Cyberbezpieczeństwo

Cyberbezpieczeństwo

3 oceny

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

111,00

Format: pdf

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 111,00 zł  


111,00

w tym VAT

Autorzy omawiają najważniejsze kwestie z zakresu bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni zarówno z perspektywy prawa, jak i technologii.
W opracowaniu przedstawiono m.in.:


najistotniejsze regulacje wpływające na obszar cyberbezpieczeństwa,
mechanizmy ochrony prawnej związane z naruszeniami danych osobowych,
procedury postępowania w zakresie zabezpieczenia dowodów elektronicznych,
najważniejsze zasady, które należy uwzględnić w budowanych programach cyberhigieny dla użytkowników,
ujęcie cyberbezpieczeństwa jako procesu, a także wyjaśniono, w jaki sposób możliwe jest zdefiniowanie mierników jego oceny,
przegląd najważniejszych zabezpieczeń technicznych, w tym związanych z kryptograficzną ochroną danych,
procedury postępowania w przypadku wystąpienia incydentu,
strategie ataku i obrony w cyberprzestrzeni.


Adresaci: Publikacja jest przeznaczona dla prawników – sędziów, prokuratorów, adwokatów i radców prawnych oraz pracowników organów administracji publicznej. Będzie cennym źródłem wiedzy dla operatorów usług kluczowych i dostawców usług cyfrowych, a także specjalistów zajmujących się na co dzień zagadnieniami z obszaru bezpieczeństwa IT oraz zarządzaniem incydentami i audytem wewnętrznym struktur IT. Zainteresuje również studentów prawa i administracji oraz słuchaczy studiów podyplomowych, zwłaszcza na uczelniach nietechnicznych.


