POLECAMY
-24%
Wydawca:
Format:
Publikacja stanowi swoiste kompendium wiedzy o zasadach i trybie dotowania organizacji pozarządowych z zasobów finansowych budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Praca w przystępny sposób wyjaśnia problematykę prawa dotacyjnego, w tym zwłaszcza procedurę dotyczącą:
planowania, udzielania oraz rozliczania dotacji,
kontroli wykorzystania przekazanych środków.
Opracowanie zawiera także informacje, dotyczące szczególnego trybu postępowania w ramach procedury udzielania i rozliczania dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego w czasie stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii, który został wprowadzony ustawą z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. poz. 374 ze zm.).
Książka została opracowana z uwzględnieniem najnowszych przepisów i orzecznictwa z zakresu prawa dotacyjnego, w tym:
ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
ustawy o finansach publicznych.
Praca ma charakter teoretyczno-praktyczny, pozwalając Czytelnikowi na ocenę obowiązujących polskich regulacji prawnych. Autorzy łączą aspekty teoretyczne w zakresie konstrukcji i form prawnych gwarantujących prawidłową realizację zadań z praktycznymi wskazówkami oraz przykładami rozstrzygnięć organów administracji publicznej i sądów administracyjnych.
W publikacji znajdziesz ponadto przedstawienie różnych wzorów dokumentów stosowanych w procedurze dotowania organizacji pozarządowych, dotyczących np.:
ogłaszania konkursów ofert na wykonanie zadań publicznych,
powoływania komisji konkursowych,
składania ofert realizacji zadań publicznych,
harmonogramów realizacji zadań.
Poradnik stanowi cenną pomoc w:
stosowaniu często skomplikowanych i niejednoznacznych przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a także ustawy o finansach publicznych w zakresie prawa dotacyjnego;
merytorycznym wsparciu pracowników samorządowych kolegiów odwoławczych w zakresie orzekania w postępowaniach odwoławczych dotyczących zobowiązania beneficjentów dotacji do ich zwrotu jako wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem lub pobranych w nadmiernej wysokości;
reprezentowaniu organizacji pożytku publicznego oraz obsłudze prawnej jednostek samorządu terytorialnego w zakresie procedury udzielania i rozliczania dotacji;
rozliczaniu dotacji oraz sporządzeniu sprawozdań finansowych z realizacji zadania publicznego;
pozyskaniu środków w ramach dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Adresaci:Książka jest przeznaczona dla prawników praktyków, pracowników administracji samorządowej, przedstawicieli organizacji pozarządowych, księgowych i ekonomistów oraz menedżerów w organizacjach pożytku publicznego. Będzie cennym źródłem wiedzy dla wszystkich osób zainteresowanych niniejszą problematyką, którzy zamierzają poznać sposoby realizacji zadań publicznych z finansowym wykorzystaniem środków samorządowych. Będzie przydatna na szkoleniach, kursach specjalnych lub sprofilowanych studiach podyplomowych.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 276 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8187-968-2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów ................................................................................... | 11 |
Wstęp .................................................................................................... | 13 |
Rozdział I. Pojęcie dotacji ..................................................................................... | 17 |
1. Dotacja jako wydatek z budżetu ............................................ | 17 |
2. Klasyfikacja dotacji ................................................................. | 20 |
Rozdział II. Realizacja zadań publicznych w obszarze pożytku publicznego we współpracy z organizacjami pozarządowymi ............ | 25 |
1. Współpraca z organami administracji publicznej .............. | 25 |
1.1. Zadania publiczne objęte działalnością pożytku publicznego ....................................................................... | 25 |
1.2. Charakter katalogu zadań publicznych objętych działalnością pożytku publicznego ............................... | 27 |
1.3. Podmioty zaliczane do organizacji pozarządowych ................................................................. | 29 |
1.4. Podmioty zrównane w uprawnieniach z organizacjami pozarządowymi ................................... | 29 |
1.5. Podmioty współpracujące – organy administracji publicznej .......................................................................... | 30 |
1.6. Formy współpracy............................................................ | 31 |
1.7. Otwarty katalog form współpracy ................................ | 32 |
1.8. Charakter współpracy ..................................................... | 32 |
1.9. Zasady współpracy ........................................................... | 34 |
2. Program współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami zrównanymi z nimi w uprawnieniach ............................. | 36 |
2.1. Roczny program współpracy czy wieloletni program współpracy ........................................................ | 36 |
2.2. Co powinien zawierać roczny program współpracy? ....................................................................... | 37 |
2.3. Co powinien zawierać wieloletni program współpracy? ....................................................................... | 40 |
Rozdział III. Postępowanie związane ze zleceniem realizacji zadania publicznego .............................................. | 42 |
1. Zlecanie realizacji zadań publicznych jako forma współpracy ................................................................................ | 42 |
2. Formy zlecania zadań publicznych ....................................... | 42 |
3. Organ wspierający. Organ powierzający .............................. | 43 |
4. Otwarty konkurs ofert ............................................................ | 44 |
