konstytucyjne płaszczyzny współpracy podmiotów władzy wykonawczej
   str.    39
  
  1.6. Podsumowanie
   str.    42
  
  2. Model władzy wykonawczej w Małej Konstytucji z 17 października 1992 r.
   str.    45
  
  2.1. Wprowadzenie
   str.    45
  
  2.2. Ogólna charakterystyka władzy wykonawczej w systemie rozdzielonych władz
   str.    48
  
  2.3. Konstytucyjne płaszczyzny współpracy podmiotów władzy wykonawczej
   str.    52
  
  2.4. Podsumowanie
   str.    59
  
  3. Model władzy wykonawczej w świetle Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 r.
   str.    62
  
  3.1. Wprowadzenie
   str.    62
  
  3.2. Istota i pojęcie zasady podziału władz w Konstytucji RP
   str.    64
  
  3.3. Równowaga jako podstawowy atrybut zasady podziału władz
   str.    65
  
  3.4. Usytuowanie wzajemne organów władzy wykonawczej w systemie organów władzy państwowej
   str.    68
  
  3.5. Funkcje ustrojowe podmiotów władzy wykonawczej
   str.    71
  
  3.6. Prezydent jako najwyższy przedstawiciel państwa
   str.    76
  
  3.7. Przemieszczenie kompetencji władzy wykonawczej w okresie intensywnej transformacji ustrojowej
   str.    79
  
  3.8. Status ustrojowy Prezesa Rady Ministrów
   str.    82
  
  3.9. Konstytucyjny aksjomat współpracy między podmiotami władzy wykonawczej
   str.    85
  
  3.10. Podsumowanie
   str.    88
  
  Rozdział II
  Delimitacja zadań i kompetencji prezydenta oraz Rady Ministrów w sferze stosunków międzynarodowych
   str.    90
  
  1. Prezydent RP jako najwyższy reprezentant państwa w stosunkach międzynarodowych
   str.    90
  
  1.1. Wprowadzenie
   str.    90
  
  1.2. Uprawnienia reprezentacyjne prezydenta wynikające z art. 133 Konstytucji RP. Uwagi ogólne
   str.    92
  
  1.3. Prezydent jako organ ratyfikujący umowy międzynarodowe
   str.    94
  
  1.4. Konstytucyjne kategorie ratyfikowanych umów międzynarodowych
   str.    96
  
  1.5. Ustawa wyrażająca zgodę na ratyfikację umowy międzynarodowej
   str.    99
  
  1.6. Problem zakwalifikowania umowy międzynarodowej do jednej z konstytucyjnych kategorii
   str.    103
  
  1.7. Kontrasygnata aktu ratyfikacji umowy międzynarodowej
   str.    105
  
  1.8. Umowy międzynarodowe ratyfikowane w trybie art. 90 Konstytucji. Uwagi ogólne
   str.    108
  
  1.9. Przekazanie kompetencji organów władzy państwowej w niektórych sprawach
   str.    110
  
  1.10. Dwa tryby wyrażenia zgody na ratyfikację umowy międzynarodowej na podstawie art. 90 Konstytucji
   str.    114
  
  1.11. Uprawnienia prezydenta związane z ratyfikacją umowy międzynarodowej, o której mowa w art. 90 Konstytucji RP
   str.    118
  
  1.12. Ratyfikacja traktatu z Lizbony przez Prezydenta RP
   str.    122
  
  1.13. Prawo do czynnej i biernej legacji
   str.    129
  
  1.14. Podsumowanie
   str.    132
  
  2. Współdziałanie prezydenta i Rady Ministrów w sferze polityki zagranicznej
   str.    134
  
  2.1. Wprowadzenie
   str.    134
  
  2.2. Zawieranie umów międzynarodowych
   str.    136
  
  2.3. Współdziałanie władzy wykonawczej w zakresie polityki zagranicznej. Praktyka prezydentury Aleksandra Kwaśniewskiego
   str.    139
  
  2.4. Współdziałanie władzy wykonawczej w zakresie polityki zagranicznej. Praktyka prezydentury Lecha Kaczyńskiego
   str.    144
  
  2.5. Podsumowanie
   str.    148
  
  3. Zagadnienie sporu kompetencyjnego pomiędzy Prezydentem RP a Prezesem Rady Ministrów o reprezentację Polski w Radzie Europejskiej
   str.    150
  
  3.1. Wprowadzenie
   str.    150
  
  3.2. Rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego przez Trybunał Konstytucyjny
   str.    155
  
  3.3. Zdania odrębne do postanowienia Trybunału Konstytucyjnego
   str.    162
  
  3.4. Podsumowanie
   str.    165
  
  Rozdział III
  Delimitacja zadań i kompetencji prezydenta oraz Rady Ministrów w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa państwa
   str.    168
  
  1. Prezydent jako strażnik obronności i bezpieczeństwa państwa
   str.    168
  
  1.1. Wprowadzenie
   str.    168
  
  1.2. Najwyższe zwierzchnictwo prezydenta nad Siłami Zbrojnymi
   str.    171
  
  1.3. Uprawnienia najwyższego zwierzchnika Sił Zbrojnych w czasie pokoju
   str.    174
  
  1.4. Uprawnienia najwyższego zwierzchnika Sił Zbrojnych w czasie wojny
   str.    175
  
  1.5. Pozostałe uprawnienia prezydenta wynikające z funkcji najwyższego zwierzchnika Sił Zbrojnych
   str.    176
  
  1.6. Uprawnienia prezydenta wynikające z ustawy o Policji
   str.    178
  
  1.7. Bezpośrednie relacje prezydenta z armią
   str.    181
  
  1.8. Powszechna lub częściowa mobilizacja i użycie Sił Zbrojnych do obrony Rzeczypospolitej Polskiej
   str.    182
  
  1.9. Rada Bezpieczeństwa Narodowego
   str.    187
  
  1.10. Biuro Bezpieczeństwa Narodowego
   str.    192
  
  1.11. Podsumowanie
   str.    195
  
  2. Zadania ustrojowe i kompetencje Rady Ministrów i administracji rządowej w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa państwa
   str.    196
  