Rok wydania2020
Liczba stron352
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8187-650-6
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WYKAZ SKRÓTÓW    9
   WSTĘP    13
   ROZDZIAŁ I. PRAWNE I POZAPRAWNE ŹRÓDŁA WYMAGAŃ DLA SYSTEMÓW CYBERBEZPIECZEŃSTWA    15
   1. Wprowadzenie    15
   2. Krajowy system cyberbezpieczeństwa    15
   3. Rekomendacje i zalecenia    28
   3.1. Sektor bankowy    28
   3.2. Inne organy regulacyjne oraz organy branżowe    31
   4. Działania własne przedsiębiorców i innych organizacji    34
   ROZDZIAŁ II. PRAKTYCZNE ASPEKTY CYBERBEZPIECZEŃSTWA Z PERSPEKTYWY UŻYTKOWNIKA    39
   1. Wprowadzenie    39
   2. Dobre praktyki w zakresie bezpieczeństwa IT    41
   3. Dane osobowe – mechanizmy ochrony prawnej    52
   4. Zwalczanie nieprawdziwych i szkalujących informacji, zjawisko mowy nienawiści z perspektywy użytkownika    58
   5. Postępowanie w przypadku podejrzenia popełnienia cyberprzestępstwa    62
   6. Podsumowanie    65
   ROZDZIAŁ III. ZARZĄDZANIE BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI ORAZ CYBERBEZPIECZEŃSTWO W UJĘCIU PROCESOWYM    69
   1. Istota systemowego zarządzania bezpieczeństwem informacji oraz cyberbezpieczeństwo    69
   2. Podstawy normatywne systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji i cyberbezpieczeństwem (ISO/IEC 27001, ISO/IEC 27032)    71
   3. Zabezpieczenia wymagane w ISO/IEC 27001    75
   4. Podejście procesowe    77
   5. Identyfikacja i charakterystyka procesów    80
   6. Współczynniki monitorujące w procesie cyberbezpieczeństwa    89
   7. Doskonalenie procesów    101
   ROZDZIAŁ IV. SPECYFIKA ZAGROŻEŃ W CYBERPRZESTRZENI    103
   1. Zagrożenia w cyberprzestrzeni    103
   2. Szkodliwe oprogramowanie    104
   3. Standardy cyberbezpieczeństwa    108
   4. Priorytety dla przedsiębiorców (instytucji) w zakresie bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni    109
   5. Polityki bezpieczeństwa informacji    111
   6. Co w praktyce może być zagrożeniem?    113
   7. Problemy, z którymi należy się zmierzyć, aby zapewnić bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni    114
   7.1. Bezpieczeństwo wewnętrzne    114
   7.2. Zagrożenia zewnętrzne    115
   8. Podsumowanie    124
   ROZDZIAŁ V. PRZEGLĄD NAJWAŻNIEJSZYCH ZABEZPIECZEŃ INFORMATYCZNYCH    127
   1. Wprowadzenie    127
   2. Najgroźniejsze ataki 2018–2019    129
   3. Wektor ataku    142
   4. Zarządzanie podatnościami oprogramowania i systemów IT    149
   4.1. Testy penetracyjne    156
   4.2. Skanowanie    157
   5. Wykrywanie i zapobieganie włamaniom intruzów do sieci korporacyjnej, systemy IDS/IPS    161
   5.1. System wykrywania intruzów, IDS    161
   5.1.1. Rodzaje klasyfikacji systemów wykrywania intruzów    163
   5.1.1.1. Klasyfikacja IDS wg źródeł informacji    163
   5.1.1.2. Klasyfikacja IDS wg zastosowanych metod analitycznych    169
   5.1.1.3. Klasyfikacja IDS wg typów odpowiedzi    171
   5.1.2. Pułapka internetowa, Honey Pot    173
   5.2. ARAKIS, polski system wczesnego ostrzegania o cyberzagrożeniach    178
   5.2.1. System ARAKIS 2.0    178
   5.2.2. System ARAKIS-GOV    180
   5.3. System wykrywania i blokowania ataków, IPS    183
   5.3.1. Różnice w działaniu IDS a IPS    184
   5.3.2. Rodzaje klasyfikacji systemów IPS    184
   5.3.2.1. Klasyfikacja IPS wg topologii sieci    184
   5.3.2.2. Klasyfikacja IPS wg źródeł informacji    185
   6. Systemy DLP blokujące nieautoryzowane przekazanie cennej informacji z wnętrza sieci    187
   7. Rejestrowanie zdarzeń    192
   7.1. Dziennik zdarzeń systemu Windows    195
   7.2. Syslog i logi systemowe w Linuksie    198
   8. Centralne systemy zarządzania tożsamością, IAM    199
   9. Podsumowanie    206
   ROZDZIAŁ VI. WYBRANE ASPEKTY OCHRONY KRYPTOGRAFICZNEJ    211
   1. Wprowadzenie    211
   2. Funkcja skrótu (ang. hash)    212
   3. Kryptograficzne utajnianie wiadomości    214
   4. Przykładowe zastosowania kryptografii w teleinformatyce    217
   4.1. Protokoły komunikacyjne    217
   4.2. Ataki na protokoły komunikacyjne    219
   4.3. Zastosowania kryptografii w protokołach warstwy aplikacji    220
   5. Kryptografia symetryczna    222
   6. Kryptografia asymetryczna    224
   7. Hasło w kryptografii i uwierzytelnianiu    230
   8. Metody ataków kryptograficznych na hasła    236
   8.1. Atak siłowy    236
   8.2. Atak słownikowy    239
   8.3. Odwrócony atak siłowy    239
   8.4. Tęczowe tablice    239
   9. Obrona kryptograficzna przed atakami na hasła    240
   9.1. Ciąg zaburzający, tzw. sól    240
   9.2. Token kryptograficzny    242
   9.3. Uwierzytelnianie za pomocą klucza    245
   10. Infrastruktura klucza publicznego    246
   10.1. Certyfikat podpisywania    250
   10.2. Hierarchia urzędów certyfikacyjnych    252
   10.3. Podpis cyfrowy    253
   10.4. Znacznik czasu    270
   11. Podsumowanie    271
   ROZDZIAŁ VII. POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU WYSTĄPIENIA INCYDENTU    277
   1. Wprowadzenie: zarządzanie incydentami oraz współdzielenie informacji o incydentach    277
   1.1. Kluczowe terminy i definicje    278
   1.2. Zarządzanie incydentami a ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO)    279
   2. Zarządzanie incydentami a ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa    281
   3. Standaryzacja w zarządzaniu incydentami oraz rola zapewnienia ciągłości działania    281
   3.1. Metodyka Cyber Kill Chain    282
   3.2. Zarządzanie incydentami według metodyki PDCA    285
   3.3. Zarządzanie incydentami według standardu NIST oraz wytycznych ENISA    291
   4. Podsumowanie    297
   ROZDZIAŁ VIII. STRATEGIE ATAKÓW I OBRONY – ANALIZA PRZYPADKÓW    299
   1. Wprowadzenie    299
   2. Schemat typowego cyberataku    302
   3. Specyfika zagrożeń APT    305
   4. Omówienie przykładowych ataków    306
   4.1. Estonia 2007 (DDoS)    306
   4.2. Iran 2010 (Stuxnet)    309
   4.3. Sony Pictures Entertainment 2014 (Destover)    311
   4.4. Ukraina 2015 (BlackEnergy/KillDisk)    314
   4.5. Ukraina 2017 (NonPetya)    316
   5. Podsumowanie    318
   ROZDZIAŁ IX. CYBERBEZPIECZEŃSTWO 2.0: W POSZUKIWANIU NOWYCH RAM OCHRONY CYBERPRZESTRZENI    323
   1. Wprowadzenie    323
   2. Cyberbezpieczeństwo 1.0 – próba charakterystyki    324
   3. Nowy model cyberbezpieczeństwa – aspekty prawne    329
   4. Nowy model cyberbezpieczeństwa – aspekty technologiczne    332
   5. Paradoks bezpiecznego Internetu    338
   6. Podsumowanie    339
   BIBLIOGRAFIA    341
RozwińZwiń