5. Zlecenie obsługi konkursu ..................................................... | 47 |
6. Podmiot inicjujący ogłoszenie otwartego konkursu ofert .......................................................................... | 48 |
6.1. Inicjatywa organizacji – wniosek o realizację zadania publicznego ........................................................ | 48 |
6.2. Inicjatywa organu administracji publicznej – ogłoszenie o konkursie ofert ....................................... | 50 |
7. Oferta realizacji zadania publicznego ................................... | 53 |
8. Oferta wspólna ......................................................................... | 55 |
9. Kryteria oceny ofert ................................................................ | 56 |
Rozdział IV. Komisja konkursowa ......................................................................... | 57 |
1. Uprawnienia komisji konkursowej ......................................... | 61 |
2. Ogłoszenie wyników otwartego konkursu ofert .................. | 63 |
3. Rezygnacja z konkursu ............................................................. | 67 |
4. Uproszczona forma zlecania – tryb małych zleceń ............. | 68 |
5. Unieważnienie otwartego konkursu ofert ............................. | 71 |
Rozdział V. Procedura udzielania dotacji .......................................................... | 72 |
1. Klasyfikacja wydatków bieżących jednostek samorządu terytorialnego na dotacje ............................ | 72 |
2. Tryb udzielania dotacji jednostkom zaliczonym do sektora finansów publicznych .......................................... | 73 |
3. Tryb udzielania dotacji podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych na podstawie przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ....................................................................... | 75 |
4. Tryb udzielenia dotacji pozostałym podmiotom ................ | 81 |
Rozdział VI. Umowa o zlecenie zadania publicznego ........................................ | 83 |
1. Pojęcie umowy dotacyjnej i jej podstawy prawne ............... | 83 |
1.1. Zagadnienia ogólne .......................................................... | 83 |
1.2. Definicja umowy dotacyjnej .......................................... | 85 |
1.3. Umowa dotacyjna w świetle art. 150 i 151 u.f.p. .......... | 86 |
1.4. Umowa o powierzenie realizacji zadania publicznego lub wsparcie realizacji zadania publicznego ........................... | 94 |
1.5. Cechy umowy dotacyjnej ................................................ | 99 |
1.6. Wzór umowy o realizację zadania publicznego .......... | 101 |
Rozdział VII. Czynności kontrolne i nadzorcze w zakresie wykonywanego zadania .................................. | 134 |
1. Kontrola i ocena realizacji powierzonego zadania przez zlecający organ administracji publicznej ................... | 135 |
2. Nadzór nad działalnością pożytku publicznego organizacji pożytku publicznego ........................................... | 137 |
Rozdział VIII. Rozliczenie dotacji ............................................................................. | 148 |
Rozdział IX. Odpowiedzialność prawnodotacyjna ............................................ | 177 |
Rozdział X. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych .................................................. | 183 |
1. Pojęcie dyscypliny finansów publicznych ............................ | 183 |
2. Istota odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych .............................................................. | 186 |
3. Zakres podmiotowy i przedmiotowy odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych ................ | 190 |
4. Naruszenia dyscypliny i odpowiedzialność z tytułu udzielania i rozliczania przekazanych dotacji ..................... | 193 |
4.1. Naruszenie dyscypliny przez organ udzielający dotacji ................................................................................. | 193 |
4.2. Naruszenie dyscypliny przez podmiot otrzymujący dotację ................................................................................ | 196 |
5. Sankcje za naruszenie dyscypliny finansów publicznych ............................................................................... | 199 |
6. Podstawowe zasady postępowania w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych .................. | 202 |
Rozdział XI. Przedawnienie roszczenia z dotacji ............................................... | 210 |
Rozdział XII. Praktyczne problemy i najczęstsze nieprawidłowości w zakresie wydatkowania środków publicznych ......................... | 217 |
1. Rozumienie stwierdzenia „wykorzystanie dotacji” ............ | 217 |
2. Pojęcie „wykorzystanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem” ................................................................... | 219 |
3. Niegospodarność jako podstawa do uznania dotacji jako wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem ............. | 220 |
4. Stosowanie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego oraz odpowiednie stosowanie przepisów Ordynacji podatkowej w postępowaniach dotyczących zwrotu nieprawidłowo wykorzystanej dotacji ........................................................................................ | 221 |
5. Rozstrzyganie przez organ administracyjny wątpliwości w zakresie sprawozdania z wykonania zadania publicznego ....................... | 222 |
Rozdział XIII. Wzory ................................................................................................... | 224 |
Wykaz wzorów .................................................................................... | 267 |
Bibliografia ......................................................................................... | 269 |
Autorzy................................................................................................. | 273 |