  2.1. Wprowadzenie
   str.    196
  
  2.2. Ogólne kierownictwo rządu w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa państwa
   str.    198
  
  2.3. Uprawnienia Prezesa Rady Ministrów w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa
   str.    200
  
  2.4. Uprawnienia władzy wykonawczej w zakresie użycia lub pobytu Sił Zbrojnych RP poza granicami państwa
   str.    205
  
  2.5. Uprawnienia Ministra Obrony Narodowej w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa
   str.    209
  
  2.6. Uprawnienia Ministra Spraw Wewnętrznych w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa
   str.    215
  
  2.7. Służby specjalne w systemie bezpieczeństwa państwa
   str.    219
  
  2.8. Podsumowanie
   str.    220
  
  3. Rozgraniczenie kompetencji władzy wykonawczej w dziedzinie stanów nadzwyczajnych
   str.    221
  
  3.1. Wprowadzenie
   str.    221
  
  3.2. Stan wojenny
   str.    226
  
  3.3. Rozporządzenie z mocą ustawy
   str.    233
  
  3.4. Stan wyjątkowy
   str.    245
  
  3.5. Sejmowa kontrola wprowadzenia stanu wojennego i stanu wyjątkowego
   str.    249
  
  3.6. Stan klęski żywiołowej
   str.    252
  
  3.7. Stan wojny i czas wojny
   str.    257
  
  3.8. Instytucje zarządzania kryzysowego
   str.    261
  
  3.9. Podsumowanie
   str.    263
  
  Rozdział IV
  Instytucjonalne formy współpracy prezydenta i Rady Ministrów
   str.    267
  
  1. Kontrasygnata aktów urzędowych prezydenta
   str.    267
  
  a) Kontrasygnata w polskim prawie konstytucyjnym przed uchwaleniem Konstytucji z 1997 roku
   str.    267
  
  a.1. Wprowadzenie
   str.    267
  
  a.2. Kontrasygnata w ustawie rządowej z 3 maja 1791 r.
   str.    271
  
  a.3. Kontrasygnata w Konstytucji Księstwa Warszawskiego z 22 lipca 1807 r. oraz ustawie konstytucyjnej Królestwa Polskiego z 27 listopada 1815 r.
   str.    274
  
  a.4. Kontrasygnata w świetle dekretu z 22 listopada 1918 r. oraz uchwała z 20 lutego 1919 r. o powierzeniu Józefowi Piłsudskiemu dalszego sprawowania urzędu Naczelnika Państwa
   str.    276
  
  a.5. Kontrasygnata w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 17 marca 1921 r.
   str.    277
  
  a.6. Kontrasygnata w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 23 kwietnia 1935 r.
   str.    280
  
  a.7. Kontrasygnata w Polsce w latach powojennych (1944-1989)
   str.    283
  
  a.8. Kontrasygnata w Polsce w okresie transformacji ustrojowej
   str.    285
  
  a.9. Podsumowanie
   str.    290
  
  b) Kontrasygnata w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r.
   str.    292
  
  b.1. Wprowadzenie
   str.    292
  
  b.2. Zakres kontrasygnaty
   str.    293
  
  b.3. Akty wolne od kontrasygnaty
   str.    298
  
  b.4. Prerogatywy w stosunku do władzy ustawodawczej
   str.    302
  
  b.5. Prerogatywy w stosunku do Rady Ministrów
   str.    307
  
  b.6. Prerogatywy w stosunku do władzy sądowniczej
   str.    309
  
  b.7. Pozostałe prerogatywy prezydenta
   str.    311
  
  b.8. Podmioty kontrasygnujące i tryb udzielenia kontrasygnaty
   str.    314
  
  b.9. Podsumowanie
   str.    318
  
  2. Rada Gabinetowa
   str.    320
  
  2.1. Wprowadzenie
   str.    320
  
  2.2. Rudymenty instytucji Rady Gabinetowej w polskim prawie konstytucyjnym
   str.    321
  
  2.3. Rada Gabinetowa w Małej Konstytucji z 1947 roku
   str.    323
  
  2.4. Rada Gabinetowa w Polsce w okresie transformacji ustrojowej
   str.    325
  
  2.5. Rada Gabinetowa w Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 r.
   str.    327
  
  2.6. Praktyka funkcjonowania Rady Gabinetowej w pierwszej dekadzie obowiązywania Konstytucji RP z 1997 roku
   str.    334
  
  2.7. Podsumowanie
   str.    337
  
  Zakończenie
   str.    339
  
  Aneks
   str.    345
  
  Bibliografia
   str.    425
  
  1. Opracowania i monografie
   str.    425
  
  2. Konstytucje i ustawy konstytucyjne
   str.    448
  
  3. Ustawy
   str.    449
  
  4. Umowy międzynarodowe
   str.    453
  
  5. Uchwały Sejmu
   str.    455
  
  6. Uchwały i rozporządzenia Rady Ministrów
   str.    455
  
  7. Rozporządzenia i zarządzenia Prezesa Rady Ministrów
   str.    457
  
  8. Rozporządzenia, zarządzenia i postanowienia Prezydenta RP
   str.    458
  
  9. Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego, Trybunału Stanu i Sądu Najwyższego
   str.    460
  
  10. Prasa
   str.    462
  
  11. Źródła internetowe
   str.    462
  
  12. Pozostałe źródła
   str.    463
RozwińZwiń