Brzmienie Holokaustu

O reprezentacjach Zagłady w sztuce radiowej

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

13,97  19,95

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 19,95 zł (-30%)

Najniższa cena z 30 dni: 13,57 zł  


13,97

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Jak pisze Jacek Leociak: „reprezentować” – to czynić na powrót obecnym. Twórcy sztuki audialnej podejmują próby uobecniania ocalałych i ofiar Szoa, a artystyczne formy dźwiękowe stanowią przestrzeń reprezentacji. Audialne opowieści podejmujące tematykę Zagłady, choć skupione wokół cierpienia i śmierci jednostek oraz całych grup, nierzadko w swej istocie są historią o ocaleniu, stawiają bowiem w swym centrum wspomnienia tych, którzy przetrwali. Specyfika wspomnień Zagłady i z Zagłady, ich fragmentaryczność – sprawiają, że praca twórców artystycznych form dźwiękowych skoncentrowana jest niejednokrotnie na rekonstruowaniu losów jednostek i ich rodzin oraz utkaniu opowieści z dostępnych i odnalezionych wspomnień, śladów, dokumentów. Dyskurs holocaustowy zapośredniczony przez medium audialne nie jest jednorodny, ale rozprzestrzeniony wskutek dyspersji zagarniającej coraz to nowe obszary budowania opowieści o Szoa. Mamy nadzieję, że niniejsza publikacja wzbogaci wiedzę o Zagładzie, a także wiedzę radioznawczą, wypełniając lukę w literaturze przedmiotu, w której ta tematyka nie była dotąd podejmowana.
Autorki
Praca pionierska w odniesieniu do zamysłu fuzji tematu traumy z techniką medium radiowego. W polskich badaniach pierwsza, choć oczywiście zainteresowanie szeroko pojmowaną literaturą w radiu nie jest nowe. Ze wszech miar warta publikacji, także dla poszerzenia dyskusji o zasadności badania aspektu artystycznego w odniesieniu do szczególnie wrażliwego dokumentu życia, jakim jest sytuacja graniczna – tu Zagłada.
Z recenzji prof. dr hab. Violetty Wejs-Milewskiej


Rok wydania2020
Liczba stron156
KategoriaMedioznawstwo
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8142-981-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    9
  
  Rozdział I. Gdy mowa oniemia. Wiodące leitmotivy w artystycznych opowieściach radiowych    21
  1. Leitmotivy rodziny i współczesnej tożsamości    23
  1a. Symbol matki    28
  2. Leitmotivy ocalałego i powrotu do przeszłości    31
  3. Leitmotiv winnego    39
  4. Leitmotiv miłości    46
  5. Leitmotiv dziecka    49
  
  Rozdział II. Ars poetica audialnych gatunków artystycznych o Holocauście    61
  1. Gatunkowy amalgamat    63
  1a. Awans dokumentalizmu    64
  1b. Mozaika mikronarracji    69
  1c. Kolażowość i genologiczna otwartość reportażu    72
  2. Estetyka fragmentu    76
  3. Poetyka świadectwa i podmiotowa sygnatura    78
  
  Rozdział III. Diegetyczna przestrzeń Zagłady. O narracji artystycznych opowieści audialnych    85
  1. Homo narrans i typy narracji    86
  2. Rodzaje narracji zagładowych audycji artystycznych    87
  3. Małe i wielkie narracje    92
  
  Rozdział IV. Komponenty audioscenograficzne. O ciszy, geście fonicznym i znakach muzycznych    97
  1. Cisza    99
  2. Gesty foniczne    104
  3. Muzyka    108
  
  Rozdział V. Tworzywo audialne a ślady Zagłady. O werbalno-akustycznych znakach Szoa    117
  1. Brama jako ślad audialny    119
  2. Ślad obozu w artystycznych audycjach radiowych    121
  3. Getto i mur jako audialne symbole    123
  4. Ślady wagonu/pociągu i szafy w realizacjach audialnych    127
  
  Rozdział VI. „Absolutna przyległość”. O obrazach fotograficznych w zagładowych dziełach audialnych    133
  1. Fotografia jako symbol Zagłady    134
  2. Fotografia jako imperatyw i węzeł    135
  3. Imperatyw fotografii w reportażu radiowym    136
  4. Węzłowy charakter fotografii    139
  5. Audialne punctum fotografii    140
  
  Zakończenie    147
  Literatura    149
  O Autorkach    155
RozwińZwiń